Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3, 4 ... 192, 193, 194   >>
36 besök senaste veckan (1138745 totalt)
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392



Du måste bygga om i främre hjulhusen, inte bara skära bort del av övre dämparfästet. Som du kan se på de svarta gummiresterna, går hjulet emot undersidan av hjulhuset vid kompression. Då blir det för smalt som det är nu. Om jag inte minns fel var originalhjulen vi byggde efter 621 mm höga. Vi körde 16 tum, du kommer att köra 17. Väljer du att gå ner till 610 eller liknande, blir det lite gummiprofil att åka på, med allt vad det innebär. Men den på bilderna synliga kanten uppe i hjulhuset måste bort om du inte skall höja bilen, gud förbjude. Vi åkte ju 205 mm, du 5 cm bredare varav det mesta inåt, eller?

_________________
Peter Larsen
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Det är toppen som sätter stopp för att placera motorn längre bak (utan att modifiera brandväggen).
Skulle gå att få bak den max ett par centimeter men merjobbet med att korta transaxeln är inte värt det.

Kör med orört bromssystem tills vidare, har planer på att montera ett 996 ABS framöver.

Vill inte gå ner till 610, snarare upp till 640 långsiktigt med 700+ bak så man får mycket gummi i backen.
Men då måste bilen förmodligen upp något även om jag bygger om hjulhusen.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Försök få till så du kan åka däck det finns mycke av tex cup däck

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392



GustafB skrev:
Det är toppen som sätter stopp för att placera motorn längre bak (utan att modifiera brandväggen).
Skulle gå att få bak den max ett par centimeter men merjobbet med att korta transaxeln är inte värt det.

Kör med orört bromssystem tills vidare, har planer på att montera ett 996 ABS framöver.

Vill inte gå ner till 610, snarare upp till 640 långsiktigt med 700+ bak så man får mycket gummi i backen.
Men då måste bilen förmodligen upp något även om jag bygger om hjulhusen.


700 betyder 4cm högre bil plus garanterad höjning av bilen med lika mycket. Geometrin är inte byggd för det. Du vet, detta är nåt helt annat än vad du är van vid. En gatbil svarar inte på förändringar som en kompromisslös tävlingsbil. Jag ger dig ett litet exempel: Vi körde normalt med Yokohama A048 medium compound. Vi behövde byta däck under tävling på två banor, Kullen o Knutan. I ett försök att slippa hjulbyte, köpte jag medium/hard comp. Bilen blev okörbar. Vid ett annat tillfälle höjdes bilen bak 1,5 cm inför kvalifikation på Anderstorp. Bakvagnen blev bångstyrig, och vi förlorade 1,5 sek per varv. Om jag var du, skulle jag köra slicks, men inte gå över 621 mm . Jag hade nog stannat på 240 breda framdäck (S2000 regl däckdimension) och försökt få till så brett som möjligt bak utan att bilen skjuter i höjden. Med en riktigt bra diff kommer bilen att kunna köra kurvhastgheter som hänger av "hele gängen" som vi säger i Gbg

_________________
Peter Larsen
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Är inte värre att du räknar på det och fixar så rc blir rätt med andra däck höjder..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392



Gustaf,
Du har PM .

_________________
Peter Larsen
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Jag spånade mest långsiktigt om vad som vore bäst och då lär 700+ garanterat vara mest optimalt, förutsatt att man korrigerar upphängningar. Bara att kolla på t.ex FIA GT fabriksbilar, alla kör 700+ bak och runt 680-700 fram.

Rickard du har en riktigt bra poäng där om utbud på beggade däck. På hobbynivån får man hålla till godo med det beggat man hittar och då är ju Cup-däck det hetaste. Alternativet är STCC men då snackar vi 240/610..

Bilen är byggd för 205/55-16 vilket ger diameter på 632 mm. Cup-bilarna, kör de 240/650 fram eller finns det några som kör 640? Med 650 kanske man kan klara sig med 8-10 mm höjning, förutsatt att innerskärmen inte tar i. Vilket det troligtvis gör med den bredden.. Äh, en sak i taget.. Först och främst en fungerande rullande bil. Optimerade däcksstorlekar står längre ner på listan
Har inte mer än ett par kvällar i veckan att lägga på bilen så det dröjer tyvärr länge innan den tar sig runt för egen maskin på en bana

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Peter Larsen skrev:
Gustaf,
Du har PM .


Har inte fått något?

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431



Om du skall tävla vilket jag tror du vill och hoppas du vill så är det Michelin som gäller.
Då är det mest naturliga att använda carrera cup däck vilket är på 2011-2012 årsbilar
Fram 25/64/18 och bak 30/68/18 vilket är hyffsat lätt att få tag på

_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Känns som att det är de dimensionerna jag ska satsa på framöver!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Peter Larsen
Göteborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 392



GustafB skrev:
Peter Larsen skrev:
Gustaf,
Du har PM .


Har inte fått något?


Haha...lyckades skicka till mig själv. Nu så......

_________________
Peter Larsen
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



GustafB skrev:
Känns som att det är de dimensionerna jag ska satsa på framöver!


Ja det ät vettigast

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Efter lite funderande ska jag skaffa en uppsättning beggade STCC-slicks och testa på kort sikt.
Det kräver minimalt med anpassning på bilen jämfört med Cup-dimensioner så det känns vettigast att böra med det. Och skaffar jag Michelin-slicks kan man ju tävla i PCSR om andan faller på

Byggmässigt är det just nu torrsumpskittet som kommer gräva störst hål i budgeten och tidsplanen (byggaren i USA fullchokad). Men det blir i alla fall ett fint helt nygjutet tråg, 4-stegspump och andra trevligheter.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



GustafB skrev:
Efter lite funderande ska jag skaffa en uppsättning beggade STCC-slicks och testa på kort sikt.
Det kräver minimalt med anpassning på bilen jämfört med Cup-dimensioner så det känns vettigast att böra med det. Och skaffar jag Michelin-slicks kan man ju tävla i PCSR om andan faller på

Byggmässigt är det just nu torrsumpskittet som kommer gräva störst hål i budgeten och tidsplanen (byggaren i USA fullchokad). Men det blir i alla fall ett fint helt nygjutet tråg, 4-stegspump och andra trevligheter.


STCC kör Yoko tyvärr, men tror det finns lite liknade dimsetioner i rullning där ute i michi, Bherens hade ett gäng camro cup grejer innan

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Fick tag i en uppsättning Michelinare från 09. Troligtvis men en början..

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



GustafB skrev:
Fick tag i en uppsättning Michelinare från 09. Troligtvis men en början..


det duger att seta upp bilen på

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Har inte blivit så mycket gjort, men var förbi Mr rubber igår och la på ett set gamla slicks på fälgarna.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Testar frigång under infjädring. Lite justering av övre stötdämparfästet behövs men i stort så passar det mycket bra.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Mmmmm ser fet ut!! :-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Jan K
Grancan Spanien
Här sen Dec 2009
Inlägg: 148



Hej Gustav
Vilket kanon bygge!
Det ska bli kul och följa och se hur det gàr.
Vad jag har i min 951 e framvagnen fràn en 996gt3 men jag har inte bytt ut bakvagnen "ännu".

_________________
Jan K
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Hej Gustaf - din gamla trimkung.

Otroligt cool bil. Hoppas verkligen att du fixar ihop den och kör, kör, kör och tävlar.
Det förtjänare ett sånt fint bygge.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
<<   1, 2, 3, 4 ... 192, 193, 194   >>
36 besök senaste veckan (1138745 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande