Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Airbag och besiktning 2012
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (28374 totalt)
jimpppa
Södra Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 97


Trådstartare
Hej

Vet inte om detta hamnade i rätt forumdel, annars får nån admin flytta på tråden.

Det ryktas om att SBP har ändrat reglerna angående airbags på besiktningen.
Hur blir det när bilen blivit omreggad till två sits med bur, måste jag montera in airbags i sidorna bak i bilen?
Verkar ju helt galet...

Någon mer som kanske är mer insatt i det hela?

Mvh Jimmy

_________________
Jimmy Mäkinen
Citera
freiman
tibro
Här sen Apr 2007
Inlägg: 113



Är nog enklast/bäst att ringa till sbp och fråga skulle jag tro.
/johan

_________________
johan freiman
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Enligt föreskrifterna om kontrollbesiktning (senaste ändring: http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/2011/TSFS% . . . . så finns SRS-indikering med på kontrollplanen (6.2.3.12).

Kontrollen som är angiven (för fler punkter än bara airbag) är:
-----------
Kontroll
Skaderisk, fastsättning avser risk för personskada genom
ändrad, monterad eller bristfälligt fastsatt utrustning.
Befintlighet av brandsläckare i gengasdriven person- eller
lastbil, indikering och varningsmärke för krockkudde i bil
som har krockkudde på passagerarsidan (beteckning
"Airbag" eller "SRS") och av stöldskydd.
Funktionsmöjlighet av varningsanordningar.
-------------

Det som är angivet är att indikering och varningsmärke ska kollas för bil som har krockkudde på passagerarsidan, samt att varningsanordningen kan fungera (dvs inte är riggad). Det står inget uttryckligen om sidokrockkuddar och är bilen reggad för två personer, utan passagerare bak, kan man ju inte kräva kuddar där, så länge de kuddar som finns kvar funkar som det ska.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Går det inte att besiktiga bilen om man byter ratt till en utan airbag?

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
jimpppa
Södra Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 97


Trådstartare
Verkar bli väldigt omständigt att besikta då man har andra stolar och airbagsen är urkopplade bak.
Hur kommer jag kunna lyckas släcka airbagvarningen när den indikerar fel bakifrån? Sätta ett motstånd?
Framstolarna ska väl känna av att nån sitter i passagerarsätet tex, hur fungerar det när man har andra stolar?

Jag har iaf mailat SBP och inväntar svar.

_________________
Jimmy Mäkinen
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Kanske är olika i olika bilar, till min ska det funka med ett 3 Oms motstånd till bälte och om jag byter ratten finns det ett rattnav med inbyggt motstånd som håller lampan släckt.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
jimpppa
Södra Stockholm
Här sen Feb 2010
Inlägg: 97


Trådstartare
Självklart kan man lura systemet. Men om dom sedan börjar göra någon form av visuell kontroll så är det ju ganska kört när man inte har någon inredning kvar...

Ronna skrev:
Kanske är olika i olika bilar, till min ska det funka med ett 3 Oms motstånd till bälte och om jag byter ratten finns det ett rattnav med inbyggt motstånd som håller lampan släckt.

_________________
Jimmy Mäkinen
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Jag läste det här precis:

Har bilen airbagsystem samt bältessträckare från fabrik så måste de fungera och ej ha tända varningslampor för detta då vi besiktar.
Problem kan uppstå vid urkoppling av passagerarairbag om den inte har nyckelavstängning samt att det då lyser en lampa med tex "H" eller sifran 2 då det visar att man själv satt den ur funktion via nyckeln.

Dessa regler börjar gälla först från 29 jan 2012 (innan det skulle vi ej kontrollera detta enligt besiktningsprogrammet som gällde då). Reglerna är dock gällande oavsett vilken årsmodell fordonet har.


Jag tolkar det som att man inte får byta ratt på en bil som har airbag?

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13264



När jag besiktade senast i Juni så gick jag igenom trots att airbaglampan var tänd i bruksbilen. Vet inte om det hjälper men det är väl bara att testa och se vad de säger...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Känns som man drar åt tummskruvarna på många håll nu, läs EU anpassning.

Airbag lampa är nytt från Januari som redan skrivits. Svart på vit hos SBP...
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpnews.nsf/ValidNews/5B433546CE4E8 . . . .

Läser jag det rätt så se till att lampan är fimpad (inte lyser) så går du igenom? Förutsatt att du har en bil som är äldre än 2002 där man inte läser ODB som en delkontroll då är man väl rökt hursom gissar jag?

_________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Hoppas att det räcker med tom ratt med SRS-centrum (ser ut som det vore en bag där, på långt håll) och avsaknad av airbagsystem helt och hållet (alla gula kablar och kontakter är inte borta överallt iofs). På passidan är det bara ett kolfiberlock...

Det kan nog gå bra i flera år...

Reggning till annan biltyp verkar vara mer och mer som den enda "utvägen", och formellt är det ju mer korrekt.
Det är bara synd att det inte finns en reggningstyp som skulle passa, nånstans mellan stdrally och ombyggt fordon (ombyggt, men som jag vill ).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Niklas Falk skrev:
Hoppas att det räcker med tom ratt med SRS-centrum (ser ut som det vore en bag där, på långt håll) och avsaknad av airbagsystem helt och hållet (alla gula kablar och kontakter är inte borta överallt iofs). På passidan är det bara ett kolfiberlock...

Det kan nog gå bra i flera år...


Tillsammans med släckt lampa då isf?
Har du någon bra idé om hur man kan släcka den på Miatan?

Jag har airbaglampa även i bruks-BMWn pga någon sensor som är sönder i passagerarstolen.
Kostar ca 4500 kr att fixa enligt BMW.
Men jag har hört att det ska gå att bara släcka lampan, skillnaden är att passagerarairbagen löser ut även om ingen sitter där, någon som känner till detta?
Låter lite konstigt av två skäl:
- OWS (Occupant Weight Sensor) är bara lagkrav i USA, finns detta på BMW såld i Europa?
- Borde det inte bli ett nytt felmeddelande när bilen startas efter att lampan är släckt, felet finns ju kvar?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



TPR skrev:
Tillsammans med släckt lampa då isf?
Har du någon bra idé om hur man kan släcka den på Miatan?
Tomma lamphållare lyser inte så mycket
Men jag har inte ABSdatron kvar så lamphållaren är kanske inte tom, jag har inte brytt mig att kolla.
Jag har ju bara laddningslampa som fungerar som original i mina instrument, men helljusindikation har jag fått kommentar om en gång (på en ombes för annat så det struntade jag i ...).

Men om de vill se lampkollen vid uppstart så är det ju lite pilligt, eller har nördkoll på vad som står i CoC (inte bara regbeviset). Jag lever på hoppet och ångrar att jag inte besiktade innan nyår...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



TPR skrev:
Niklas Falk skrev:
Hoppas att det räcker med tom ratt med SRS-centrum (ser ut som det vore en bag där, på långt håll) och avsaknad av airbagsystem helt och hållet (alla gula kablar och kontakter är inte borta överallt iofs). På passidan är det bara ett kolfiberlock...

Det kan nog gå bra i flera år...


Tillsammans med släckt lampa då isf?
Har du någon bra idé om hur man kan släcka den på Miatan?

Jag har airbaglampa även i bruks-BMWn pga någon sensor som är sönder i passagerarstolen.
Kostar ca 4500 kr att fixa enligt BMW.
Men jag har hört att det ska gå att bara släcka lampan, skillnaden är att passagerarairbagen löser ut även om ingen sitter där, någon som känner till detta?
Låter lite konstigt av två skäl:
- OWS (Occupant Weight Sensor) är bara lagkrav i USA, finns detta på BMW såld i Europa?
- Borde det inte bli ett nytt felmeddelande när bilen startas efter att lampan är släckt, felet finns ju kvar?
Jag har plockat bort båda airbags i min Miata och ersatt dem med ett litet 3ohms motstånd vilket fungerar perfekt. Lampan lyser då den ska (tändning på, du vet) men slocknar också som den ska. Bilen har med andra ord ingen aning om att ballongen är utbytt mot ett litet motstånd och det har inte besiktningsmannen heller. Motståndet finns att köpa på t ex streeperformance vid Backaplan, som du ju kör förbi ganska ofta.

Vad det gäller ratt så har jag inte behövt bry mig om det eftersom de glömde skriva in Airbag på förarsidan då jag regbesiktigade min USA-miata. Men det är såklart ganska tydligt att Sparco-ratten inte har någon partyballong i sig...

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Jag ringde tekniska på SBP och frågade lite om airbags.

Tänkte man kunde vara lite smidig och regbesikta bort airbagsen, men det krävs intyg från tillverkaren att ens bil är okej ur säkerhetssynpunkt för att det ska gå igenom, och det gäller per bil, så man kan inte peka på att det finns en liknande modell som är godkänd utan.

Ska kolla med VAG hur man får ett sådant intyg om det går, verkar som passagerarsidan går mtp på barnstolar, men förarsidan blir ju intressant, och undras vad dom tar för det.

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

TPR skrev:
...
- OWS (Occupant Weight Sensor) är bara lagkrav i USA, finns detta på BMW såld i Europa?

Sitter t.o.m. sån sensor i original skalstolen på passagerarsidan i CSL'en jag har.

_________________
Magnus Thomé
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Magnus Thomé skrev:
TPR skrev:
...
- OWS (Occupant Weight Sensor) är bara lagkrav i USA, finns detta på BMW såld i Europa?

Sitter t.o.m. sån sensor i original skalstolen på passagerarsidan i CSL'en jag har.


OK, tack för info.
Tycker det är lite konstigt, det är onödiga kostnader, så har vi inte på Volvo iaf.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Magnus Thomé skrev:
TPR skrev:
...
- OWS (Occupant Weight Sensor) är bara lagkrav i USA, finns detta på BMW såld i Europa?

Sitter t.o.m. sån sensor i original skalstolen på passagerarsidan i CSL'en jag har.


Sitter på Volvo 360Gl 1987 med

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



TPR skrev:
Magnus Thomé skrev:
TPR skrev:
...
- OWS (Occupant Weight Sensor) är bara lagkrav i USA, finns detta på BMW såld i Europa?

Sitter t.o.m. sån sensor i original skalstolen på passagerarsidan i CSL'en jag har.


OK, tack för info.
Tycker det är lite konstigt, det är onödiga kostnader, så har vi inte på Volvo iaf.


Det sitter väl någon form av sätessensorer även på VOLVO? Annars funkar ju inte "sätt-på-bälteslampan/summern". Sen kanske de inte är sammankopplade med systemet för Airbagsutlösning iofs...

_________________
Mattias Meldert
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



meldert skrev:
Det sitter väl någon form av sätessensorer även på VOLVO? Annars funkar ju inte "sätt-på-bälteslampan/summern". Sen kanske de inte är sammankopplade med systemet för Airbagsutlösning iofs...


Visst gör det det men en OWS är något mer komplicerad:
http://auto.howstuffworks.com/car-driving-safety/safety-regulatory-dev . . . .

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Jag vet en person som stansade ut runda små goa mörka klisterlappar för att täcka alla små lampor på instrumentbrädan som lös innan besöket hos SBP.
Det gick bra

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Allmänt banåkaforum
Airbag och besiktning 2012
1, 2, 3   >>
5 besök senaste veckan (28374 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande