Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3, 4 ... 192, 193, 194 >> 180 besök idag (1140431 totalt) |
Du måste bygga om i främre hjulhusen, inte bara skära bort del av övre dämparfästet. Som du kan se på de svarta gummiresterna, går hjulet emot undersidan av hjulhuset vid kompression. Då blir det för smalt som det är nu. Om jag inte minns fel var originalhjulen vi byggde efter 621 mm höga. Vi körde 16 tum, du kommer att köra 17. Väljer du att gå ner till 610 eller liknande, blir det lite gummiprofil att åka på, med allt vad det innebär. Men den på bilderna synliga kanten uppe i hjulhuset måste bort om du inte skall höja bilen, gud förbjude. Vi åkte ju 205 mm, du 5 cm bredare varav det mesta inåt, eller?
_________________ Peter Larsen |
||
Det är toppen som sätter stopp för att placera motorn längre bak (utan att modifiera brandväggen).
Skulle gå att få bak den max ett par centimeter men merjobbet med att korta transaxeln är inte värt det. Kör med orört bromssystem tills vidare, har planer på att montera ett 996 ABS framöver. Vill inte gå ner till 610, snarare upp till 640 långsiktigt med 700+ bak så man får mycket gummi i backen. Men då måste bilen förmodligen upp något även om jag bygger om hjulhusen. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
700 betyder 4cm högre bil plus garanterad höjning av bilen med lika mycket. Geometrin är inte byggd för det. Du vet, detta är nåt helt annat än vad du är van vid. En gatbil svarar inte på förändringar som en kompromisslös tävlingsbil. Jag ger dig ett litet exempel: Vi körde normalt med Yokohama A048 medium compound. Vi behövde byta däck under tävling på två banor, Kullen o Knutan. I ett försök att slippa hjulbyte, köpte jag medium/hard comp. Bilen blev okörbar. Vid ett annat tillfälle höjdes bilen bak 1,5 cm inför kvalifikation på Anderstorp. Bakvagnen blev bångstyrig, och vi förlorade 1,5 sek per varv. Om jag var du, skulle jag köra slicks, men inte gå över 621 mm . Jag hade nog stannat på 240 breda framdäck (S2000 regl däckdimension) och försökt få till så brett som möjligt bak utan att bilen skjuter i höjden. Med en riktigt bra diff kommer bilen att kunna köra kurvhastgheter som hänger av "hele gängen" som vi säger i Gbg _________________ Peter Larsen |
||
Jag spånade mest långsiktigt om vad som vore bäst och då lär 700+ garanterat vara mest optimalt, förutsatt att man korrigerar upphängningar. Bara att kolla på t.ex FIA GT fabriksbilar, alla kör 700+ bak och runt 680-700 fram.
Rickard du har en riktigt bra poäng där om utbud på beggade däck. På hobbynivån får man hålla till godo med det beggat man hittar och då är ju Cup-däck det hetaste. Alternativet är STCC men då snackar vi 240/610.. Bilen är byggd för 205/55-16 vilket ger diameter på 632 mm. Cup-bilarna, kör de 240/650 fram eller finns det några som kör 640? Med 650 kanske man kan klara sig med 8-10 mm höjning, förutsatt att innerskärmen inte tar i. Vilket det troligtvis gör med den bredden.. Äh, en sak i taget.. Först och främst en fungerande rullande bil. Optimerade däcksstorlekar står längre ner på listan Har inte mer än ett par kvällar i veckan att lägga på bilen så det dröjer tyvärr länge innan den tar sig runt för egen maskin på en bana _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Om du skall tävla vilket jag tror du vill och hoppas du vill så är det Michelin som gäller.
Då är det mest naturliga att använda carrera cup däck vilket är på 2011-2012 årsbilar Fram 25/64/18 och bak 30/68/18 vilket är hyffsat lätt att få tag på |
||
Efter lite funderande ska jag skaffa en uppsättning beggade STCC-slicks och testa på kort sikt.
Det kräver minimalt med anpassning på bilen jämfört med Cup-dimensioner så det känns vettigast att böra med det. Och skaffar jag Michelin-slicks kan man ju tävla i PCSR om andan faller på Byggmässigt är det just nu torrsumpskittet som kommer gräva störst hål i budgeten och tidsplanen (byggaren i USA fullchokad). Men det blir i alla fall ett fint helt nygjutet tråg, 4-stegspump och andra trevligheter. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
STCC kör Yoko tyvärr, men tror det finns lite liknade dimsetioner i rullning där ute i michi, Bherens hade ett gäng camro cup grejer innan _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
Har inte blivit så mycket gjort, men var förbi Mr rubber igår och la på ett set gamla slicks på fälgarna.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Testar frigång under infjädring. Lite justering av övre stötdämparfästet behövs men i stort så passar det mycket bra.
Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo | << 1, 2, 3, 4 ... 192, 193, 194 >> 180 besök idag (1140431 totalt) |