Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Långa vs korta vevstakar | 1, 2, 3 >> 16 besök senaste veckan (23599 totalt) |
Vilka är mer fördelaktiga vid höga varv?
Samt kan man säga att korta vevstakar har dessa …. positiva egenskaper och långa vevstakar har dessa …. positiva egenskaper. Jag tycker att långa stakar ”borde” ge en lägre vinkelhastighet vid vändning (ÖD) och där med vara mer lämpade för höga varv än korta vevstakar som borde få en högre vinkelhastighet. Någon som känner sig manad att reda ut detta... _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Såvitt jag vet stämmer väl din observation.. Vidare gäller att kortslagiga motorer får lägre kolvhastigheter, och är därför mer lämpade för höga varv. |
||||
Men om längre vevstakar ger en lägre vinkelhastiget =positift och kortslagiga motorer får lägre kolvhastigheter och därför är bättre anpassade för höga varav så går resonemangen imot varandra kan man säga _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
Inte alls Slaglängden hänger på vevaxeln. Du kan ha en kostslagig motor med långa stakar om vill. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Tjena Danne Ja visst nu e jag ju med Kanon forum detta! _________________ David Alsén Alfa Romeo 159 Ti : ) |
||||
långa vevstakar ger lägre kolvacceleration..
jag knåpade lite på detta under mitt specialarbete för två år sen.. och ändrar man vevstakens längd som kolvrörelsen se anorlunda ut.. (den ser inte ut som en sinuskruva som mina lärare vill få mig att tro) men en koratare stake kommer kolven att vara i rörelse längre än med en lång, fördel eller nackdel? du kommer minska sidokrafterna för kolven med en längre stake. dessutom påverkars kompressionstryck, temp, flödeshastighet osv osv. faktum är att de som trimmar använder långa stakar.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
om vi tänker oss en vevstake hängandes i kolvbulten och vi låter den svänga fram och tillbaka, så beskriver storänden en bågrörelse. Är vevstaken kort så blir bågen mer böjd. Vevaxeln å sin sida beskriver en båge åt andra hållet. Om både veven och vevstaken förflyttas rån lodlinjen (TDC) lika långt i tangentriktningen, så blir avståndet dememellan större om vevstaken beskriver en kortare radie. Det betyder att vrids vevaxeln 5 grader så kommer kolven att röra sig längre bit om vevstaken är kort. En kort vevstake ger en SNABBARE vändning i TDC. I botten läget sker motsatt effekt. Där följer vevstaksradien vevaxelns radie. Och vi får i stället en LÅNGSAMMARE vändning. Snitthastigheten för kolven blir densamma. En kortare stake får en 90 graders vinkel TIDIGARE gentemot veven, och kan därför överföra förbränningstrycket bättre mot veven på låga varv. Men skapar med sin brantare vinkel ett motsvarande höre kolvtryck mot cylinderväggen. En kort stake ger genom sin snabba vändning returpulser upp i insuget under kammans överlappsperiod, som stör insugsluften vid högre varv. En lågvarvsmotor kan ha ett vevstaks-slaglängdsförhållande av 1,5:1. Eller 75 mm slag och 112,5 mm lång vevstake. Ett sådant förhällande slår sönder undre lagerhalvan på vevstaken vid 15000 rpm. Och kan få bensinen att spruta ut ur trattarna på en Weber. (Eller annan trattförgasare). 15000 varvsmotorer gör bäst i att använda 3:1 förhållande. Å andra motorer nått däremellan. Men man kan säga, så långa stakar det går in i motorn. 1,75:1 upptill 2:1, kan vara något för 8000 rpm motorer. Fuling kan redogöra för hur stora kolvvändningskrafterna blir på 15000rpm med 1,5:1 stake. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Man kan säga att eftersom vändningstiden påverkas så blir det lite av samma effekt som andra överlapsstider hos kammen. Så, visst ger det en "timing effekt". Men görs det med kamloberna så slipper man chockplulsen från kolvens vändning. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
göran. med en längre stake borde rimligen vinklen bli mindre för staken och därav borde den ta till vara kraften till vevaxlen bättre än en kortare?
eller är jag ute på min tvåhjulade vän cyklen igen? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Vinkeln blir mindre med lång stake. Och bästa arbetsvinkel mot veven inträffar när veven vridit sig mer. Tidsmässigt måsta alltså motorn ha ett högre varv för att bästa vinkel ska inträffa på samma tid från tdc. Förbränningen sker med rätt så konstant fart. Det betyder att förbänningstrycket, för att sammanfalla tidsmässigt med bästa vevstaksvinkel mot vevtappen, bör verka mot en kortare stake i låga varv. Eftersom varvet är lägre så påverkar inte den snabbare vändningen andningen så negativt. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
citat:
Fuling kan redogöra för hur stora kolvvändningskrafterna blir på 15000rpm med 1,5:1 stake. Hmm vi ska se vad jag kan trolla fram. Men vi kan väll ta en på 1,5 och en på 2,5 Allså L=vevstakslängd och D=slaglängd Jag utgår från min flinta snurra på L=130,5 D=66,8 Vi tar då L=66,8* 1,5 ---> 100,2 oj da det var kort Nästa L=66,8*2,5 ----> ger 167mm Nu kommer det bli lite latjo för vevstaken på 167mm kommer väga mer så här får vi väll göra en uppskattning Jag gör en lite uppslatting att 100mm stagen väger -30g och 167staken +65g Std stekn väger 534g så 100mm ger ca 500g och 167mm ger ca 600g. 15000r/min tyker jag är lita att ta i, men vi tittar vid 8000r/min istället. Liter mer i de härad där vi är. Jag utgår ifrån att kolvvikten är samma. 1= kurva för L=100 2= kurva för L=167 Första diagramet är hastighet=c och axeleration=a Andra är Normalkrften på kolven, allså den mot cylinderväggen. ps jag har nysprängd dator inget vill funka som jag vill. Dåda diagramen är gjorda på samma sätt _________________ Johan Sjölinder |
||||
Sist jag och fuling diskuterade kolvhastigheter på zandlådan gick vi igenom hela baletten. Tråden är ganska läsvärd faktiskt om man nu orkar igenom hela.
http://forum.zatzy.com/showthread.ph Tyvärr framstod jag nog lite dryg då och skulle vilja passa på att be fuling om ursäkt för detta. / Pär _________________ /Pär Nyman |
||||
Pär Az:
Jag är inte säker, men under vilken nick skriver du under i zandlådan??? citat: Tyvärr framstod jag nog lite dryg då och skulle vilja passa på att be fuling om ursäkt för detta. helt ok _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag skrev där under nicket Pelle_SAAB, tror vi mejlade lite grann efter tråden också / Pär _________________ /Pär Nyman |
||||
Dags att ta upp en intressant tråd!
Jag har funderingar på att ändra längd på stakarna från 135 till 144 mm samt minska komphöjden med lika mycket. Detta i kombinatioen med lättare smidda kolvar och stakar i bättre kvalitet. Maxvarv blir väl runt 7000, max 7500. Vill göra detta då jag får för mig att det är "bättre" ur effektsynpunkt, rätt eller fel? Hur kan motorns karaktär tänkas förändras? Detta är ju förstås teoretiskt, men ändå.. Ändras det faktiska kompessionstrycket? Volymerna är ju desamma i lopp och topp, men kolvens hastighet i olika läge blir ju annorlunda. Hoppas ni förstår vad jag menar...? Snacka om att man har noll koll på detta... _________________ Rikard Ahlin |
||||
Jag tog upp detta nyligen i en annan tråd. Vilken det nu var??? Kolla runt lite, det var vad du var ute efter. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
lyfter en gammal tråd
fick just höra om en motor som bänkades då resultaten var rätt så häpnandsväckande och den största skillnaden på just den motorn var just vevstakslängden motorn var en 4cyl med 77mm slag och då originalstaken är 128,5mm och den nya staken var 139,5mm nu var kolv å stake 250gram lättare pga högre placerad kolvbult samt h-profilsstakar men var det vikten som var det avgörande eller den längre staken? till min stora fråga hur räknar man på bästa vevstakslängds vs slag förhållande man ska ha vid t.ex 8000rpm? för att få störst mekanisk verkningsgrad _________________ AIexander StenvaII |
||||
Racetech Långa vs korta vevstakar | 1, 2, 3 >> 16 besök senaste veckan (23599 totalt) |