Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
1, 2, 3 ... 192, 193, 194   >>
39 besök senaste veckan (1138748 totalt)
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Tänkte det var hög tid jag skapade en byggtråd om min "nya" bil!

Bilens bakgrund
Bilen byggdes av firma Gallon & Larsen Bil med mål att bli konkurrenskraftiga i ER Cup.
Jag vågar lugnt påstå att det här är Sveriges absolut mest utvecklade 944/968 och chassimässigt är det en av världens mest utvecklade. I USA finns en del extremt påkostade byggen (som är svåra att hitta på nätet) men de rör i regel aldrig grundkonstruktionen och behåller den gammalmodiga bakvagnen osv. Kanske inte är så noga för dem som alltid kör de bredaste, mjukaste Hoosier-slicksen..

Så det finns bilar i USA som har gått längre på grund av lösare regler vad gäller rörarmschassi men jag har aldrig sett eller hört om en bil som har lika välutvecklat chassi vad gäller hjulupphängningar och konstruktion osv som denna bil. Vad gäller chassikonstruktion ska den i sammanhanget mycket intressanta profilen "Gäddhultarn" haft ett finger med i spelet...

I ER Cup-utförandet körde man med Volvo-motor (4cyl sugis) på ca 240 hk och 205 breda R-däck. Vikt ca 1020-1050 kg. I detta utförande har man satt mycket respektabla varvtider under långloppsförhållande.

För ca ett år sedan dök bilen upp till salu och jag insåg vilken möjlighet det här var att bygga vidare på. I korta drag är min plan att förfina och vidareutveckla konceptet vilket bland annat involverar en stark turbomotor och bredare däck. Utsorterat och rätt inställt finns det en ohygglig potential för mycket låga varvtider. I långa loppet planerar jag att tävla med bilen men i första steget blir det till att lära känna bilen.

De flesta skulle nog bli förskräckta över köpesumman för en "gammal 944", men att bygga en seriös racebil kostar tid och pengar - oavsett om utgångsläget är en Volvo 240, Porsche 944 eller Lamborghini Aventador.
Plus att det är väldigt befriande att vara underdog

Jag köpte bilen förra vintern och den har sedan dess stått under täcke tills för ett par månader sen när jag tog in den i mitt garage för att påbörja bygget.


Lite intressanta specifikationer på bilen vid inköp
 996 Cup bakvagn och hjulupphängningar (golvet bak bortkapat och allt ersatt)
 Framvagnen byggd från scratch med dubbla A-armar istället för McPherson
 Custom uprights fram
 Knivkränghämmare fram och bak
 3-vägs Öhlinschassi
 Fullbur
 Breddad kaross fram och bak
 De flesta karossdelar gjorda i kolfiber eller glasfiber
 Kokeln GTR-front
 Diffusor bak med avgassystemet draget ovanför
 Plastrutor runt-om (ink framruta)
 AP Racing bromsskivor med alu bells
 "Banan"-vinge bak med gurney flap
 Inbyggda air-jacks
 Motorsport elservostyrning
 Nytt golv bak med ATL 60 liters-tank
 Hjulhus bak breddade innåt
 Förarposition tillbakaflyttad och golvet sänkt
 Stående pedalställ med bromsvåg
 Custombyggd instrumentpanel i kolfiber
 Elektriskt brandsläckningsystem
 AIM Pista MXL dashlogger
 Porsche 968 6-växlad växellåda med torsendiff
 Customtillverkade mkt fina drivaxlar

Planer
Kort och gott är min plan att sätta i min turbomotor (baserad på Porsche 968) som leverar 514 hk på hjulen vid 1,15 bar.
Bilens vikt är ca 1050 kg och jag kommer till en början köra 9,5x17" fälgar med R-däck 255/40 runt om. Motorns effekt är helt oväsentlig till en början och kommer därför puttra runt på lågt laddtryck för att lära känna bilen utan det kaos och panik som under 2kg per hk innebär.

Det finns gott om framtida planer för bilen men som listan ser ut just nu innan jag tar ut den är:
 Bygga nytt elsystem
 Plocka ner hjulupphängningar blästra lacka
 Plocka ner och byt ut uniballs
 Fixa nytt styrrack
 Bygga om motorn till torrsump
 Bygga nytt avgassystem
 Bygga nytt ramverk i fronten med upphängningar för ny IC, kylare, oljekylare
 Bygga IC-rör
 Ny kabelstam till motor
 Koppla ihop CAN-kablage mellan styrsystem och AIM dash
 Renovera och ev. uppgradera bromsar
 Bygg upphägning för ny bränslepump+filter och montera
 Dra bränsleledningar
 Gör en ny bränsletankspåfyllning (istället för snabbtank)
..samt lite annat.

Bjuder på bilder upp till dags dato, dvs tidigare ägares byggbilder samt ett par bilder från dess rätta miljö.

























Fortsättning följer!

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Dä vala på tiden

Jobba,jobba,jobbaaa. Vill se den på banan.

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Det känns väldigt skönt att ha kommit ur garderoben på riktigt

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Joakim.S
Nacka
Här sen Nov 2003
Inlägg: 241



Det var på tiden att jag fick se bilder på den, ser riktigt kompetent ut.

Ska bli kul och se den med lite motor i, fast den ser snabb ut redan där den står.

MVH Joakim

_________________
Joakim Svenhard
Kör Porsche 924 TURBO
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653



Heja Gustaf.

Har tidigare bara sett lite smygbilder på hjulupphängningen, och de har bådat gott. Men nu har jag för första gången sett hela bilen . Det kommer att bli kanon. thumbs up
Ska bli kul att se dig tvåla till grabbarna med dom "dyra fina bilarna".

Som du säger så finns det verkligen potensial att utveckla till något riktigt häftigt. Hoppas vi stöter på varandra och kan kolla lite på bygget. Är lite nyfiken på dina motorlösningar.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 1977



Gaaaaaaah!!


Meka fortare!

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Berg

Här sen Maj 2004
Inlägg: 75



Kommer bli väldigt giftig thumbs up thumbs up
Citera
JoHNNY RUBBER
sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 431



[quote="Daniel Engström"]Heja Gustaf.

Har tidigare bara sett lite smygbilder på hjulupphängningen, och de har bådat gott. Men nu har jag för första gången sett hela bilen . Det kommer att bli kanon. thumbs up
Ska bli kul att se dig tvåla till grabbarna med dom "dyra fina bilarna".

Tror nog att Gustaf har lagt bra mkt mer $$ på sin bil än va många med de "dyra bilarna" har gjort på sina.

Lycka till Gustaf så syns vi på banorna iår!

_________________
ORDF PCSR

Johan von Berens
Porsche 997 GT3 Cup
www.skanstullsdack.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Ligger några arbetstimmar i den där thumbs up Och mycket godis thumbs up

Är bakskärmarna köpeskärmar eller egetbyggt?

_________________
Magnus Thomé
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
JoHNNY RUBBER skrev:
Daniel Engström skrev:
Heja Gustaf.

Har tidigare bara sett lite smygbilder på hjulupphängningen, och de har bådat gott. Men nu har jag för första gången sett hela bilen . Det kommer att bli kanon. thumbs up
Ska bli kul att se dig tvåla till grabbarna med dom "dyra fina bilarna".

Tror nog att Gustaf har lagt bra mkt mer $$ på sin bil än va många med de "dyra bilarna" har gjort på sina.

Lycka till Gustaf så syns vi på banorna iår!


Huvudsaken är att jag är underdog

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Ligger några arbetstimmar i den där thumbs up Och mycket godis thumbs up

Är bakskärmarna köpeskärmar eller egetbyggt?


Ja det är hiskeligt hur många timmar som är lagda i bilen!
Bakskärmarna är ursprungligen från GT Racing i USA.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Härligt

Nu blev man nr 4

Rubber
Puppan
Du

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
krämbulle
Gästrikland
Här sen Jan 2006
Inlägg: 403



Som sagts tidigare: jag var mäkta imponerad av 'Gröne Jägaren'.

Det här verkar inte direkt bli sämre!

Kul att följa dina välformulerade och väldokumenterade uppdateringar. Så skriv ofta!

Lycka till!

//Johan

_________________
Johan Israelsson
Opel Speedster #4083
Miljöbil -10
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Tack det uppskattas, blir genast mer motiverad att lägga mer tid i garaget thumbs up

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Supramannen skrev:
Härligt

Nu blev man nr 4

Rubber
Puppan
Du


Hahaha det är klart det ska bli en snabb bil men jag rör mig i hobbyligan, kan aldrig mäta mig med proffsen och dess förädlade monster av Stuttgart's finest!
Skriv up mig på nr 78.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



GustafB skrev:
Supramannen skrev:
Härligt

Nu blev man nr 4

Rubber
Puppan
Du


Hahaha det är klart det ska bli en snabb bil men jag rör mig i hobbyligan, kan aldrig mäta mig med proffsen och dess förädlade monster av Stuttgart's finest!
Skriv up mig på nr 78.


Nej nej nr 1 på dig typ och rubber

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Vi kör bilarna med rötter från 70-talet, vi får väl tävla i nån historisk serie

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Jaaa det var faan hög tid!! :-)

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Supramannen skrev:
Härligt

SMR
tomt
tomt
tomt
tomt
Gustaf
Rubber
Puppan


Fåne...........
Ändrade listan i ditt inlägg till det korrekta utförandet i PSC RAcing listan på Rejsa...
haha

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326


Trådstartare
Jag är nöjd om jag kommer med på listan över "körbara bilar"!
Dessutom kommer jag köra på damstorlekar på däck. Har ju mer gummi på min bruksbil

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



GustafB skrev:
Jag är nöjd om jag kommer med på listan över "körbara bilar"!
Dessutom kommer jag köra på damstorlekar på däck. Har ju mer gummi på min bruksbil


För sekunden jaa... framöver tvivlar jag på att du kommer köra runt på cykeldäck...

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - Billet K24 Turbo
1, 2, 3 ... 192, 193, 194   >>
39 besök senaste veckan (1138748 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande