Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mittmotorbil 2012, budgetbygge för gata och lättare race!
1 besök senaste veckan (5006 totalt)
Platis
Ljungby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 14


Trådstartare
Planeringstadiet!

Motor; Alfa V6 24v eller Lancia delta 16v turbo
Chassi; rör-ram eller central plåtmonocoqe med utriggare(typ lancia rally 037)
Hjulupphängning fram; dubbla A-armar, spindlar från Fiat 124/132 med bultad styrarm, styrväxel tipo
Hjulupphängning bak; typ lotus Esprit el bmw E46, en längsgående länkarm svetsad i lagerhållaren och två tvärgående länkarmar, enkelt och stadigt, lätt att ändra rollcenter! Nav och lager från alfa/fiat/lancia
Kaross; glasfiber/aluminium, flipfront fram och bak, ingen design än men lite 60/70tals inspirerat med en modern touch är planerna
Bromsar; till en början lite ihopplock av alfa/fiat/lancia, ev bromsok typ Hispec, pedalställ; ska man ha hängade el stående pedaler?

Angående komponentvalet, så är det sådant jag råkar ha liggande, budget!!

Mått ca; Längd 400, bredd 180, hjulbas 230-240, spårvidd 150, vikt ca 900kg, viktfördelning 40/60

Funderar väl just nu mest på hjulvinklar/upphängningar, vill göra det så enkelt som möjligt men ändå ha vettiga vinklar!

Vad kan lämpligt rc vara fram och bak på en mittmotor bil, utan att veta exakt tyngdpunktscentrum!
Vinklar fram;
Scrub blir 20mm med fälgar inpress 35mm, är det ok?
Caster 6 grader hade jag tänkt, lagom?
KPI el spindelledslutning är ca 6 grader
När det gäller bumpsteer så tänker jag anpassa länkarmarnas inre ledpunkter efter den styrväxel jag tänkt använda istället för att göra tvärt om!
Rc styr jag med vinkeln på övre länkarm, undre länkarm kommer att ligga parallellt med backen, ev något nedåtlutande på hjulsidan för att kunna sänka den lite tex under bankörning utan rc blir för lågt, tänker jag rätt?
Camberförändringarna försöker jag få så små som möjligt genom att labba med förhållandet i längd mellan
övre och undre länkarm,jag inser ju att även vinklen på bärarmarna påverkar detta, men den blir ju given på grund av det rc jag valt!?

Bak;
Spelar scrub och spindelledvinkel någon roll bak, alltså jag tänker är det bra att sikta mot tex 0 i scrub för att det tex avlastar hjullager och dyl eller kan man strunta i det här tänket och sätta dom yttre ledpunkterna för dom tvärgående länkarmarna mitt över varandra eller?


Vad är lämplig frigång, som jag ritat nu har jag 15cm under chassi och 12,5cm under motor!?

Är hemskt tacksam för input och lite ifrågasättande!

_________________
Kenny ottosson
Citera
Platis
Ljungby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 14


Trådstartare


Lancia 037 chassi

_________________
Kenny ottosson
Citera
Kristian Somogyi
Da Nang
Här sen Okt 2004
Inlägg: 3487



Är det takstruktur från en porsche 944?

_________________
Kristian Somogyi
www.sportvagnskonsult.com
www.svkcustoms.com
Citera
Platis
Ljungby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 14


Trådstartare
Nä, chassi från en lancia rally 037! Bilden har inget med mitt projekt att göra, bara ett exempel! Man utgick från en vanlig lancia montecarlo, behöll mittpartiet i plåt och resten fackverk/rör! Tänkte om man kunde göra något liknande och på ett snabbt och smidigt vis få ett färdigt kupeutrymme med dörrar och allt!


Lancia monte carlo

_________________
Kenny ottosson
Citera
Platis
Ljungby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 14


Trådstartare
porsche 924/944, toyota celica, mazda mfl skulle man kunna utgå ifrån och sedan eget fram och bakparti!
Men som sagt bara en ide!


Lancia 037

_________________
Kenny ottosson
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



RC, längd på bärarmar, camberförändringar osv:
Att ha 100% camberkompensering (dvs att hjulets camber mot vägen bibehålls vid krängning) och samtidigt ha RC stilla på lagom höjd går inte. Det blir en kompromiss. Beskrivs bra i andra halvan av Mark ortiz "Chassis Newsletter - 2011.6". Finns här http://www.eviltwinmotorsports.com/?page_id=204
(i korthet: camberkompensering max 50%, RC under 10cm, att RC rör sig i sidled vid fjädring spelar ingen roll, det är RC höjd som är viktig)

Markfrigång: Så lågt som praktiskt möjligt . Typ 10cm är vanligt på 7:or och det fungerar vad jag förstår OK. Ska du köra t ex spvm:s Roadsport är det minst 7,5 cm som gäller

Däckbredd efter viktfördelning fram/bak som tumregel. Med 40/60 fördelning ger det kanske bredare bakdäck än man först tänker sig. Med t ex 195 fram blir det typ 295 bak

_________________
Johan Lekås
Citera
Platis
Ljungby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 14


Trådstartare
Tack, läsvärt!
Ska man ha samma höjd på rollcenter bak som fram?

_________________
Kenny ottosson
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Platis skrev:
Tack, läsvärt!
Ska man ha samma höjd på rollcenter bak som fram?
Jag känner inte till nån anledning till att det skulle vara nån fördel

_________________
Johan Lekås
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Intrerssant då jag har en dröm och göra något liknande i framtiden och kommer att följa vad du hittat på. Antar att du sett Hawk lancia Stratos i England.
Citera
Platis
Ljungby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 14


Trådstartare
Jo har sett! Inte helt gratis dock! Har funnits kitcars av 037:an också, men vet inte om det finns längre!

_________________
Kenny ottosson
Citera
Platis
Ljungby
Här sen Maj 2007
Inlägg: 14


Trådstartare
Stratos

_________________
Kenny ottosson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mittmotorbil 2012, budgetbygge för gata och lättare race!
1 besök senaste veckan (5006 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande