Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Långa vs korta vevstakar
1, 2, 3   >>
16 besök senaste veckan (23599 totalt)
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Vilka är mer fördelaktiga vid höga varv?
Samt kan man säga att korta vevstakar har dessa …. positiva egenskaper
och långa vevstakar har dessa …. positiva egenskaper.

Jag tycker att långa stakar ”borde” ge en lägre vinkelhastighet vid vändning (ÖD) och där med vara mer lämpade för höga varv än korta vevstakar som borde få en högre vinkelhastighet.

Någon som känner sig manad att reda ut detta...

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Dave79 skrev:
Vilka är mer fördelaktiga vid höga varv?
Samt kan man säga att korta vevstakar har dessa .. positiva egenskaper
och långa vevstakar har dessa .. positiva egenskaper.

Jag tycker att långa stakar "borde" ge en lägre vinkelhastighet vid vändning (ÖD) och där med vara mer lämpade för höga varv än korta vevstakar som borde få en högre vinkelhastighet.

Någon som känner sig manad att reda ut detta...


Såvitt jag vet stämmer väl din observation..
Vidare gäller att kortslagiga motorer får lägre kolvhastigheter, och är därför mer lämpade för höga varv.

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
David Berglund skrev:

Såvitt jag vet stämmer väl din observation..
Vidare gäller att kortslagiga motorer får lägre kolvhastigheter, och är därför mer lämpade för höga varv.


Men om längre vevstakar ger en lägre vinkelhastiget =positift

och kortslagiga motorer får lägre kolvhastigheter och därför är bättre anpassade för höga varav så går resonemangen imot varandra kan man säga

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Dave79 skrev:
David Berglund skrev:

Såvitt jag vet stämmer väl din observation..
Vidare gäller att kortslagiga motorer får lägre kolvhastigheter, och är därför mer lämpade för höga varv.


Men om längre vevstakar ger en lägre vinkelhastiget =positift

och kortslagiga motorer får lägre kolvhastigheter och därför är bättre anpassade för höga varav så går resonemangen imot varandra kan man säga


Inte alls Slaglängden hänger på vevaxeln. Du kan ha en kostslagig motor med långa stakar om vill.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Daniel Ekström skrev:

Inte alls Slaglängden hänger på vevaxeln. Du kan ha en kostslagig motor med långa stakar om vill.


Tjena Danne

Ja visst nu e jag ju med

Kanon forum detta!

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



långa vevstakar ger lägre kolvacceleration..

jag knåpade lite på detta under mitt specialarbete för två år sen..

och ändrar man vevstakens längd som kolvrörelsen se anorlunda ut.. (den ser inte ut som en sinuskruva som mina lärare vill få mig att tro)
men en koratare stake kommer kolven att vara i rörelse längre än med en lång, fördel eller nackdel?
du kommer minska sidokrafterna för kolven med en längre stake.

dessutom påverkars kompressionstryck, temp, flödeshastighet osv osv.

faktum är att de som trimmar använder långa stakar..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Dave79 skrev:
Vilka är mer fördelaktiga vid höga varv?
Samt kan man säga att korta vevstakar har dessa .. positiva egenskaper
och långa vevstakar har dessa .. positiva egenskaper.

Jag tycker att långa stakar "borde" ge en lägre vinkelhastighet vid vändning (ÖD) och där med vara mer lämpade för höga varv än korta vevstakar som borde få en högre vinkelhastighet.

Någon som känner sig manad att reda ut detta...


om vi tänker oss en vevstake hängandes i kolvbulten och vi låter den svänga fram och tillbaka, så beskriver storänden en bågrörelse. Är vevstaken kort så blir bågen mer böjd. Vevaxeln å sin sida beskriver en båge åt andra hållet. Om både veven och vevstaken förflyttas rån lodlinjen (TDC) lika långt i tangentriktningen, så blir avståndet dememellan större om vevstaken beskriver en kortare radie.

Det betyder att vrids vevaxeln 5 grader så kommer kolven att röra sig längre bit om vevstaken är kort. En kort vevstake ger en SNABBARE vändning i TDC.
I botten läget sker motsatt effekt. Där följer vevstaksradien vevaxelns radie. Och vi får i stället en LÅNGSAMMARE vändning.

Snitthastigheten för kolven blir densamma.

En kortare stake får en 90 graders vinkel TIDIGARE gentemot veven, och kan därför överföra förbränningstrycket bättre mot veven på låga varv. Men skapar med sin brantare vinkel ett motsvarande höre kolvtryck mot cylinderväggen.

En kort stake ger genom sin snabba vändning returpulser upp i insuget under kammans överlappsperiod, som stör insugsluften vid högre varv.

En lågvarvsmotor kan ha ett vevstaks-slaglängdsförhållande av 1,5:1. Eller 75 mm slag och 112,5 mm lång vevstake. Ett sådant förhällande slår sönder undre lagerhalvan på vevstaken vid 15000 rpm. Och kan få bensinen att spruta ut ur trattarna på en Weber. (Eller annan trattförgasare).

15000 varvsmotorer gör bäst i att använda 3:1 förhållande. Å andra motorer nått däremellan. Men man kan säga, så långa stakar det går in i motorn. 1,75:1 upptill 2:1, kan vara något för 8000 rpm motorer.

Fuling kan redogöra för hur stora kolvvändningskrafterna blir på 15000rpm med 1,5:1 stake.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
mrT
Alideberg
Här sen Jan 2004
Inlägg: 46



har även hört om dom som använder stak längd som en del av "trimmningen" då tiden som kolven tillbringar i övredödlägen påverkas

_________________
Jörgen Andersson
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



mrT skrev:
har även hört om dom som använder stak längd som en del av "trimmningen" då tiden som kolven tillbringar i övredödlägen påverkas


Man kan säga att eftersom vändningstiden påverkas så blir det lite av samma effekt som andra överlapsstider hos kammen. Så, visst ger det en "timing effekt". Men görs det med kamloberna så slipper man chockplulsen från kolvens vändning.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



göran. med en längre stake borde rimligen vinklen bli mindre för staken och därav borde den ta till vara kraften till vevaxlen bättre än en kortare?

eller är jag ute på min tvåhjulade vän cyklen igen?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



LuddeR skrev:
göran. med en längre stake borde rimligen vinklen bli mindre för staken och därav borde den ta till vara kraften till vevaxlen bättre än en kortare?

eller är jag ute på min tvåhjulade vän cyklen igen?


Vinkeln blir mindre med lång stake. Och bästa arbetsvinkel mot veven inträffar när veven vridit sig mer. Tidsmässigt måsta alltså motorn ha ett högre varv för att bästa vinkel ska inträffa på samma tid från tdc. Förbränningen sker med rätt så konstant fart. Det betyder att förbänningstrycket, för att sammanfalla tidsmässigt med bästa vevstaksvinkel mot vevtappen, bör verka mot en kortare stake i låga varv. Eftersom varvet är lägre så påverkar inte den snabbare vändningen andningen så negativt.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Lite formelonani: www.wfu.edu/~rollins/piston/
Läge, hastighet och acceleration:

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
Fuling kan redogöra för hur stora kolvvändningskrafterna blir på 15000rpm med 1,5:1 stake.

Hmm vi ska se vad jag kan trolla fram.
Men vi kan väll ta en på 1,5 och en på 2,5
Allså L=vevstakslängd och D=slaglängd

Jag utgår från min flinta snurra på
L=130,5 D=66,8

Vi tar då L=66,8* 1,5 ---> 100,2 oj da det var kort
Nästa L=66,8*2,5 ----> ger 167mm

Nu kommer det bli lite latjo för vevstaken på 167mm kommer väga mer så här får vi väll göra en uppskattning
Jag gör en lite uppslatting att 100mm stagen väger -30g och 167staken +65g
Std stekn väger 534g så 100mm ger ca 500g och 167mm ger ca 600g.

15000r/min tyker jag är lita att ta i, men vi tittar vid 8000r/min istället.
Liter mer i de härad där vi är.

Jag utgår ifrån att kolvvikten är samma.

1= kurva för L=100
2= kurva för L=167

Första diagramet är hastighet=c och axeleration=a
Andra är Normalkrften på kolven, allså den mot cylinderväggen.





ps jag har nysprängd dator inget vill funka som jag vill.
Dåda diagramen är gjorda på samma sätt

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Dave79
Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 541


Trådstartare
Ja vad ska man säga...
Är inte van att få sådana kanonförklaringar! thumbs up
Kunskapen på detta forum är det då inge fel på

Bockar och bugar!

_________________
David Alsén
Alfa Romeo 159 Ti : )
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Sist jag och fuling diskuterade kolvhastigheter på zandlådan gick vi igenom hela baletten. Tråden är ganska läsvärd faktiskt om man nu orkar igenom hela.

http://forum.zatzy.com/showthread.php?s=18339ee6eb6e1b6800d81329421788 . . . .

Tyvärr framstod jag nog lite dryg då och skulle vilja passa på att be fuling om ursäkt för detta.

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Pär Az:
Jag är inte säker, men under vilken nick skriver du under i zandlådan???

citat:
Tyvärr framstod jag nog lite dryg då och skulle vilja passa på att be fuling om ursäkt för detta.

helt ok

_________________
Johan Sjölinder
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



jaha, då var det där med att läsa på den där jävla forumet..

eller måste jag surfa proxyserver??

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



fuling skrev:
Pär Az:
Jag är inte säker, men under vilken nick skriver du under i zandlådan???

citat:
Tyvärr framstod jag nog lite dryg då och skulle vilja passa på att be fuling om ursäkt för detta.

helt ok


Jag skrev där under nicket Pelle_SAAB, tror vi mejlade lite grann efter tråden också

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Dags att ta upp en intressant tråd!

Jag har funderingar på att ändra längd på stakarna från 135 till 144 mm samt minska komphöjden med lika mycket. Detta i kombinatioen med lättare smidda kolvar och stakar i bättre kvalitet. Maxvarv blir väl runt 7000, max 7500.

Vill göra detta då jag får för mig att det är "bättre" ur effektsynpunkt, rätt eller fel?
Hur kan motorns karaktär tänkas förändras? Detta är ju förstås teoretiskt, men ändå..
Ändras det faktiska kompessionstrycket? Volymerna är ju desamma i lopp och topp, men kolvens hastighet i olika läge blir ju annorlunda. Hoppas ni förstår vad jag menar...?

Snacka om att man har noll koll på detta...

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Rikard Carlsson skrev:
Dags att ta upp en intressant tråd!

Jag har funderingar på att ändra längd på stakarna från 135 till 144 mm samt minska komphöjden med lika mycket. Detta i kombinatioen med lättare smidda kolvar och stakar i bättre kvalitet. Maxvarv blir väl runt 7000, max 7500.

Vill göra detta då jag får för mig att det är "bättre" ur effektsynpunkt, rätt eller fel?
Hur kan motorns karaktär tänkas förändras? Detta är ju förstås teoretiskt, men ändå..
Ändras det faktiska kompessionstrycket? Volymerna är ju desamma i lopp och topp, men kolvens hastighet i olika läge blir ju annorlunda. Hoppas ni förstår vad jag menar...?

Snacka om att man har noll koll på detta...


Jag tog upp detta nyligen i en annan tråd. Vilken det nu var??? Kolla runt lite, det var vad du var ute efter.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
allemeck

Här sen Jan 2004
Inlägg: 511



lyfter en gammal tråd

fick just höra om en motor som bänkades då resultaten var rätt så häpnandsväckande och den största skillnaden på just den motorn var just vevstakslängden

motorn var en 4cyl med 77mm slag och då originalstaken är 128,5mm och den nya staken var 139,5mm
nu var kolv å stake 250gram lättare pga högre placerad kolvbult samt h-profilsstakar men var det vikten som var det avgörande eller den längre staken?

till min stora fråga hur räknar man på bästa vevstakslängds vs slag förhållande man ska ha vid t.ex 8000rpm? för att få störst mekanisk verkningsgrad

_________________
AIexander StenvaII
Citera
Racetech
Långa vs korta vevstakar
1, 2, 3   >>
16 besök senaste veckan (23599 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande