Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i -88
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
15 besök senaste veckan (68249 totalt)
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
farbeyonddriven/Hobbe skrev:
Magnus Lidholm skrev:
Patrik Skoog skrev:
Ja faktiskt! Jäkligt snygg bil, inte många E30 kvar som är i skysst skick och inte fulla med baslådor, lastbilsturbos & neonljus. Var rädd om den


Magnus Lidholm skrev:
Ännu en gammal E30, hela församlingen gör vågen ;-)



Tackar! Ja det börjar ta på dom, Kexchoklad känns ju som ganska stabil ibland när man ser en del E30:is. Lovar inga neonljus inplanerade.

Din bil var väl på Hasslösa a-sprint för något år sen om jag minns rätt? Himla fin thumbs up


Stämmer bra det, riktigt kul med A-sprinten. Dax för ny banåka bil?

_________________
Magnus Lidholm
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Magnus Lidholm skrev:
farbeyonddriven/Hobbe skrev:
Magnus Lidholm skrev:
Patrik Skoog skrev:
Ja faktiskt! Jäkligt snygg bil, inte många E30 kvar som är i skysst skick och inte fulla med baslådor, lastbilsturbos & neonljus. Var rädd om den


Magnus Lidholm skrev:
Ännu en gammal E30, hela församlingen gör vågen ;-)



Tackar! Ja det börjar ta på dom, Kexchoklad känns ju som ganska stabil ibland när man ser en del E30:is. Lovar inga neonljus inplanerade.

Din bil var väl på Hasslösa a-sprint för något år sen om jag minns rätt? Himla fin thumbs up


Stämmer bra det, riktigt kul med A-sprinten. Dax för ny banåka bil?

Ja det är riktigt kul!
Ny banåkaleksak till säsongen 2013... för att vara trist och realist

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
farbeyonddriven/Hobbe skrev:
Magnus Lidholm skrev:
farbeyonddriven/Hobbe skrev:
Magnus Lidholm skrev:
Patrik Skoog skrev:
Ja faktiskt! Jäkligt snygg bil, inte många E30 kvar som är i skysst skick och inte fulla med baslådor, lastbilsturbos & neonljus. Var rädd om den


Magnus Lidholm skrev:
Ännu en gammal E30, hela församlingen gör vågen ;-)



Tackar! Ja det börjar ta på dom, Kexchoklad känns ju som ganska stabil ibland när man ser en del E30:is. Lovar inga neonljus inplanerade.

Din bil var väl på Hasslösa a-sprint för något år sen om jag minns rätt? Himla fin thumbs up


Stämmer bra det, riktigt kul med A-sprinten. Dax för ny banåka bil?

Ja det är riktigt kul!
Ny banåkaleksak till säsongen 2013... för att vara trist och realist


Jo ibland får man ju inse att tiden inte finns. Då får vi se vad det blir för kul vagn.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Har hänt lite även om det går långsammare än tänkt.

Kardan har varit inne hos Verkstan bil o Mc (Ahlberg BMW-cup) för kontroll av det bakre knutkorset, helt bra är det inte men iom att det inte varit några vibrationer eller oljud innan så blir det inget byte nu. Får hålla lite koll på det i framtiden. När den ändå var där inne så fick de byta stödlagret, gick bra att komma med egenköpt originallager. thumbs up

På ett av oken gick en kolv lite trögt, förklarar väl varför det luktade väldigt mycket bromsar på senaste konbanekörningen. Orkar inte renovera utan blev utbytes från Schmiedmann.



PEAN hade lite rabatt, så blev nya belägg, PFC-06 fram och Stoptech sportbelägg bak. Mina gamla Mintex går nog denna säsongen fram men i bak blir det på med de nya.



Fått bakaxelbalken svetsad o pulverlackad av Samuilo Engineering (www.samuilo.se) han brukar fixar det mesta från däck (Däckonline återförsäljare) till reparationer. thumbs up Blev ju väldigt fint så vart ju tvungen att måla bärarmarna med, där fick det duga med pensellack, men blev väl ok iaf. Får återkomma med mer bilder från hopmontage. Börjar närma sig att lyfta hela paketet på plats, passar bra med lite långhelg snart.




_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
En liten uppdatering. Axeln hopskruvad och i "rätt" ride height, justerade till camber och toe. Blev en total toe på 4 mm mätt utv däck, kanske lite onödigt mycket, sen får den finjusteras på bilen för rätt individuell toe för alla hjul.




MeCY kikar fram o kollar så allt går rätt till, mallar sig lite för att han haft Torsen sedan länge och bara ska få lite ny luft i däcken ;-) Fast han stirrar även lite svartsjukt bort mot den Orangea som får husses all omtanke i vinter ;-).


Inga bilder men axeln är uppskruvad o på plats sedan några veckor, dock en hel del kvar att skruva med. Blir till att fortsätt lite i em.

Köpte nya orignal motorkuddar, tänkte ersätta de 240 Rallykuddar jag köpte o monterade tidigare i vintras. Dock skiljer det inte mycket i höjd på en ny original och 240-kudden.

240 Rally hård höger: 50 mm
Ny original inkl metallkopp: 49 mm
24 år gamla original: 42-44 mm

Får väl göra det extrajobbet o byta till original så är ju allt i samma höjd som från fabrik (monterar nya växellådskuddar samtidigt)

_________________
Magnus Lidholm
Citera
JonasO
Motala
Här sen Feb 2010
Inlägg: 214



Tror jag minns denna bil från början av 90-talet i Lidköping, kan det stämma?

_________________
//Jonas Molander

Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989
Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003
Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
JonasO skrev:
Tror jag minns denna bil från början av 90-talet i Lidköping, kan det stämma?


Det stämmer bra det, fanns 3 i samma färg, en helt original och en som kanske kan varit lite lik min dock med kromlister och andra hjul.

Vad åkte du på den tiden då?

_________________
Magnus Lidholm
Citera
JonasO
Motala
Här sen Feb 2010
Inlägg: 214



Magnus Lidholm skrev:
JonasO skrev:
Tror jag minns denna bil från början av 90-talet i Lidköping, kan det stämma?


Det stämmer bra det, fanns 3 i samma färg, en helt original och en som kanske kan varit lite lik min dock med kromlister och andra hjul.

Vad åkte du på den tiden då?


Ok, jag minns denna Hartge utrustade bilen väl, den var grym redan då...

Jag hade bland annat en röd Golf GTI och en blå Audi 100 turbo.

_________________
//Jonas Molander

Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989
Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003
Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
JonasO skrev:
Magnus Lidholm skrev:
JonasO skrev:
Tror jag minns denna bil från början av 90-talet i Lidköping, kan det stämma?


Det stämmer bra det, fanns 3 i samma färg, en helt original och en som kanske kan varit lite lik min dock med kromlister och andra hjul.

Vad åkte du på den tiden då?


Ok, jag minns denna Hartge utrustade bilen väl, den var grym redan då...

Jag hade bland annat en röd Golf GTI och en blå Audi 100 turbo.


Kul trodde knappast någon skulle komma ihåg den.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Magnus Lidholm skrev:

240 Rally hård höger: 50 mm
Ny original inkl metallkopp: 49 mm
24 år gamla original: 42-44 mm
Jag bugar och bockar för denna info! Ska själv byta motor och växellådsupphängningar till något mer stumt än original men har inte bestämt mig för vad jag ska köpa. 240 rally ingår i funderingen och nu fick jag ett mått på den. thumbs up

Vilket snyggt jobb du gör med bilen, kul att se och läsa.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Davve skrev:
Magnus Lidholm skrev:

240 Rally hård höger: 50 mm
Ny original inkl metallkopp: 49 mm
24 år gamla original: 42-44 mm
Jag bugar och bockar för denna info! Ska själv byta motor och växellådsupphängningar till något mer stumt än original men har inte bestämt mig för vad jag ska köpa. 240 rally ingår i funderingen och nu fick jag ett mått på den. thumbs up

Vilket snyggt jobb du gör med bilen, kul att se och läsa.


Köpte kuddarna hos SAM Bilmode, finns några olika varianter. Är det hydrauliskakuddar/fästen på e36?

http://www.sambilmode.se/PRODUCTS.ASP?ID=1024&LANGUAGE=SV#2063

Tackar! Går lite för långsamt bara, borde vara klar nu så man kan ut o köra istället.

Kvar att göra är att byta Hardy, motor/växellådskuddar. Upp med kardan o avgassytemet igen.
Går ju åt rätt håll iaf.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Ahh MCY.
Inte så oväntat i efterhand att din garagepolare åxå är såld på ert stuk.
Fina småtyskar med lagom stil och puts.

Din BMW är ju helt rätt den med! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Lillen skrev:
Ahh MCY.
Inte så oväntat i efterhand att din garagepolare åxå är såld på ert stuk.
Fina småtyskar med lagom stil och puts.

Din BMW är ju helt rätt den med! thumbs up


Ja det är lagom blandning med gammel bilar, med E30:is, Golf 2, Audi 100 och Nisses otroligt fräscha Typ 1. Japp MCY är ju riktigt vass på banan. Haha ja genomgående tema borde väl vara fälgar, sänkning före plastbitar. Var väl någon gammal golf-tuner som hade "No fucking plastic" som slogan för länge sedan (Muhr tror jag de hette).

Tackar!

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Magnus Lidholm skrev:
Är det hydrauliskakuddar/fästen på e36?
Det vet jag faktiskt inte. Men det ska väl inte ha så stor betydelse vad man ersätter med när man ändå ska uppgradera tror jag. Jag vet en annan Compact som fått Volvo-kuddar (finns någonstans i BMW-skruva-tråden) och det krävdes lite mods för att få det att passa. Men det kan det vara värt med tanke på vad Volvokuddarna kostar jämfört med de andra jag funderar på. Men som sagt, nu har jag ett mått på Volvo-kudden. thumbs up

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Var med 944-klubben och körde konbana i lördags, attans kul! Rickard hade lagt en bana som han beskrev som en blandning av A-sprint och Superstage. Kul med lite snabbare partier oxå.

Ja vad ska man säga om vinterns modifieringar, det knuffade ju på betydligt bättre i vändningen när inte innerhjulet längre låg o suddade mot asfalten. Annars så började banan med ett långsammare parti som jag tog på 3:an efter en kortväxling från 2:an, borde provat ligga kvar på 2:an något åk. Fast känner som nybörjare att jag har fullt upp med att ratta och bromsa/gasa så känns som det går snabbare utan att växla. Bytte ju även till linjära fjädrar bak (nu 90 N/mm fram och 120 N/mm bak) men kände i ärlighetens namn inte så stor skillnad på balansen. Kanske kommer fram om man pressar lite hårdare.

Får skriva ihop en rapport om det sista av hoppsättningen av bakvagnen..

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Ja rapport om bussningsbytet i vinter/vår. Kan konstatera att jag var alldeles för optimistisk med omfattningen på projektet. Det tog betydligt längre tid än vad jag trodde, så brukar det ju vara iof. Men borde börjat i november istället för januari, som det blev nu så var jag tvungen att offra tid som skulle används till hus och stuga, dvs håller fortfarande på och målar hus.

Det som krånglade var egentligen inte så mycket, aluminium delen av silentblocken hade ärgat och satt fast i bilen men de kom lös efter lite bök. Har haft ett par Eisenmann rör som sitter mellan kat och ljuddämparen liggande några år. Så smäckade på dessa när ändå systemet var nere, Bad Idea, Eisenmanns svetsare hade gått på fredagsölen och placerat fästet under bakaxelbalken 3-4 cm fel i längsled och dessutom fel vinklat. Blev till att skruva ned och få fästet flyttat, systemet sitter fortfarande inte helt perfekt utan slutröret tar i plåten under kofångaren ibland, irriterande.

Annars så var antalet fastrostade eller runddragna skruvar/muttrar = 0 vilket var skönt, det lönade sig att värma allt som skulle loss (utom inre drivknutar där jag körde med en kylspray), var även under och dränkte muttrar/skruv med rostlösningsolja några helger innan jag började skruva.

Ett annat råd skulle väl vara att skruva ned allt innan du beställer delar. Tex så såg Hardyskivan ut som ny efter 24 år och var ett ganska onödigt byte.

Var och besiktigade för några veckor sedan och det var lite kul för de var 3 under som mest, en kom springande från lastbilshallen bredvid och undrade vad det var för några kylflänsar på slutväxeln
Enda konstiga var att det var lite ojämn bromsverkan bak, har ju "nya" utbytesok så borde inte vara kolvarna som kärvar och smorde glidtappar osv på oken när jag monterade. Eller om det är diffbromsen som påverkar resultatet, den kanske inte bromsar exakt lika på bägge hjulen.

Annat på mekfronten är ett oljebyte i slutväxeln som skulle utföras efter 100 mil (Fick bara köra på Castrol Syntrax limited slip 75W-140 för Mobimech iaf om jag ville att det skulle hålla). Har även bytt bromvätska till Motul RBF inför söndagens Superstage i Emmaboda. Kommer bli en tidig morgon måste nog lämna Lidköping 04.00 om jag ska hinna.

Passade på att nörda ned mig ytterligare med ett par handskar, hade väl fungerat lika bra med ett par från ÖB egentligen men men.


_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Var iväg på en slalomträff i Hultsfred under semestern, arrangör Peugot-klubben. En riktigt kul och varierande bana. Var få bilar och trevliga deltagare/arrangör, mycket körtid, kanon. Alltid kul med variation på bilarna, från Alpine till hottade 205 GTI via Opel Speedster.





Träff nr 2 var Superstage med Autorapid på Hasslösa. Till denna träff hade jag köpt R-däck (Kumho V70A 205/45 blandning K61) Var en ny upplevelse att slippa flexet i stommen på gatdäcken (Conti Sportcontact 2). Med dom nya däcken kan jag också vara nöjd med att att jag skippade delrinbussningar i bakvagnen, verkar vara tillräckligt stumt med Powerflex (för min nivå, ska man vinna BMW cup är det säkert en annan sak men då är ju fjädrar osv hårdare oxå). Var ju även med på samma Superstage körning förra året och putsade tiden med 9 s jämfört med då, kul. Är väl däck och att jag känner mycket större förtroende för bilen nu så att det går att ladda mera. Den var ju lite som Fuling skulle säga som en kåt snok i bakvagnen med de gamla bussningarna. Annars så matar det på bättre med diffbromsen ut ur kurvorna men även att man får hålla igen lite på 2:an inne i kurvan för att inte bägge hjulen ska släppa med efterföljande stoppsladd som resultat.



_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Hade visst inte skrivit någon rapport från senaste konbanekörningen. Var på Emmaboda och körde Superstage med "Blandade märken", riktigt kul som vanligt! Gillar att det är lite öppnare mellan konorna men samtidigt så går det nog lite för fort för en fegis. Kul med variation på bilarna oxå, vet att jag tjatar om det men intressant att studera olika lösningar och konstruktioner.

Missöden under dagen är väl att jag missade en växling och trodde jag hade rensat dreven totalt (men som tur är fungerar lådan), Beläggen fram har gjort sitt nu och gör att jag inte vågar lita riktigt på bromsarna.

Tiden då, 1.32.50 är väl lite sämre än jag trodde jag skulle mäkta med, optimist som man är så trodde jag att det skulle gå ganska enkelt att komma under 1.30 iaf. Det är väl nu man ska inse att det där med att köra fort på bana är jag inget vidare på , men kul är det ändå! :-). Bara lyfta på hatten för Samuel L / Mr Millway, 13 s snabbare är otroligt mycket snabbare.

Det är nu man börjar fundera på att kompensera bristande talang med mera motor men trimma en gammal sugmotor är ju nästa samma som kasta pengar i sjön. Trevligt hade ju varit om det hade gått att lagligt kunna stoppa i en S50-B32 eller en S54 men tyvärr går det ju inte. Jaja M20 låter ju trevligt så den får allt hänga med ett tag till.

Såhär ser däcken ut efter 2 heldagar på olika Superstagekörningar, börjar bli ett "Toyo-veck". Har startat på 2,0 bar kalltryck och sedan släppt ur allteftersom trycket ökat tillbaka till 2,0. Camber ca -3,5 fram och -2,0 bak.


Vänster fram


Höger fram


VB


HB

Min amatörmässiga analys säger att det kanske skulle vara ide att ställa på lite mer camber bak.

Lite servicedelar har införskaffats, Jula hade extrapris på olja så lika bra att köpa ett gäng. Olja till transmission inköpt, egentligen så behöver man väl inte byta växellådsolja efter 200 mil men vill ändå pga felväxlingen som säkerligen alstrade lite spånor.



_________________
Magnus Lidholm
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Kommande verkliga och overkliga projekt:

Montera fjäderbenstaget bak.

Montera förstärkningarna till bakre krängningshämmarinfästningen.

Ev montera ett par exentriska bärarmabussningar fram (har haft ett par i delrin liggande några år nu) fast först testa om friktionen blir lägre eller högre mot de Powerflex som nu sitter där (lossa fjäderbenet upptill och jämföra hur trögt det går att vicka bärarmen upp och ned med respektive bussning).

Dra upp en slang från avluftningen växellådan till motorrummet (med R-däcken har det kommit lite olja, troligen pga högre G-kraft vid inbromsning. Även lossa den kåpan som sitter under tråget mot lådan och kolla så att inte oljan kommer från ingående axel. Ser torrt o fint ut bak på lådan).

Har påbörjat bromsmodifeiering, skaffat Boxster-ok fram men velar om jag även ska byta bak. Skivor/adaptrar blir från www.300mm.de Enkla lösningen är väl att börja med fram bara men då blir skivorna ca tusingen dyrare än att köpa allt på en gång (+ dubbla frakter + dubbla frakter för slitsning av skivorna), ni förstår att styling-snubben i mig egentligen vill ha Boxster-ok i bak med ;-) Efter feedback från Nicke_1 thumbs up så verkar det fungera ok med original huvudbromscylinder i bägge fallen.


Vore bra att även fixa lite bättre geometri i framvagnen, enkla varianten är väl att köpa lite längre fjädrar så att det går att höja tillräckligt för att få bärarmarna att luta åt rätt håll (nu är de aningen högre ute vid spindelleden. Nackdel, kommer ta i däcket om man vill åka korvkiosklågt mellan bankörningarna. Alternativ 2 är någon form av ledlager ute vid spindeln eller lura fram en längre spindelled från någon annan bilmodell (den inre leden är ju längre men M14 istället för M12 som den yttre?) Lösningen med ledlager riskerar väl att leda till diskussioner hos SBP om det inte går att få dit någon vettig tätning som skyddar uni-ballen.


Justera ventiler och byta ventilkåpspackning, fuktar lite, kan väl även vara gummipluggarna som tätar hålen där vipparmsaxlarna kan dras ut.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Vad smidigt att kunna läsa här när man är i garaget så sällan att man knappt hittar dit längre.

Jag har även missat att ni diskuterat mig och min bilpark.
Jo, vi har en liten samling av tre 80-talare och vi har alla ägt våra bilar i runt 20 år. Varför ska man variera sig?
Magnus, du var ju inne på att byta till en 964 RS för ett antal år sedan, men besinnade dig efter vissa påtryckningar, för hade du bytt så hade ju även jag varit tvungen att kosta på mig något annat.
Så här i efterhand var det ju synd, en 964 RS hade varit en bra investering.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 536


Trådstartare
Nisse Classon skrev:
Vad smidigt att kunna läsa här när man är i garaget så sällan att man knappt hittar dit längre.

Jag har även missat att ni diskuterat mig och min bilpark.
Jo, vi har en liten samling av tre 80-talare och vi har alla ägt våra bilar i runt 20 år. Varför ska man variera sig?
Magnus, du var ju inne på att byta till en 964 RS för ett antal år sedan, men besinnade dig efter vissa påtryckningar, för hade du bytt så hade ju även jag varit tvungen att kosta på mig något annat.
Så här i efterhand var det ju synd, en 964 RS hade varit en bra investering.


Nej det är klart att det finns andra saker som tar tid nu för dig men som du sa, det går ju att lämna bort de tråkiga arbetena så att Golfen rullar i år oxå.

Ja och alla har köpt sig gubb bilar som bruksisar, Astra, Skoda, Passat och A6, det går utför ;-) Den tiden är förbi när jag tvättade bilen en gång i veckan och vaxade var 3:e månad. Nu får man vara nöjd om det blir en riktig tvätt med svamp om året (fast spolar med högrtycken gör jag ju ibland) och vaxning var 3:e år istället.

Jag ångrar inte att det inte blev en RS, visst är den fortfarande väldigt rå och kompromisslös men samtidigt så hade jag inte vågat/kunnat utnyttja den prestandan och inte heller haft råd att sätta den i ett räcke eller rullat ut på en åker utanför ett flygfält. Visst har de ökat otroligt mycket i värde men en del av den ökningen hade nog ätits upp av de högre underhållskostnaderna på en sådan jämfört med min gamle vagn. Hade ju mina funderingar på en Z3 M coupe men det var nog före Porschefunderingarna, hade det blivit en sådan hade nog varit mer rätt, E30-charm med mera motor, bromsar och plats för breda däck. Men så blev det ju inte heller. Just nu får det nog vara, skulle nog hellre köpa en roligare bruksbil då den används betydligt mer (fast ändå inte, Skodan krånglar ju inte speciellt mycket).

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i -88
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
15 besök senaste veckan (68249 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande