Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti 1996 - Nybörjarbanbil
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (15337 totalt)
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Nu har jag varit hos FH Racing i Klågerup nån mil utanför Lund. Det blev racinghandskar och overall. Fick låna en folkracehjälm thumbs up bra service!

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



LinusFrantzich skrev:
Nu har jag varit hos FH Racing i Klågerup nån mil utanför Lund. Det blev racinghandskar och overall. Fick låna en folkracehjälm thumbs up bra service!


FH racing i Klågerup? nåt nytt ställe?

Kikat in på deras sida och det verkar vara nån fortsättning på Jan & Lisa? fast med lite twist. Låter verkligen skoj, får definitivt bli ett besök där inom kort.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
LinusFrantzich skrev:
Nu har jag varit hos FH Racing i Klågerup nån mil utanför Lund. Det blev racinghandskar och overall. Fick låna en folkracehjälm thumbs up bra service!


FH racing i Klågerup? nåt nytt ställe?

Kikat in på deras sida och det verkar vara nån fortsättning på Jan & Lisa? fast med lite twist. Låter verkligen skoj, får definitivt bli ett besök där inom kort.


Tydligen ska Jan (och Lisa antar jag?) i pension och därmed tar FH Racing över, fick nummret till dem av Jan. De kör en del själva och har verkstad. Trevligt folk.

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



LinusFrantzich skrev:
Johan Sjöström skrev:
LinusFrantzich skrev:
Nu har jag varit hos FH Racing i Klågerup nån mil utanför Lund. Det blev racinghandskar och overall. Fick låna en folkracehjälm thumbs up bra service!


FH racing i Klågerup? nåt nytt ställe?

Kikat in på deras sida och det verkar vara nån fortsättning på Jan & Lisa? fast med lite twist. Låter verkligen skoj, får definitivt bli ett besök där inom kort.


Tydligen ska Jan (och Lisa antar jag?) i pension och därmed tar FH Racing över, fick nummret till dem av Jan. De kör en del själva och har verkstad. Trevligt folk.


Låter trevligt, exakt var finns dom i Klågerup?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Allra längst ut på Hybyvägen, det kommer verka som du kört fel när du kommit en bit men sen ser du det

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Då var licenskursen avklarad! Helt otroligt väder med 18 grader och klarblå himmel. Klart intressant att lära sig lite om racing, man blev sugen på att börja tävla i BMW cup eller liknande. Men först ska jag lära mig att köra ordentligt.

Innan vi gav oss ut på banan


Ute och studerar vägunderlaget och kurvorna



Inne från en runda


Kan inte klaga på bilen, fick uppfattningen att det gick ganska bra, höjde min utgångshastighet ur kurvorna från 35 km/h till 65km/h bara på dem tre första varven med bra instruktion från instruktören. Kommentarerna om bilen var att den är väldigt mjuk men det finns tillräckligt kräm för små slingriga banor.

Mina största problem var att hålla spåret, vilket antagligen berodde på att bilen var lite orolig när det svängde. Höger dämpare fram vet jag är dålig så det påverkade nog. Däcken var alldeles för mjuka vilket gjorde att det skrek ordentligt i kurvorna, här hade r-däck hjälpt mycket. Ett tillkortakommande var också feghet vilket gjorde att man inte vågade bromsa / svänga in i kurvorna så sent som man borde, men det blev bättre och bättre.

Bilen presterade väl, inga problem med bromsar eller annat. Skulle fylla på servoolja, som nämnt ovan, men när jag kom åt locket (CHF 11 olja var det i min) så vart fullt i behållaren, så det behövdes inte. Jag hörde tydligt ljud, surrande som nådde ut som vibrationer i ratten när man svänger. Någon som vet vad det kan bero på? Är servopumpen dålig? Det kommer och går, ofta efter man svängt mycket så kan det börja låta.

Nästa körning kommer bli Sturup Raceway 10 April nu när jag sökt medlemskap i Svedala MK. Är väldigt taggad efter denna körningen, helt galet kul att ligga och pressa på banan, man vill bara ha mer och mer!

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Grattis till licensen, skall absolut försöka komma ut till Sturup den 10:e och kika, vill du ha lite ballast i passagerastolen kan jag agera compact-coach

Se nu till att bli medlem i BMW Club Schweden/ Bmw Sport Club och flytta över din licens dit så slipper du betala dubbla klubbavgifter osv..

Var du anmäld till Mantorp? Årets första arrangemang i klubben och det är ett stort baluns under 2 dagar, bör ej missas

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Grattis till licensen, skall absolut försöka komma ut till Sturup den 10:e och kika, vill du ha lite ballast i passagerastolen kan jag agera compact-coach

Se nu till att bli medlem i BMW Club Schweden/ Bmw Sport Club och flytta över din licens dit så slipper du betala dubbla klubbavgifter osv..

Var du anmäld till Mantorp? Årets första arrangemang i klubben och det är ett stort baluns under 2 dagar, bör ej missas


Trevligt! Låter som en bra idé, men känner sig lite bortkommen när man kör själv, det hjälper mycket att ha någon som påminner vad man gjort tokigt, speciellt någon som är van vid compacten. Du får leta upp bilen 10 April

Okej, så jag ansöker om licens via de papprena jag fått från Östergötlands bilsportförbund och sen ber jag SBF att flytta licensen till BMWSC? Om jag vill vara med i Svedala MK då? Där vill jag vara med för att det verkar gå många kvällsträningar på Sturup till reducerat pris om man är medlem. Någon får gärna förklara detta med licens och klubbar för mig lite.

Mantorp har jag inte anmält mig till, jag ska gå in på BMWSC och kolla det.

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Har du inte skickat in papperna än så skriv rätt klubb i dina papper, om du skall bli medlem i sturup så skriv då sturup eller bmw sc om du även tänker vara medlem där. Annars blir det att du även åker på medlesmavgift i den klubben du har licensen.

Du kan givetvis vara medlemmar i hur många klubbar du vill men spar pengar till däck o belägg för det kommer att gå åt, inte minst på sturup Jag tar med en hjälm den 10:e och letar upp dig.


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Hur får man lättast på en sån härlig moccaratt? har airbag, är det en risk att ta bort? Hur har ni gjort? Kommer köra en del motorväg till och från träningar, airbag kanske inte är så dumt om man kan ha kvar.

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



LinusFrantzich skrev:
Hur får man lättast på en sån härlig moccaratt? har airbag, är det en risk att ta bort? Hur har ni gjort? Kommer köra en del motorväg till och från träningar, airbag kanske inte är så dumt om man kan ha kvar.


Där får du nog göra ett val om det skall vara enkelt. Att plocka bort orignalratten med airbag och ersätta med en mockaratt, rattnav och ett litet motstånd är inget hightech.

Visst är det gott för känslan på bana med en riktig ratt men å andra sidan är det safe med en airbag.
Annars har jag en original M-ratt med airbag som kan vara till salu. Riktigt nice för att vara en med airbag..
Förresten jag har en moccaratt oxå om du inte måste ha en i nyskick, passar garanterat på en compact

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Har du inte skickat in papperna än så skriv rätt klubb i dina papper, om du skall bli medlem i sturup så skriv då sturup eller bmw sc om du även tänker vara medlem där. Annars blir det att du även åker på medlesmavgift i den klubben du har licensen.

Du kan givetvis vara medlemmar i hur många klubbar du vill men spar pengar till däck o belägg för det kommer att gå åt, inte minst på sturup Jag tar med en hjälm den 10:e och letar upp dig.



Okej, då ändrar jag min ansökan innan jag skickar och skriver SMK eller BMWSC, sen går jag med i den jag inte skriver på pappret. Tror jag sparar in medlemsavgiften pga lägre banpriser. Det gick inte många mm bromsbelägg på licenskursen, men jag kan tänka mig att det går åt mer och mer desto bättre man blir. Får börja leta runt efter däck och belägg i förebyggande syfte. Måste hålla mig från att uppgradera nu, får inte spåra ur... även om jag redan känner ett starkt sug att beställa grejor

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



LinusFrantzich skrev:
Johan Sjöström skrev:
Har du inte skickat in papperna än så skriv rätt klubb i dina papper, om du skall bli medlem i sturup så skriv då sturup eller bmw sc om du även tänker vara medlem där. Annars blir det att du även åker på medlesmavgift i den klubben du har licensen.

Du kan givetvis vara medlemmar i hur många klubbar du vill men spar pengar till däck o belägg för det kommer att gå åt, inte minst på sturup Jag tar med en hjälm den 10:e och letar upp dig.



Okej, då ändrar jag min ansökan innan jag skickar och skriver SMK eller BMWSC, sen går jag med i den jag inte skriver på pappret. Tror jag sparar in medlemsavgiften pga lägre banpriser. Det gick inte många mm bromsbelägg på licenskursen, men jag kan tänka mig att det går åt mer och mer desto bättre man blir. Får börja leta runt efter däck och belägg i förebyggande syfte. Måste hålla mig från att uppgradera nu, får inte spåra ur... även om jag redan känner ett starkt sug att beställa grejor


Du skall skriva BMW Club Schweden numera då det är den delen som är ansluten till SBF detta underförutsättning att du skall bli medlem i klubben och köra på våra träffar. skall du inte det kan du lika gäran skriva SMK. Tänk på att ett medlemskap i vår klubb ger dig massa förmåner och en ypperligt trevlig klubbtidning och tillgång till massa goa träffar mm.

Gällande bromsar så har jag nog lite till dig, även däck har jag en bunke beggat som kan passa börsen i början. Att testa med R-däck är bara helt underbart om man är van vid gatdäck. Samma grej med ett vettigt belägg!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Har du inte skickat in papperna än så skriv rätt klubb i dina papper, om du skall bli medlem i sturup så skriv då sturup eller bmw sc om du även tänker vara medlem där. Annars blir det att du även åker på medlesmavgift i den klubben du har licensen.

Du kan givetvis vara medlemmar i hur många klubbar du vill men spar pengar till däck o belägg för det kommer att gå åt, inte minst på sturup Jag tar med en hjälm den 10:e och letar upp dig.



För din information! Blir inget Sturup idag med tanke på vädret, SBF hann inte ge mig licensen heller så jag får bara köra ett av tre pass på Sturup :/

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Ok , annars är compacten alltid spännande i blött, kan bli extra roligt på sturup..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Johan Sjöström skrev:
Ok , annars är compacten alltid spännande i blött, kan bli extra roligt på sturup..


Ja, tanken slog mig blir helt klart ett test i blött framöver men jag ska bemästra torr asfalt först

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



LinusFrantzich skrev:
Johan Sjöström skrev:
Ok , annars är compacten alltid spännande i blött, kan bli extra roligt på sturup..


Ja, tanken slog mig blir helt klart ett test i blött framöver men jag ska bemästra torr asfalt först


Jag oxå, inte alls min grej med blött..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
LinusFrantzich
Lund
Här sen Jul 2010
Inlägg: 69


Trådstartare
Då var det dags för nästa körning, 5 maj på Ljungbyhed med GTI-klubben. Hoppas på mycket körning så man får lite erfarenhet bakom ratten. Just nu har jag inga större problem med bilen, de saker som finns är:

*Styrservon låter vid nästan fullt rattutslag. Känns som ratten glider lätt precis vid denna positionen. Det väsnas och vibrerar i ratten. Har ingen aning vad det kan bero på? Det finns vätska, men efter en genomgång hur den jäkla servon fungerar så inser jag att det finns mängder med delar som kan falera. Vad rekommenderar ni? Kan jag börja felsöka själva eller behövs det ett tränat öga?

*Läckage i avgassystem. Finns en läckage i avgassystemet efter katalysatorn. Har ett Simons sportsystem som jag hade på min E30 318is, det borde gå att knåpa dit då E30 är längre än E36 compact. Någon som försökt sig på något liknande? Det är från katalysator och bakåt. Är upphängning liknande?

*Termostat reglerar dåligt. Bilen kommer inte upp i temperatur vid vanlig körning, men på banträffar är det inga problem, ligger stabilt på mitten av mätaren så jag funderar på att inte göra något åt detta. Ska se över kylsystemet i övrigt.

*Stenskott i rutan. Är lite orolig för detta, då det är flera stycken och något har antydan till sprickbildning. Är rädd att det ska bli en stor spricka när bilen kränger runt på banan. Bilen är bara trafikförsäkrad så att byta kostar runt 5000 hos en bilglasfirma. Någon som har något tips? Hjälper nån tejp eller hjälper det med nån bilglaslagningskit? Fanns på biltema tror jag.

Inget som stoppar mig från att köra direkt. Kommer väl lite bilder från Ljungbyhed under söndagen.


Linus

_________________
Linus Frantzich
Brukar: 520i E60
Rejsar: 318ti E36
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 706



Rutan kan nog spricka vidare om du har otur.

Jag valde halvförsäkrat bara för att täcka rutan fram, känns som dom extra hundringarna per år är värt det utifall det händer.

_________________
Niklas Jonsson
LMS Crew
-- VW GTI Clubsport
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



trocade skrev:
Rutan kan nog spricka vidare om du har otur.

Jag valde halvförsäkrat bara för att täcka rutan fram, känns som dom extra hundringarna per år är värt det utifall det händer.


I dagsläget kostar ju TF en relativt stor del av totala summan. En helförsäkring med original via BMW CS ger dig 10% rabatt och vagnskada på våra träffar.

Gällande helgens aktiviteter så hade det ju varit skitskoj, tror dock jag har bankörnignsförbud dennna helgen

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2483



Bara gå med klubben att byta termostat , har nu bytt 2 , och är på G med det tredje bytet gällande avgas , så liknar dom varandra , men är helt andra fästpunkter , jag har ett 323ti rör från katten , och en simons bakdämpare bak , 318ti modellen .

Konan mot katt är olika på alla 316-318-323 . så gör du ett eget , spara konan och skarva .

_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 318ti 1996 - Nybörjarbanbil
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
6 besök senaste veckan (15337 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande