Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera RS 1992
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19   >>
13 besök senaste veckan (128803 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

50 mil bana med den drömbilen, najs!

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare


_________________
jonas Blom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Ute för kopplingsbyte eller för missljudet?

_________________
Magnus Thomé
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ute för kopplingsbyte eller för missljudet?


Missljudet. Kopplingen är fin.
87% komp läckage på cylinder 4. Låter som en pysande ballong när man drar runt motorn för hand på den cylindern. Jag gissar på sprucken topp men det återstår att se.
Ironiskt att dessa motorer går "lika bra" på 5 cylindrar. Har inte märkt något effekttapp och inte heller syns det på varvtiderna på GR.
På dessa bilar lär man känna varenda ljud och varenda liten vibration, och ingen skillnad förutom ett pysande bubbla ljud på tomgång.
Lite kärlek och arbete så är den som ny igen:)

_________________
jonas Blom
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Borde krasst innebära att du inte kör i närheten av bilens maximala kapacitet.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
JohnC skrev:
Borde krasst innebära att du inte kör i närheten av bilens maximala kapacitet.

Ligger på konstanta 1,34 på Gotland ring. Den kan som snabbast utan slicks gå 1,32 med rätt förare skulle jag säga. Så snarare att varvtid inte har med effekt att göra, utan kurvhastighet.

Det kommer ju att visas sig när den är nyrenoverad om det är nån skillnad. Misstänker att cyl 4 läckt länge, haft en tendens till detta ljud så länge jag vill minnas men trott det var ett vinande från fläkten.

_________________
jonas Blom
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



jonblo skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ute för kopplingsbyte eller för missljudet?


Missljudet. Kopplingen är fin.
87% komp läckage på cylinder 4. Låter som en pysande ballong när man drar runt motorn för hand på den cylindern. Jag gissar på sprucken topp men det återstår att se.
Ironiskt att dessa motorer går "lika bra" på 5 cylindrar. Har inte märkt något effekttapp och inte heller syns det på varvtiderna på GR.
På dessa bilar lär man känna varenda ljud och varenda liten vibration, och ingen skillnad förutom ett pysande bubbla ljud på tomgång.
Lite kärlek och arbete så är den som ny igen:)


Med en "leakdown tester" bör man kunna komma med en bra gissning vart det läcker.
Sprucken topp låter ovanligt.
Ingen krökt ventil eller läcka mellan cylinder och topp?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
safe skrev:
jonblo skrev:
Magnus Thomé skrev:
Ute för kopplingsbyte eller för missljudet?


Missljudet. Kopplingen är fin.
87% komp läckage på cylinder 4. Låter som en pysande ballong när man drar runt motorn för hand på den cylindern. Jag gissar på sprucken topp men det återstår att se.
Ironiskt att dessa motorer går "lika bra" på 5 cylindrar. Har inte märkt något effekttapp och inte heller syns det på varvtiderna på GR.
På dessa bilar lär man känna varenda ljud och varenda liten vibration, och ingen skillnad förutom ett pysande bubbla ljud på tomgång.
Lite kärlek och arbete så är den som ny igen:)


Med en "leakdown tester" bör man kunna komma med en bra gissning vart det läcker.
Sprucken topp låter ovanligt.
Ingen krökt ventil eller läcka mellan cylinder och topp?


Kört leak down på den. Cyl4 utan komp. Tror säkert det är läckage mellan cyl/topp. Men frågan är varför. Håkan solanders topp var sprucken när han hade liknande ljud/symptom utan någon direkt effektskillnad på bana.
Om några veckor behöver jag inte gissa.

_________________
jonas Blom
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Intressant!
På de 3.6or jag varit med att plocka ned (3st inkl min egen) så har alla läckt mellan cylinder och topp. Kanske inte kompression men olja och kladd. Man såg också att topparna rört på sig, ytorna hade "gnuggat" mot varandra.
3.6an har oftast inte dilavar skruvar, men en del har det (kanske bara turbon).

Jag tror man behöver använda bättre pinnskruvar för att hålla ihop paketet. Men har toppen spruckit så hjälper det väl inte.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



safe skrev:
Intressant!
På de 3.6or jag varit med att plocka ned (3st inkl min egen) så har alla läckt mellan cylinder och topp. Kanske inte kompression men olja och kladd. Man såg också att topparna rört på sig, ytorna hade "gnuggat" mot varandra.
3.6an har oftast inte dilavar skruvar, men en del har det (kanske bara turbon).

Jag tror man behöver använda bättre pinnskruvar för att hålla ihop paketet. Men har toppen spruckit så hjälper det väl inte.


Tyvärr får man räkna med toppläckage på dessa motorer efter ett tag så länge man inte kan svetsa toppen mot cylindrarna (vilken man till slut gjorde på tidiga 956:or). Topparna är luftkylda utan någon som helst "termostat", och topptemperaturer varierar beroende på last och varvtal.

Hög last/låga varvtal = heta toppar. Höga varv men låg last = kalla toppar. Varje gång man gasar och släpper ändras CHP och termisk expansion leder till slut till läckage. Det hjälper inte så mycket med kralligare pinnbultar. Dilavar skulle expandera bättre "i takt" med annat och därmed leda till mindre "gnugg" men de rostade och gick gärna av istället

Dock är det ovanlig med spruckna toppar. Jag gissar på en icke-tät ventil och/eller ojämn tätyta mot topparna. (Jag har för mig att 3.6:or har en O-ring i metall som ska hålla lite bättre mot läckage...)

P.S. Jag har för mig att t.ex. 914:or hade folkamotorer med primitiv "termostat" i form av en kuliss som åkte upp/ner och blockerade kylluften mha en tempstyrd bälg...egentligen elegantare lösning.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8017



914 har en termostat men den är bara för snabbare uppvärmning av motorn, termostaten stryper luftillförseln lite när motorn är kall, när motorn är varm så är det alltid fullt blås över cylindrar och toppar
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare


Nu är motorrummet fint iallafall

_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare


Visade sig att det läckt länge mellan topp cylinder på 4an. Godset i både topp och cylinder förstört. Blir en totalrenovering av motorn.
Kanske inte så konstigt att det inte blev försämring av varvtiderna, men kanske blir förbättring nästa säsong.

_________________
jonas Blom
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



3.8 sats, porta topparna lite lätt, större insugsventiler.

Det finns lite att vinna på att "snygga till" insugsportarna och övergångarna mot ventilsätet, utan att man förstorar portarna.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3444



jonblo skrev:

Visade sig att det läckt länge mellan topp cylinder på 4an. Godset i både topp och cylinder förstört. Blir en totalrenovering av motorn.


Udda med sprucken O-ring. Är det verkligen så illa att du måste byta topp/cylinder? Så länge spåret är OK borde det räcka med ny O-ring. Teoretiskt skulle man t.o.m. laga eventuella gropar i spårytan med TIG:en, svarva spåret plant och sätta ihop allt med ny ring.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
beepbeep skrev:
jonblo skrev:

Visade sig att det läckt länge mellan topp cylinder på 4an. Godset i både topp och cylinder förstört. Blir en totalrenovering av motorn.


Udda med sprucken O-ring. Är det verkligen så illa att du måste byta topp/cylinder? Så länge spåret är OK borde det räcka med ny O-ring. Teoretiskt skulle man t.o.m. laga eventuella gropar i spårytan med TIG:en, svarva spåret plant och sätta ihop allt med ny ring.


Troligen inte räddningsbart enligt Dick på Perrys motor. Men det återstår att se. Min kunskap räcker inte till här och litar till fullo på hans ord efter alla år.

_________________
jonas Blom
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Alltid trist med oförutsedda renoveringar (jag vet)
Hoppas att du väljer att använda original prylar och inte trimma med 3.8 sats osv.
På din bil (RS) är det mer värt med original.
Bara en tanke...

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Kjell 944 skrev:
Alltid trist med oförutsedda renoveringar (jag vet)
Hoppas att du väljer att använda original prylar och inte trimma med 3.8 sats osv.
På din bil (RS) är det mer värt med original.
Bara en tanke...


Så länge man inte skriver något om det här så är det ingen som vet eller kan bevisa det utan att dela motorn....

Å andra sidan ger en 3.8 sats ganska lite i förhållande till kostnad, om man inte måste byta. Men det är nog inga problem att hitta en fin ersättningscylinder.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
Alltid trist med oförutsedda renoveringar (jag vet)
Hoppas att du väljer att använda original prylar och inte trimma med 3.8 sats osv.
På din bil (RS) är det mer värt med original.
Bara en tanke...


Blir nya originalgrejer!

_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare
Både cylindrar och toppar har rört på sig. Dock satt allt fast vid nedmontering. Nu blir det helgängade 993 pinnbultar runt om som skall klara krafterna som blir bättre. Dessa bultar är även det som porsche har som utbytesdel i uppdaterade PET.


_________________
jonas Blom
Citera
jonblo
stockholm
Här sen Feb 2011
Inlägg: 399


Trådstartare


Samtliga toppar har rört på sig mot cylindrarna. Man ser här hur spåret bildats, de ska vara helt plana.
6nya cylindrar och kolvar verkar behövas då cylindrarna vid mätning med mikrometermått är ovala 0,6-0,8. Vissa ej kännbara repor finns i cylindrarna.
Kan själv inget om detta utan vidarebefordrar infon från Dick, Perrys som gör jobbet.

_________________
jonas Blom
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera RS 1992
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19   >>
13 besök senaste veckan (128803 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande