Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - 1:16.2 Mantorp
tråden läst  
736402 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... 136, 137, 138, 139, 140  Nästa>>
 
   
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13705
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Aug 2017 20:33     Citera

DRS på Huracan Performante kan ju lånas för inspiration.
Det blir lättare och smidigare om du kan fixa drs med extra luftström, jämfört med att justera vinkel på vingen som belastas med några kN.
https://www.pistonheads.com/news/euro-cars/lamborghini-huracan-performante-at-the-ring/35816

Om frontdiffusorn kortsluts vid hög fart minskar ju dessutom max belastning. Det behövs ju inte så mycket downforce förrän du bromsar (vi har ju inga maxfartskurvor i Sverige för ultimateklassen).


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm





Här sedan: 27 Nov 2002
Inlägg: 3180
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Aug 2017 22:46     Re: Citera

JohnC skrev:
Finns det någon beräkning mellan utstick på splitter och downforce i olika farter? Borde finnas någon form av formel om man vet arean av utsticket?


Det har gjorts olika tester i CFD på olika utstick och vad det ger i downforce men det finns ingen universal-formel eftersom utstick påverkar luftflödet under och hur mycket luft du får in till diffusors osv.


_________________
Rattmuff.
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
GustafB
Stockholm





Här sedan: 27 Nov 2002
Inlägg: 3180
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Aug 2017 22:48     Re: Citera

Niklas Falk skrev:
DRS på Huracan Performante kan ju lånas för inspiration.
Det blir lättare och smidigare om du kan fixa drs med extra luftström, jämfört med att justera vinkel på vingen som belastas med några kN.
https://www.pistonheads.com/news/euro-cars/lamborghini-huracan-performante-at-the-ring/35816

Om frontdiffusorn kortsluts vid hög fart minskar ju dessutom max belastning. Det behövs ju inte så mycket downforce förrän du bromsar (vi har ju inga maxfartskurvor i Sverige för ultimateklassen).


Ballt. Men lättare


_________________
Rattmuff.
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
GustafB
Stockholm





Här sedan: 27 Nov 2002
Inlägg: 3180
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Aug 2017 10:06     Citera

Det är ju rätt trist att när vi börjar få kolla på alla barnsjukdomar med bilen så händer oförutsedda grejer. Nu i helgen på Gelleråsen gick växellådan sönder. Ser ut att vara trasiga tänder från kronhjulet i oljan.
Får se om det ens blir någon mer körning i år.


_________________
Rattmuff.
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Erik Nilsson
Köping





Här sedan: 28 Jun 2014
Inlägg: 253
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Aug 2017 07:05     Citera

Riktigt tråkigt att höra

Håller tummarna på att det reder sig smidigt


_________________
/ Erik Nilsson
Kör en Impreza WRX STi PSE
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
GustafB
Stockholm





Här sedan: 27 Nov 2002
Inlägg: 3180
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2017 13:18     Citera

Funderar på att slänga ihop en vattensprayer på kylaren för att se om det kan få ner kyltempen ett par grader vid behov.

I utlandet verkar det enkelt att hitta små smidiga spraymunstycken men hittar inget bra i Sverige. Tips?
Vill ha något enkelt så man bara kan dra en slang från en vindrutepump till ett par munstycken som skapar en vattendimma.


_________________
Rattmuff.
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Pontus Fyhr
Lund





Här sedan: 23 Dec 2002
Inlägg: 2981
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2017 13:25     Re: Citera

GustafB skrev:
Funderar på att slänga ihop en vattensprayer på kylaren för att se om det kan få ner kyltempen ett par grader vid behov.

I utlandet verkar det enkelt att hitta små smidiga spraymunstycken men hittar inget bra i Sverige. Tips?
Vill ha något enkelt så man bara kan dra en slang från en vindrutepump till ett par munstycken som skapar en vattendimma.




+






_________________
Pontus Fyhr
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Cédric
Sthlm-Bromma





Här sedan: 23 Mar 2004
Inlägg: 2092
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2017 13:46     Citera

Om inte diverse spolarmunstycken funkar så kolla med företag som säljer besprutningsutrustning för lantbruk, där finns det nog massor att välja på.


_________________
Cédric Nyberg

Porsche 924 TURBO
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
GustafB
Stockholm





Här sedan: 27 Nov 2002
Inlägg: 3180
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2017 13:58     Citera

Är ute efter såna liknande såna här:
https://www.newchic.com/watering-and-irrigation-5763/p-996373.html?currency=SEK&createTmp=1&utm_source=google&utm_medium=shopping&utm_content=yolanda&utm_campaign=pla-other-language-se-pc&gclid=Cj0KCQjwlf_MBRDUARIsAD8Gj8CsrKGRvvHLe7EghijWQwEZxtObW_gXxVMzDH-Y3LLm34WU2xuJK6MaAkHsEALw_wcB


_________________
Rattmuff.
Gustaf Burström.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
DJ
NL





Här sedan: 03 Maj 2004
Inlägg: 7905
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2017 14:26     Re: Citera

GustafB skrev:
Funderar på att slänga ihop en vattensprayer på kylaren för att se om det kan få ner kyltempen ett par grader vid behov.

I utlandet verkar det enkelt att hitta små smidiga spraymunstycken men hittar inget bra i Sverige. Tips?
Vill ha något enkelt så man bara kan dra en slang från en vindrutepump till ett par munstycken som skapar en vattendimma.


Var det inte nån japs som hade ett liknande system från fabrik? Mitsubishi EVO eller nåt?
Borde gå att hitta färdiga komponenter i reservdelskatalogen ifall jag minns rätt.
Koppla sen in det med termostat på insugsluften, eller skulle det gå att styra med ECU:n?

EDIT:
Efter lite googlande hittade jag även CO2 sprayers för intercoolern. Lite extra kallt!


_________________

Porsche Boxster S
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Kristofer Å
Södertälje





Här sedan: 17 Sep 2012
Inlägg: 70
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2017 15:11     Citera

Impreza har IC-spray:
https://www.importcarparts.co.uk/parts-info?id=9468&cat=96&sub=97&sec=142&var=0&dc=&gen=&searchKey=&searchPart=

Osäker på hur mkt "dimma" de ger dock, har aldrig testat med huven öppen

Edit: De här verkar ha ett gäng att välja mellan
https://hansa-engineering.se/dysor-sprayapplikationer/dysor-a-o/


_________________
Kristofer Åhlin
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
J.Schuman
Stockholm





Här sedan: 25 Okt 2006
Inlägg: 4480
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2017 15:51     Citera

Färdigt kitt med co2.
https://www.enginebasics.com/Advanced%20Engine%20Tuning/Cryocooling.html


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Finishing races is important, but racing is more important
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13705
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2017 17:33     Citera

Lustgasflaskan behöver värme och kylan när flaskan töms kyler kylvattnet. Många flugor på smällen.


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RallyStacke
Skillingaryd





Här sedan: 31 Mar 2004
Inlägg: 340
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2017 20:19     Citera

Mitsu Evo har som fungerade bra. Borde gå att hitta på någon skrot..


_________________
Anders Stacke
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg





Här sedan: 12 Jul 2007
Inlägg: 987
Tipsa Facebook   Inlägg  28 Aug 2017 20:27     Re: Citera

GustafB skrev:
Funderar på att slänga ihop en vattensprayer på kylaren för att se om det kan få ner kyltempen ett par grader vid behov.

I utlandet verkar det enkelt att hitta små smidiga spraymunstycken men hittar inget bra i Sverige. Tips?
Vill ha något enkelt så man bara kan dra en slang från en vindrutepump till ett par munstycken som skapar en vattendimma.


En tävlingskollega byggde sådan spraykylning och det funkar riktigt bra, tempen droppar tiotals-grader med bara en kort dusch. thumbs up


_________________
Magnus Bengtsson
Roadsport A #6 Corvette C5 Z06
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Björn Nilsson
Lomma





Här sedan: 31 Jan 2003
Inlägg: 1337
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Aug 2017 09:18     Citera

Ring detta företaget thumbs up

https://www.spraying.se/ (Spraying Systems)

/Björn


_________________
/Björn Nilsson
Tel: 0704-847656
Porsche 944 TURBO - E85
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
RallyQuattro
Stockholm





Här sedan: 01 Mar 2007
Inlägg: 5701
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Aug 2017 09:19     Citera

Jag köpte sådana munstycken på ebay som jag tänkte ha som bromskylning men fick inte riktigt den fina dimman jag ville ha trots minsta munstyckena och det drog vatten som bara den..
Men kanske fungerar för IC spray
Köpte även pumpen i filmen på ebay.



Se videon på Youtube i HD >

Men hur pass hög temp kommer du upp i efter IC?

Jag märker på min att det värms upp ännu mer in i insuget = ger nog mer att kyla luften inuti med ett Aquamist water/meth kitt än att bara kyla IC utanpå.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Supramannen






Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 10978
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Aug 2017 09:36     Citera

Folk har ju missuppfattat

Han vill ha ner kylar tempen inte insugstempen, han vill spray lite vatten dimma på kylaren framför inte spruta vatten i vatten systemet


_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RallyQuattro
Stockholm





Här sedan: 01 Mar 2007
Inlägg: 5701
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Aug 2017 10:03     Citera

Okej, men då funkar inte en meth/vatten kylning i insuget något bra

Tänkte dock på en annan sak du har väll utblåset från kylaren upp igenom motorhuven?
Så då finns det ju stor risk att du får en vatten dimma över vindrutan varje gång vilket kan bli lite spännande speciellt om den blir styrd automatiskt av temp och du inte är beredd på när den sprutar vatten.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Bladh
Grimhult





Här sedan: 14 Jul 2004
Inlägg: 1979
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Aug 2017 10:59     Citera

Jag har pysslat ganska mycket med vattensystem inom akvarie/terrarie-branschen. Har nog det som söks förutom en pump som går på 12V. Det ska till många bar för att få en fin dimma från munstyckena. Ska kolla om jag hittar något lämpligt.
Med högt tryck och rätt pump får man en hög kylning med inte alls mycket vatten. Tricket är att köra med osmos eller destilerat vatten annars sätts munstyckena igen på någon minut.

Du ska klara dig med 2 munstycken, en pump och en behållare med 2 liter vatten.

Edit: Det finns ganska många pumpar tydligen men de ska orka med en del. Högsta möjliga tryck hade jag satsat på. När jag bygger system så använder jag högtryckspumpar från dyra espressomaskiner men de är oftast 230V...

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=diaphragm+pump+12v&_blrs=spell_check


_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Opel Rekord 1700 -62
BMW 540iaT -98 AC Schnitzer
Mazda MX-5 -91
Ferguson TED20 -52
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg





Här sedan: 12 Jul 2007
Inlägg: 987
Tipsa Facebook   Inlägg  29 Aug 2017 11:42     Re: Citera

RallyQuattro skrev:
Okej, men då funkar inte en meth/vatten kylning i insuget något bra

Tänkte dock på en annan sak du har väll utblåset från kylaren upp igenom motorhuven?
Så då finns det ju stor risk att du får en vatten dimma över vindrutan varje gång vilket kan bli lite spännande speciellt om den blir styrd automatiskt av temp och du inte är beredd på när den sprutar vatten.


Det rör sig om en liten knapptryckning vid behov för att kylartempen skall gå ned, manuell styrning vid valt tillfälle är fullt tillräckligt.


_________________
Magnus Bengtsson
Roadsport A #6 Corvette C5 Z06
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Porsche 968 Turbo GT1 - 1:16.2 Mantorp
tråden läst  
736402 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... 136, 137, 138, 139, 140  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.308 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec