Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Transponder, köpa eller hyra ?
1, 2   >>
28707 besök totalt
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Vilken typ av transponder skall man köpa ?
Finns det flera modeller/tillverkare att välja på ?


Om man inte vill köpa en egen, finns det alltid att hyra på plats, på tävlingsdagen ?
Vad kostar det att hyra per race ?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Benci skrev:
Vilken typ av transponder skall man köpa ?
Finns det flera modeller/tillverkare att välja på ?


Om man inte vill köpa en egen, finns det alltid att hyra på plats, på tävlingsdagen ?
Vad kostar det att hyra per race ?


Här finns transpondrar att köpa
http://www.nghtrading.se/produkter/transponder.aspx

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Benci skrev:
Vilken typ av transponder skall man köpa ?
Finns det flera modeller/tillverkare att välja på ?


Om man inte vill köpa en egen, finns det alltid att hyra på plats, på tävlingsdagen ?
Vad kostar det att hyra per race ?
TranX 260 från AMB är det som gäller. Direktströmsvarianten kopplad till tändningsström, så slipper du tänka på den.

Hyra varierar men ofta 500kr per helg.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Tack för tipsen.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Lennart
Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 1629



Tack för frågan Benci och för tipsen ni andra. thumbs up

_________________
Lennart Pettersson
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win."
- Mahatma Gandhi
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Köp absolut transpondern, hyr inte! Det kan kännas som många lappar att lägga på något som inte gör bilen varken säkrare eller snabbare, men alternativet (dvs att hyra transponder) suger verkligen.

Om du har en egen transponder kan du registrera dig på mylaps.com och få tillgång till varvtiderna från dina race/träningar/kval etc hur lätt som helst. Du slipper glömma den hyrda transpondern i bilen och åka på böter för att du åkte hem med den och du slipper att en sunkig hyrtransponder får slut på batteri precis då du får fritt spår och sätter den där supertiden. Tro mig, 10min innan kval, då polarna putsar rutan, justerar däckstrycket och värmer motorn vill du inte stå och försöka hitta batterier till transpondern.

Det går utmärkt att registrera om en transponder på en ny ägare, så du kan även köpa transponder begangat (även om de är ganska ovanligt att folk säljer dem). De håller värdet bra, så om du efter första säsongen känner att racing inte skulle vara din grej (galen tanke, eller hur? Klart du inte kommer känna så!!) kan du sälja din transponder igen utan att förlora många hundralappar.

Transpondern ska monteras i linje med framaxeln (om jag minns rätt). Eftersom transpondern är ganska dyr så är det dumt att placera den i t ex hjulhuset eller så, eftersom en lätt konflikt med t ex ett räck då plötsligt blir 3500kr dyrare. Trots att tillverkarna ofta skriver att den ska "se ned till banan" så kommunicerar den såklart med slingan i banan via magnetfält, så varken plastkåpor under motorn, splitters i plyfa eller ALU-plåt under bilen brukar vara något problem.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1217



Om du hittar en begagnad se då till att den är tillräckligt mycket billigare så det det känns värt det.
www.mylaps.com/... tar betalt, ca EUR32, för byta identitet/ägare på en registrerad transponder.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192


Trådstartare
Har köpt mig en beggad Transponder.

Måste man regga om den hos Mylaps?
Har någon gjort så ? Är det krångligt?

Eller man kan man använda den på Roadsport-event, som den är, trots att den är reggad i någon annans namn?

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Den behöver inte vara registrerad på MyLaps för att få tider på en tävling. Tidtagningen använder transpondernummret för att koppla ihop den med dig och dina tider.

Sen kan det vara skoj att registrera den så alla dina tider finns online på din profil.

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
AD7

Här sen Jul 2013
Inlägg: 154



På Mylaps kan jag regga den som 123456 bara? Dvs opersonlig så att om jag säljer den så är det
inte Kalle Karlsson som dyker upp på varviderna utan 123456 och det är den nya ägaren som använder den.

För mig spelar det ingen roll om det står mitt namn på mylaps eller inte bara tiderna finns att kolla på.

_________________
Dan End
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Vilka banor har slingan i asfalten
Gotland Ring lär ju inte ha det..

Sen förstår jag inte detta om man inte tecknar dyrt abonnemang hur loggar/sparar man då tiderna

Kan man se mer är varvtid?
tex olika hastigheter på banan eller är det bara en medel hastighet den räknar ut efter tiden?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



RallyQuattro skrev:
Vilka banor har slingan i asfalten
Gotland Ring lär ju inte ha det..

Sen förstår jag inte detta om man inte tecknar dyrt abonnemang hur loggar/sparar man då tiderna

Kan man se mer är varvtid?
tex olika hastigheter på banan eller är det bara en medel hastighet den räknar ut efter tiden?


Transponder har man om man tävlar

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



RallyQuattro skrev:
Vilka banor har slingan i asfalten
Gotland Ring lär ju inte ha det..

Sen förstår jag inte detta om man inte tecknar dyrt abonnemang hur loggar/sparar man då tiderna

Kan man se mer är varvtid?
tex olika hastigheter på banan eller är det bara en medel hastighet den räknar ut efter tiden?


gotland har slinga... jag har lagt ner den där.... men gotland har ingen tidtagnings-anläggning däremot.

det är bara karlskoga som har egen anläggning... övriga är det arrangörerna som antingen har eller hyr in tidtagning.

tidtagning med transponder är medeltid antingen på hela varvet.. eller sektorer... (sektortidtagning är det bara 3 tidtagare som har, STCC, Alex/Hans från anderstorp och jag)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



men ska man skaffa transponder idag... så är det värt att köpa X2 transpondern..... snart kommer det vara möjligt att få sina tider och placering och avstånd framåt och bakåt till nästa tävlande, direkt i displayen inne i bilen.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Fredrik - SLC skrev:
men ska man skaffa transponder idag... så är det värt att köpa X2 transpondern..... snart kommer det vara möjligt att få sina tider och placering och avstånd framåt och bakåt till nästa tävlande, direkt i displayen inne i bilen.....
Under förutsättning att tidtagare har aktuell och uppdaterad utrustning som skickar ut infon (det finns de som är lite efter).
Transpondern är ju bara en sändare/ mottagare och det är ju bara över slingan som kommunikation sker.

Amigoo (eller liknande) på mobilen som dash hade varit enklare systemmässigt, men inte lika "rugged"

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Niklas Falk skrev:
Fredrik - SLC skrev:
men ska man skaffa transponder idag... så är det värt att köpa X2 transpondern..... snart kommer det vara möjligt att få sina tider och placering och avstånd framåt och bakåt till nästa tävlande, direkt i displayen inne i bilen.....
Under förutsättning att tidtagare har aktuell och uppdaterad utrustning som skickar ut infon (det finns de som är lite efter).
Transpondern är ju bara en sändare/ mottagare och det är ju bara över slingan som kommunikation sker.

Amigoo (eller liknande) på mobilen som dash hade varit enklare systemmässigt, men inte lika "rugged"


dom har inte släppt hela X2link systemet än... men mottagningen där sker inte över transpondern.. utan med en takmonterad extra utrustning..... så det är lite overkill håller jag med om.... men det är ju gjort för att funka alltid och inte få problem när 3g/4g nätet är överbelastat som det kan bli på stora publiktävlingar...

men tror det kommer även en 3g/4g lösning som man kan ta emot på padda med.... även från mylaps...

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Tord skrev:
RallyQuattro skrev:
Vilka banor har slingan i asfalten
Gotland Ring lär ju inte ha det..

Sen förstår jag inte detta om man inte tecknar dyrt abonnemang hur loggar/sparar man då tiderna

Kan man se mer är varvtid?
tex olika hastigheter på banan eller är det bara en medel hastighet den räknar ut efter tiden?


Transponder har man om man tävlar


Så transpondern funkar inte på en träning/ gat körnings dag?
Det går inte att få tider då utan bara på tävling?

Och tiderna kan man bara se via abonnemang på mylaps?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



RallyQuattro skrev:
Och tiderna kan man bara se via abonnemang på mylaps?
Tiderna läser man på anslagstavlan, eller vart tidtagaren väljer att publicera dem. Det är långt från alla som laddar upp dem till MyLaps.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



RallyQuattro skrev:
Tord skrev:
RallyQuattro skrev:
Vilka banor har slingan i asfalten
Gotland Ring lär ju inte ha det..

Sen förstår jag inte detta om man inte tecknar dyrt abonnemang hur loggar/sparar man då tiderna

Kan man se mer är varvtid?
tex olika hastigheter på banan eller är det bara en medel hastighet den räknar ut efter tiden?


Transponder har man om man tävlar


Så transpondern funkar inte på en träning/ gat körnings dag?
Det går inte att få tider då utan bara på tävling?

Och tiderna kan man bara se via abonnemang på mylaps?


klart det fungerar ... om arrangören hyr in eller skaffar själv tidtagningsutrustning... när jag arrangerade gatbilskörning för SLC.. så hade vi alltid tidtagningen igång.... och vi kör ut det LIVE på webben, laddar upp det för kolla i efterhand på webben och printar ut varvtidslister on demand om man kommer förbi tidtagningen och frågar snällt.

men dom flesta gatbilsarrangörer har inte tidtagning.... fast det går att hyra in mig eller andra som har... så dyrt är det inte om man är ett antal deltagare som delar på kostnaden....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Fredrik - SLC skrev:
RallyQuattro skrev:
Tord skrev:
RallyQuattro skrev:
Vilka banor har slingan i asfalten
Gotland Ring lär ju inte ha det..

Sen förstår jag inte detta om man inte tecknar dyrt abonnemang hur loggar/sparar man då tiderna

Kan man se mer är varvtid?
tex olika hastigheter på banan eller är det bara en medel hastighet den räknar ut efter tiden?


Transponder har man om man tävlar


Så transpondern funkar inte på en träning/ gat körnings dag?
Det går inte att få tider då utan bara på tävling?

Och tiderna kan man bara se via abonnemang på mylaps?


klart det fungerar ... om arrangören hyr in eller skaffar själv tidtagningsutrustning... när jag arrangerade gatbilskörning för SLC.. så hade vi alltid tidtagningen igång.... och vi kör ut det LIVE på webben, laddar upp det för kolla i efterhand på webben och printar ut varvtidslister on demand om man kommer förbi tidtagningen och frågar snällt.

men dom flesta gatbilsarrangörer har inte tidtagning.... fast det går att hyra in mig eller andra som har... så dyrt är det inte om man är ett antal deltagare som delar på kostnaden....


Ungefär det jag sa

_________________
Tord Ringenha11
Citera
cossy_calle
Kinnekulle
Här sen Sep 2003
Inlägg: 227



Hur funkar det om man köper en transponder men säg ett års abonnemang,
Funkar de ändå på tävling är två fast utan att man kommer åt sina tider via mylaps?

_________________
Carl-Johan Sjöberg
Citera
Allmänt banåkaforum
Transponder, köpa eller hyra ?
1, 2   >>
28707 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande