Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Fiero -87l | 7912 besök totalt |
Köpte denna på saludelen för ett tag sen och den har figurerat här tidigare.
Den har ett gäng kul modifieringar som- BMW 4lit 8a, helbur, sportiga fjädrar och dämpare,mm. Så det kändes som en lagom bil att prova lite svängåka med, har mest ägnat mig åt raktfram åka tidigare så detta kommer bli en ny erfarenhet, vad och hur jag kommer åka med bilen vet jag inte, så tips på lämpliga körtilfällen emottages tacksamt. Bilen har stått en längre tid så en ordentlig genomgång har påbörjats, tyckte färgen var trist så första åtgärden fick bli lite färg. Vidare så har jag byggt om infästningarna till coilovers fram så bilen har kunnat sänkas till "rätt" höjd. Broms systemet byggts om lite grann med ny huvudcylider samt en justerbar reducerings ventil bak, får se hur detta funkar i vår. kopplingen slirade vid lite påställ, så den har bytts mot en centerforce av lite stödigare modell, i samband med detta lyftes hela motorpaketet ur och fler prylar att fixa upenbarade sig så klart. Alla motorfästen har bytts då hälften var av, nya grövre doningar på plats. Ska bli spännande att testa lite i vår, kanske är kul att svänga.... |
||||
Hur har du dragit grenrören? 180 graders headers eller vanliga 4-1? (med 180 graders menar jag att en del rör från högra banken går ihop med en del från vänstra för att skapa samma ljudbild som en planvevs åtta har. Ford GT40 från 60 talet t ex har ett sånt system och låter då som en Ferarri åtta mer eller mindre)
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Lyssna och bedöm själv. http://www.youtube.com/watch?v=ZMZM_-h15Z4 |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Ja det är någon form av 180 gradersdragning på rören, har inte kollat tändföljd mot rördragning men den låter lite udda i alla fall. Har haft usa V8a med 180gr tidigare och den hade ett helt annat ljud än denna, men Beemer puffran har väl ett annat grundljud kanske..... |
||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag lyssnade på youtube klippet och den låter som du säger inte som en jänkeåtta med 180 graders system. Men men, bra låter den ju i alla fall Verkar vara en kul bil förövrigt! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Frän bil. Verkar vara en bra kombo, bil och motor.
Tror du ska ta bort länken till klippet, Passar inte på rejsa, det är femtio i det industriområdet /Fredrik |
||||
Var inte jag som länkade klippet,klippet var mest för att vissa polarna att jag fått igång den samt vissa hur usel jag är på att spaka men jag tycker alla typer av klipp är kul, speciellt dom lite dråpliga.... |
||||
KUL!
Så motorfästen var av, haha, det visste jag inte. Ber om ursäkt såklart. Ska man se det positivt så betyder det ju att det finns lite moment nånstans iaf. Funkade det bra att sätta dit centerforce-kopplingen ? _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
motorljudet i filmerna Michael laddade upp gav ju ståpäls, kul att den fortsätter att komma till användning
En fråga som jag kanske borde lägga i Michaels tråd: fungerar bromsarna bättre nu och vad gjordes för att ordna dem? Fick äntligen på mina nya bromsar och tycker att pedalen känns konstig (utöver att den går så jäkla långt, men innan gick den ju hela vägen ner till golvet så det har gått åt rätt håll). Ungefär som att något skulle öppnas och sedan snabbt stängas igen. Är det något med proportioneringsventilen som behöver åtgärdas? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||
Visst är den där såld vidare och ägs av en kille i Umeå området?
Jag var och kikade på den där då killen som har den nu också tänkte sälja den vidare. Mkt frän bil och det var inte så mkt pengar han begärde tycker jag typ 50. _________________ Erik Persson Lönnmeckande Umeå bo kartongtrimmare..(ibland iaf) snickrat på 4wd turbo starlet |
||||
Jag kanske ska tillägga att jag bodde i Kanada i slutet av 80 och skulle köpa mig en bil att ta med hem.
MR2 med kompressor, Mazda RX7 och Fiero V6 provkördes samt en del till. Fieron gav mig klaustrofobi, även om den var kul att köra. Kändes som en tung bil med mycket motor väldigt nära ryggen. Ja, jag vet att många extrem italienska, svenska och några till bygger på konceptet (hmm, min egen bubbla men då är motorn lååångt bak) men så kommer jag ihåg att det kändes. Som jämförerlse så kändes MR2 med kompressor som en Go Kart. Detta verkar dock kul. Helbur och förbättringar ger ju stora pluspoäng. _________________ Fredrik Reichel |
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Fiero -87l | 7912 besök totalt |