Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi TT -00, Roadsport B | << 1, 2, 3 ... , 14, 15, 16 >> 3 besök senaste veckan (109973 totalt) |
Tack för alla glada tillrop!
Racerapport Kanonloppet 15-17/8 Körde upp på fredag em, hoppade träning då jag tyckte att jag skulle få nog med varv under lördag med dubbla kval. Besiktning på egen depå plats är grymt, slippa köa är guld! Kval ett, kommer ut på torr och fin bana. Känner på det i några varv och ökar farten sakta men säkert, depåkurvan är ett ständigt problem. Kommer jag in minsta för fort så understyr TTn som en gris. Nåväl allt känns som det "brukar" känner väl att jag inte fick på något kanonvarv. Kommer in och kollar lite tider, å se på f**. 1.18,94 personbästa med nästan en halvsekund, så jädra nöjd! (1:19.48). Kval två, i lineup börjar det regna och ut på breda hårda khumo. Funkade inte på Kullen så förväntar mig inga stordåd direkt. Värmer i några varv och börja ladda på varv fyra, var bättre grepp än förväntat så jag står på ordentligt. Ut ur hårnålen full spätta och i med fyran, bilen slutar dra och är som att köra in i en vägg. Varningslampa tänds och jag är i limpmode, bara att svänga in i depån tidigt. Kopplar upp bilen mot vagcom och som jag misstänkte LMM har gett upp. Ett rätt vanligt fel på TTn så en extra finns med. Monterar ny och läser av bilen igen, japp funkar som det skall. Skönt! Rejäl tur att det hände på kval och inte i race, hade jag haft någon bakom mig så hade det varit olycka. Blir ju som broms utan några bromsljus i accelerations moment. Söndag och race ett, vi är först med A/B i körschemat så efter avklarat förarmöte var det bara att hoppa i bilen direkt och lineup. Jag har p15 av 18, Niklas Falk framför mig och Max Lindblom snett framåt höger, Göran Strandlund bredvid mig, Gunnar Östlund och Malin Eriksson i raden bakom. Kommer i väg bra och drar mig inåt mitten på rakan, lyckas klippa både Göran och Max i starten. Framför så kommer Fredriksson i röda porschen farande från höger till vänster, Niklas väjer ut på gräset för att undvika kontakt. Jag tar rygg på den röda porschen och har fullt med Max i backspeglarna. Inbromsning i ejes så bromsar Fredriksson på sig lite och jag får väja lite för att inte bralla in i porschen. Max tar givet chansen som den rutinerade rejsingräv han är och ligger på innern genom hela ejes. Jag kontrar med bättre driv ut ur kurvan, hårnålen tas två bilar i bredd, likaså högfartsvänstern in mot depåkurvan, Max släpper av lite och jobbar på bättre spår och följaktligen bättre fart ut på rakan. På något vis lyckas jag trots allt få med mig bra med fart ut på rakan och det blir chickenrejs mot inbromsningen, lyckas hålla Max bakom mig, hårt uppvaktad resten av varvet och jag kör för allt vad min kunskap håller för. Andra gången ut på rakan så glider Max slutligen förbi, håller väl snöret vid liv kanske två varv till men han glider sakta ifrån. Det är bra för varvtider att ha en jagande Max bakom sig, nytt pers igen på varv två 1.18,33! Det tar sig sa mordbrännaren. Bakåt har jag fått upp en bra lucka mot Östlund i sin fina E30 M3a, fokus flyttas nu till att hålla det avståndet för Max tempo klarar jag inte hålla. Tycker att heatet borde vara slut snart, kollar skylten vid start mål, nio varv kvar! Oh shit, här får man bita ihop. Inbromsning efter långrakan och vita flaggor?? Max rullar långsamt, jag glider helt oförtjänt upp på en tredje plats i B. Nu blev jag nervös, håll ihop detta nu går genom huvudet. Kör med goda marginaler och Östlund kommer närmare men jag klarar hålla tillräckligt avstånd till målflagg! Glädjedans i bilen, hade varit mer än nöjd med en fjärde plats men att få komma på pallen är en dröm som denna dag gick i uppfyllelse. Är så glad så det bara bubblar i mig, tror inte de stackars tjejerna vid prisutdelningen sett en så glad tredjepristagare innan. Söndag och race två, regnet kom och gick, obeslutsamheten om det var mjuka regnvänliga däck eller de vanliga hårda som gällde var olidlig. Kollade slutet på GT bilarnas 50 min rejs och de sista tio gick de och kylde däck på rakan. Där tog jag mitt beslut, blir de vanliga hårda Khumo som gäller. Ner till lineup och det verkar som uppehållet i regnet håller i sig, yes rätt beslut. Startar på p13 denna gång, Patric Dahlgren i E36M3 famför, Fredriksson snett till höger, tomruta bredvid mig då Max grenrör gick sönder i rejs ett, och bakom mig Östlund, Strandlund, Anders Eriksson och Niklas Falk. Niklas står för helgens hjälte insats och lyckades på de få timmarna mellan rejsen laga sin pansarvagn till Mazda! ;-) Bra jobbat Niklas! Starten går och jag kommer iväg bra och tar rygg på m3an. Inbromsningen upp mot ejes så täcker jag för dåligt och Östlund sticker in nosen på innern, även om jag gillar Audi bäst så vill jag inte vara den som knycklade den fina E30M3an, så bara att ge plats. Självklart så smiter Falk med bakom så det är bara att hålla ut, Anders är även han på väg förbi men nu är det rakt och jag gasar på väldigt lik batalj som jag hade med Max, hård fight bort mot depåkurvan, jag bromsar senare än brukligt och får på ett rejält ställ. Anders är kall och avvaktar, tänker jag, för jag ser han inte i backspegeln på väg ut på rakan!? Visade sig att det var något bränsleproblem i snabba kurvor som självlagade sig för han kom som skjuten ur en kanon några varv senare. Jag har försökt jaga i kapp Östlund, men på vägen har jag glömt allt jag lärde mig under rejs ett med lugnt och försiktigt. Överkör som en gud och tappar konstant framåt. Slutar sist i B, lektion i hur man bli nertagen på jorden direkt, tagen och uppfattad . Grattis till Anders E för en grym uppkörning och som resulterade i en fin tredje plats, snyggt kört! Grym helg, pallplats, personbästa med en sekund, allt långt över förväntan. Tyvärr inga filmer då kameran valde att ge upp. Bara packa ihop allt i bilen och vända hemåt, fick dock provat mina regn däck tillslut, men på vägen hem var inte det jag hade med dem för. Och som bonus så klättrar jag upp på en tredje plats i serien, iom att Max bröt. Tror det kan bli svårt att hålla den placeringen till efter Falkenberg, men jag kommer göra vad jag kan! //U _________________ |
||||
Tackar! Då är det snart dags för säsongsavslutning på Falkenberg, kul och samtidigt tråkigt att säsongen nu går mot sin ända. Avfärd imorgon tidigt för lite fredags träning. Har en tredjeplats i Road B att kämpa för och kampen om segern i B är inte heller den avgjord, kommer nog bli grymt roliga och spännande rejs på Söndag! Syns på Falkenberg alla glada. _________________ |
||||
Lycka till Ulrich!
Grymt kört av dig hittills, kommer gå skitbra nu i helgen med! Hejar på avstånd med drömmar om att själv få göra din resa _________________ Johan Rydh Audi V8-direktörsvagn på villovägar med massa dekaler. AudiClubSport |
||||
Tackar, en vacker dag ser vi din fina V8 i Modsport, helt övertygad! Kort rapport från Falkenberg Classic och säsongsavslutningen för SPVM serien 2014 Målsättning var enkel, hålla tredje platsen i totalen för Roadsport B, jag hade efter lite korrigeringar i totalen 7 poäng att gå på mot Max på fjärdeplatsen. Så som mest en B bil i mellan mig och Max i de två heaten så skulle det hålla. Hade kikat lite på varvtider från tidigare år och insåg snabbt att jag kommer hålla till i bakre delen av fältet, runt 52 tider krävs för att vara med och leka i Road B, jag hade personligen aldrig varit under 55 sekunder. Hum inte optimalt läge. Kvalar in på en 55 tid och startar tredje sist. Lyckas knäppa till med en låg 54a tid i rejs ett och har inga B bilar mellan mig och Max i rejs ett. Bra början! Rejs två, övriga har haft betydligt bättre tempo än mig så startar nu näst sist.. Falkenberg är verkligen inte min favvobana... Helgen över och jag håller tredje platsen i totalen utan några större bedrifter från min egen sida. Extra tack till Göran i svarta Corvetten för rolig rejsning i helgen! Slutställning i Roadsport B, stort grattis till Fam Fredriksson till segern och väl kämpat Martin G! Jädrans tight i toppen. Åh lite Bengan bilder får vi allt ha osså, //U _________________ |
||||
Grattis till tredjeplatsen! Det gäller att vara med i varenda tävling för att ha någon chans i totalen ser man.
Men är inte poängfördelningen lite småfjantig? Martin hamnar alltså tvåa totalt trots vinst i 8 av 10 tävlingar?? |
||||
Håller med, poängfördelningen är ju helt obalanserad _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||
Tackar, Jakob! Mjo kan nog hålla med om att nån typ av justering behövs, men vill man föra den frågan så lägg upp en egen tråd i Roadsportdelen. OK? _________________ |
||||
Tack Nisse! Fråga till den samlade expertisen, finns det någon effektvinning i att linda den nya downpipen efter turbon med värmelindor? Ja förutom mindre strålningsvärme in mot kupéen då vs? Turbo sitter i bakända av morot mot torped i TT'n //U _________________ |
||||
Händer inte mycket med bilen just nu, men förutsättningarna för att få en stabil tillvaro går desto bättre!
Här kommer TT'n bo efter nyåret tillsammans med lite klubbkompisar samt kända rejsajaner.. tvåpelarlyft here I come! _________________ |
||||
Våra race- och banåkarbilar Audi TT -00, Roadsport B | << 1, 2, 3 ... , 14, 15, 16 >> 3 besök senaste veckan (109973 totalt) |