Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2011-10-22 SLC 5papp+ och Trackday Mantorp
1, 2   >>
15689 besök totalt
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13201


Trådstartare
Ett lopp gjort, kebaben funkar. Blev 4.

Idolbild

'
Editerade Ämnes rubriken

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Lite rapporter? Motor trasig igen i värmlänska BMWn, mer? Var hela racet odramatiskt?
Citera
wissen
Sya (Mjölby)
Här sen Sep 2005
Inlägg: 32



Var det någon mer än jag och "grannbilen" bredvid mig som blev avvinkade för hög ljudnivå ? Vi skakade på huvudet båda 2. Har aldrig hänt förut för någon av oss. Kört en hel del på Mantorp utan att saftblandaren snurrat vid passering med fullgas. (med samma gällande ljudkrav)
Stod den verkligen rätt inställd under dagen (95db) ? Kör 2 liter turbobil med 2 ganska rejäla ljuddämpare vilket normalt sett inte ska vara några problem. Blev väldigt förvånad men framförallt besviken när det inte blev mer körning tack vare detta...

_________________
Johan Wiss
Civic MB6 VTI-T
BMW M5 V10
Saab 9-5 Aero
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13201


Trådstartare
Tack Fredrik för en bra dag!

Vi körde sönder spakstället så det var lite svårt att hitta växlarna I race 2 så vi packade ihop efter det.

I övrigt funkade kebaben bra, tyvärr var jag knappt 2 tiondelar långsammare än Anders men 1.40.2 var rätt ok tycker jag.

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



wissen skrev:
Var det någon mer än jag och "grannbilen" bredvid mig som blev avvinkade för hög ljudnivå ? Vi skakade på huvudet båda 2. Har aldrig hänt förut för någon av oss. Kört en hel del på Mantorp utan att saftblandaren snurrat vid passering med fullgas. (med samma gällande ljudkrav)
Stod den verkligen rätt inställd under dagen (95db) ? Kör 2 liter turbobil med 2 ganska rejäla ljuddämpare vilket normalt sett inte ska vara några problem. Blev väldigt förvånad men framförallt besviken när det inte blev mer körning tack vare detta...



jorå, den var nog rätt inställd..... det var Janne Skullman från banan som var här och loggade och kollade och sa till... Och din bil var konstant uppe på 98 db..... vilket är tyvärr alldeles för högt tyvärr......

men om du kontaktar janne så kan du få kopia på loggen..... den enda bilen som lät lika högt som din var svarta GT3RS som hade sportavgas med trasig ventil som hade fastnat i helöppet läge.....

sen den tredje som lät högt med var gråa BMWn med jättefrontspoilern.... av vad jag kommer ihåg....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
wissen
Sya (Mjölby)
Här sen Sep 2005
Inlägg: 32



Fredrik - SLC skrev:
wissen skrev:
Var det någon mer än jag och "grannbilen" bredvid mig som blev avvinkade för hög ljudnivå ? Vi skakade på huvudet båda 2. Har aldrig hänt förut för någon av oss. Kört en hel del på Mantorp utan att saftblandaren snurrat vid passering med fullgas. (med samma gällande ljudkrav)
Stod den verkligen rätt inställd under dagen (95db) ? Kör 2 liter turbobil med 2 ganska rejäla ljuddämpare vilket normalt sett inte ska vara några problem. Blev väldigt förvånad men framförallt besviken när det inte blev mer körning tack vare detta...



jorå, den var nog rätt inställd..... det var Janne Skullman från banan som var här och loggade och kollade och sa till... Och din bil var konstant uppe på 98 db..... vilket är tyvärr alldeles för högt tyvärr......

men om du kontaktar janne så kan du få kopia på loggen..... den enda bilen som lät lika högt som din var svarta GT3RS som hade sportavgas med trasig ventil som hade fastnat i helöppet läge.....

sen den tredje som lät högt med var gråa BMWn med jättefrontspoilern.... av vad jag kommer ihåg....


Tack för svar Fredrik. Då är det på tiden o tänka om så man får ner ljudnivån. Hade tänkt demontera en dämpare då jag tyckt den låtit bra mycket mindre än andra bilar, men jag kanske börjar höra dåligt
Behöver ingen kopia, litar på att det stämmer. Låter det för högt så SKA man av banan. Full respekt för det.

Hur som, hann med några låga 1,34 tider med 1,33,9 som bäst på halkiga 205:or. Pariserkurvan var hemskt hal idag... 228 km/h GPS som högsta fart. Ger mersmak inför nästa år...
Kul o prata med er som kom fram till bilen. Väl mött 2012!

Någon som har lite bilder o lägga upp ?

_________________
Johan Wiss
Civic MB6 VTI-T
BMW M5 V10
Saab 9-5 Aero
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Vann första loppet ( i slc-klassen) !

Rasade motorn i andra loppet... Nåja, glömde jag säga vem som vann första loppet?

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vi fick motorn knäckt av en "gäst"-förar på gatbilskörningen ... som fick i trean i stället för feman ...

Årets onödigaste anledning till att bryta ett lopp.

Så nu ska jag börja odla krav märkta räddissor i stället.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Vi fick ventilerna krökta vid felväxlingen.... men jag trode det var några tändspolar som gav upp också.

Motorn vaknade till på vissa varvtal.....och var astrött på andra varv.
Jag tror några ventiler "riktade" tills sig lite efter några varv.....men sedan slog det hål i kolven på sexan.

Vi åkte några varv med hål i kolven..med en topphastighet av 120km/h i slutet av rakan.
Vi förlorade bara 20sek/varv. Jag åkte som bäst 1:57 med trasig motor.
Men det rök lite väl mycket..

Vi tog bort tändspole och dödade spridaren och satten en plåtbit mellan topp och grenrör.
Då slutade den ryka.....ända tills man stannade och stängde av. När man startade igen, la den igen hela kommunen.

Totalt åker vi säkert 45-50 varv på 3-4 cylindrar. (33 under racet)

Tillslut totalrasade motorn. Men vi han åka så många varv, att vi förmodligen fortfarande har ledningen i serien med någon poäng ??....eftersom LM också fick bryta.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471



ButterflyRacing skrev:

Vi åkte några varv med hål i kolven..med en topphastighet av 120km/h i slutet av rakan.
Vi förlorade bara 20sek/varv. Jag åkte som bäst 1:57 med trasig motor.
Men det rök lite väl mycket..


det är ju normal fart på vår porsche.


_________________
Joakim Adolfson
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1006



ButterflyRacing skrev:
Tillslut totalrasade motorn. Men vi han åka så många varv, att vi förmodligen fortfarande har ledningen i serien med någon poäng ??....eftersom LM också fick bryta.

En får inte ge upp! thumbs up

_________________
Fredrik Nyström
EVO VI TME -00
C220 d kombi -16
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



joakim_adolfson skrev:
ButterflyRacing skrev:

Vi åkte några varv med hål i kolven..med en topphastighet av 120km/h i slutet av rakan.
Vi förlorade bara 20sek/varv. Jag åkte som bäst 1:57 med trasig motor.
Men det rök lite väl mycket..


det är ju normal fart på vår porsche.



Fördelen var ju att det gick att bromsa vid den sista konan på långa rakan.
Efter start och mål....bromsade jag inte alls..

EDIT: Vi får trycka upp en rut-streamer....."Porsche går lika fort som en BMW på 3,5 cylinder"


_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Det var en annorlunda dag för mig

Långloppskörning i tre olika räserbilar med lite varierande resultat


QuelQebab

Puttrade ner till Mantorp i lillcittran för att där tillsammans med Bisting prova hans nyinförskaffade QuelQebab (i SLC-klassen, antalet bullshitpoäng om han försökt få in den i fempappplus hade väl varit ett par hundra varv i straffavdrag, hehe). Men han hade inte hunnit rolla den mattsvart, istället hade han fått någon att POLERA den! Vi började med att åka ut tillsammans i bilen på sista kvalpasset med Bisting bakom ratten för att premiärtesta hur bilen var på bana. Den var lite överstyrd Jag är imponerad av hur Bisting fixade med retursladdarna både här o där längs banan thumbs up

Så var det då dags för start i tvåtimmarsracet. Bisting tog starten men vi stod och hängde i depån och snackade lite skit och... ja vi hade ingen brådska Start från depån med lite fördröjning, hehe. Efter ett tag så var det förarbyte, vi slog antagligen rekord på långsammast förarbyte precis som vi satsat på rekordet för långsammast start. Väl på banan så... ja nog är bilen lika villig att vifta på baken som en glad hundvalp på speed. Men med lite anpassning till hur den betedde sig så gick det hyffsat att ta sig runt, blev mitt 1.33 tider. Jag trivdes faktiskt riktigt bra i den. Och galet okej med tanke på att bilen köpts för en (facinerande liten) spottstyver. Vi körde en hel del men inte hela tiden (ska man det i långlopp? ) så vi hamnade ganska långt ner i resultatlistan Men det kompenserade vi med att köra en del på track day passen också


Foto Egon Kjernell - du hittar länk till MASSA bilder från igår här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=76523


The one and only original Kebab

Sen fick jag frågan om jag ville prova Kebaben? Klart jag ville! Där blev det lite snabbare förarbyte, jag tror Kebaben låg trea totalt eller så då? Ut på banan, första chocken, det är ju inget styrservo Har inte alla bilar det? Men förutom att min klent underhållna lekamen blev lite förvånad så var det såklart inga problem, den bilen är verkligen kanonkul att köra! Lite giftigt med bromsbalans bakåt vilket resulterade i lite plötsliga bakvagnskast ner mot F2-kurvan och ner mot parisen Men efter att ha snurrat (men klarat mig kvar på asfalten med i alla fall två av fyra hjul ) så förstod jag vinken och anpassade körstilen därefter, bromsa rakt, inte smälla på bromsen i nån trailbraking Det bidde bara kört en kvart för sen var tvåtimmarsrejset slut. Men shit var den var kul, genom alla kurvor så kunde man verkligen "stå på" något enormt. Fick nog till det ganska bra allteftersom förutom att jag kände att i Mjölbykurvan borde jag gå på mycket mer både in och ut. Men passet tog slut... Kul var det hursomhelst thumbs up



Foto från annat tillfälle taget av gamla gamla gubben Falk tror jag



Marcus Porsche (944 typ)

Sen fick jag frågan av Marcus om jag ville köra Porschen (eller jag Opeln eller... ja, ni vet...). Klart jag ville, tackar och bock Ut på banan och... herrejösses vad understyrt jämfört med tidigare sessioner ute på banan under dan Jag hade lite problem att anpassa mig och körde djupt i F2-kurvan nästan varje varv, näää... varje varv tror jag Bra att de asfalterat en bit utanför kerbsen (och jag var bortom den asfalten två gånger dessutom och en släppte-upp-kopplingen-med-tvåan-i-inför svängen-snurr ). Det tog den här gången helt klart lite fler varv för mig att försöka anpassa mig - när jag bromsade så bettade det mindre än vad jag tänkt mig och om jag inte hade börjat bromsa tillräckligt tidigt så började det gå rakt fram med intressanta vida spårval som resultat. Men sen gjorde jag ett riktigt rookiemisstag, pinsamt faktiskt. Jag började få till det både i Parisen, Mjölby, chikanen, ja alla kurvor utom F2 typ... Längs rakan tog jag mig sakta ikapp en bil och inför slutet av rakan så tänkte jag att bli inte het nu utan bromsa i god tid, jag hade koll på konmarkeringarna och slog på bromsen och..... det bromsar uruselt och jag plogar rakt fram ute i lecakulorna. Långt ut i lecakulorna. Jahapp, det var nu man skulle ta fram den där cigarren eller slå på stereon som vi snackat om i en annan tråd Jag tyckte jag började bromsa på rätt ställe men jag tror att jag helt enkelt blev lite stressad och slog på hejdarna för snabbt och för hårt och låste upp lite och sen var det kört. Eller så slog jag på bromsen några meter för sent ändå trots att jag satt och tänkte på att ta det kallt... Hursomhelst, jag blev bärgad så småningom efter att ha fått sitta och begrunda mitt misstag lagom länge . Tack till bärgarna! och ett stort SORRY till Marcus som nog kommer hitta några lecakulor i bilen (tyvärr så visade det sig senare att den där det-luktar-lite-bränt-gummi inte kom från någon mottävlare eller från de egna däcken utan från kamremmen som gick emot kamkåpan och till sist gick av Hoppas du får ihop det så smärtfritt som möjigt Marcus )





Här inne blev det inge bra sen:





Tack till alla trevliga, både alla man snackade med i depån, alla ni som jobbade med att arra det hela och supertack till Bisting och The Kebab-and-C20XE-gang thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Martin 88
stockholm
Här sen Okt 2010
Inlägg: 69



Tja det var en bra dag och kul race bara och vänta tills nästa år på nya tävlingar.
vi vill spec tacka Arkan för alla tipps och trix vi fått av dom så vi ska få lite fart i vår pegga.
är det nån som vet vart man kan se resultatet för hela serien som gått i år????

_________________
Martin Riheim

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Här finns det MASSA bra bilder https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=76523

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ankan
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 7581

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Riktigt kul dag måste jag säga..

Hemresan gick smidigt, tack vare sällskap.

_________________
Angelika Almstedt - kör svensson-bil och bakar cupcakes nu förtiden.
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



ButterflyRacing skrev:
Vi fick motorn knäckt av en "gäst"-förar på gatbilskörningen ... som fick i trean i stället för feman ...

Årets onödigaste anledning till att bryta ett lopp.

Så nu ska jag börja odla krav märkta räddissor i stället.


Tråkigt med motorn. thumbs down

Beställer en knippe "kravmärkta" tack !

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Bjärvligan
Järbo, kommer från Dalarna
Här sen Maj 2011
Inlägg: 65



Stort tack till alla som bidrog till denna trevliga dag!
Goda mackor! Schyst soppa! Fantastiska leveranser av mat till oss som stod bredvid banan. Bra med matservering hela dagen och inte en "fast" lunchtid.

Extra eloge till föraren av den silver färgade BMW:n #234 Attans vilken körning om jag hade suttit i den bilen så hade det nog behövts nya kallingar Imponerande att man törs stå på lika mycket fast man snurrat bilen 180 grader... Och rejäla uppställ i hög fart.
Extremt kul att se att en sån bil verkligen används! thumbs up thumbs up thumbs up
(Det var vi som drog upp dig ur lecakulorna... )

Sen senare på kvällen så var det en vit Hissingecontainer #30 som stod för underhållningen. Grabbarna som håller på med drifting skulle bli gröna av avund Jag antar att både däck och bromsar var slut Men ändock ett högt tempo. -Roligt att titta på Skrikande däck genom hela första kurvan, och sen nästan hela vägen till chikanen Medtrafikanterna tyckte kanske inte att det var lika roligt att ni tog upp så mycket av vägens bredd...

Vi hade en trevlig dag!
Mvh!
// Fredrik - Bjärvligan

_________________
Fredrik Becker
Åker bana med en bil med 122 hästar, och 2.500kg. Då ofta med en räserbil i bogserbandet
Citera
joakim_adolfson

Här sen Mar 2003
Inlägg: 471



ButterflyRacing skrev:
joakim_adolfson skrev:
ButterflyRacing skrev:

Vi åkte några varv med hål i kolven..med en topphastighet av 120km/h i slutet av rakan.
Vi förlorade bara 20sek/varv. Jag åkte som bäst 1:57 med trasig motor.
Men det rök lite väl mycket..


det är ju normal fart på vår porsche.





EDIT: Vi får trycka upp en rut-streamer....."Porsche går lika fort som en BMW på 3,5 cylinder"





haha

_________________
Joakim Adolfson
Citera
The_Chef
Waxholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 6



Tack för en riktigt trevlig dag!

d va lite små segt i bilen på vägen hem kan ja säga!

_________________
Mimmi Lindelöf
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Tack för en kanondag alla inblandade.

Riktigt kul med gatbilspasset som jag var med och körde, skönt att kunna köra "sina egna spår" utan att nån klagar. Jag är ju inte ute för att vara snabbast, jag vill bara ha så djäkla kul som möjligt.

Tack till teamen som skötte sig nästan exemplarisk, var bara ute 1 gång och blockerade er.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Eftersnack
2011-10-22 SLC 5papp+ och Trackday Mantorp
1, 2   >>
15689 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande