Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2011-09-19 Sviestad
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (12049 totalt)
speedy83
Oskarshamn
Här sen Sep 2009
Inlägg: 168



Magnus K skrev:
Gruppköp av blinkersrelän kanske?
/Magnus


Det är jag med på

Det var varken bromsar, däck eller motor som slet hårdast i måndags hos mig det var helt klart blinkersen...

_________________
Tobias Eriksson

*Tomt i garaget*
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
BOFH skrev:
Tyckte dock det såg lite hetsigt ut på banan stundtals? I och för sig mycket bilar och många som var körsugna. Att det går fort är ju en sak men en del omkörningar som jag såg in i esset kanske man inte förväntar sig på en "prova på"-körning?

Håller med, bitvis. Några var nog ovana att kika bakåt + släppa om också vilket bidrar lite till irritation.

/Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
wissen
Sya (Mjölby)
Här sen Sep 2005
Inlägg: 32



BOFH skrev:
Var förbi efter jobbet och kollade lite och vädret kunde man ju knappast klaga på. thumbs up

Tyckte dock det såg lite hetsigt ut på banan stundtals? I och för sig mycket bilar och många som var körsugna. Att det går fort är ju en sak men en del omkörningar som jag såg in i esset kanske man inte förväntar sig på en "prova på"-körning?


Har också tyckt likadant när jag stått vid sidan om o tittat. Upplevde aldrig detta när jag körde själv dock, även om jag tror att min bil säkert var en av dem som du syftar på då slutet av start/mål är ett ganska bra ställe att köra om / bli omkörd på (bredaste stället på banan??). Som många skriver så är det ju viktigt att den bakom gör säkra omkörningar, MEN jag tycker det är lika viktigt att hålla koll i backspegeln för att släppa förbi snabbare bilar. Det ser nog värre ut än vad det är om man står vid sidan om o tittar.

Tycker dock LMS sköter detta med antal bilar på banan alldeles utmärkt till skillnad från vissa andra träffar där det är lite "high chapparal"...

_________________
Johan Wiss
Civic MB6 VTI-T
BMW M5 V10
Saab 9-5 Aero
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
wissen skrev:
slutet av start/mål är ett ganska bra ställe att köra om / bli omkörd på (bredaste stället på banan??). Som många skriver så är det ju viktigt att den bakom gör säkra omkörningar, MEN jag tycker det är lika viktigt att hålla koll i backspegeln för att släppa förbi snabbare bilar. Det ser nog värre ut än vad det är om man står vid sidan om o tittar.

Håller med! Kan man bara hålla undan som omkörd och släppa lagomt så man inte är två in i bredd i Esset så funkar det stället klockrent! thumbs up
Lite svettigare att bli omkörd in i torparn, där blir det ju tightare o tightare...

/Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Magnus K skrev:
wissen skrev:
slutet av start/mål är ett ganska bra ställe att köra om / bli omkörd på (bredaste stället på banan??). Som många skriver så är det ju viktigt att den bakom gör säkra omkörningar, MEN jag tycker det är lika viktigt att hålla koll i backspegeln för att släppa förbi snabbare bilar. Det ser nog värre ut än vad det är om man står vid sidan om o tittar.

Håller med! Kan man bara hålla undan som omkörd och släppa lagomt så man inte är två in i bredd i Esset så funkar det stället klockrent! thumbs up
Lite svettigare att bli omkörd in i torparn, där blir det ju tightare o tightare...

/Mangan


Man måste komma ihåg att det finns nybörjare på banan med, för dom kan det vara ganska läskigt med sådana omkörningar.

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
trocade skrev:
Man måste komma ihåg att det finns nybörjare på banan med, för dom kan det vara ganska läskigt med sådana omkörningar.

Absolut. Hmm, känns som du missförstod mitt förra inlägg, menar du i Esset eller i Torparn? Jag ville säga att innan Esset är bra och innan Torparn är det mindre bra att köra om.

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Asch jag ändrar hela mitt inlägg för Magnus skrev exakt samma sak som mig fast på ett mycket bätte sätt

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



wissen skrev:
Har också tyckt likadant när jag stått vid sidan om o tittat. Upplevde aldrig detta när jag körde själv dock, även om jag tror att min bil säkert var en av dem som du syftar på då slutet av start/mål är ett ganska bra ställe att köra om / bli omkörd på (bredaste stället på banan??). Som många skriver så är det ju viktigt att den bakom gör säkra omkörningar, MEN jag tycker det är lika viktigt att hålla koll i backspegeln för att släppa förbi snabbare bilar. Det ser nog värre ut än vad det är om man står vid sidan om o tittar.

Tycker dock LMS sköter detta med antal bilar på banan alldeles utmärkt till skillnad från vissa andra träffar där det är lite "high chapparal"...

Nej det var absolut inte dig jag menade. Håller med att LMS träffar brukar vara väldigt "lugna" och folk visar stor hänsyn och respekt för varandra på banan. Här får LMS beröm jämfört med hur det brukar vara på banträffar i UK: thumbs up
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=73657#1040199

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
-Skalman-
Kungsbacka
Här sen Jul 2007
Inlägg: 59



Nu ligger två filmer uppe på tuben:

http://www.youtube.com/watch?v=sj68lRAl0nc&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=4w3QiGkoeYo&feature=channel_video_title

Tagna med 5$ spycam från eBay så klaga inte på kvaliteten

_________________
Johan Svensson
Volvo V60 laddhybrid till jobbet
Mazda MX-5 NC till glasskiosken
Locost på banan
Citera
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336



BOFH skrev:
wissen skrev:
Har också tyckt likadant när jag stått vid sidan om o tittat. Upplevde aldrig detta när jag körde själv dock, även om jag tror att min bil säkert var en av dem som du syftar på då slutet av start/mål är ett ganska bra ställe att köra om / bli omkörd på (bredaste stället på banan??). Som många skriver så är det ju viktigt att den bakom gör säkra omkörningar, MEN jag tycker det är lika viktigt att hålla koll i backspegeln för att släppa förbi snabbare bilar. Det ser nog värre ut än vad det är om man står vid sidan om o tittar.

Tycker dock LMS sköter detta med antal bilar på banan alldeles utmärkt till skillnad från vissa andra träffar där det är lite "high chapparal"...

Nej det var absolut inte dig jag menade. Håller med att LMS träffar brukar vara väldigt "lugna" och folk visar stor hänsyn och respekt för varandra på banan. Här får LMS beröm jämfört med hur det brukar vara på banträffar i UK: thumbs up
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=73657#1040199


Tycker det generellt är bra disciplin på banan.
Kan hända att det ibland råder lite tveksamhet vid omkörningar.
Märkte att en del håller åt sidan utan att blinka.
Jag tycker man kunde ha som regel vid "prova på körningar" att man visar med blinkers att man sett bilen bakom närma sig.
Jag blev själv lite överraskad när en låg sevenbil, som jag inte såg, blåste om på avkylningsvarvet.
För egen del uppskattar jag om bilen bakom blinkar till med helljuset, dvs. Om man inte redan kör med blinkers...

Jag tycker också man kan trycka lite hårdare på att inte köra över heldragen linje, när man kör ut på banan.
Även om man har licens, så tycker jag man kan få en påminnelse om detta vid t.ex bes.
Det är nu andra gången som jag varit ytterst nära att krocka med en bil som kommer från depån.

_________________
Erik Fornå

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
wissen
Sya (Mjölby)
Här sen Sep 2005
Inlägg: 32



Dignell skrev:
wissen skrev:
Tack, ja, det börjar lira riktigt hyggligt nu,
Lite bredare däck bara, så går det nog kapa en del till.


Riktigt bra tid thumbs up

Antar att ni har labbat med chassit nu, toe out mm?


Tack, ja gillade dina idéer skarpt så jag gjorde en chansning inför denna träffen o ställde ut framhjulen lite "på känn". Står förmodligen inte lika på båda sidor osv. Ska göra en grundligare inställning i vinter. efter att jag bytt ut lite andra grejer också.
Men det är nog på rätt väg i alla fall, styrde in jättefint i kurvorna nu. Hade inte så stora förväntningar efter tidigare körningar med kraftig understyrning, men jösses vad Sviestad-banan helt plötsligt blev väldigt skoj o köra !! thumbs up Du får ta åt dig lite av äran ...

_________________
Johan Wiss
Civic MB6 VTI-T
BMW M5 V10
Saab 9-5 Aero
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

wissen skrev:
Tack, ja gillade dina idéer skarpt så jag gjorde en chansning inför denna träffen o ställde ut framhjulen lite "på känn". Står förmodligen inte lika på båda sidor osv. Ska göra en grundligare inställning i vinter. efter att jag bytt ut lite andra grejer också.
Men det är nog på rätt väg i alla fall, styrde in jättefint i kurvorna nu. Hade inte så stora förväntningar efter tidigare körningar med kraftig understyrning, men jösses vad Sviestad-banan helt plötsligt blev väldigt skoj o köra !! thumbs up Du får ta åt dig lite av äran ...


Hej, jättekul att höra att det fungerade så bra med bara lite mer toe out. Att den står lite olika har ingen större betydelse.
Bästa är nog att på egenhand labba sig fram till en setting man tycker funkar bra och först därefter lämna in den på hjulinställning för att finjustera och få det 100% symetriskt.

Min bil blev understyrd och trist efter byte till mina nya dämpare. Troligen pga att ökad camber justerat mellan fjäderben och hubb gav mer toe in. Ställde ut den ett kvarts varv per sida i toe justeringen och det blev mycket bättre. Men jag ska nog ställa ut den ett kvarts varv till bara för att testa.

Hoppas köra på Sviestad den 9:e, kanske ses vi då.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Prancinghorse
Stockholm
Här sen Aug 2006
Inlägg: 57



Far min tog några bilder under kvällen, håll till godo!

Stefan, vit 968







_________________
Stefan Qvist

Porsche 968 vit, förare i Blommenhof racing, MSLS
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



Slängt upp ett film klipp från pass1= första körningen på över 2år på Sviestad.
tar det lite lugnt o letar grepp i Hankook gat däcken.

http://www.youtube.com/watch?v=bR0RztAC7uA

Udda detalj nästan varje varv efter långa rakan så skvätter det upp lite spolarvätska på rutan? aldrig varit med om det på någon annan bana.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873


Trådstartare
RallyQuattro skrev:
Udda detalj nästan varje varv efter långa rakan så skvätter det upp lite spolarvätska på rutan? aldrig varit med om det på någon annan bana.

Bygger det upp mycket värme så att det blir övertryck i spolarbehållaren? Fast det borde bara bli en gång då?

(Martin, ta inte det följande som kritik mot dig, du råkar ha en film som visar en sak som jag funderade på när jag körde... )
Det var start/mål och utsläppet från bandepån. Där är den ökända gula heldragna linjen som inte får passeras vid utfart. Men den korsas nästan alltid av de som befinner sig på banan? Nu fösöker ju LMS crew att släppa ut bilar när det är ledigt på start/mål-rakan men vid 1:16 på din film så passeras utsläppet när jag är på väg ut. Kika i bakåtfilmen så ser man en bil ut där innanför det gula strecket precis efter passage.

Vore det inte bra om man undvek att korsa linjen även för de som är på banan? Viftas man ut nån sekund tidigt så är det plötsligt en bil i högerfilen för de som kommer längst start/mål?

Mvh
Magnus

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
wissen
Sya (Mjölby)
Här sen Sep 2005
Inlägg: 32



RallyQuattro skrev:
Slängt upp ett film klipp från pass1= första körningen på över 2år på Sviestad.
tar det lite lugnt o letar grepp i Hankook gat däcken.

http://www.youtube.com/watch?v=bR0RztAC7uA

Udda detalj nästan varje varv efter långa rakan så skvätter det upp lite spolarvätska på rutan? aldrig varit med om det på någon annan bana.


Härligt upplägg på filmen, Vad använder du för Program ?
Funderar själv på o köpa en till kamera till bilen för o få fler vinklar samtidigt, men skulle vilja ha med banan o hastighet också - Klockrent ju ! thumbs up
Tror det ska finnas en funktion i performanceboxen, men inte tittat så noga...

_________________
Johan Wiss
Civic MB6 VTI-T
BMW M5 V10
Saab 9-5 Aero
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

wissen skrev:
RallyQuattro skrev:
Slängt upp ett film klipp från pass1= första körningen på över 2år på Sviestad.
tar det lite lugnt o letar grepp i Hankook gat däcken.

http://www.youtube.com/watch?v=bR0RztAC7uA

Udda detalj nästan varje varv efter långa rakan så skvätter det upp lite spolarvätska på rutan? aldrig varit med om det på någon annan bana.


Härligt upplägg på filmen, Vad använder du för Program ?
Funderar själv på o köpa en till kamera till bilen för o få fler vinklar samtidigt, men skulle vilja ha med banan o hastighet också - Klockrent ju ! thumbs up
Tror det ska finnas en funktion i performanceboxen, men inte tittat så noga...


Gillar också upplägget thumbs up

Endast en varvtid + bästa varv hade kunnat göra det bättre.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 447



RallyQuattro skrev:
Slängt upp ett film klipp från pass1= första körningen på över 2år på Sviestad.
tar det lite lugnt o letar grepp i Hankook gat däcken.

http://www.youtube.com/watch?v=bR0RztAC7uA

Udda detalj nästan varje varv efter långa rakan så skvätter det upp lite spolarvätska på rutan? aldrig varit med om det på någon annan bana.


Hade samma "problem" på min evo 3 på mantorp. Ut på långa rakan så började det komma spolarvätska ut från munstycket på bakrutan. Jag har en teori om att det har med luftvirvlar att göra! Så det blir ett sug i munstycket så det kommer ut. Tvivlar ju på att de är gjorda för att köra särskilt snabbt med.

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895



Det var som vanligt en rolig kväll. Alla möjliga typer av bilar. Sånt gör det extra skoj.
Nackdelen är att man inte hinner att prata så mycket med alla andra. Tiden går för fort.

Dessutom riktigt kul att det dök upp så många Porschar med motorn fram

Tack Stefan för att jag fick vara med på några kort

thumbs up

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
NissseMann
Linköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 67



Någon som har fler bilder/filmer på en silvrig och svart 9000?

_________________
Martin Berglund

"Busbil" och Rejsbil - Saab 9000 Turbo -85
http://www.garaget.org/?car=133793
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8988



Magnus K skrev:
RallyQuattro skrev:
Udda detalj nästan varje varv efter långa rakan så skvätter det upp lite spolarvätska på rutan? aldrig varit med om det på någon annan bana.

Bygger det upp mycket värme så att det blir övertryck i spolarbehållaren? Fast det borde bara bli en gång då?

(Martin, ta inte det följande som kritik mot dig, du råkar ha en film som visar en sak som jag funderade på när jag körde... )
Det var start/mål och utsläppet från bandepån. Där är den ökända gula heldragna linjen som inte får passeras vid utfart. Men den korsas nästan alltid av de som befinner sig på banan? Nu fösöker ju LMS crew att släppa ut bilar när det är ledigt på start/mål-rakan men vid 1:16 på din film så passeras utsläppet när jag är på väg ut. Kika i bakåtfilmen så ser man en bil ut där innanför det gula strecket precis efter passage.

Vore det inte bra om man undvek att korsa linjen även för de som är på banan? Viftas man ut nån sekund tidigt så är det plötsligt en bil i högerfilen för de som kommer längst start/mål?

Mvh
Magnus


Hade ingen aning om gula linjen.. vet att man inte ska slänga sig ut direkt till vänster när man lämnar depån men inte tänkt på att man inte heller bör ligga för långt åt höger när man är ute o kör..
Där bör dom ju bara kunna sätta ut 2-3 konor på gula linjen så lär ingen missa den..

Spolarburken är en liten från Biltema som sitter i bagaget så värme lär knappast vara problemet, men kan ju vara vätskan som ligger i slangen som trycks fram av g-krafterna men det konstiga är att jag hade detta fenomen hela dagen på alla pass fast att jag inte använt spolar vätskan nått på hela dagen så man tycker ju att slangen borde bli tom snabbt..
Dessutom var det väldigt lite vätska i behållaren.
Men det konstigaste är att jag kör ju flera ban träffar varje år o detta är första gången jag fått detta fenomen

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Eftersnack
2011-09-19 Sviestad
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (12049 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande