Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 136, 137, 138 ... 192, 193, 194   >>
34 besök senaste veckan (1138743 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



DRS på Huracan Performante kan ju lånas för inspiration.
Det blir lättare och smidigare om du kan fixa drs med extra luftström, jämfört med att justera vinkel på vingen som belastas med några kN.
https://www.pistonheads.com/news/euro-cars/lamborghini-huracan-perform . . . .

Om frontdiffusorn kortsluts vid hög fart minskar ju dessutom max belastning. Det behövs ju inte så mycket downforce förrän du bromsar (vi har ju inga maxfartskurvor i Sverige för ultimateklassen).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
JohnC skrev:
Finns det någon beräkning mellan utstick på splitter och downforce i olika farter? Borde finnas någon form av formel om man vet arean av utsticket?


Det har gjorts olika tester i CFD på olika utstick och vad det ger i downforce men det finns ingen universal-formel eftersom utstick påverkar luftflödet under och hur mycket luft du får in till diffusors osv.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
DRS på Huracan Performante kan ju lånas för inspiration.
Det blir lättare och smidigare om du kan fixa drs med extra luftström, jämfört med att justera vinkel på vingen som belastas med några kN.
https://www.pistonheads.com/news/euro-cars/lamborghini-huracan-perform . . . .

Om frontdiffusorn kortsluts vid hög fart minskar ju dessutom max belastning. Det behövs ju inte så mycket downforce förrän du bromsar (vi har ju inga maxfartskurvor i Sverige för ultimateklassen).


Ballt. Men lättare

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Det är ju rätt trist att när vi börjar få kolla på alla barnsjukdomar med bilen så händer oförutsedda grejer. Nu i helgen på Gelleråsen gick växellådan sönder. Ser ut att vara trasiga tänder från kronhjulet i oljan.
Får se om det ens blir någon mer körning i år.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014
Inlägg: 327



Riktigt tråkigt att höra

Håller tummarna på att det reder sig smidigt

_________________
/ Erik Nilsson
Körde en Impreza WRX STi PSE
Drömmer nu om en supersjua istället.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Funderar på att slänga ihop en vattensprayer på kylaren för att se om det kan få ner kyltempen ett par grader vid behov.

I utlandet verkar det enkelt att hitta små smidiga spraymunstycken men hittar inget bra i Sverige. Tips?
Vill ha något enkelt så man bara kan dra en slang från en vindrutepump till ett par munstycken som skapar en vattendimma.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



GustafB skrev:
Funderar på att slänga ihop en vattensprayer på kylaren för att se om det kan få ner kyltempen ett par grader vid behov.

I utlandet verkar det enkelt att hitta små smidiga spraymunstycken men hittar inget bra i Sverige. Tips?
Vill ha något enkelt så man bara kan dra en slang från en vindrutepump till ett par munstycken som skapar en vattendimma.




+





_________________
Pontus Fyhr
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Om inte diverse spolarmunstycken funkar så kolla med företag som säljer besprutningsutrustning för lantbruk, där finns det nog massor att välja på.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10580



GustafB skrev:
Funderar på att slänga ihop en vattensprayer på kylaren för att se om det kan få ner kyltempen ett par grader vid behov.

I utlandet verkar det enkelt att hitta små smidiga spraymunstycken men hittar inget bra i Sverige. Tips?
Vill ha något enkelt så man bara kan dra en slang från en vindrutepump till ett par munstycken som skapar en vattendimma.


Var det inte nån japs som hade ett liknande system från fabrik? Mitsubishi EVO eller nåt?
Borde gå att hitta färdiga komponenter i reservdelskatalogen ifall jag minns rätt.
Koppla sen in det med termostat på insugsluften, eller skulle det gå att styra med ECU:n?

EDIT:
Efter lite googlande hittade jag även CO2 sprayers för intercoolern. Lite extra kallt!

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Impreza har IC-spray:
https://www.importcarparts.co.uk/parts-info?id=9468&cat=96&sub . . . .

Osäker på hur mkt "dimma" de ger dock, har aldrig testat med huven öppen

Edit: De här verkar ha ett gäng att välja mellan
http://hansa-engineering.se/dysor-sprayapplikationer/dysor-a-o/

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032




_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Lustgasflaskan behöver värme och kylan när flaskan töms kyler kylvattnet. Många flugor på smällen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
RallyStacke
Skillingaryd
Här sen Mar 2004
Inlägg: 354



Mitsu Evo har som fungerade bra. Borde gå att hitta på någon skrot..

_________________
Anders Stacke
https://www.facebook.com/stackesracing
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



GustafB skrev:
Funderar på att slänga ihop en vattensprayer på kylaren för att se om det kan få ner kyltempen ett par grader vid behov.

I utlandet verkar det enkelt att hitta små smidiga spraymunstycken men hittar inget bra i Sverige. Tips?
Vill ha något enkelt så man bara kan dra en slang från en vindrutepump till ett par munstycken som skapar en vattendimma.


En tävlingskollega byggde sådan spraykylning och det funkar riktigt bra, tempen droppar tiotals-grader med bara en kort dusch. thumbs up

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1370



Ring detta företaget thumbs up

http://www.spraying.se/ (Spraying Systems)

/Björn

_________________
/Björn Olander
fd Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Jag köpte sådana munstycken på ebay som jag tänkte ha som bromskylning men fick inte riktigt den fina dimman jag ville ha trots minsta munstyckena och det drog vatten som bara den..
Men kanske fungerar för IC spray
Köpte även pumpen i filmen på ebay.



Men hur pass hög temp kommer du upp i efter IC?

Jag märker på min att det värms upp ännu mer in i insuget = ger nog mer att kyla luften inuti med ett Aquamist water/meth kitt än att bara kyla IC utanpå.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Folk har ju missuppfattat

Han vill ha ner kylar tempen inte insugstempen, han vill spray lite vatten dimma på kylaren framför inte spruta vatten i vatten systemet

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Okej, men då funkar inte en meth/vatten kylning i insuget något bra

Tänkte dock på en annan sak du har väll utblåset från kylaren upp igenom motorhuven?
Så då finns det ju stor risk att du får en vatten dimma över vindrutan varje gång vilket kan bli lite spännande speciellt om den blir styrd automatiskt av temp och du inte är beredd på när den sprutar vatten.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2269



Jag har pysslat ganska mycket med vattensystem inom akvarie/terrarie-branschen. Har nog det som söks förutom en pump som går på 12V. Det ska till många bar för att få en fin dimma från munstyckena. Ska kolla om jag hittar något lämpligt.
Med högt tryck och rätt pump får man en hög kylning med inte alls mycket vatten. Tricket är att köra med osmos eller destilerat vatten annars sätts munstyckena igen på någon minut.

Du ska klara dig med 2 munstycken, en pump och en behållare med 2 liter vatten.

Edit: Det finns ganska många pumpar tydligen men de ska orka med en del. Högsta möjliga tryck hade jag satsat på. När jag bygger system så använder jag högtryckspumpar från dyra espressomaskiner men de är oftast 230V...

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=diaphr . . . .

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Honda Accord 2,4 -10
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



RallyQuattro skrev:
Okej, men då funkar inte en meth/vatten kylning i insuget något bra

Tänkte dock på en annan sak du har väll utblåset från kylaren upp igenom motorhuven?
Så då finns det ju stor risk att du får en vatten dimma över vindrutan varje gång vilket kan bli lite spännande speciellt om den blir styrd automatiskt av temp och du inte är beredd på när den sprutar vatten.


Det rör sig om en liten knapptryckning vid behov för att kylartempen skall gå ned, manuell styrning vid valt tillfälle är fullt tillräckligt.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3 ... 136, 137, 138 ... 192, 193, 194   >>
34 besök senaste veckan (1138743 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande