Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa-C -01 2.0T 16V
6 besök senaste veckan (13900 totalt)
Henrik Holm
Vänersborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
Hej alla gasglada.

Har efter att ha sålt min SFRO reggade Corsa-A så har jag skaffat mej ett nytt projekt.
Har planer på att denna också kommer bli en rolig liten sommarbil med banåka i fokus.
Bilen är orginal en 1,4 sport, 2-dörrars som kommer få smaka på en del modifieringar.
Tyvärr är det lite mer meck med SFRO när denna är helbilsgodkänd men kommer förmodligen bli "lagligt" reggad i framtiden. Dock inte närmsta året utan kommer bli fulbesiktning ett tag.
Kommer bli trevlig motor, låda, bromsar och chassi men lite tråkigare inuti till sommaren då ja bara river ur baksäte och monterar sitta still stol.

Köpte corsan i höstas och han precis med sista banåkaträffen med OSC & GTI klubben, var då helt standard fast med lite roligare puckar. Kändes helt ok då den har samma chassi som GSI:n har men var dötrist på rakan .



Blev dryga 20 mil banåka sen sa standardbelägggen upp sig



Efter träffen så var det dax för vinterns arbete. Har sedan tidigare en trevlig motor som kommer monteras. En C20XE som är helt genomgången. Maxborrad (2,1 lit) högkomp kolvar, trevlig topp mm.
Kommer gå in på motorn senare.

Hoppar rakt på demonteringen då, bilen är uppallad och blir lite meckande när tid finns.

Här e 1,4:an på väg ur



Då orginallådan inte passar så bra så fick ja inhandla en F23 låda ifrån Astra-G OPC. Passar bolt-on
på min motor och växellådsfästen finns orginal ifrån Combo som passar till kaross.
Det första som gjordes var ju att beställa en quaife diff





Här e lådan färdig och tvättad, färdig för montering.



Provmonterar så alla fästen lirar innan motor kommer i.



Nu så har den riktiga motorn kommit på plast, behöver måtta lite då det högra motorfästet måste egentillverkas.



Här motorfäste under konstruktion, kommer lackas senare i samma färg som andra delar i motorrummet.



Attans, det blir trångt för generatorremmen. Men kapmaskinen löser det mesta.





Mer info/bilder kommer.....

Henke

_________________
Henrik Holm
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



Trevligt med en tråd här med! thumbs up

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Henrik Holm
Vänersborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
Oscar J skrev:
Trevligt med en tråd här med! thumbs up


Ja, tänkte att ja fick slänga upp lite om bilen här oxå.

Du har ju oxå en trevlig bil.

_________________
Henrik Holm
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41540

Forumägare
Forumägare

Preppad C20XE + Quaife, så klockrent som det kan bli tror jag thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Henrik Holm
Vänersborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
Lite mer update.
Har fått dit alla motorfästen och håller på med att passa in allt plock runt omkring.
Generatorn hamnar nära karossen men får kapa lite.



Med en gammal revskiva blev det lite mer plats.



Har fått hem ett jätte trevligt paket ifrån tyskland.
Råkade vara högstbjudande på ebay, och några dagar senare så ligger detta hemma i garaget.
Så nu behöver jag inte oroa mej för sommares chassibekymmer. Mer än att skruva bort sej.
I paketet ligger ett komplett KW Competition 2-vägs coiloverkit med rebound och compression justering. Samt topplagringar med ledlager och camber justerbult.
Kitet hade suttit på en corsa c som kört någon raceserie.
Mums mums, vad hårt det kommer bli till vardagskörning.









En uppsättning trevliga fälgar har kommit hem oxå. Hade likadana på min tidigare så var ett självklart val.



Har plockat ner fram och bakvagn för lite modifiering. Stötfångare fram, bak och sidokjolar är bortplockat.
Var lite rost, eller snarare galvsläpp bakom kjolarna som har slipats plåtrent och kört på ett lager CA-primer. Kommer lackas svart då det ändå inte syns bakom kjolen.

Subframen har förstärkts och justerats för frigång för avgassystemet, väntar nu på blästring.

Bakaxeln har fått en rejäl omgång med kapen och några timmar senare sitter större nav med bromsar ifrån Astra-H på plats.

Även styrväxeln har fått lite delar utbytt. Corsa-C har lite problem med oljud ifrån styrväxeln på tidiga bilar så då är det lika bra att fixa det direkt. Finns en repsats för detta problem.

Här alla delar innan arbetet.



Här sitter bussningen som orsakar glapp/oljud inuti styrväxeln.



Gamla bussningen VS nya, den svarta är den nya modellen.



En stund senare, nylackad med nya bälgar, inre och yttre leder. Färdig att montera.



Så till bakaxeln, orginal sitter det ju 4-bultade nav med trummor (not nice). Och bultdelningen till naven är mindre än de naven jag ville ha.

Orginal



Modifierat



Första provmonteringen, kollar så handbromswire får plats mm.



Så var det 5-bult som det ska vara.



Förstärkning av subframe, ett av flera ställen.



Ett annat trevligt paket har kommit, belägg fram och bromsvätska.
Var ruskigt nöjd med dessa belägg på förra corsan. Carbotech XP8


_________________
Henrik Holm
Citera
Henrik Holm
Vänersborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
Har hänt en del i garaget efter ett par helger meckande.
Fick för mej att jag inte ville ha dörrhandtagen svarta. Så efter lite plastprimer och slipgrund var det dax för lack.
Passade på när det var sol ute och iaf 5 grader varmt.





Även trösklarna fick lite färg på sig som sen dimmades ut mot bakskärm. Skulle ju "bara" måla svart bakom sidokjolarna men blev inte så. Snyggare så här.



Kass bild men alla hjulupphängningsprylar innan lack. Dessa prylar lackades iaf inne, gick inte åt lika mycket härdare nu.



Färdiglackat, Carbon grey metallic





Länkarmar färdiga för montering med powerflexbussning.



Bakaxel färdig.



Subframe ihopsatt med diverse, bara länkarmar kvar.



Hjulspindlarna väntar på montering.



Astra-G OPC drivaxlarna förses med kuggkrans för abs. Astran har ju givaren i hjullagret annars.


_________________
Henrik Holm
Citera
Henrik Holm
Vänersborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
Mer bilder ifrån helgen...
Har börjat med bilens elsystem och bränslesystem så ligger kablar överallt just nu.

Har fått dit fram och bakvagn samt bromsar runt om.

Här är subframe och hjulupphängning fram på plats.



Lackade bromsok med stålomspunna bromsslangar monterade ihop med trevliga carbotech belägg.





Bakaxeln sitter dår den ska, provar fälgar. Notera den korta utfjädringsvägen.



Bromsar på plats.



Har även köpt ett par svarta baklampor då de röda orginallamporna är tråkiga. Kommer sitta som en smäck.



Är på G nu att kapa ur för insuget, behöver flytta torpedplåten lite .
Men först 10 dagars semester, ska bli gött. Har beställt massa prylar så när ja kommer hem igen då ska det skruvas.

_________________
Henrik Holm
Citera
Oscar J
Helsingborg
Här sen Feb 2007
Inlägg: 432



Läskigt snyggt.

_________________
Oscar Johnsson

#13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing
Citera
Henrik Holm
Vänersborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
Nu börjar det hända lite i garaget. Har den senaste tiden hamstrat mycket delar så jag kan koncentrera mej på ihopsättning. Har varit lite segt men nu känns det bra.

Förra helgen masserades/svetsades ramben och torpedplåt. Är ju väldigt kort motorrum på corsa-c, så är svårt att få plats med separata spjäll och luftfilter.
Flyttade torpeden 10cm bakåt så kupefilteret fick kasseras, även ramben på hö sida masserades en del för mer frigång för generatorn.
Har även lackat motorrum och en del smådetaljer.

Här torpeden i orginalutförande








Några timmar senare så ser det mycket roligare ut. Har bara lackat där jag svetsat och inte hela motorrummet.



Här fick jag kapa lite i plasthuset där kupefiltret ska sitta.




Passade på att lacka motorfästen, ventilkåpa och backspegelkåpor.



Kommer passa bra med alla svarta detaljer mot det ful gröna färgen.
Backspegelkåpa monterad.



Nu har motor och låda äntligen kommit på plats permanent. Nu är det ju "bara" att sätta ihop.



Paket dax, har lite roliga prylar som kommit hem.






Ett komplett grupp a avgassystem ala remus. Här bakre dämparen.





Det blev lite trångt med 205:or men med lite gummislänga kan skärmkanten justeras utåt lite.


_________________
Henrik Holm
Citera
Henrik Holm
Vänersborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
Förra helgen fick ja lite problem .

Har satt ihop mycket småsaker och fått ner bilen på marken iaf.
Sen när bromsvätskan skulle luftas så efter en stund, dropp dropp ifrån kopplingscylindern.
Skit..

Ok, fortsatte sen med montering av drivaxel, vänster gick kalas.
Gick över till Höger Va-f..n passar inte den är typ 3cm för lång?. Skumt skulle passa enl de forum ja läst.
Har nu kollat på drivaxel ifrån combo 1.7 diesel som får byggas om så mellanaxeln passar XE blocket.

Någon dag senare....
Rev ner lådan och bytte slavcylindern sen funkade kopplingen fint.
Drivaxelproblemet löstes med en mellanaxel ifrån C20xe och drivaxel ifrån astra-G OPC som kortades 15mm. Kortade axeln på samma sätt som på min förra Corsa-A dvs flyttade in inre knut på axeln och svetsade fast den. Är fortfarande ca 15mm splines kvar + svets.

Håller på med avgassystem och oljekylare nu, Ska iväg till slangpressaren senare.

Så nu e jag på G igen.

_________________
Henrik Holm
Citera
Henrik Holm
Vänersborg
Här sen Jan 2008
Inlägg: 18


Trådstartare
Håller tempot uppe så gött det går. Har fixat alla kylarslangar då rören till värmepaketet fick moddas.
Orginal rör kapades och hålen igenom torped pluggades. Sen kapades alurören till värmepaketet av och skarvades med slangar som sen går igenom torpeden lite längre ner i motorrummet.



Oljekylaren som kommer ifrån saab 9-5 har hittat sin plats med provisoriska fästen, måttar lite för slangarna här.



Svarta baklampor ihop med kolfibervinylad takspoiler.



Nylackade gråa prylar monterade.


_________________
Henrik Holm
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Corsa-C -01 2.0T 16V
6 besök senaste veckan (13900 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande