Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 Carrera RS 1992 | << 1, 2, 3 ... , 17, 18, 19 >> 25 besök senaste veckan (129585 totalt) |
Bra ljud nu då? _________________ Tobias Bengtsson Porsche 964 Carrera 2 - 1993 Porsche 964 Carrera RSR (Replika) - 1990 Porsche 964 Carrera 4 - 1990. (Såld) |
||
En supervarm sommar med nyrenoverad motor. Har hunnit med 10 bandagar på Gotland ring (100mil) och saker funkar som de ska. Behöver dock få till mer camber då det sliter oerhört mkt utsida. Har för avsikt att få till -4 fram och -3.5bak. Har tidigare införskaffat tarret svärd bak som skall monteras och funderar på om jag då även måste byta rs topplagringarna? Justeras svärden så att bulten på dämparna kommer ta i den stora muttern i topplagringen eller på verkas inte själva fjäderbenet? Fram behöver jag nya topplagringar, cup går väl ej att få tag på längre, vad rekommenderas, fvd/rosepassions/rennline?
_________________ jonas Blom |
||
Blev en sväng till Gotland ring med bilen i år iaf! Inga varvtider att tala om med gamla mpsc2 men fint slitage efter nya topplagringar fram och svärd bak. Tänk att man aldrig tröttnar på denna bil. Snart 10års jubileum på förhållandet och det blir bara första 10åren.
_________________ jonas Blom |
||
Blivit en hel del körning i år med, främst på Gotlandring. Här en film därifrån på helvarvet, nu lyckats komma ner till 3.24.76
https://youtu.be/43jB7ePdbT0 I juni var det 10års jubileum i min ägo, ska bli kul att se hur nästa 10 blir _________________ jonas Blom |
||
Gott ett år till, blivit nån körning?
Började med 964 tribe på Knutstorp. Underbar körning, som vanligt går tempmätaren till kl 10 och inget jag reflekterar över, har "alltid" varit så och den förra motorrenoveringen är väl bara något som behöver göras ibland..... https://youtu.be/s2HRK8siLss Sen blev det en 1/2 dag på Gotland innan ett pysande oljud uppkom och en rökridå bakom bilen. Visade sig vara en sprucken topp på cyl 1 där det bildats som en svetslåga som under någon sekund brände hål genom kamkedjehuset. Det visade sig att flera av de nya (700mil/200mil bana)cylindrarna var skadade. Vevstakarna har krymt så kolvbultarna kärvade. Mitt mål vara att nu få fram VAD som orsakat detta. Gammalt utarbetat material i toppar? Spridare som öppnar dåligt? Till sist kom jag fram till att det är inte normalt att oljetempen alltid är på strecket kl 10 och ibland något över, inte ens bara för det alltid varit så vid bankörning. Kl 10 är ca 130 grader, ingen bra temp för oljan. Allt över 105grader är dåligt. När detta retts ut blev det undersökning av kylare och hittade felet direkt. Plåten bakom som skall hindra luften att ta sig annan väg än genom kylaren var avklippt till hälften vilket gjort att luften bara gått rakt igenom. Klantigt att jag aldrig tänkt på detta men så är det. En plåt för 500kr orsakar 2 st motorrenoveringar för oerhörda pengar..... Nu blir det 6st nya RS cylindrar & kolvar 6st nya NOS toppar Arbete på vevstakar mm Nya större spridare Dick på Perrys motor får en del att göra. Själv är jag infall gång med att installera en bredbandslambda Ny kylare, och den så viktiga plåten. En mod med bygge av en adapter som monteras på tempgivaren på kylaren som får den att gå igång tidigare är under produktion, mer om det snart. Blir inkörning av motorn med orginal motronic styrsystem är planen, med mkt koll på lambdamätaren. Därefter är det högst troligt att det blir ett emerald styrsystem som finns plug&play adapter så inget behöver ändras i bef kabelstam. Snart kör vi igen _________________ jonas Blom |
||
För att bygga adaptern till kylarfläkten, för att få den att gå igång på lägre temperaturer (100grader lågfart, 105 grader högfart) behövs hona hane av Bosch ev1/jpt kontakt, motstånd på 2200 Ohm.
_________________ jonas Blom |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 911 Carrera RS 1992 | << 1, 2, 3 ... , 17, 18, 19 >> 25 besök senaste veckan (129585 totalt) |