Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 S 1991
6029 besök totalt
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
En Saab 900 S -91, en långmilare (27000 mil), men i bra skick.
Är allroundbilen, används till det mesta.

Trimmad med original Saab APC-system och laddluftkylare.

Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Regbesiktning på G.
Snart är S:n laglligt trimmad till fantastiska 136 kW, eller 185 ystra hästkrafter.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
På gång:
Sänkfjädrar samt diverse hjulupphängningsrelaterat som bussningar m.m.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Bussningsbyte låter kul... det ska jag pyssla med snart... thumbs down

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Senaste nytt :
- Aeron plockad på delar och skrotad. Oj vilka rosthål jag hittade . Kanske inte så konstigt då kjolpaketsinfästningarna var tätade med drev, tror jag. >

- Saab DI tändsystem monterat, framgångsrikt provkört och avmonterat.
Av någon outgrundlig slump krånglade förstås tomgångsmotorn efter den övningen, så jag plockade av det igen.
Dessutom kan jag inte ha det på när/om jag regbesiktigar bilen.

Men skillnad vart det! Inget spikande i allafall.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18599



Vilken var banbilen då?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Aeron är den enda som släpp loss på bana hittills.

S:n är jag rädd om så den får inte.

Den framtida Porschen lär väl kvala in som banbil.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Nu är S omreggad med högre effekt
Hela 185 hk istället för 145.

Nu kan iallafall ingen bråka om att motorn har IC. (och då kan man sätta dit en bättre)
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



poh99 skrev:
S:n är jag rädd om så den får inte.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4182

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Upps, här får man minsann äta upp vad man sagt.
Det där gäller inte längre.

Denna bil är numera lek-, race-, ban- och, inte minst, bruksbil.

Härnäst blir det sänkfjädrar (den ser så hög ut just nu), annat tändsystem (gissa vilket:)) samt en bättre IC.
Allt i väntan på Porschen med stort P.

Bankörning lär det bli också, var nu det ska ske någonstans.
Rödljusracing tar kål på lådan så det blir det inget av nuförtiden.
Kanske jag ska ta och hänga i en fyrpet så man inte behöver växla så förbenat mycket.
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Ska du köra på Lunda på lördag?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Inte vad jag planerat, hade faktiskt glömt bort det, tänke väl skruva lite bil istället, ska hänga på DI-systemet.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jaha, det gick ju inte så bra att "bara hänga på tändsystemet".
Ingen tomgång fick man som tack för det. >

Men jag har en teori...

Annars får det blir fördelartändning igen, möjligen med någon MSD6-box för lite bättre gnista.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Senaste nytt, DI-tändningen fungerar. Det var varvtalssignalen från DI som ställde till det för Lucas-insprutningen, så nu använder jag fördelaren för att få ut en användbar varvtalssignal medan DI sköter tändningen.
Bilen går som ett skott. :

Nästa steg är att uppgradera till 4-pet så man inte behöver växla så ofta.


ps, DI => Direct Ignition om någon hade glömt eller inte visste
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jaha, då har jag provkört åket på trevliga bergslagsvägar.
Tänk vad uppgraderad tändning gör för prestandan
Risken är nu bara att lådan hälsar hem... Men inte än!

Nu måste jag bara göra något åt utseendet så sänkfjädrar skall inhandlas hos stötdämparexperten.
Just nu lider fordonet av Saabsjukan dvs den är högre fram än bak. Ser inte klokt ut.
Ska det rejsas mer på allvar får jag väl knöla dit bättre stötdämpare också.

Planerat till julledigheten är en ombyggd original-IC monterad i fronten, för bättre kylning.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jaha, ska försöka designa en ny IC att ha i fronten, istället för bakom vänster strålkastare vilket är originalplaceringen.

Någon av de varianter jag tänkt mig finn i tråden : https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=14874

Blir till att springa ut i garaget efter Karl-Bertil Jonsson på julafton så man får lite gjort, nu när gratisledigheten är så snålt tilltagen i år.
Citera
gka
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 203



Fint exemplar! Lite ovanlig färg dessutom, man ser inte många röda 900.

poh99 skrev:

Trimmad med original Saab APC-system och laddluftkylare.


Betyder det med andra ord att den är uppgraderad till en 900 Turbo isf S?

_________________
Göran Karlsson
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Jupp, den är t o m omreggad med högre effekt, hela 185 pållar istället för 145. Fast omreggningen gjordes med originaltändningen.
Fin är den också, tyvärr med en del osynlig rost > på ställen man inte trodde bileländet skulle rosta.
Besvikelse minst sagt när den rosten uppdagades.

Närmast på tur står nog att besöka lämplig skrot med IC-lager, tror det är enklare att köpa en färdig IC än att försöka bygga en utifrån ett gammalt kylelement.
Nuvarande IC-placering bakom vänster strålkastare är _inte_ optimal.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Senaste nytt, ska hänga på mitt Haltech IG5 tändsystem istället för det gamla prom-baserade DI-systemet som sitter där nu.
Liiiite lättare att programmera Haltech, om man säger så.

Måste bara greja en mapsensor först.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900 S 1991
6029 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande