Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i -88
1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (68247 totalt)
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Ännu en gammal E30, hela församlingen gör vågen ;-)
Nej får bli för de närmast sörjande, men nu har den ju iaf blivit lite ban-anpassad.
Det som är lite unikt är väl dock att det är min första egna bil och jag har haft den sedan jan 91.

Motor:
Dr Schrick 272 gr kam
Sebring rostfritt grenrör
Hartge ljuddämpare

Hjul:
Hartge 7,5x16" m 205/45
Ace Monaco 7,5x18" m 215/35

Chassie:
H&R Coilovers
H&R justerbara krängningshämmare
Hartge fjäderbenstag fram
Millway topplager fram och bak
Millway förstärkning fjäderbenstorn fram
Z3 M coupe förstärkning torn bak
Powerflex silentblock
Millway bärarmsbussningar länkarm fram

Transmission:
188 med 4,10:1. 40% diffbroms, byggd av Mobimech

Inredning:
M3 skinn






_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
En nyrenoverad 188-diff ska på, får nog måla kåpan före. Renoverad av Mobimech som även fixade ett byte av utväxlingen från 3,91 till 4,10. Och ökade bromsverkan till 40% med extra lameller och en av förspänningsbrickorna borttagna. Peder var även väldigt schysst då diffen behövde lite extra omvårdnad.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Vinterns pyssel/Ågren blir nedmontering av bakvagnen och byte samtliga bussningar, Hardy, stödlager, motor och växelådskuddar mm. Fegar lite och går på Powerflex även i bak (istället för delrin), vill ju hellre höra M20-sång än skrikande bakaxel.



Lite grejor har börjat ramla loss.


_________________
Magnus Lidholm
Citera
C.Harrysson
Kinnekulle
Här sen Jan 2009
Inlägg: 68



otroligt vad fin den verkar vara thumbs up
Det måste vara denna jag sett i sommras inne i stan, kan det stämma?

MVH

_________________
Carl Harrysson

Bmw 325 E30
BMW 328 E36
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Tackar, syns ju att den är använd men ganska ok är den.
Det stämmer säkert, tror inte det finns någon mer blå i Lidköping.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Abbe o
Gävle
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3639



Så vackert! Jag hade en exakt likadan som var riktigt fin, någon klåpare tyckte att jag behvöde ny bil och stal den! Den hittades senare totalt slaktad!

_________________
Abdol Oskowi.

BMW Club Schweden.
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Riktigt fin! thumbs up Måste kännas speciellt att hitta tillbaka till sin första bil? Men själv ska jag då aldrig köpa tillbaka min första bil, en Fiat Croma...

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Abbe o skrev:
Så vackert! Jag hade en exakt likadan som var riktigt fin, någon klåpare tyckte att jag behvöde ny bil och stal den! Den hittades senare totalt slaktad!

Tackar för det! Sånt är ju riktigt surt, fast Alpina är väl ok ersättare

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Davve skrev:
Riktigt fin! thumbs up Måste kännas speciellt att hitta tillbaka till sin första bil? Men själv ska jag då aldrig köpa tillbaka min första bil, en Fiat Croma...


Det känns faktiskt lite som vanligt Har ju aldrig sålt den. Tanken har väl funnits på byte men var nog mest för 10 år sedan. Det kan nog till stor del bero på att vi var 3 kompisar som köpte bil ungerfär samtidigt och alla har kvar de fortfarande, givetvis 88 :or En Golf och 2 E30.

Det finns väl säkert någon charm med en Croma med, men kanske inte helt lätt att hitta någon fin.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Magnus Lidholm skrev:
Davve skrev:
Riktigt fin! thumbs up Måste kännas speciellt att hitta tillbaka till sin första bil? Men själv ska jag då aldrig köpa tillbaka min första bil, en Fiat Croma...


Det känns faktiskt lite som vanligt Har ju aldrig sålt den. Tanken har väl funnits på byte men var nog mest för 10 år sedan. Det kan nog till stor del bero på att vi var 3 kompisar som köpte bil ungerfär samtidigt och alla har kvar de fortfarande, givetvis 88 :or En Golf och 2 E30.

Det finns väl säkert någon charm med en Croma med, men kanske inte helt lätt att hitta någon fin.
Aha, du har haft den hela tiden i alla dessa år. Rätt häftigt när dina polare gjort samma sak. Den har ju helt klart fått rätt ägare med tanke på skick och ålder. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ser riktigkt trevligt ut och du verkar vara inne på rätt linje med modsen.. thumbs up

113 dagar till premiären på Mantorp med BMW SC/CS

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Ser riktigkt trevligt ut och du verkar vara inne på rätt linje med modsen.. thumbs up

113 dagar till premiären på Mantorp med BMW SC/CS


Tackar! Körde länge med ett Hartge/Bilstein-chassie som jag var nöjd med, en väl fungerande kompromiss men är trevligt med höjdjusterbart. Då går det ju att höja lite fram när det ska köras bana/slalom oxå.

Haha försöker du stressa mig ;-) Ska allt fortsätta demonteringen lite i morgon. Kanske blir någon CS/CS träff men definitivt så mycket konbana som hinns med. Passar en fegis som mig bra, inga hårda räcken. Mantorp blir ju ganska optimalt, brett men kanske inte en raka som passar den ystra maskinen ;-)

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Har jobbat på lite iaf. Bytte motorkuddar till de 240 Rally kuddar jag köpte på SAM.Bilmode tyvärr så mätte jag inte höjden på de innan jag hade skruvat isär, de var 50 mm höga, orig var 41-42 mm visserligen snart 24 år och 18000 mil på sig men vågar inte köra med så höga så får bli byta till nya original när bilen är ner på hjulen igen (orig ser ut att ha blivit uppgraderade med en extra kopp nertill). Rädd för att vinkeln på kardan ska bli fel med så mycket högre kuddar.


Tom här, körde gammalt Nisse-knep med tving på bromslangarna, de ska ändå bytas när bakvagnen är upphissad igen. Blev till att såga/borra bort allt gummi i silentblocken. Skulle gått på Anton Lillsunds variant med att gänga M16 gänga i aludelen och slå ur de inifrån med en dorn men tänkte att det kan väl inte ta så lång tid att borra ur, det gjorde det ;-) Tog nästan en hel lördag.


Här hamnade den i stället.

The Inglourious Basterds, Men lite värme, rörtång och en glidhammare fixade biffen när bakaxeln väl var nere och det gick att komma åt.


Plockade ner kardan då ändå Hardy och mellanlager skulle bytas, dock känns bakre knutkorset lite skumt, finns ett tydligt mittläge i den leden som sitter på kardan, får erkänna att jag aldrig har känt på ett knutkors. Får väl ringa till Ahlberg på Verkstan och höra om de kan byta/kolla på det. Känns inte riktig som jag vågar mig på det själv.

Lite delar har ramlat in, snabb lev av Millway, fin finish som vanligt. Linjära fjädrar bak och camber/toe justering till bakbalken. De flesta sätter ju camberjusteringen på insida (närmast diffen) men jag tänkte göra tvärt om pga det blir väldigt svårt att komma åt den yttre justeringen när balken väl är monterad. Känns bättre att kunna justera toe på bilen, camber kan jag ju justera innan med vinkelmätare om balken pallas upp till rätt höjd. På de DTM-kitten jag sett så justeras ju både toe och camber på yttre fästet. Är jag på väg att göra en tabbe så är jag tacksam om någon säger till innan det ska svetsas. (nästan alla som utför operationen gör ju det för att minska cambern o då är det väl kanske bäst att sätta den innerst då de ser ut att höja justeringen väldigt mycket). Jag har -2 grader camber nu och blir väl lagom att sikta på 2,5, är mest ute efter att kunna justera in toe rätt.


Mer delar, nu från Koed, oftast orig delar men annat pris än BMW-Sverige tycker man ska betala. Eftersom det ändå har spårat ur så blev det en Z3 M diffkåpa, kanske inte helt nödvändigt skulle ju bara ha de däringa fästena för bakre krängaren. (mera klipps och ett fjäderbenstag oxå). Känns lite fel att såga ur den nya fina bussningen i kåpan, får försöka hitta en hylsa som passar så att den går att pressa ur hel.

Kommer nog tyvärr inte bli så mycket mekande på ett tag men men.




_________________
Magnus Lidholm
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Det finns ju bärarmskit med separat justering av camber & toe av DTM typen


Skoog/Samson gjorde några stycken till sina cup bilar
Sen tog Peter Sternersson fram 20-25 kit som såldes här på rejsa ibland dyker det upp nått till salu

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



dubbel

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Michael Bäck skrev:
Det finns ju bärarmskit med separat justering av camber & toe av DTM typen


Skoog/Samson gjorde några stycken till sina cup bilar
Sen tog Peter Sternersson fram 20-25 kit som såldes här på rejsa ibland dyker det upp nått till salu


Dom är ju fina de kitten men blir nog lite för extremt för mig, krävs väl en heldel underhåll gissar jag. Tanken var väl få ordning på toe när ändå bakvagnen är nere, att kunna justera till lite mer negativ camber får jag väl ta som en bonus.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Peter_1982
Ljungby
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1105



Magnus Lidholm skrev:

Dom är ju fina de kitten men blir nog lite för extremt för mig, krävs väl en heldel underhåll gissar jag. Tanken var väl få ordning på toe när ändå bakvagnen är nere, att kunna justera till lite mer negativ camber får jag väl ta som en bonus.


Jag satsade stort med Mecmoves värsta ledlager för motorsport, samt skyddsbälgar i nåt exotiskt material så ingen smuts kommer in. Har kört min bakvagn snart tusen mil och har inte märkt något lustigt ännu... thumbs up

_________________
Peter Sternersson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005
Inlägg: 5661



Ja faktiskt! Jäkligt snygg bil, inte många E30 kvar som är i skysst skick och inte fulla med baslådor, lastbilsturbos & neonljus. Var rädd om den


Magnus Lidholm skrev:
Ännu en gammal E30, hela församlingen gör vågen ;-)



_________________
Patrik Skoog
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Peter_1982 skrev:
Magnus Lidholm skrev:

Dom är ju fina de kitten men blir nog lite för extremt för mig, krävs väl en heldel underhåll gissar jag. Tanken var väl få ordning på toe när ändå bakvagnen är nere, att kunna justera till lite mer negativ camber får jag väl ta som en bonus.


Jag satsade stort med Mecmoves värsta ledlager för motorsport, samt skyddsbälgar i nåt exotiskt material så ingen smuts kommer in. Har kört min bakvagn snart tusen mil och har inte märkt något lustigt ännu... thumbs up


Japp det är säkert rätt väg om man ska tävla, blir väl låg friktion och fin geometri med DTM-kitten. Har ju redan köpt de vanliga excenterskruvarna får nog duga. Om de i värsta fall tappar justeringen så får man väl säkra med några svetsloppor mellan bricka och öra.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Patrik Skoog skrev:
Ja faktiskt! Jäkligt snygg bil, inte många E30 kvar som är i skysst skick och inte fulla med baslådor, lastbilsturbos & neonljus. Var rädd om den


Magnus Lidholm skrev:
Ännu en gammal E30, hela församlingen gör vågen ;-)



Tackar! Ja det börjar ta på dom, Kexchoklad känns ju som ganska stabil ibland när man ser en del E30:is. Lovar inga neonljus inplanerade.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Magnus Lidholm skrev:
Patrik Skoog skrev:
Ja faktiskt! Jäkligt snygg bil, inte många E30 kvar som är i skysst skick och inte fulla med baslådor, lastbilsturbos & neonljus. Var rädd om den


Magnus Lidholm skrev:
Ännu en gammal E30, hela församlingen gör vågen ;-)



Tackar! Ja det börjar ta på dom, Kexchoklad känns ju som ganska stabil ibland när man ser en del E30:is. Lovar inga neonljus inplanerade.

Din bil var väl på Hasslösa a-sprint för något år sen om jag minns rätt? Himla fin thumbs up

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i -88
1, 2, 3, 4, 5   >>
13 besök senaste veckan (68247 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande