Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 90 -85
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (29338 totalt)
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Efter vissa otillbörliga påstötningar lägger vi upp vårat budget- banprojekt, lite av förnedrings-TV fast på det däriga internettet.
Jag och polaren Stefan Göthede behövde rensa vårt garage och kom efter en stunds städande fram till att det fanns i princip delar till ännu ett bygge, vipps så var det bestämmt.
Delarna vi hittade tänkte vi fästa fast vid ett skogsvrak vi hämtade för några år sedan i en ej kartlagd del av småland. Bilen hade varit en Alfa 90 Quadrifoglio Oro ( Guldklöver) med den berömda Busso sexan.
Någon hade påbörjat en mod för folkrace och rensat på vitala delar samt börjat svetsa i div. vattenrörledningar som bur. Tillyttermeravisso hade bilen på egen hand påbörjat en ganska grav lättningsprocess i form av spontan håltagning medelst rostprincipen.
Vid hämtningen var det naturligtvis obligatoriskt att fota vid Ryds mosse.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Alfa 90 är kanske inta alla läsare bekanta med? ( är kanske mest inbitna o redan skadade Alfisti som läser denna tråd) Modellen tillverkades under några år på -80 talet som en premiumvagn ( -84 till -87) mellan Alfetta och 75an men ändå samtidigt. Bilen tillhör mekaniskt 116-serien dvs med växellådan bak för bra viktfördelning osv.
Bilen är väldigt "Miami Vice" dvs -80tal med digitala instrument, en inbyggd attacheväska i grå hårdplast och en rörlig främre spoiler som fälls ner i högre fart!
I mina ögon en stramt snygg kaross ( Bertone) värdig en lokal gangsterboss.






_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
I höstas togs eländet hem till garaget och inspekterades, det var inte så illa som vi trodde utan värre. Fylld med osorterat junk, mossa och en betydande del av skånes spindlar. Flera av våra flickaktiga garagegrannar protesterade när vi rullade in den.







_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Urrensad och in på sin plats i garaget. Hände inte så mycket under hösten egentligen, för mycket andra bilar att pilla med. Framskärmar av, motor lyftes ur, rost lagades o lappades när andan föll på.





_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Sedan kom vintern och ledigheter. Vi började inse att ingen annan skulle göra arbetet åt oss så om vi ville köra 2012 så var det bara att börja arbeta på allvar. Tyvärr så köpte Stefan ett hus ( renoveringsobjekt) så jag kunde inte peka på någon annan så....
Grundlacka motorrummet



Kompetterande rostlagning





Bygga batterihållare för Biltemas minsta batteri ( 30 amp) Slipa av den ursprungliga lådan, borra hål, gänga nya gängor, svetsa fast muttrar på undersidan, alubrygga ovanpå. Enklare än att behöva dra tjocka kablar bak i bilen.



Slipa bort underredsmassa i hjulhus och framskärmar. 3 kg skillnad på framskärm med och utan massa.


Lite färg på insidan.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Då är vi framme i nutid.
Rensade bagaget, skar bort reservhjulsbaljan och la i aluplåt. Funderade på att behålla dragkroken eftersom det retar folk att bli omkörda av 4 dörrarsbil med dragkrok.


Grundlackade inne i bilen så att man kan se att bygga bur sedan.





_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



CommodoreA skrev:
( är kanske mest inbitna o redan skadade Alfisti som läser denna tråd)


Haft en 75 2.0 och en milano, väckte upp 164an till liv igen som bruksbil igår
Kul att se att de fortfarande finns objekt som inte är bortom räddning

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
Zetta
Stockholm
Här sen Jan 2011
Inlägg: 63



Jaha nu kan man tänka sig att köpa en såndär med inte så nyttigt thumbs down

Ska bli kul att följa !

_________________
Andreas Zetterdahl
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Eftersom vi inte har som ambition att vara snabbast runt banan utan snarare att inte tappa 90ans arv som direktörsvagn så beslutade vi att vi behåller riktiga glasrutor fram och bak samt i båda framdörrarna. Vi behåller även elhissar och elspegel. Bakdörrarna lättas dock något, vi måste ju kompensera för buren.

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Härlig! Blir det 5-papp eller SLC-light som det heter eller ändrat Dig?

Kommer förmodlingen att skrota vår 75 5-papp+ bil efter 24-timmars winter hell om det är något som saknas eller om inte någon köper hela bilen. Det är en 75 2,0ts och det ligger massa saker i hyllorna hemma såsom orginal och revolotion fälgar 14 och 15", skränkt bakaxel, MT steg 2 fjädring (30mm stavar, Bitstein sprintdämpare, hårda bak) med massor bra att ha grejor. Hör aver om det är något ni tror ni har glädje av. Har massa grejor i förådet som kolvar, helt block osv till 2,5 motorn, diverse från slaktade motorer mm. Friska bromsar sitter på bilen Buren borde passa i Er bil och det är inte vattenledningsrör.....
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Alfa 90: bilismens höjdpunkt. Varken förr eller senare har en bil haft ett sådant försprång mot konkurrensen. Själv drömmer jag om att någon gång få äga en champagnemetallic QO (igen).

Lycka till med brummandet! Bäva månde alla banmotståndare. thumbs up

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



MMM haft en sådan
AAH vilka minnen Bromsservo som slutade funka
Styrservo som slutade fungera
Kunde göra uppehåll på gymmmet ett tag
MEN Vilken Motor!!!!

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
JonasO
Motala
Här sen Feb 2010
Inlägg: 214



Kraniel skrev:
Alfa 90: bilismens höjdpunkt. Varken förr eller senare har en bil haft ett sådant försprång mot konkurrensen.


Här är jag helt enig, Alfa 90 var min stora (realistiska) bildröm på det glada 80-talet. Tänk, en Alfa 90 V6 med 16 tums Momo Star, ett Ansa avgassystem, lagom sänkt med Bilsteindämpare och en Momoratt så var man i himlen...

_________________
//Jonas Molander

Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989
Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003
Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld
Citera
JonasO
Motala
Här sen Feb 2010
Inlägg: 214



Dubbelpost...

_________________
//Jonas Molander

Saab 9-5 Aero SportCombi 2004
Alfa Romeo 33 1,7 ie 1989
Porsche 996 C2 X51 Aero Kit 2003
Porsche 968 Clubsport 1993 - Såld
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



CAR Challenge? Kul med en Alfa 90!

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Tack för tillropen, trevligt att höra!
Hej igen Björn, kommer du att vara med på Åkes kördag igen? Jag tänkte anmäla mig. Jo, vi vill nog testa lite långloppsåkning också. Delar har vi rätt så mycket liggande på hyllan som sagt men jag slår nog dig en signal och hör vad du har för bra att ha saker ( det kan man ju inte få för många av)
Kraniel, du har god smak, jag har naturligtvis ytterligare en 90a (kan skymtas på någon av bilderna) men i gott skick och 3,0 24v.
Jonas, känslan du beskriver kan upplevas fortfarande, sätta sig i sin 90a, på med sina RayBan och mata bandaren med 80-tals mix Toto, Kim Wilde, Ultravox, Duran Duran, Talk Talk, Men at work osv Man blir både snyggare, snabbare och coolare direkt.
Gustav, jodå, CAR-Challenge ligger i planerna självklart, fast vi tänkte vara lite som den skabbiga kusinen från Sicilien bara.
Det finns nämligen ett till ban-projekt som jag bygger lite seriösare ( och långsammare) som ser ut så här:

_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Hej igen. Har räkat med att ara på Åkes kurs igen, har ju blivit lite av trdition att varje vår försöka pucha några förare framåt. Är lika kul varje gång, hoppas du har en bil med lämplig camber denna gång ;-). hörs.
Citera
CommodoreA
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 121


Trådstartare
Har delat på"den gamla motorn, mest för nyfikenhets skull. Den visade sig vara i mycket gott skick.
Jag skall bara använda oljetråget, svänghjulet med strut, insugsgrenrör och annat smått o gott.
Motorer är skojj att pilla med och ännu roligare att trimma men samtidigt blir det snabbt dyrt och dom "sista" hästarna blir riktigt dyra. Det känns inte riktigt värt på den här bilen utan jag bestämde mig för följande spec:
Vackert ljud ( alla Busso-sexor)
Full tillförlitlighet ( inte trimma, inte pilla, inte -jag ska bara...)
Inte kostar någonting (skall stå i mitt garage redan)

Vid snabb inventering av mitt motorlager fann jag en lämplig 3,0 -91 med motronicsprut från en Alfa164

Någon som behöver fina toppar från en 2,5? Eller andra motordelar?




_________________
Ulf Hellström
Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km.
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Alfa 90 forever.
Vill ha den alfaröda 87an med V6 och ANALOGA mätare jag såg som ung i Uppsala en gång tidigt 90-tal.
Anyway, hoppas få beblanda mig med denna i fint skick på banträffarna i sommar!

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



För info om ni ska åka långlopp gäller 2,5 liter på de flesta och några max två ventiler per cyl. Annars i med en 3-liters
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1671



CommodoreA skrev:
Har delat på"den gamla motorn, mest för nyfikenhets skull. Den visade sig vara i mycket gott skick.
Jag skall bara använda oljetråget, svänghjulet med strut, insugsgrenrör och annat smått o gott.
Motorer är skojj att pilla med och ännu roligare att trimma men samtidigt blir det snabbt dyrt och dom "sista" hästarna blir riktigt dyra. Det känns inte riktigt värt på den här bilen utan jag bestämde mig för följande spec:
Vackert ljud ( alla Busso-sexor)
Full tillförlitlighet ( inte trimma, inte pilla, inte -jag ska bara...)
Inte kostar någonting (skall stå i mitt garage redan)

Vid snabb inventering av mitt motorlager fann jag en lämplig 3,0 -91 med motronicsprut från en Alfa164


Helrätt motorval, "otrimmat" är nog melodin för att få det så mekfritt och billigt som möjligt. Tänk på som sagt var att många serier har 2,5l som maxvolym. Jag kommer ha en 3,0V6 endast trimmad med extraktorrör samt lätt portning i min räser, går ju att byta ner sig till en 2,5 den dagen man vill det. De kostar ju inte många kronor att köpa.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 90 -85
1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (29338 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande