Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -01 *Såld*
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16   >>
32 besök senaste veckan (231007 totalt)
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Tjusigt! Härligt med kortare styrväxel med.
Har bilen körts något på svenska banor i år eller har det bara blivit Ringen?

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Har bara hunnit med två bankörningar i år. Åker till Ringen i början av Juli!
N Wiberg skrev:
Tjusigt! Härligt med kortare styrväxel med.
Har bilen körts något på svenska banor i år eller har det bara blivit Ringen?

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 611



Nicke_1 skrev:
magnus428 skrev:
Vad kostar det att byta utväxling på styrningen? har de fler varianter av utväxling att välja på eller är det 63mm som gäller?


Ja, de har en variant som växlar 71mm/rattvarv också. Att få ombyggt till 61mm/rattvarv (jag mätte upp 63mm/rattvarv, men den säljs som "61mm/rattvarv") kostar styvt 8k. Du står för stommen, som måste vara från en e36 eller e46 och av märket ZF.


Tack!

Låter ju som en riktigt trevlig mod till en E46 M3. Antar att man även blir av med den progressiva styrningen som M3 har som original, vilket inte är helt fel på en banbil... thumbs up

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
KW Clubsport 2-way inhandlat från Autoprofil i Mölndal. Hans Svahn på Autoprofil var kunnig, trevlig och höll sig med bättre priser på KW än andra siter - rekommenderas!


Uppackning!


Montering


Justerbara krängningshämmarstag från Turner Motorsport:
https://www.turnermotorsport.com/p-338618-turner-motorsport-custom-len . . . .

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Nya 356x32mm bromsskivor på plats


Inhandlat från MS Motorsport i England - http://raceparts.biz

Egen kom-ihåg:
Lättare skiva, mindre gods:
Vänster: AP Racing Replacement Brake Disk for the BMW E46 M3 Formula Brake Kit: CP3581-537G8
Höger: AP Racing Replacement Brake Disk for the BMW E46 M3 Formula Brake Kit: CP3581-536G8

Tungre skiva, mer gods:
Vänster: AP Racing Replacement Brake Disk for the BMW E46 M3 Formula Brake Kit: CP7177-111G8
Höger: AP Racing Replacement Brake Disk for the BMW E46 M3 Formula Brake Kit: CP7177-110G8

Bell bolts: 2 x CP3845-101K12

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Ojoj, här skruvas det in i det sista. Hoppas du får lite ledigt för midsommarfirande iaf!
Alltid lika stiligt utfört med ordentliga grejer! thumbs up

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
NicoRacing
Helsingborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 656



Riktigt snyggt blev det med nya chassiet! Hoppas nu den känns ännu bättre att köra, nu väntar jag bara på mitt

MVH
Nico

_________________
Nicodemus Nilsson

MINI R56 JCW - 2011
BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Vad är viktskillnaden mellan lätt vs tung skiva?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
AL skrev:
Vad är viktskillnaden mellan lätt vs tung skiva?

/AL


Har tyvärr inga uppgifter på det. Jag valde den lättare.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Efter att ha monterat KW Clubsport kittet var det dags för hjulinställning, corner weigh och nya r-däck. Upptäcker dock att trycklangen från styrväxeln till servokylaren läcker. En ny inhandlas på BMW i Solna, tar dock ett dygn innan man får upp den från Malmö. Imponerande dock att man lagerför reservdelar till en bil som slutade tillverkas för tio år sedan!


Bilen körs med små rattutslag till Bandhagens Däck där Daniel, aka Dr Setup, väntar!


Hjulvinklar


Corner weight. Daniel lastar bilen med 90 kg sandsäckar för att simulera mig, vattenflaskor, ringenkort, hjälm och handskar. Med ~95% full tank landar vi på 1574,5kg (1484,5kg utan mig). Daniel fixar en perfekt justering och Cross fördelningen hamnar på 49,98%! (Krängare naturligtvis släppta). Tyvärr har jag inte fått tag på justerbara krängningshämmarstag bak, men när krängaren åter monteras bak diffar det endast 1kg.


Michelin Pilot Sport Cup 2 i storlek 265/35-18 monterade på Apex 18x9,5 fälgarna.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
N Wiberg
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 1244



Härligt! Bilen ser fin ut i vanlig ordning thumbs up
Har du hunnit testa MPSC2orna något ännu?

Skulle vilja väga min rackare med och se vad det landar på.

_________________
Nicklas Wiberg
BMW M3 E46 Clubsport
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Har använt "Dual SkyPro XGPS160" ett tag. Den samplar GPS positionen 10 gång/sekund kontra iPhonens inbyggda GPS 1 gång/sekund. Har aldrig verifierat hur mycket noggrannare den är i verkligheten.

Gjorde därför ett test genom att lägga upp en auto-x sträcka i Harrys Laptimer på 435 meter. Körde denna två gånger, en med intern iPhone GPS och en med XGPS160 kopplad via Bluetooth till iPhone. Hastighet ca 45km/h.

Resultat:
iPhone: 42 fixes
XGPS160: 463 fixes!



Skärmdumparna (från Harrys Laptimer, Data Recording/Preview. Välj sedan skiftnyckeln och välj "Show Fixes") är inzoomade till samma upplösning. iPhone till vänster och XGPS160 till höger. Varje grön prick representerar en GPS fix. Stor skillnad!

N Wiberg skrev:
Härligt! Bilen ser fin ut i vanlig ordning thumbs up
Har du hunnit testa MPSC2orna något ännu?
Skulle vilja väga min rackare med och se vad det landar på.

Har inte hunnit testa dem på bana ännu!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Här är ett brådskande tips på viktminskning fram (vilket är mkt svårare än bak).
Dela gärna till andra ägare av E46 M3

http://www.m3forum.net/m3forum/showthread.php?t=550956

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
MagnusM3E46
Östersund
Här sen Jun 2015
Inlägg: 108



Hejsan Nicke !

Ställer en fråga till dig då det verkar som du har bra koll på det mesta

Höger medbringare till drivaxel på diffen glappar rätt mycket på min M3 E46.
Har läst att det skall vara lite glapp men hur mycket ? Tycker att det klonkar mer
än vanligt just nu. Har iofs alubussningar i bryggan. och powerflex i bärarmarna.

Alla tips och synpunkter mottages

//Magnus

_________________
Magnus Östlund

M3 F80
E30 M3 Replica
M3 E46 Ex
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
Första uppdateringen för 2017!

Under 2016 hans det bland annat med en trackday på Ringen:


Under våren har dessa uppdateringar bockats av:
H&R chassiet som inköptes förra året krävde lite spacers fram. 10mm var för mycket och 5mm för lite. Dessutom blev det knepigt att centrera fälgen på navet utan centrumstyrning. Hittade detta "Hub Extender Kit" på Turner Motorsport:
https://www.turnermotorsport.com/p-340482-turner-bmw-75mm-front-wheel- . . . .
7,5mm blev perfekt.


Backspegeln har grumlat till sig. Köpte ett begagnat spegelglas på engelska eBay. Bra instruktioner finns på mirrorjohn.com/How_To_Fix.php

Servobehållarens lock burpar ibland ut lite servoolja. En liten schampoflaska från Åhléns reseavdelning får tjäna som evakueringskärl. En slang går från servolocket->evakueringskärlet och en från evakueringskärlet->rambenet.


Ny viscofläkt:


Ny vattenpump - peace of mind...


Ventiljustering:
Alla ventiler inom de rekommenderade värdena.


Oljebyte, tändstiftsbyte, luftfilter och annat:

BMW har övergett Castrol TWS 10W 60. Numera är det Shell 10W 60 som gäller. Förstår inte hur de tänker när de namnger en produkt "M Twin Power Turbo" när det står att läsa på baksidan av flaskan "For M5/M6/Z8 until incl. 2010, M3 until incl. 2013." Inget för "Twin Turbo" med andra ord!

Vanoskontroll:

Alla värden inom föreskrivna gränser.

När tankmätaren sjunkit till 1/4 tank har jag fått soppatorsk. Micke och Rickard har förtjänsfullt åkt och hämtat reservdunkar för påfyllning vid flera tillfällen...! Efter att ha kontrollerat hur mycket bensin som fanns i höger och vänter tankhalva (tändning på, håll in trip-reset i fem sekunder, stega till meny 19 och välj "off", stega till meny 6.0. De tre fösta siffrorna är nivån i vänster tankhalva, de tre sista är nivån i höger tankhalva) trodde jag att det var nivåsensorn. En ny sådan inhandlades. Vid bytet kunde jag dock konstatera att "suction jet pump" skakat loss från sitt fäste i nivåsensorn. "Pumpen" drivs av soppareturen och trycker bensin från vänster till höger tankhalva. I höger tankhalva sitter bensinpumpen. Fungerar allt så töms vänster halva och höger håller 33 liter. Tryckte fast "suction jet pump" i nivåsensorn och kunde konstatera att allt fungerade som det ska och bensinen i vänster tankhalva "trycktes" över till höger halva.


19,2 liter i vänster tankhalva, 19,7 liter i höger tankhalva. Något är skumt - höger tankhalva ska vara full så länge det finns soppa att pumpa över från vänster tankhalva...


Tände en cigg och öppnade tanken från baksätet... ;-) Den svarta hållaren är returen från fuel-railen och trycker bensin från vänster till höger tankhalva. Denna hade trillat loss. På bilden är den fastsatt.


Nivåsensorn byttes till en ny, då jag ändå var i farten.


Nu fungerar det som det ska! Vänster tankhalva håller 4,3 liter och höger 33,0 liter, vilket är max.

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
vince
Kävlinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 270



Mycket bra tips ang meny 6 för tankhalvornas nivåer!

Jag använder meny 7 för att kolla insugstempen (efter kompressorn), men kände inte till meny 6.

_________________
Vincent Pihlström
BMW M3 E46 04 flyttsak
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
vince skrev:
Mycket bra tips ang meny 6 för tankhalvornas nivåer!

Jag använder meny 7 för att kolla insugstempen (efter kompressorn), men kände inte till meny 6.

Här är hela listan:
1 Car Engine and cluster data
1.0 46nnn Chassis nr/VIN serial number (last 5 digits)
1.1 4nnn K-number
1.2 690236 Cluster Part #
1.3 045210 Coding (04)/diagnosis (52)/bus index (10)
1.4 1200 Week (12)/year of manufacture (2000)
1.5 09_160 Hardware (09) and software # (16.0) of cluster
1.6 Not used
1.7 04__44 CAN-version (04) KI-revision index (44)
2 (test) Cluster System Test - Activates the gauge drivers,
indicators and LEDs to confirm function
3 SI Data
3.0 1098 Used fuel in liters since last SI (Service Inspection)
3.1 0231 Periodic inspection days; elapsed days (since last SI)
4 Momentary Consumption
4.0 0145+ Instant fuel consumption - 0145=14.5 liters/100km
4.1 0018 Instant fuel consumption - 0018=1.8 l/Hour
5 Distance Gone Consumption
5.0 082 Average mileage; 082=8.2 liters/100km
5.1 0536 Calc. km to refuel (momentary distance to go)
6 Fuel Level sensor inputs in liters
6.0 109330+ Fuel level averaged; Left half sensor input=10.9 liters;
Right sensor input=33.0 liters
6.1 0439+ Total tank level averaged; vlgs 6.0: 10.9+33.0=43.9 liters
6.2 0442+ Indicated value (44.2) and tank phase
7 Temperature and Speed
7.0 021+ Coolant/Engine temperature (2.1C)
7.1 130 Ambient/Outside temperature - chg met 5 pts. 125/130/135
7.2 + Engine speed / Current RPMs 1/min
7.3 + Vehicle speed / Current Speed in km/hour
8 Input value in HEX form
8.0 1d0+ System voltage ADC-Value Hex code
8.1 26C33C+ ADC Values HG left/HG right
8.2 0000 ADC Value brake degradation sensor (000=o.k.)
8.3 18C ADC Value outside temperature
9 Battery
9.0 140 Battery Voltage - 140 = UB 14.0v
9.1 242013+?
9.2 074_78+?
9.3 0011+?
10 Not used
11 Not used
12 Not used
13 GonG Gong Test
14 Not used
15 Status cluster I/O-ports (bit codes) 0=low; 1=high
1st-belt contact, seat belt fastened=0; 2) ignition lock contact, key
inserted=0; 3) door contact, door open=0; 4) clock button pressed=0; 5)
SI reset=0, for reset=0; 6) EGS transmission failure=0
Status Digital Outputs (bits) 0=inactive, 1=active
1) Gong output; 2) Brake warning lamp; 3) Low fuel warning lamp; 4) EGA
lamp; 5) seat belt lamp; 6) manipulation dot
16 Not used
17 Not used
18 Not used
19 Lock Status; unlocks functions in range 3-18
19.0 L-On/L-Off Unlock: press button when "L-Off"
20 Not used
21 Software Reset; reset OBC settings
00 End of test

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
johmei
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 654



Oj, någon har legat i!
Bra åtgärder och föredömligt dokumenterat som vanligt. thumbs up

_________________
J o h a n M e i j e r
BMW E90 M3 2010
Opel Speedster SC 2003
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
johmei skrev:
Oj, någon har legat i!
Bra åtgärder och föredömligt dokumenterat som vanligt. thumbs up

Tack!

Ytterligare uppdateringar:
Installerat en lättare kupéluftfilterhållare, efter påtryckningar från Vincent här på forumet!

Originalet väger 2615g, ersättaren i glasfiber 938g.

En "ECS Baffled Oil Catch Can System" från Turner Motorsport har inhandlats och monterats:
https://www.turnermotorsport.com/p-394194-ecs-s54-baffled-oil-catch-ca . . . .
Slipper således leda in oljekladd från vevhusventilationen till insuget.



_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
ManonWheels
Stockholm
Här sen Nov 2006
Inlägg: 34



Citat:
Tände en cigg och öppnade tanken från baksätet... ;-)

Inte samtidigt va?!

_________________
Peter Fahlström
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039


Trådstartare
ManonWheels skrev:
Citat:
Tände en cigg och öppnade tanken från baksätet... ;-)

Inte samtidigt va?!


_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E46 -01 *Såld*
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16   >>
32 besök senaste veckan (231007 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande