Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 309 GTI16 1992
1, 2   >>
9856 besök totalt
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Ny här! Tänkte passa på att lägga upp en liten tråd på min bil, om den nu platsar.
Körde lite bana för drygt en månad sedan och fick rejäl mersmak, därav tråden här då denna bilen kommer bli mer och mer banbil med tiden känner jag.

Anledningen till mersmaken är nog mest för att jag med sunkiga gatdäck och halvdåliga bromsar och 2 år gammal bromsvätska lyckades haka på bilar som t.ex BMW Z3M Coupé, Porsche 944 Turbo och en 500-hästars Saleen Mustang. (som visar rätt bra hur pass mycket viktigare det är med väghållning vs effekt på bana).

Tänkte att det kunde kanske vara kul att läsa litegrann om en bil man inte ser varje dag, och som många knappt vet existerar. Lite av en sleeper på så sätt!

Bilen i fråga:
ovanlig bil som bara såldes 34st av 1992 & 3st 1993 i Sverige och tillverkades totalt i 5895 exemplar. Just nu 24st kvar i Sverige, varav endast 10st i trafik.


------------------------------------------

Lite fakta:
Motor:

XU9J4Z Mi16, 1905cc aluminiummotor, 16-ventilare, rak fyra med dubbla överliggande kamaxlar

Effekt:
original:
148hk @ 6500rpm
170nm @ 5000rpm
Nu förhoppningsvis några få hästar till..
"Trim":
Extraktorgrenrör
2,5" från grenröret med sportkat. Bortplockad mittre ljuddämpare.
K&N koniskt öppet luftfilter

Prestanda:
0-100km/h: ~7 sekunder
0-402m: ~15,5 sekunder
Toppfart: Drygt 220-230km/h mätarfart

Chassi:
Sänkt fram 35mm och bak
McPherson-framvagn
Torsionsbakaxel
Grövre stavar och krängningshämmare än GTIn.
Grymt välbalanserad! Ingen understyrning whatsoever.

Fälgar & däck
Vita Speedline-fälgar 6x15" med Toyo Proxes T1-R 195/50
Mille Miglia Spider 7x15" ET 15 (kommer monteras R-däck på dessa)

Bromsar: Skivor runt om, ventilerade fram 247mm
Belägg fram: Carbon Lorraine RC5+ (motsvarighet till Ferodo DS2500)
Bakbelägg: ATE


Framtidsplaner:
Batteri i skuffen
omplacering av luftfilter
Eventuellt dragning av rör till bromskylning
(några tips på mer saker som gynnar bankörning/prestanda?)

Övrigt:
Skattevikt 1110kg.
Väger för tillfället gissningsvis max 1050kg, vilket är alldeles lagom för 150hk.

---------------------------------------------------

In action!:



Massor med bilder finns på:
http://www.garaget.org/pejtrick

Återkommer nog med mer bilder/info allt eftersom.

Mvh

_________________
P@tr1k Joenss0n
Citera
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Har för några dagar sedan beställt detta:

4x Toyo Proxes R888 GG 205/50-15



2x frambromsbelägg Carbon Lorraine RC5+


1 liter Motul RBF600



Kommer bli hiskeligt kul att prova!

_________________
P@tr1k Joenss0n
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 721



Fin bil! var nära att köpa en sådan för länge sedan när det begav sig men det blev en Clio 16 V istället
Men har gillat dessa sedan de kom

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Häftig bil!

Själv har jag enbart haft en 205 GTI men den var rolig den med, ska bli kul att se vart detta slutar. Tror inte heller du kommer bli missnöjd med vare sig vätskan eller däcken! Beläggen känne jag däremot inte till....

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
callek
Uppsala
Här sen Nov 2005
Inlägg: 84



Den där är så fräsch! thumbs up

Typiskt att jag missade dig på mittsverigebanan

om det inte redan sitter fettnipplar på bakaxeln smäll dit sådana asap och smörj upp den. De växer ju inte på träd till en GTI16 och skär ihop förr eller senare om man inte håller efter dem...

_________________
C.a.l.l.e K.l.a.n.g | Kör Golf GTI MK7
Citera
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Tack så mycket!
Magnus:
Hehe, ja det här var lite av en "drömbil" innan jag köpte den då jag hade en SNIK-309a. Man trodde de var såpass ovanliga att man inte kunde få tag i en för vettigt pris.. Men med lite tur så!

speedy83: Jag hade inte heller hört talas om beläggen men en erkänt duktig Peugeot-kille säljer dessa och han har provat dom på bana, och de är tydligen motsvarigheten till Ferodo DS2500 bl.a, lite rejsigare tillomed.

callek: Ja fettnipplar kommer att fixas snarast, kan bli en dyr historia annars..

By the way, kommer köra på mittsverigebanan igen nu på onsdag om det inte regnar. Ska bli intressant att prova alla nya saker om jag hinner få dom. Däcken Vet jag att jag hinner få, frågan är om beläggen och vätskan hinner komma i tid..

_________________
P@tr1k Joenss0n
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Härlig bil! (säg till när du säljer! )

Hade en röd 309GTI -88 själv för ett par år sen, fantastisk styrning och väghållning med perfekt balanserad överstyrning..
Utan 16V-toppen lite klen för bana dock, och törstig. Sen var väl kvaliteten en annan femma.. Blev att gå tillbaka det jämförelsevis skottsäkra italienska..

Tips; om du önskar originallook i fronten finns vita dimljus i förvånandsvärt rätt storlek på Biltema! Köpte 4st nya för inga pengar alls. thumbs up

pät skrev:
Bilen i fråga:
ovanlig bil som bara såldes 34st av 1992 & 3st 1993 i Sverige och tillverkades totalt i 5895 exemplar. Just nu 24st kvar i Sverige, varav endast 10st i trafik.

Sommarjobbade på Sven Wixner AB i Uppsala och gjorde en nybilsrekond på en av dem 1992.. Kanske denna?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Tack! Tror vi snackat lite på Garaget. Du tipsade mig om dimljusen där också, och jag följde ditt tips. Det är nämligen Biltema-dimljus som sitter där nu med gul toningsfilm! Tackar och bockar för tipset, blev klockrent!

Är rätt nöjd med effekten i min, det är alldeles lagom för att hänga på de flesta bilarna utan värstingeffekt. Men mer vill man ju alltid ha..
Kan säga att skillnaden på denna GTI16 och min gamla 309XS med 8v 110hk motor är enorm.. Känns inte som en likadan bil överhuvudtaget.

_________________
P@tr1k Joenss0n
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Haha ok 309GTI-världen är liten!
Verkligen, Peugeot var bra på att skilja versionerna åt på den tiden. Samma med 205GTI, 405Mi16 och 505 Turbo, alla var ordentligt hårigare än basmodellerna..
Kul med lysena, blev lite fransk touch med gult! thumbs up

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
En liten snabbfråga: Vad borde man köra på för kalltryck på en uppsättning 205/50-15 R888or? Vad ska man försöka landa på för varmtryck? Har 10 mil till banan som jag ska köra på på onsdag och måste gissa lite rätt innan jag åker, kan inte justera på plats..

Tack på förhand!

_________________
P@tr1k Joenss0n
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295



pät skrev:
En liten snabbfråga: Vad borde man köra på för kalltryck på en uppsättning 205/50-15 R888or? Vad ska man försöka landa på för varmtryck? Har 10 mil till banan som jag ska köra på på onsdag och måste gissa lite rätt innan jag åker, kan inte justera på plats..

Tack på förhand!


Det beror ju lite på yttertemperaturen. Men är det riktigt varmt så brukar jag ha 1,6 i kalltryck och variera upp emot 1,8 om det är lite svalare. Ska du köra landsväg med trippelåttorna så ska du ha högre tryck då. Då får du justera ner när du kommer till banan. Trippelåttorna gillar dessutom ganska mycket negativ camber fram har jag märkt.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
ok, tack. Kör väl 1.8ish då. Bör bli lagom på en kall dag då nästan alla kvällar är det nuförtiden.

Men ojoj vilka bromsar det blev enbart av att byta bakbeläggen. Dom sög ju de första milen men nu stannar bilen på en femöring, och då har jag inte ens i närheten av nitat fullt!

Dock måste jag byta frambeläggen och "smörja" upp oken asap eftersom bilen drar drastiskt åt höger av nån anledning.


om någon vill veta så är beläggen köpta på Mekonomen, ATE är märket och de kostade 600kr.

_________________
P@tr1k Joenss0n
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Efter år av exprimenterande har jag kommit fram till att 2,4bar varmt är sweetspot för R888 i den dimentionen. Lägre kommer bara göra bilen sladdrig. Som sagt mycket camber är det som gäller, jag började inte slita jämt förrän vid -2,9 grader

På gata kör jag 2,5bar kallt.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Dignell skrev:
Efter år av exprimenterande har jag kommit fram till att 2,4bar varmt är sweetspot för R888 i den dimentionen. Lägre kommer bara göra bilen sladdrig. Som sagt mycket camber är det som gäller, jag började inte slita jämt förrän vid -2,9 grader

På gata kör jag 2,5bar kallt.


ok, tack! Hur mycket är 2,4bar varmtryck i kalltryck mellan tummen och pekfingret? (jag är ny på R-däck som ni säkert förstår).

_________________
P@tr1k Joenss0n
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295



Det beror nog på hur aggresivt du kör. Men starta på 1,8 och kolla när du fått upp tempen. Se till att mäta med samma mätare varje gång då dom inte är att lita på till 100%.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Clarre skrev:
Det beror nog på hur aggresivt du kör. Men starta på 1,8 och kolla när du fått upp tempen. Se till att mäta med samma mätare varje gång då dom inte är att lita på till 100%.


Har inte blivit så seriös än att jag skaffat mig mätinstrument, så jag får helt enkelt gissa däcktryck och köra till banan och hem med samma.
Vare sig jag kör för mycket eller för lite däcktryck så kommer det nog vara ljusår bättre än mina sunkiga gatdäck..

_________________
P@tr1k Joenss0n
Citera
Clarre
Hedemora
Här sen Jun 2005
Inlägg: 295



Du får väl köpa en mätare. Och kör inte 1,8 kalltryck på vägen. Läs vad Dignell skrev 2,5 i kalltryck på gata.

_________________
Claes-Olof Strand
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Det brukar alltid finnas någon med en mätare på plats man kan låna..

Det finns bättre grejor men för oss newbies kommer man långt med bara en sån här:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Garageverktyg1/Lufttry . . . .

Att sumpa ett par R-däck är inte så svårt med fel lufttryck, framförallt när du får upp tempen i dom. Trippelåttorna är dessutom känsligare än många andra däck..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Johan Sjöström skrev:
Det brukar alltid finnas någon med en mätare på plats man kan låna..

Det finns bättre grejor men för oss newbies kommer man långt med bara en sån här:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Garageverktyg1/Lufttry . . . .

Att sumpa ett par R-däck är inte så svårt med fel lufttryck, framförallt när du får upp tempen i dom. Trippelåttorna är dessutom känsligare än många andra däck..


Som Johan säger du måste i princip ha mätare. Kör du för mycket eller för lite kommer du toasta dina nya fina R-däck på en kväll.

Börja på 1,8-1,9 kör max i tio minuter åk sen in och kolla, pys lite luft åk ut och kör en repa igen. Kör så tills tempen ligger stabilt på 2,4bar. Dagen efter när däcken svalnat kan du kolla trycket för att få fram en kall temp. Jag brukar dock aldrig starta på denna temp inför en körning, finns flera anledningar till detta. Bla att stommen i däcket inte mår bra av så låga tryck samt att däcken får upp lite värme när du kör till banan = dvs pyser du till ditt kalltryck släpper du ut för mycket.

Jag brukar pysa till 2bar fram och 2,3bar bak sen börja rätt lugnt på banan för att successivt öka farten upp till 90% under 5-10minuters tid sen in och pysa.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
pät
Sundsvall
Här sen Aug 2011
Inlägg: 85


Trådstartare
Hmm, detta lät ju mer omständigt än roligt... Speciellt när där jag kommer köra är arrangerat så man får i princip köra max 10 varv åt gången, sen vänta i depån ~ 20 min för att sen köra igen.

Temperaturen lär inte vara mer än 15 grader på kvällskvisten, så då borde man väl inte ligga på såpass lågt tryck, speciellt inte som när jag ovan nämnt att jag antagligen knappt hinner värma upp däcken så mycket (?). Men att satsa på runt 2 i kalltryck låter som en plan då? Hur snabbt värmer man upp däck på ett Ungefär? Nåt varv eller två? 10 varv?!
Hur snabbt kallnar däcken på ett ungefär? 10 min? 30 min? No clue!


Beklagar för min okunskap..
Är riktigt tacksam för infon, hade inte varit så kul att sumpa däcken direkt!

_________________
P@tr1k Joenss0n
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

pät skrev:
Hmm, detta lät ju mer omständigt än roligt... Speciellt när där jag kommer köra är arrangerat så man får i princip köra max 10 varv åt gången, sen vänta i depån ~ 20 min för att sen köra igen.

Temperaturen lär inte vara mer än 15 grader på kvällskvisten, så då borde man väl inte ligga på såpass lågt tryck, speciellt inte som när jag ovan nämnt att jag antagligen knappt hinner värma upp däcken så mycket (?). Men att satsa på runt 2 i kalltryck låter som en plan då? Hur snabbt värmer man upp däck på ett Ungefär? Nåt varv eller två? 10 varv?!
Hur snabbt kallnar däcken på ett ungefär? 10 min? 30 min? No clue!


Beklagar för min okunskap..
Är riktigt tacksam för infon, hade inte varit så kul att sumpa däcken direkt!


Börja du på 2,0 fram och 2,3 bak det blir säkert skitbra. Sen kollar du efter första passet och pyser lite så du ligger på 2,4 fram, kolla en gång efter andra passet också. Sen är det nog bara köra.

Lite meck att testa sig fram till vad som passar din bil och körstil. Men du har igen det tio gånger om, har du väl testat R-däck på bana kommer du inte kunna köra något annat.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Peugeot 309 GTI16 1992
1, 2   >>
9856 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande