Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MC-motor, för och nackdelar
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9179 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4165


Trådstartare
MC-motor, för och nackdelar

Stötte på Suzuki GSX-R/4 concept i spelet Grand Turismo 5 och började fundera...
173 bhp och 640 kg låter ju inspirerande...
http://en.wikipedia.org/wiki/Suzuki_GSX-R/4

Vad är det som gör att fler inte jobbar med mc-motorer i bilbyggen?

+ kompakt
+ lätt
+ inbyggd sekvensiell växellåda
+ hög effekt
- dåligt vridmoment
- ingen back
- hitta på en drivlina till två hjul

Är det någon som har koll på vad en mc-motor kostar ny?

Fyll gärna på så jag förstår varför man undviker mc-motorer...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4165


Trådstartare
Hmmm, klarar kopplingen den ökade vikten?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11804

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Nillet skrev:
Hmmm, klarar kopplingen den ökade vikten?


Det finns bättre kopplingar att byta till thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20169



Re:

Nillet skrev:
Hmmm, klarar kopplingen den ökade vikten?
Det går alltid att byta friktionsmaterial och fjädrar, precis som för alla kopplingar.
Men beroende på hur du tar ut vridmomentet kan växellådshuset hålla olika bra. Radical "brukar" konsumera växellådshus (dvs motorer).
En bil kan ta emot mycket mer moment än en MC (innan hjulspinn alt stegring) så maxbelastningen på låga växlar blir mycket större. Tänk stående start med slicks...

Kardananslutningar ger inte samma belastningar.

MC-motor och över 700kg känns som lite fel, men det finns ju 1500cc att använda och då är man ju uppe på större volymer än många bilmotorer.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Håkan

Här sen Dec 2003
Inlägg: 13



MC-motor, för och nackdelar

Hej

En mc motor har högt varvtal och lite lägre vridmoment men efter slutväxel blir vridmomentet högt
Tex Yamaha R1 180hp vid 14000 varv 14000/6000 ger 2.33 x vridmomentet (110Nm) -> 256 Nm vilket
är lika bra eller bättre än motsvarande bilmotor.

Men 700 kg är väldigt tungt för en motorcykel motor driven bil.
Jag har ett väldigt långsammt gående projekt men ändå Dax rush MC med Yamaha R1 och siktar på en torrvikt på 410-420 kr alla delar är vägda.

Nackdelen är hållbarheten men det är inte något större problem med denna typ av bil 500 mil om året är extremt mycket för en entusiast bil. d.v.s jag räknar med ca 3000 mil för 10 år

_________________
Håkan Magnusson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5254



Re:

Niklas Falk skrev:
Nillet skrev:
Hmmm, klarar kopplingen den ökade vikten?
Det går alltid att byta friktionsmaterial och fjädrar, precis som för alla kopplingar.
Men beroende på hur du tar ut vridmomentet kan växellådshuset hålla olika bra. Radical "brukar" konsumera växellådshus (dvs motorer).
En bil kan ta emot mycket mer moment än en MC (innan hjulspinn alt stegring) så maxbelastningen på låga växlar blir mycket större. Tänk stående start med slicks...

Kardananslutningar ger inte samma belastningar.

MC-motor och över 700kg känns som lite fel, men det finns ju 1500cc att använda och då är man ju uppe på större volymer än många bilmotorer.


Även drev i lådan etc har en förmåga att spruta i bitar vid SuperBike trimning, dvs +220 på veven. Vid lägre trimningsgrad håller lådorna oftast bättre men en stor tung bil och för mycket fäste (dubbla hjul och bredare anliggningsyta) kan nog förbruka en låda eller två.

_________________
Roland Johansson
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re: MC-motor, för och nackdelar

Nillet skrev:

Fyll gärna på så jag förstår varför man undviker mc-motorer...

Undviker Icke



Jag håller med om dina flesta plus.
Sen kan man säkert lägga till flera plus, bla förhållandevis billigt alternativ.
Sen vad gäller koppling så verkar Hayabusans original funkar mycket bra, medans R1'ans verkar ha lite mer problem (en uppgradering kostar dock inte många kr), så det beror nog lite på vilken motor man väljer.
Om man skall välja Mc-motor till sitt bygge så skall det nog vara till en "lättviktare" för att få någon fördel av motorn. Allt beror i vanlig ordning på vilken nivå man vill lägga sig, men mina 175hk känns ganska trötta just nu (trots att inte många hänger på) (speciellt efter ha sett Kimmens filmer från Finland när han sitter och fiskör bakom mig ).
Vad gäller hållbarhet så ser jag inte det som ett problem, då dom verkar hålla ihop mycket bra. Den enda nackdel jag kommer på är att den varvar lite för mycket efter landsväg.

Men mitt råd är, att har man lämpligt objekt/möjlighet att bygga/köpa en Bec, så skall man testa tveklöst. För mer "racing" är svårt att hitta för liknande pengar.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20169



Re: MC-motor, för och nackdelar

Libell skrev:
Sen kan man säkert lägga till flera plus, bla förhållandevis billigt alternativ.
Det är ju inte många andra alternativ där du vid problem kastar ner ännu en bättre beggad hårdtrimmad motor med sekventiell låda för endast 10-20 papp. Det lönar sig ju inte att renovera lixom

Anledningen att jag nämnde 700kg var att det är tungt, 600kg är nog lämpligare (dvs närmare 500kg tomvikt).
Att man sen kan bygga BEC med under 400kg torrvikt betyder ju inte att exakt den lösningen är det man vill ha.

Det kan vara vits att leta lätt diffklump med utväxling runt 3:1 (gärna under), eftersom utgående axel inte snurrar så fort. Annars kan det varva ur på 6an långt innan 200. Det finns nån sällsynt dieselutväxling till Sierraklumpen, men det kan finnas större urval om man väljer diff från andra källor (lilla BMWklumpen?).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3005



Så som jag ser det finns det relativt få bilar som är tillräckligt lätta för att fungera med en MC motor. Inte ens småbilar eller Lotus Elise är tillräckligt lätta för att fungera bra med en MC motors begränsade vridmoment och begränsade svänghjuls massa. Är snarare så att en Honda K20 (Civic Type R) eller en F20C (S2000) med 200-240hk helt orginal och runt 200Nm i vrid är ett bättre alternativ i de flesta fall. Finns dessutom växellådor med back för både tvärställd och längdmontering till dessa motorer. De bilar som finns kvar är i princip Seven byggen eller egna specialbyggen. Sen går det inte att regga ombyggt fordon nyare än 75 med hojmotor pga avsaknad av katalysator. Sen finns det inte heller MC motorer som uppflyller avgaskrav för katalysatorrenade bilar så det är inte ett alternativ vid ombyggt fordon heller. Är väl bara bilar före årsmodell 75 och amatörbyggda fordon som man kan regga med en MC motor eller har jag fått det om bakfoten?

Har man däremot en bil som är tillräckligt lätt (åtminstone under 800kg tjänstevikt eller ungefär 700kg tomvikt) så fungerar det ju bra. T.ex. i en väldigt lätt Seven men även där har ju Honda motorn visat sig vara det bästa alternativet. Men MC motorer har ju vissa fördelar som lätt motor, hög effekt, varvvillig, sekventiell låda vilket gör dem till ett riktigt härligt drivpaket i rätt bil.

Gillade verkligen den turbokonverterade MC motorn som vi hade i Formula Studentbilen, den gick riktigt bra och höll fint. Uppgradera koppling gör man enkelt med lite kraftigare fjädrar.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13996



Jag pular lite då och då med att stoppa i en R1 motor i en Anglia, som innan hade en B18 och totalvikt på 900kg inkl förare, jag räknar att motor bytet lättar närmare 100kg och sen finns det 20 lägga till att plocka bort.

Det blir front (mitt?) -monterad med kardan och en reversing box från quaife.

Känns som en god idé förutom att jag inte jobbar snabbt...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42357

Forumägare
Forumägare

Vore intressant att se en lista på totalvikter med olika motoralternativ, dvs inte vad bara vad motorn väger utan vad det blir när väl allt är klart i bilen. Är väl en och annan pryl runtomkring som kan påverka? Inte för jag har koll men avgasystem, kylsystem, har man annan diff/kardan när man väl fått ihop en MC-driven Seven tex eller är det 100% ingen skillnad? Bygger man annorlunda grejer som framhjulsdriven bil som Mickes Lady Cup eller svans/mittmotor i en Hundkoja, Fiat eller nåt så händer det ju saker med "kringprylarna" helt klart. Kedjor, backväxlar o lite sånt typ.


Men om man tittar just på Sevens. Då är jag nyfiken på en lista på totalvikt med olika poppis Seven-drivlinealternativ?

_________________
Magnus Thomé
Citera
kardaniel
finland
Här sen Nov 2005
Inlägg: 9



Jag har kört seven med Yamaha R1 o Honda Blackbird motorer . Vikt ca 450 kg utan förare , roligare o snabbare bilar är nog svårt att hitta i samma prisklass thumbs up . Racing är det som gäller med mc motorer svårt att tänka mig de i en gatbil .

_________________
sture sandqvist
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20169



Re:

Magnus Thomé skrev:
Men om man tittar just på Sevens. Då är jag nyfiken på en lista på totalvikt med olika poppis Seven-drivlinealternativ?
Nåt som man inte ofta tänker med är växellådans vikt. Visst finns det klena lätta gamla fyrpetare (och nån fempetare), men tar man tex den sexväxlade lådan som hör ihop med S2000, så vette katten om du inte får in ett helt MCpaketet i den vikten (nja, men ca 40kg är det har jag för mig). Tar vi större saker som T56 (Camaro/Viper till tex LS familjen) så är det en riktigt stor pjäs.

Fredrik Henriksson hade ju en tråd där han letade efter alternativ till Hayabusamotor till sin Fury. Efter ett antal sidor så föll valet på... en annan Hayabusamotor...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Kör man bara bana är de kanske inte nåt negativt men att köra till banan är ju t.ex. troligen ganska jobbigt iom de tajta växellägena?

Typ gör nästan 100 på ettan, men ska man köra långt o ligger i 120 så varvar den 5-6000 på sexan..

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



jag läste om en radical som snurrade på banan och rullade baklänges.
nåt pajade då och det sas att det var mera typiskt för en hojmotor då de inte gillar att rulla baklänges.


jag kommer tyvärr inte ihåg vad det var osv men det kanske är en aspekt man få har med i tanken också?

_________________
Philipp Klement
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Fuchs skrev:
jag läste om en radical som snurrade på banan och rullade baklänges.
nåt pajade då och det sas att det var mera typiskt för en hojmotor då de inte gillar att rulla baklänges.


jag kommer tyvärr inte ihåg vad det var osv men det kanske är en aspekt man få har med i tanken också?


Kanske som på Porschar som knäcker lamellen som en säkring mot andra skador som är dyrare.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

kardaniel skrev:
Jag har kört seven med Yamaha R1 o Honda Blackbird motorer . Vikt ca 450 kg utan förare , roligare o snabbare bilar är nog svårt att hitta i samma prisklass thumbs up . Racing är det som gäller med mc motorer svårt att tänka mig de i en gatbil .


Ni kör väl en hel del med Yamaha motoriserade Legend Cars i Finland också?
Bland de roligaste små bilar jag kört...

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6141



Re:

Fuchs skrev:
jag läste om en radical som snurrade på banan och rullade baklänges.
nåt pajade då och det sas att det var mera typiskt för en hojmotor då de inte gillar att rulla baklänges.


jag kommer tyvärr inte ihåg vad det var osv men det kanske är en aspekt man få har med i tanken också?

Äldre Hayabusa, före 02 eller nåt sånt, har ett kuggingrepp för startmotorn som går i ingrepp om motorn snurrar baklänges. Snurrar man, får motorstopp och drar motorn baklänges så gnirkar det till och så pajar det där. Har inte hört talas om att någon annan motor har samma design.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
kardaniel
finland
Här sen Nov 2005
Inlägg: 9



Legends bilar finns det ett 50 tal som aktivt tävlas med här i Finland . Som jämförelse några ca varvtider på Botniaring Radical 1.06 Locost 1.14 Legends 1.20

_________________
sture sandqvist
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20169



http://www.eliteracingtransmissions.com/index.php?mx-series
£2k med diff och £150 per quickchangedrevpar.

De har tydligen sålt ett hundratal lådor så sanningen om vad som ska sitta där bak är nog annorlunda nu än för ett par år sen.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
tias240
Borlänge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 55



Motorpacketet från en Rocket kanske borde funka rätt fint. 3-pip på 2.3l 140hk å 200nm, kardandrift och torrsump från fabrik. http://en.wikipedia.org/wiki/Triumph_Rocket_III

_________________
Mattias Axelsson
Citera
Allmänt banåkaforum
MC-motor, för och nackdelar
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9179 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande