Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Skydd ?
8110 besök totalt
sivertson
Småland Alvesta/Växjö
Här sen Dec 2005
Inlägg: 76


Trådstartare
Har kollat lite på nackskydd. har väl kommit till insikt att nacke kanske e lite viktig del på kroppen.
SFI godkända skydd (tänker mest på Simpsons hybrid skydd) e det godkänt eller måste man ha ett FIA skydd.
Finns ju hybrid FIA med med en bra pris höjning..

Om man nu ska ha ett nu då.

Åsikter ?

/Ola .far out Racing

_________________
Ola Sivertson
Citera
Mattepat
Saxtorp
Här sen Jul 2008
Inlägg: 224



http://www.facebook.com/note.php?note_id=10150311226285832
Hittade denna länken... Men den diskuterar väl den dyra varianten...

Men är det inte så här att eftersom vi inte har krav på "Hans" än i alla serier i Sverige så behöver vi idag inte ha "hans". Det är däremot tillåtet....

Så om man använder ett skydd som inte är fia godkänt, men avsett för motorsport så gör man det på eget bevåg?

Själv har jag en vanlig nackkringla som komplement, men funderar lite i samma banor som dig.

_________________
Mattias olefeldt
Team Blyfot
Racebilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=53869&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
racerberg
Stockholm
Här sen Maj 2012
Inlägg: 63



HANS skyddet är faktiskt riktigt fint. Det tar ett tag att vänja sig, men man vänjer sig snabbare än många tror När jag kom i kontakt med detta skydd så tävlade jag i Formel Ford i Finland, och nekades start om jag inte hade HANS och FIA godkänd hjälm till det, nu var detta mycket billigare komponenter i Finland än i Sverige (halva priset ungefär)

HANS skyddet tog jag med till Radical där alla förare körde med detta. Jag väljer dock att köra utan det då möjlighet finns, framförallt i "touring" bilar där jag har möjlighet att köra med OpenFace hjälm, mycket av bekvämlighetsskäl. Men man kan inte snacka bort HANS skyddets potential vid en riktig smäll där whiplash är faran framförallt. Vi får nog räkna med att HANS är obligatoriskt i allt utom "folkrace" inom en 10-års period.

_________________
Tomas Berg

"Faster faster faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death"
Citera
Allmänt banåkaforum
Skydd ?
8110 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande