Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Airbag och besiktning 2012 | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (28374 totalt) |
Hej
Vet inte om detta hamnade i rätt forumdel, annars får nån admin flytta på tråden. Det ryktas om att SBP har ändrat reglerna angående airbags på besiktningen. Hur blir det när bilen blivit omreggad till två sits med bur, måste jag montera in airbags i sidorna bak i bilen? Verkar ju helt galet... Någon mer som kanske är mer insatt i det hela? Mvh Jimmy _________________ Jimmy Mäkinen |
||||||
Enligt föreskrifterna om kontrollbesiktning (senaste ändring: http://www.transportstyrelsen.se/Glo
Kontrollen som är angiven (för fler punkter än bara airbag) är: ----------- Kontroll Skaderisk, fastsättning avser risk för personskada genom ändrad, monterad eller bristfälligt fastsatt utrustning. Befintlighet av brandsläckare i gengasdriven person- eller lastbil, indikering och varningsmärke för krockkudde i bil som har krockkudde på passagerarsidan (beteckning "Airbag" eller "SRS") och av stöldskydd. Funktionsmöjlighet av varningsanordningar. ------------- Det som är angivet är att indikering och varningsmärke ska kollas för bil som har krockkudde på passagerarsidan, samt att varningsanordningen kan fungera (dvs inte är riggad). Det står inget uttryckligen om sidokrockkuddar och är bilen reggad för två personer, utan passagerare bak, kan man ju inte kräva kuddar där, så länge de kuddar som finns kvar funkar som det ska. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Verkar bli väldigt omständigt att besikta då man har andra stolar och airbagsen är urkopplade bak.
Hur kommer jag kunna lyckas släcka airbagvarningen när den indikerar fel bakifrån? Sätta ett motstånd? Framstolarna ska väl känna av att nån sitter i passagerarsätet tex, hur fungerar det när man har andra stolar? Jag har iaf mailat SBP och inväntar svar. _________________ Jimmy Mäkinen |
||||||
Kanske är olika i olika bilar, till min ska det funka med ett 3 Oms motstånd till bälte och om jag byter ratten finns det ett rattnav med inbyggt motstånd som håller lampan släckt.
_________________ Roger Forsberg Instagram: roger_on_wheels Twitter: @roger_on_wheels Portugal, Ourique |
||||||
Självklart kan man lura systemet. Men om dom sedan börjar göra någon form av visuell kontroll så är det ju ganska kört när man inte har någon inredning kvar...
_________________ Jimmy Mäkinen |
||||||
Jag läste det här precis:
Jag tolkar det som att man inte får byta ratt på en bil som har airbag? _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||
Känns som man drar åt tummskruvarna på många håll nu, läs EU anpassning.
Airbag lampa är nytt från Januari som redan skrivits. Svart på vit hos SBP... http://www.bilprovningen.se/Externt/ Läser jag det rätt så se till att lampan är fimpad (inte lyser) så går du igenom? Förutsatt att du har en bil som är äldre än 2002 där man inte läser ODB som en delkontroll då är man väl rökt hursom gissar jag? _________________ |
||||||
Hoppas att det räcker med tom ratt med SRS-centrum (ser ut som det vore en bag där, på långt håll) och avsaknad av airbagsystem helt och hållet (alla gula kablar och kontakter är inte borta överallt iofs). På passidan är det bara ett kolfiberlock...
Det kan nog gå bra i flera år... Reggning till annan biltyp verkar vara mer och mer som den enda "utvägen", och formellt är det ju mer korrekt. Det är bara synd att det inte finns en reggningstyp som skulle passa, nånstans mellan stdrally och ombyggt fordon (ombyggt, men som jag vill ). |
||||||
Tillsammans med släckt lampa då isf? Har du någon bra idé om hur man kan släcka den på Miatan? Jag har airbaglampa även i bruks-BMWn pga någon sensor som är sönder i passagerarstolen. Kostar ca 4500 kr att fixa enligt BMW. Men jag har hört att det ska gå att bara släcka lampan, skillnaden är att passagerarairbagen löser ut även om ingen sitter där, någon som känner till detta? Låter lite konstigt av två skäl: - OWS (Occupant Weight Sensor) är bara lagkrav i USA, finns detta på BMW såld i Europa? - Borde det inte bli ett nytt felmeddelande när bilen startas efter att lampan är släckt, felet finns ju kvar? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Men jag har inte ABSdatron kvar så lamphållaren är kanske inte tom, jag har inte brytt mig att kolla. Jag har ju bara laddningslampa som fungerar som original i mina instrument, men helljusindikation har jag fått kommentar om en gång (på en ombes för annat så det struntade jag i ...). Men om de vill se lampkollen vid uppstart så är det ju lite pilligt, eller har nördkoll på vad som står i CoC (inte bara regbeviset). Jag lever på hoppet och ångrar att jag inte besiktade innan nyår... |
||||||
Vad det gäller ratt så har jag inte behövt bry mig om det eftersom de glömde skriva in Airbag på förarsidan då jag regbesiktigade min USA-miata. Men det är såklart ganska tydligt att Sparco-ratten inte har någon partyballong i sig... _________________ /Torkel Kristensson #90 i Roadsport C, SPVM "Best bad idea ever!" KHmotorsport.se GMAB |
||||||
Jag ringde tekniska på SBP och frågade lite om airbags.
Tänkte man kunde vara lite smidig och regbesikta bort airbagsen, men det krävs intyg från tillverkaren att ens bil är okej ur säkerhetssynpunkt för att det ska gå igenom, och det gäller per bil, så man kan inte peka på att det finns en liknande modell som är godkänd utan. Ska kolla med VAG hur man får ett sådant intyg om det går, verkar som passagerarsidan går mtp på barnstolar, men förarsidan blir ju intressant, och undras vad dom tar för det. _________________ Niklas Jonsson LMS Crew -- VW GTI Clubsport |
||||||
Sitter t.o.m. sån sensor i original skalstolen på passagerarsidan i CSL'en jag har. _________________ Magnus Thomé |
||||||
OK, tack för info. Tycker det är lite konstigt, det är onödiga kostnader, så har vi inte på Volvo iaf. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Sitter på Volvo 360Gl 1987 med _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Det sitter väl någon form av sätessensorer även på VOLVO? Annars funkar ju inte "sätt-på-bälteslampan/summern". Sen kanske de inte är sammankopplade med systemet för Airbagsutlösning iofs... _________________ Mattias Meldert |
||||||
Visst gör det det men en OWS är något mer komplicerad: http://auto.howstuffworks.com/car-dr _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Allmänt banåkaforum Airbag och besiktning 2012 | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (28374 totalt) |