Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (9179 totalt) |
MC-motor, för och nackdelar
Stötte på Suzuki GSX-R/4 concept i spelet Grand Turismo 5 och började fundera... 173 bhp och 640 kg låter ju inspirerande... http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_ Vad är det som gör att fler inte jobbar med mc-motorer i bilbyggen? + kompakt + lätt + inbyggd sekvensiell växellåda + hög effekt - dåligt vridmoment - ingen back - hitta på en drivlina till två hjul Är det någon som har koll på vad en mc-motor kostar ny? Fyll gärna på så jag förstår varför man undviker mc-motorer... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
_________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Re:
Men beroende på hur du tar ut vridmomentet kan växellådshuset hålla olika bra. Radical "brukar" konsumera växellådshus (dvs motorer). En bil kan ta emot mycket mer moment än en MC (innan hjulspinn alt stegring) så maxbelastningen på låga växlar blir mycket större. Tänk stående start med slicks... Kardananslutningar ger inte samma belastningar. MC-motor och över 700kg känns som lite fel, men det finns ju 1500cc att använda och då är man ju uppe på större volymer än många bilmotorer. |
||||
MC-motor, för och nackdelar
Hej En mc motor har högt varvtal och lite lägre vridmoment men efter slutväxel blir vridmomentet högt Tex Yamaha R1 180hp vid 14000 varv 14000/6000 ger 2.33 x vridmomentet (110Nm) -> 256 Nm vilket är lika bra eller bättre än motsvarande bilmotor. Men 700 kg är väldigt tungt för en motorcykel motor driven bil. Jag har ett väldigt långsammt gående projekt men ändå Dax rush MC med Yamaha R1 och siktar på en torrvikt på 410-420 kr alla delar är vägda. Nackdelen är hållbarheten men det är inte något större problem med denna typ av bil 500 mil om året är extremt mycket för en entusiast bil. d.v.s jag räknar med ca 3000 mil för 10 år _________________ Håkan Magnusson |
||||
Re:
Även drev i lådan etc har en förmåga att spruta i bitar vid SuperBike trimning, dvs +220 på veven. Vid lägre trimningsgrad håller lådorna oftast bättre men en stor tung bil och för mycket fäste (dubbla hjul och bredare anliggningsyta) kan nog förbruka en låda eller två. _________________ Roland Johansson |
||||
Re: MC-motor, för och nackdelar
Undviker ![]() ![]() Jag håller med om dina flesta plus. Sen kan man säkert lägga till flera plus, bla förhållandevis billigt alternativ. Sen vad gäller koppling så verkar Hayabusans original funkar mycket bra, medans R1'ans verkar ha lite mer problem (en uppgradering kostar dock inte många kr), så det beror nog lite på vilken motor man väljer. Om man skall välja Mc-motor till sitt bygge så skall det nog vara till en "lättviktare" för att få någon fördel av motorn. Allt beror i vanlig ordning på vilken nivå man vill lägga sig, men mina 175hk känns ganska trötta just nu (trots att inte många hänger på) (speciellt efter ha sett Kimmens filmer från Finland när han sitter och fiskör bakom mig ![]() Vad gäller hållbarhet så ser jag inte det som ett problem, då dom verkar hålla ihop mycket bra. Den enda nackdel jag kommer på är att den varvar lite för mycket efter landsväg. Men mitt råd är, att har man lämpligt objekt/möjlighet att bygga/köpa en Bec, så skall man testa tveklöst. För mer "racing" är svårt att hitta för liknande pengar. ![]() |
||||
Re: MC-motor, för och nackdelar
![]() Anledningen att jag nämnde 700kg var att det är tungt, 600kg är nog lämpligare (dvs närmare 500kg tomvikt). Att man sen kan bygga BEC med under 400kg torrvikt betyder ju inte att exakt den lösningen är det man vill ha. Det kan vara vits att leta lätt diffklump med utväxling runt 3:1 (gärna under), eftersom utgående axel inte snurrar så fort. Annars kan det varva ur på 6an långt innan 200. Det finns nån sällsynt dieselutväxling till Sierraklumpen, men det kan finnas större urval om man väljer diff från andra källor (lilla BMWklumpen?). |
||||
Så som jag ser det finns det relativt få bilar som är tillräckligt lätta för att fungera med en MC motor. Inte ens småbilar eller Lotus Elise är tillräckligt lätta för att fungera bra med en MC motors begränsade vridmoment och begränsade svänghjuls massa. Är snarare så att en Honda K20 (Civic Type R) eller en F20C (S2000) med 200-240hk helt orginal och runt 200Nm i vrid är ett bättre alternativ i de flesta fall. Finns dessutom växellådor med back för både tvärställd och längdmontering till dessa motorer. De bilar som finns kvar är i princip Seven byggen eller egna specialbyggen. Sen går det inte att regga ombyggt fordon nyare än 75 med hojmotor pga avsaknad av katalysator. Sen finns det inte heller MC motorer som uppflyller avgaskrav för katalysatorrenade bilar så det är inte ett alternativ vid ombyggt fordon heller. Är väl bara bilar före årsmodell 75 och amatörbyggda fordon som man kan regga med en MC motor eller har jag fått det om bakfoten?
Har man däremot en bil som är tillräckligt lätt (åtminstone under 800kg tjänstevikt eller ungefär 700kg tomvikt) så fungerar det ju bra. T.ex. i en väldigt lätt Seven men även där har ju Honda motorn visat sig vara det bästa alternativet. Men MC motorer har ju vissa fördelar som lätt motor, hög effekt, varvvillig, sekventiell låda vilket gör dem till ett riktigt härligt drivpaket i rätt bil. Gillade verkligen den turbokonverterade MC motorn som vi hade i Formula Studentbilen, den gick riktigt bra och höll fint. Uppgradera koppling gör man enkelt med lite kraftigare fjädrar. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Jag pular lite då och då med att stoppa i en R1 motor i en Anglia, som innan hade en B18 och totalvikt på 900kg inkl förare, jag räknar att motor bytet lättar närmare 100kg och sen finns det 20 lägga till att plocka bort.
Det blir front (mitt?) -monterad med kardan och en reversing box från quaife. Känns som en god idé förutom att jag inte jobbar snabbt... ![]() _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Vore intressant att se en lista på totalvikter med olika motoralternativ, dvs inte vad bara vad motorn väger utan vad det blir när väl allt är klart i bilen. Är väl en och annan pryl runtomkring som kan påverka? Inte för jag har koll men avgasystem, kylsystem, har man annan diff/kardan när man väl fått ihop en MC-driven Seven tex eller är det 100% ingen skillnad? Bygger man annorlunda grejer som framhjulsdriven bil som Mickes Lady Cup eller svans/mittmotor i en Hundkoja, Fiat eller nåt så händer det ju saker med "kringprylarna" helt klart. Kedjor, backväxlar o lite sånt typ.
Men om man tittar just på Sevens. Då är jag nyfiken på en lista på totalvikt med olika poppis Seven-drivlinealternativ? _________________ ![]() |
||||
Jag har kört seven med Yamaha R1 o Honda Blackbird motorer . Vikt ca 450 kg utan förare , roligare o snabbare bilar är nog svårt att hitta i samma prisklass
![]() ![]() _________________ sture sandqvist |
||||
Re:
Fredrik Henriksson hade ju en tråd där han letade efter alternativ till Hayabusamotor till sin Fury. Efter ett antal sidor så föll valet på... en annan Hayabusamotor... ![]() |
||||
Kör man bara bana är de kanske inte nåt negativt men att köra till banan är ju t.ex. troligen ganska jobbigt iom de tajta växellägena?
Typ gör nästan 100 på ettan, men ska man köra långt o ligger i 120 så varvar den 5-6000 på sexan.. _________________ Nicklas Jäderlund |
||||
jag läste om en radical som snurrade på banan och rullade baklänges.
nåt pajade då och det sas att det var mera typiskt för en hojmotor då de inte gillar att rulla baklänges. jag kommer tyvärr inte ihåg vad det var osv men det kanske är en aspekt man få har med i tanken också? _________________ Philipp Klement |
||||
Re:
Kanske som på Porschar som knäcker lamellen som en säkring mot andra skador som är dyrare. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re:
Ni kör väl en hel del med Yamaha motoriserade Legend Cars i Finland också? Bland de roligaste små bilar jag kört... _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Re:
Äldre Hayabusa, före 02 eller nåt sånt, har ett kuggingrepp för startmotorn som går i ingrepp om motorn snurrar baklänges. Snurrar man, får motorstopp och drar motorn baklänges så gnirkar det till och så pajar det där. Har inte hört talas om att någon annan motor har samma design. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
http://www.eliteracingtransmissions.
£2k med diff och £150 per quickchangedrevpar. De har tydligen sålt ett hundratal lådor så sanningen om vad som ska sitta där bak är nog annorlunda nu än för ett par år sen. |
||||
Motorpacketet från en Rocket kanske borde funka rätt fint. 3-pip på 2.3l 140hk å 200nm, kardandrift och torrsump från fabrik. http://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Rocket_III
_________________ Mattias Axelsson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (9179 totalt) |