Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer Evolution III -95
2084 besök totalt
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 446


Trådstartare
Då ska vi se!

För 3 år sedan idag den 29e december så begav sig jag, svågern och svärfar ut på en roadtrip ner till skåneland!
Det var dags att köpa min tredje evo.

Mitt evoberoende började år 2000 när sverige fick in ett gäng Evo 6 TME och familjens granne var mitsubishihandlare.
En dag så stog den där ute på gatan! En röd TME! Jag gick säkert runt o dreglade 45 minuter och sedan dess var jag fast!

2007 var det dags för mig att skaffa en egen evo. Sexorna var för dyra så jag kikade på äldre modeller och fastnade för treorna. Aggressiv front, vinge och allmänt uppkäftig. Jag bytte bort min Octavia RS mot en vit trea som jag behöll i 4,5 år. Den blev mer och mer anpassad för bankörning och passade inte superbra som familjebil då vi skaffade hus och fick barn 2012.

2013 kom suget tillbaka så ännu en evo 3 köptes! Den behöll jag bara 1 månad då jag fick ett bra bud på den som jag inte kunna tacka nej till 😁

Så..2019 såldes min dåvarande bil och jag va sugen på något nytt. Valet föll på en Lexus IS300 som jag skulle åka o köpa. Magkänslan var inte hundra..Då slängde jag in en blänkare på Evo Sverige på FB om någon hade en evo för rätt pris till salu.
Några dagar senare och flera samtal o bilder senare satt vi i bilen med bilkärran påhakad på väg ner mot skåne!

Smidd motor, mekaniska diffar överallt och stora AP Racing 4 kolvsok över 330mm porscheskivor gjorde mig otroligt intresserad!

När jag kom in i garaget och såg bilen blev jag kär direkt!
Motor, låda och en hel del annat var vid sidan av men det visste jag ju sedan innan.

Affären gjordes upp och bilen lastades på kärran. Satan va glad jag var!





Bilen var hemma och jag började kolla mer noggrant vad som behövde göras för att få ihop den.
Det blev lite mer än jag trodde men överlag så var allt som säljaren beskrivit det!







Tiden gick och pengar samlades in för att kunna köpa det som behövdes.
Påbörjade ihopmontering med hjälp av en god vän och fann mer o mer saker som fattades. Vi fick ihop det som gick att lösa när tid fanns.





När motor och låda satt ihop så tog det ytterligare några månader och då fick hela familjen covid. Det visade sig vara en bra sporre för att få ner paketet i bilen äntligen!







Så gick tiden igen och mer o mer frustration över att inte ha alla skruvar o bultar byggdes upp! Insåg till slut att jag inte kommer lösa det på egen hand utan fick hjälp av en duktig kille i örebro där jag lämnade in bilen.
Bilen fick ut o känna på den friska luften igen på bilkärran 😊







Detta var den 18e juni, och med löfte om att jag skulle få tillbaka bilen besiktigad och godkänd innan semestern var slut i augusti.

Dagen efter hade han fått igång motorn thumbs up
En vecka senare var han ute o testkörde bilen
Det blev så att jag fick tillbaka bilen 5 veckor senare besiktigad och klar för vägarna. Helt otrolig känsla att få köra bilen!!

Raka vägen till jobbet för att göra bilen lite representabel
Jobbar man som jag gör på ett företag som säljer bilvård och bilvårdsutrustning så måste ju bilen se någorlunda fräsch ut!
Jag fick hjälp av hela familjen ännu en gång och det värmer ju hjärtat lite extra












Sommaren gick och hösten kom. Bilen är nu avställd och uppgraderingar är planerade.
Apexi Power FC ska kopplas in, Apexi boost controller ska kopplas in och fronten ska lackas om.

Sen blir det väl alltid något mer men får se vad plånboken tillåter [/img]

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Spännande med en tidig evo, togs ju in en hel del sådana i början av 00talet, dom flesta verkade köras på strippen (ända tills motorn gick i bitar och dom blev ståendes). Tror aldrig jag mött nån på en bana faktiskt, kul projekt!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 77



Fint exemplar, hoppas få se denna på framtida glass turer

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 446


Trådstartare
Vi var ett gäng runt norra småland och östergötland som körde bana med våra gammelevos där på slutet av 00-talet.
Men det härligaste med dessa är ju att de funkar lika bra runt banan som på strippen.

Tanken med denna är att köra lite bana i den mån det hinns med plus att ta kurviga småvägar med familjen och köpa glass

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 446


Trådstartare
Det vet du conman 😁
Men först ska du få plocka ut lite fler pållar me hjälp av Apexisystemet

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193



Mer evo till folket! Kul med fler på rejsa!

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
vallelar
Luleå
Här sen Dec 2022
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Ingen dålig resa! Bra blev det också. Sjukt fin

_________________
Valter Larsson
Aldrig växt upp
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Härligt familjeprojekt! Med dessa medhjälparna är det ju enkelt :-)

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 446


Trådstartare
Ni vet ju hur det kan bli ibland eller hur?
Planer ändras o personer lyckas övertala en till beslut hit och dit.

Nu blev det såhär att Power FCt fick flytta ut ur evon.
In kom ett Maxxecu Race som Contune.se installerar just i detta nu. Han ska även mappa det så jag får en härlig körbar maskin till våren och sommarens äventyr!

Jag har också beställt r-däck från 59northwheels.se och ska testa hur greppet är med billigare r-däck än de toyo och nankang jag kört med sen innan.

Nu när jag inte behöver min LMM längre så hjälpte en vän mig att svetsa ett nytt insugsrör till turbon.
Blev riktigt snyggt om jag får säga det själv




Passade även på att köpa ett nytt luftfilter




Sakta men säkert börjar säsongen närma sig och jag är sjukt laddad!

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
FHellquist
Jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 34



Kul med en Evo till. Ser ut att vara i grymt skick! Jag är också djupt nere i Evo-träsket. Har ägt min 6a i 12 år eller nåt.

_________________
Fredrik Hellquist
Mitsubishi EVO VI GSR med 500whp
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 446


Trådstartare
Då har röret och det nya filtret kommit på plats.
Passade även på att montera dit en catchtank för vevhusventilationen.

Nu ska bara resten av motorrummet ordnas till så det inte ser så rörigt ut!


_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
conman
Sunhultsbrunn
Här sen Apr 2012
Inlägg: 77



Trevlig uppgradering!

Hur upplevs han nu med maxxet?

_________________
Carl Oskar Nordstrand
http://contune.se
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 446


Trådstartare
Det är ju jäklit gött med en tomgång som är stabil och väldigt skönt att kunna bevaka alla värden enkelt med appen.
Väldigt nöjd med investeringen!

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 446


Trådstartare
Tiden går och bilen går.
Men tyvärr inte lika bra som jag och mapparen vill.

Bilen skulle få mer effekt va tanken och en ny WG klocka som ska ge 1 bars grundlapp köptes in o byttes.
Dags för mappning och bilen vägrar gå över 0,9 bar. Väldigt irriterande!

Så efter lite pillande av Contune där han hittade att dumpen nog läcker tog jag tillbaka bilen för att göra ett ordentligt trycktest för att se att allt verkligen är tätt!
Den gamla forgedumpen började läcka vid 0,5 bar, byt ut mot en gammal saabdump jag hade liggandes, tätt där thumbs up
Höjer trycket till 1 bar o då hittar jag ytterligare 1 läcka, skruva åt, tätt.
1,5 bar så upptäcker jag ännu en liten läcka! Skruva åt, tätt, provtryck!
Vid 1,8 bar håller allt tätt så då tänds hoppet om att det kommer gå att ladda på äntligen!

Ut för provkörning och bilen vägrar ladda mer än 0,7 bar
Allt låter bra och systemet är ju tätt.
Där är vi nu! Något problem är det ju bevisligen men vad?
Sprucket wg-säte är väl det jag oroar mig mest för just nu för jag kommer inte på mycket annat?

Har ni några idéer?
Sitter ett 3" rostfritt avgassystem med racekatt på bilen och det känns inte som att det är mottryck nånstans vid provkörning. Laddet ökar stadigt till 0,7 utan att peaka och gå tillbaka på nåt sätt.

Bjussar på en bild från gårdagens glasstur med familjen till Vadstena för att pigga upp


[/img]

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
TurboB
Nyköping
Här sen Aug 2006
Inlägg: 26



Tänk om man hade en EVO... nåja. Trevlig kärra.

Jag ser på en av bilderna att själva wastgateventilen är en sån där integrerad i gjutjärnsklumpen på turbindelen. De där har en tendens att med åren antingen inte stänga ordentligt eller öppna ordentligt eller kärva någonstans på vägen vid öppning eller återgång. Det är ventilaxeln. Jag brukar ta klockans vakuumslang och puffa mycket lätt med renblåsningsmunstycket och helt enkelt titta på om det rör sig som det ska. WD40 och mycket motion brukar få igång det.

_________________
Magnus Åberg
Fiat X1/9, Fiat Uno TURBO, Fiat Coupe, Fiat Ritmo TC, Lancia Delta Integrale, Flavia Coupe 1.8, Alfa Romeo 155 Q4
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 446


Trådstartare
Det är bara att handla

Jag har bytt ut wg-klockan och känt på axeln med handen, den går jättelätt.
Just nu väntar jag in v-bandsklämmor så det går att bygga om avgassystemet så jag ser om det är katten som jävlas!
Nästa steg är väl att byta ut turbon antar jag

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 446


Trådstartare
Efter en lång härlig semester med roadtrips med familj och vänner tog jag äntligen tag i laddtrycksproblemet.
Upp på lyften med bilen och bort med förstärkningsstag som var ivägen.
Det va halvmekit att få bort ett helsvetsat rostfritt avgassystem själv, tungt satan med den stora ljuddämparen baktill!

Men ner kom det och mitt provisoriska lilla system kom dit.



Bland det fulaste som gjorts i svetsväg tror jag men det skyddar oljefilter och generator från varma avgaser iaf.

Testkörning! Uppvärmd bil o ryckt wg-slang så gasade jag på för första gången. Bad en stilla bön att turbon skulle ladda ordentligt för pengarna finns inte riktigt för tillfället att punga upp 15 papp för en ny snurra!
Gav gas, laddet kom, gick FÖRBI 0,8 bar med en jävla fart (!)...LYCKA!

Tillbaka med bilen och nu har en ny racekatt beställts.
Nu ska bara min duktiga kompis ha tid att svetsa ihop det delvis nya systemet med så ska bilen mappas färdigt.
Helst innan 6e oktober då jag kan vara med på en planerad bankörning!

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer Evolution III -95
2084 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande