Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Frågor ang bygga ssk godkänd bil
6960 besök totalt
Engberg
Aneby
Här sen Jan 2012
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Hej alla glada bilentusiaster. Har gått och tänkt länge på att börja köra lite bana, kört några gånger på Gatebil och bilsports event men känner att de hade varit roligare med seriös banåkning som SSK. Har åkt som kartläsare med min far i rally (Apenix k) i 2 år nu, inte så intensivt då farsgubben har några år på nacken.

Då till min fråga, efter man tagit licensen så vill man ju ha något roligt att köra med. Läst lite regler ang klass 2 och 3. Om man skulle ta tex en Evo vilken klass skulle den passa bäst i, har jag fattat de rätt så måste man ha en restriktor för turbo motorer och då är de 190hk/L om jag fattat de rätt, isåfall landar ju denna bara på 380hk, stämmer detta?

Måste bilen omregas som en rally bil eller går de bara att rega om med bur?

Är säkert ute och cyklar, rätta mig gärna.

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning, A.Engberg

_________________
Axel Engberg
Citera
Lars Brandström
Gagnef
Här sen Mar 2004
Inlägg: 123



Hej , ingen registrering för väganvändning är nödvändig i SSK däremot måste den ha en vagnbok från en registreringsbesiktare från bilsportförbundet . Med en sån kraftfull bil passar du nog bäst i någon av klass 3:s kategorier . Min vikt 3A 1714 kg , 3B 1216 kg , 3C 836kg .
Hälsningar #54 Lars

_________________
Lars Brandström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Jag försökte läsa mellan raderna i ditt inlägg Axel, undrar om du vill ha bilen gatreggad samtidigt? Klassiskt problem speciellt med nyare helbilsgodkända bilar är att du inte får igenom dem genom vanliga besiktningen med bur. Men du behöver bur för att få vagnsboken från SBF förstås. Jag är inget bra på just det här men det finns andra, dessutom kan du söka en del på forumet med sökfunktionen.

Men hade du tänkt dig bilen oreggad "racing only" eller en gat/racerkombo som är vanligt i Roadsport till exempel?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Engberg
Aneby
Här sen Jan 2012
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jag försökte läsa mellan raderna i ditt inlägg Axel, undrar om du vill ha bilen gatreggad samtidigt? Klassiskt problem speciellt med nyare helbilsgodkända bilar är att du inte får igenom dem genom vanliga besiktningen med bur. Men du behöver bur för att få vagnsboken från SBF förstås. Jag är inget bra på just det här men det finns andra, dessutom kan du söka en del på forumet med sökfunktionen.

Men hade du tänkt dig bilen oreggad "racing only" eller en gat/racerkombo som är vanligt i Roadsport till exempel?


Alltså jag tog bara en Evo som ett exempel, visst hade de varit skönt att ha bilen gatreggade men kan väl bli lite problematiskt med helbur.

Hade väl tänkte mig en bil som gick att använda till just banracing samt kanske sticka & köpa mjölk med någon gång

Lars Brandström skrev:
Hej , ingen registrering för väganvändning är nödvändig i SSK däremot måste den ha en vagnbok från en registreringsbesiktare från bilsportförbundet . Med en sån kraftfull bil passar du nog bäst i någon av klass 3:s kategorier . Min vikt 3A 1714 kg , 3B 1216 kg , 3C 836kg .
Hälsningar #54 Lars


Okey, som jag skrev innan så tog jag bara evon som ett exempel. Kanske är bäst att börja i en lägre klass & lära sig.

Funderat lite om de finns någon lista över Grp. 1/N bilar som går att använda just i SSK Klass 1?
Kollat lite på SBF's sida men hittar bara en liten lista över Grp E.

Tack för snabba svar.

_________________
Axel Engberg
Citera
Strimma
Vadstena
Här sen Mar 2006
Inlägg: 30



Hej! kolla under racingbilar till salu. Renault Clio ssk klass1
Anders i Vadstena

_________________
Anders svensson
Citera
Allmänt banåkaforum
Frågor ang bygga ssk godkänd bil
6960 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande