Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 -01 *Såld* | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16 >> 32 besök senaste veckan (231007 totalt) |
Tjusigt! Härligt med kortare styrväxel med.
Har bilen körts något på svenska banor i år eller har det bara blivit Ringen? |
||||
Har bara hunnit med två bankörningar i år. Åker till Ringen i början av Juli!
_________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Tack! Låter ju som en riktigt trevlig mod till en E46 M3. Antar att man även blir av med den progressiva styrningen som M3 har som original, vilket inte är helt fel på en banbil... _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
KW Clubsport 2-way inhandlat från Autoprofil i Mölndal. Hans Svahn på Autoprofil var kunnig, trevlig och höll sig med bättre priser på KW än andra siter - rekommenderas!
Uppackning! Montering Justerbara krängningshämmarstag från Turner Motorsport: https://www.turnermotorsport.com/p-3 _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Nya 356x32mm bromsskivor på plats
Inhandlat från MS Motorsport i England - http://raceparts.biz Egen kom-ihåg: Lättare skiva, mindre gods: Vänster: AP Racing Replacement Brake Disk for the BMW E46 M3 Formula Brake Kit: CP3581-537G8 Höger: AP Racing Replacement Brake Disk for the BMW E46 M3 Formula Brake Kit: CP3581-536G8 Tungre skiva, mer gods: Vänster: AP Racing Replacement Brake Disk for the BMW E46 M3 Formula Brake Kit: CP7177-111G8 Höger: AP Racing Replacement Brake Disk for the BMW E46 M3 Formula Brake Kit: CP7177-110G8 Bell bolts: 2 x CP3845-101K12 _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Riktigt snyggt blev det med nya chassiet! Hoppas nu den känns ännu bättre att köra, nu väntar jag bara på mitt
MVH Nico _________________ Nicodemus Nilsson MINI R56 JCW - 2011 BMW M3 E46 SMG2 (SÅLD) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1436508#1436508 |
||||
Efter att ha monterat KW Clubsport kittet var det dags för hjulinställning, corner weigh och nya r-däck. Upptäcker dock att trycklangen från styrväxeln till servokylaren läcker. En ny inhandlas på BMW i Solna, tar dock ett dygn innan man får upp den från Malmö. Imponerande dock att man lagerför reservdelar till en bil som slutade tillverkas för tio år sedan!
Bilen körs med små rattutslag till Bandhagens Däck där Daniel, aka Dr Setup, väntar! Hjulvinklar Corner weight. Daniel lastar bilen med 90 kg sandsäckar för att simulera mig, vattenflaskor, ringenkort, hjälm och handskar. Med ~95% full tank landar vi på 1574,5kg (1484,5kg utan mig). Daniel fixar en perfekt justering och Cross fördelningen hamnar på 49,98%! (Krängare naturligtvis släppta). Tyvärr har jag inte fått tag på justerbara krängningshämmarstag bak, men när krängaren åter monteras bak diffar det endast 1kg. Michelin Pilot Sport Cup 2 i storlek 265/35-18 monterade på Apex 18x9,5 fälgarna. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Härligt! Bilen ser fin ut i vanlig ordning
Har du hunnit testa MPSC2orna något ännu? Skulle vilja väga min rackare med och se vad det landar på. |
||||
Har använt "Dual SkyPro XGPS160" ett tag. Den samplar GPS positionen 10 gång/sekund kontra iPhonens inbyggda GPS 1 gång/sekund. Har aldrig verifierat hur mycket noggrannare den är i verkligheten.
Gjorde därför ett test genom att lägga upp en auto-x sträcka i Harrys Laptimer på 435 meter. Körde denna två gånger, en med intern iPhone GPS och en med XGPS160 kopplad via Bluetooth till iPhone. Hastighet ca 45km/h. Resultat: iPhone: 42 fixes XGPS160: 463 fixes! Skärmdumparna (från Harrys Laptimer, Data Recording/Preview. Välj sedan skiftnyckeln och välj "Show Fixes") är inzoomade till samma upplösning. iPhone till vänster och XGPS160 till höger. Varje grön prick representerar en GPS fix. Stor skillnad!
Har inte hunnit testa dem på bana ännu! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Här är ett brådskande tips på viktminskning fram (vilket är mkt svårare än bak).
Dela gärna till andra ägare av E46 M3 http://www.m3forum.net/m3forum/showt _________________ Vincent Pihlström BMW M3 E46 04 flyttsak |
||||
Hejsan Nicke !
Ställer en fråga till dig då det verkar som du har bra koll på det mesta Höger medbringare till drivaxel på diffen glappar rätt mycket på min M3 E46. Har läst att det skall vara lite glapp men hur mycket ? Tycker att det klonkar mer än vanligt just nu. Har iofs alubussningar i bryggan. och powerflex i bärarmarna. Alla tips och synpunkter mottages //Magnus _________________ Magnus Östlund M3 F80 E30 M3 Replica M3 E46 Ex |
||||
Första uppdateringen för 2017!
Under 2016 hans det bland annat med en trackday på Ringen: Under våren har dessa uppdateringar bockats av: H&R chassiet som inköptes förra året krävde lite spacers fram. 10mm var för mycket och 5mm för lite. Dessutom blev det knepigt att centrera fälgen på navet utan centrumstyrning. Hittade detta "Hub Extender Kit" på Turner Motorsport: https://www.turnermotorsport.com/p-3 7,5mm blev perfekt. Backspegeln har grumlat till sig. Köpte ett begagnat spegelglas på engelska eBay. Bra instruktioner finns på mirrorjohn.com/How_To_Fix.php Servobehållarens lock burpar ibland ut lite servoolja. En liten schampoflaska från Åhléns reseavdelning får tjäna som evakueringskärl. En slang går från servolocket->evakueringskärlet och en från evakueringskärlet->rambenet. Ny viscofläkt: Ny vattenpump - peace of mind... Ventiljustering: Alla ventiler inom de rekommenderade värdena. Oljebyte, tändstiftsbyte, luftfilter och annat: BMW har övergett Castrol TWS 10W 60. Numera är det Shell 10W 60 som gäller. Förstår inte hur de tänker när de namnger en produkt "M Twin Power Turbo" när det står att läsa på baksidan av flaskan "For M5/M6/Z8 until incl. 2010, M3 until incl. 2013." Inget för "Twin Turbo" med andra ord! Vanoskontroll: Alla värden inom föreskrivna gränser. När tankmätaren sjunkit till 1/4 tank har jag fått soppatorsk. Micke och Rickard har förtjänsfullt åkt och hämtat reservdunkar för påfyllning vid flera tillfällen...! Efter att ha kontrollerat hur mycket bensin som fanns i höger och vänter tankhalva (tändning på, håll in trip-reset i fem sekunder, stega till meny 19 och välj "off", stega till meny 6.0. De tre fösta siffrorna är nivån i vänster tankhalva, de tre sista är nivån i höger tankhalva) trodde jag att det var nivåsensorn. En ny sådan inhandlades. Vid bytet kunde jag dock konstatera att "suction jet pump" skakat loss från sitt fäste i nivåsensorn. "Pumpen" drivs av soppareturen och trycker bensin från vänster till höger tankhalva. I höger tankhalva sitter bensinpumpen. Fungerar allt så töms vänster halva och höger håller 33 liter. Tryckte fast "suction jet pump" i nivåsensorn och kunde konstatera att allt fungerade som det ska och bensinen i vänster tankhalva "trycktes" över till höger halva. 19,2 liter i vänster tankhalva, 19,7 liter i höger tankhalva. Något är skumt - höger tankhalva ska vara full så länge det finns soppa att pumpa över från vänster tankhalva... Tände en cigg och öppnade tanken från baksätet... ;-) Den svarta hållaren är returen från fuel-railen och trycker bensin från vänster till höger tankhalva. Denna hade trillat loss. På bilden är den fastsatt. Nivåsensorn byttes till en ny, då jag ändå var i farten. Nu fungerar det som det ska! Vänster tankhalva håller 4,3 liter och höger 33,0 liter, vilket är max. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Här är hela listan: 1 Car Engine and cluster data 1.0 46nnn Chassis nr/VIN serial number (last 5 digits) 1.1 4nnn K-number 1.2 690236 Cluster Part # 1.3 045210 Coding (04)/diagnosis (52)/bus index (10) 1.4 1200 Week (12)/year of manufacture (2000) 1.5 09_160 Hardware (09) and software # (16.0) of cluster 1.6 Not used 1.7 04__44 CAN-version (04) KI-revision index (44) 2 (test) Cluster System Test - Activates the gauge drivers, indicators and LEDs to confirm function 3 SI Data 3.0 1098 Used fuel in liters since last SI (Service Inspection) 3.1 0231 Periodic inspection days; elapsed days (since last SI) 4 Momentary Consumption 4.0 0145+ Instant fuel consumption - 0145=14.5 liters/100km 4.1 0018 Instant fuel consumption - 0018=1.8 l/Hour 5 Distance Gone Consumption 5.0 082 Average mileage; 082=8.2 liters/100km 5.1 0536 Calc. km to refuel (momentary distance to go) 6 Fuel Level sensor inputs in liters 6.0 109330+ Fuel level averaged; Left half sensor input=10.9 liters; Right sensor input=33.0 liters 6.1 0439+ Total tank level averaged; vlgs 6.0: 10.9+33.0=43.9 liters 6.2 0442+ Indicated value (44.2) and tank phase 7 Temperature and Speed 7.0 021+ Coolant/Engine temperature (2.1C) 7.1 130 Ambient/Outside temperature - chg met 5 pts. 125/130/135 7.2 + Engine speed / Current RPMs 1/min 7.3 + Vehicle speed / Current Speed in km/hour 8 Input value in HEX form 8.0 1d0+ System voltage ADC-Value Hex code 8.1 26C33C+ ADC Values HG left/HG right 8.2 0000 ADC Value brake degradation sensor (000=o.k.) 8.3 18C ADC Value outside temperature 9 Battery 9.0 140 Battery Voltage - 140 = UB 14.0v 9.1 242013+? 9.2 074_78+? 9.3 0011+? 10 Not used 11 Not used 12 Not used 13 GonG Gong Test 14 Not used 15 Status cluster I/O-ports (bit codes) 0=low; 1=high 1st-belt contact, seat belt fastened=0; 2) ignition lock contact, key inserted=0; 3) door contact, door open=0; 4) clock button pressed=0; 5) SI reset=0, for reset=0; 6) EGS transmission failure=0 Status Digital Outputs (bits) 0=inactive, 1=active 1) Gong output; 2) Brake warning lamp; 3) Low fuel warning lamp; 4) EGA lamp; 5) seat belt lamp; 6) manipulation dot 16 Not used 17 Not used 18 Not used 19 Lock Status; unlocks functions in range 3-18 19.0 L-On/L-Off Unlock: press button when "L-Off" 20 Not used 21 Software Reset; reset OBC settings 00 End of test _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Tack! Ytterligare uppdateringar: Installerat en lättare kupéluftfilterhållare, efter påtryckningar från Vincent här på forumet! Originalet väger 2615g, ersättaren i glasfiber 938g. En "ECS Baffled Oil Catch Can System" från Turner Motorsport har inhandlats och monterats: https://www.turnermotorsport.com/p-3 Slipper således leda in oljekladd från vevhusventilationen till insuget. _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E46 -01 *Såld* | << 1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16 >> 32 besök senaste veckan (231007 totalt) |