Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Fiero -87l
7912 besök totalt
Chribbe lundin

Här sen Mar 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
Köpte denna på saludelen för ett tag sen och den har figurerat här tidigare.



Den har ett gäng kul modifieringar som- BMW 4lit 8a, helbur, sportiga fjädrar och dämpare,mm.
Så det kändes som en lagom bil att prova lite svängåka med, har mest ägnat mig åt raktfram åka tidigare så detta kommer bli en ny erfarenhet, vad och hur jag kommer åka med bilen vet jag inte, så tips på lämpliga körtilfällen emottages tacksamt.

Bilen har stått en längre tid så en ordentlig genomgång har påbörjats, tyckte färgen var trist så första åtgärden fick bli lite färg.



Vidare så har jag byggt om infästningarna till coilovers fram så bilen har kunnat sänkas till "rätt" höjd.
Broms systemet byggts om lite grann med ny huvudcylider samt en justerbar reducerings ventil bak, får se hur detta funkar i vår.
kopplingen slirade vid lite påställ, så den har bytts mot en centerforce av lite stödigare modell, i samband med detta lyftes hela motorpaketet ur och fler prylar att fixa upenbarade sig så klart.
Alla motorfästen har bytts då hälften var av, nya grövre doningar på plats.





Ska bli spännande att testa lite i vår, kanske är kul att svänga....
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Hur har du dragit grenrören? 180 graders headers eller vanliga 4-1? (med 180 graders menar jag att en del rör från högra banken går ihop med en del från vänstra för att skapa samma ljudbild som en planvevs åtta har. Ford GT40 från 60 talet t ex har ett sånt system och låter då som en Ferarri åtta mer eller mindre)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1432



Cassius skrev:
Hur har du dragit grenrören? 180 graders headers eller vanliga 4-1? (med 180 graders menar jag att en del rör från högra banken går ihop med en del från vänstra för att skapa samma ljudbild som en planvevs åtta har. Ford GT40 från 60 talet t ex har ett sånt system och låter då som en Ferarri åtta mer eller mindre)


Lyssna och bedöm själv.

http://www.youtube.com/watch?v=ZMZM_-h15Z4

_________________
Jonathan Nilsson
SAAB 90 T16
Alfa Romeo 2000 GTV 1973
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



jonka skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=ZMZM_-h15Z4
Före kopplingsbytet uppenbarligen.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Chribbe lundin

Här sen Mar 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
Cassius skrev:
Hur har du dragit grenrören? 180 graders headers eller vanliga 4-1? (med 180 graders menar jag att en del rör från högra banken går ihop med en del från vänstra för att skapa samma ljudbild som en planvevs åtta har. Ford GT40 från 60 talet t ex har ett sånt system och låter då som en Ferarri åtta mer eller mindre)


Ja det är någon form av 180 gradersdragning på rören, har inte kollat tändföljd mot rördragning men den låter lite udda i alla fall. Har haft usa V8a med 180gr tidigare och den hade ett helt annat ljud än denna, men Beemer puffran har väl ett annat grundljud kanske.....
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Kul att den kommer till användning igen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Chribbe lundin skrev:
Cassius skrev:
Hur har du dragit grenrören? 180 graders headers eller vanliga 4-1? (med 180 graders menar jag att en del rör från högra banken går ihop med en del från vänstra för att skapa samma ljudbild som en planvevs åtta har. Ford GT40 från 60 talet t ex har ett sånt system och låter då som en Ferarri åtta mer eller mindre)


Ja det är någon form av 180 gradersdragning på rören, har inte kollat tändföljd mot rördragning men den låter lite udda i alla fall. Har haft usa V8a med 180gr tidigare och den hade ett helt annat ljud än denna, men Beemer puffran har väl ett annat grundljud kanske.....


Jag lyssnade på youtube klippet och den låter som du säger inte som en jänkeåtta med 180 graders system. Men men, bra låter den ju i alla fall

Verkar vara en kul bil förövrigt!

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Frän bil. Verkar vara en bra kombo, bil och motor.

Tror du ska ta bort länken till klippet, Passar inte på rejsa, det är femtio i det industriområdet

/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1762



MODSPORT!!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"Best bad idea ever!"

KHmotorsport.se
GMAB
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Vad har du för växellåda?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Chribbe lundin

Här sen Mar 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
Torkel K skrev:
MODSPORT!!


Har faktiskt kollat lite på Modsport, lägsta klassen där kanske skulle passa?.
Men först lär jag nöta lite så jag får lite känsla för bilen.....
Citera
Chribbe lundin

Här sen Mar 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
pastaracing skrev:
Frän bil. Verkar vara en bra kombo, bil och motor.

Tror du ska ta bort länken till klippet, Passar inte på rejsa, det är femtio i det industriområdet

/Fredrik


Var inte jag som länkade klippet,klippet var mest för att vissa polarna att jag fått igång den samt vissa hur usel jag är på att spaka men jag tycker alla typer av klipp är kul, speciellt dom lite dråpliga....
Citera
Chribbe lundin

Här sen Mar 2003
Inlägg: 42


Trådstartare
DJ skrev:
Vad har du för växellåda?


Lådan är orginal 5vxl Getrag, ska va hyffsad men det lär visa sig om den håller.
Annars får det bytas till en Volvo 850 låda eller nått annat stabilare....
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



KUL!

Så motorfästen var av, haha, det visste jag inte. Ber om ursäkt såklart. Ska man se det positivt så betyder det ju att det finns lite moment nånstans iaf.

Funkade det bra att sätta dit centerforce-kopplingen ?

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41531

Forumägare
Forumägare

Superkul bil!!!! Undrar om du kan komma o köra med BMW-klubben, det är ju en BMW spis i thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Magnus Thomé skrev:
Superkul bil!!!! Undrar om du kan komma o köra med BMW-klubben, det är ju en BMW spis i thumbs up


MEN......MEN.......tänk om den inte är orginal

STOR ironi STOR ironi

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



motorljudet i filmerna Michael laddade upp gav ju ståpäls, kul att den fortsätter att komma till användning thumbs up

En fråga som jag kanske borde lägga i Michaels tråd: fungerar bromsarna bättre nu och vad gjordes för att ordna dem? Fick äntligen på mina nya bromsar och tycker att pedalen känns konstig (utöver att den går så jäkla långt, men innan gick den ju hela vägen ner till golvet så det har gått åt rätt håll). Ungefär som att något skulle öppnas och sedan snabbt stängas igen. Är det något med proportioneringsventilen som behöver åtgärdas?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Kul!

Ändra titeln med tillägget BMW V8....så är jag säker på att du fångar mycket intresse.
Fräckt!

_________________
Fredrik Reichel
Citera
gasekke
Umeå
Här sen Sep 2011
Inlägg: 804



Visst är den där såld vidare och ägs av en kille i Umeå området?
Jag var och kikade på den där då killen som har den nu också tänkte sälja den vidare. Mkt frän bil och det var inte så mkt pengar han begärde tycker jag typ 50.

_________________
Erik Persson
Lönnmeckande Umeå bo
kartongtrimmare..(ibland iaf)
snickrat på 4wd turbo starlet
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41531

Forumägare
Forumägare

Frallan2 skrev:
Kul!

Ändra titeln med tillägget BMW V8....så är jag säker på att du fångar mycket intresse.
Fräckt!

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 876



Jag kanske ska tillägga att jag bodde i Kanada i slutet av 80 och skulle köpa mig en bil att ta med hem.
MR2 med kompressor, Mazda RX7 och Fiero V6 provkördes samt en del till.
Fieron gav mig klaustrofobi, även om den var kul att köra.
Kändes som en tung bil med mycket motor väldigt nära ryggen.

Ja, jag vet att många extrem italienska, svenska och några till bygger på konceptet (hmm, min egen bubbla men då är motorn lååångt bak) men så kommer jag ihåg att det kändes.
Som jämförerlse så kändes MR2 med kompressor som en Go Kart.

Detta verkar dock kul. Helbur och förbättringar ger ju stora pluspoäng.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Fiero -87l
7912 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande