Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4   >>
94489 besök totalt
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



Svartlock skrev:
Bengt Metz skrev:
Spårval Knutstorp

Hoppas ni förstår Danska

Bra spår

Spårval Knutstorp

http://www.youtube.com/watch?v=kZODyo0CtIo

/ Bengt Metz



Den skulle man sett i lördags

Så det var så man skulle ta den långa högern innan rakan, tyckte aldrig jag fick till den riktigt.




Jo, man skulle kanske ha kollar lite spår innan man åkte ditt, då kanske 1.24 tiden skulle varit lite lägre

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140



Nu vet jag inte hur inaktuell denna tråden är men den stämde bra ihop med det jag tänkte skriva.

Hittade lite information från STCS banträff på Knutstorp 2002 i form av videoband, handskrivna lappar och bilder. Hade lagt undan det snygg i en låda på vinden. Hade på den tiden minst två personer med mig som filmade, tog kort och tog tider när jag var på banträffar.

Körde 900 Aero -89 då, garagetrimmad och diffad. Bästa varvtiden som fanns med på filmen var 1.14.5, dock osäker på om det var ett frivarv. (9.04 på 201m samma träff)

Anledningen till att jag rotade fram detta var att jag läste om en 60-tals mustang som körde varvet på 1.08 på Knutan och jag var ju tvungen att spana på mina tider för att jämnföra..

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



MrTurbo skrev:
Nu vet jag inte hur inaktuell denna tråden är men den stämde bra ihop med det jag tänkte skriva.

Hittade lite information från STCS banträff på Knutstorp 2002 i form av videoband, handskrivna lappar och bilder. Hade lagt undan det snygg i en låda på vinden. Hade på den tiden minst två personer med mig som filmade, tog kort och tog tider när jag var på banträffar.

Körde 900 Aero -89 då, garagetrimmad och diffad. Bästa varvtiden som fanns med på filmen var 1.14.5, dock osäker på om det var ett frivarv. (9.04 på 201m samma träff)

Anledningen till att jag rotade fram detta var att jag läste om en 60-tals mustang som körde varvet på 1.08 på Knutan och jag var ju tvungen att spana på mina tider för att jämnföra..


Mustang som kör 1.08 på Knutan?
Det var inte dåligt, vem var det?

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140



Roxan. skrev:
MrTurbo skrev:
Nu vet jag inte hur inaktuell denna tråden är men den stämde bra ihop med det jag tänkte skriva.

Hittade lite information från STCS banträff på Knutstorp 2002 i form av videoband, handskrivna lappar och bilder. Hade lagt undan det snygg i en låda på vinden. Hade på den tiden minst två personer med mig som filmade, tog kort och tog tider när jag var på banträffar.

Körde 900 Aero -89 då, garagetrimmad och diffad. Bästa varvtiden som fanns med på filmen var 1.14.5, dock osäker på om det var ett frivarv. (9.04 på 201m samma träff)

Anledningen till att jag rotade fram detta var att jag läste om en 60-tals mustang som körde varvet på 1.08 på Knutan och jag var ju tvungen att spana på mina tider för att jämnföra..


Mustang som kör 1.08 på Knutan?
Det var inte dåligt, vem var det?


Jörgen Sjölin i en gul Boss 302 -70
(sorry att jag skrev "60-tals mustang" trodde det var en 69 nämligen)


Den EFTER Camaron då..

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



De va som tusan, trodde verkligen inte en så stor gammal Mustang gick så fort runt Knutstorp.
Impad!

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Roxan. skrev:
De va som tusan, trodde verkligen inte en så stor gammal Mustang gick så fort runt Knutstorp.
Impad!
Det finns gamla Escorter med ännu äldre förare som har ännu snabbare varvtider:
http://sportvagnsmeeting.se/07_dag2/56_Nyare%20standard-%20och%20GT-bi . . . .

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140



Ja totalt vart ju bara Mustangen 5a...

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Lite grafer.







Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Här kommer en kort analys av två av mina varv på Knutstorp. Det blåa varvet är med lättad bil och tiden 1,10,2 och det röda är med originaltung bil med tiden 1,12,8. Ytterligare skillnader är att jag har camberplattor och H&R krängare under det snabbare varvet.





I det snabbare varvet släpper jag ut bättre i Ronnie Petterson och kör ända upp på curbsen på yttersidan. Bilen accelererar lite bättre ut ur kurvan vilket beror på att jag kan stå på lite tidigare ut ur kurvan. (Eller kan det vara så att accelerationen blivit lite bättre med lägre vikt?) I svackan så håller jag fullt vilket jag inte vågade eller inte kunde med full vikt. Nu skiljer hastigheten upp till 16 km/h. Upp till krönet har jag tjänat två billängder så här långt. Tips för alla - Det ska gå att gasa hela vägen upp till krönet. Fredrik Åberg här på forumet har tipsat mig om att köra mer S i svackan, bara för att inte behöva släppa på gasen.

Nerför NGK krönet har jag ca 10 km/h högre hastighet. Sedan bromsar jag mycket tidigare än 2007. Jag tror att det beror på de klossar som jag fick på bilen. De höll värmen men hade inte bettet som Carbotech XP8 hade.

Därefter kör jag olika spår i idioten. Hastigheten är samma så snålaste spår går fortast. Här gör camberplattorna stor skillnad. Nu kan jag ta det snålare spåret i samma hastighet utan understyrning. I det långsammare varvet har jag original cambervinklar och det uuuunnderstyr så tråkigt här.

I vänstern innan Kvällsposten finns ett nytt tillfälle med avsevärt bättre spår. Genom att växla upp till trean och styra in relativt tidigt och gå nära curbsen så kan jag hålla mig på den rätt lutande delen av asfalten. Återigen ett tips från Fredrik som gör stor skillnad. Gå alltså inte ut för långt i denna kurvan. Eftersom kurvhastigheten är hög så får jag understyrning även med 4 grader camber här. Men man får vänta ut det. Snart dags att svänga åt andra hållet ändå... Just nu ligger jag 40 meter före mig själv.

I resterande del av varvet kan jag hålla aningen högre lägstafart. Men det verkar inte som att jag tjänar speciellt mycket mark.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Snälla snälla en graf med dig o mig? Jag är ju lite långsammare så det vore extremt skoj o se var jag måste lära mig!

om det går så vore sidokrafter i samma graf kunna vara klart intressant (tror jag )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Vad konstigt i hastighetsgrafen efter kvällsposten så ser det helt ur synk ut mellan de två varven?


_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Jag tänkte också på det, det är ju "by distance", innebär det att det ena spåret är så mycket kortare att det syns på loggen? Verkar ju konstigt.
GPS signalproblem? Läst i nån annan tråd om nån (Supramannen?) som fått en helt annan varvtid efter byte till extern antenn och det verkar ju inte så robust. Banan ligger ju inte så GPS vänligt faktiskt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Det är väl ett känt problem att två loggar tagna med en viss tidsskillnad emellan kommer ha ett positionsfel då GPS:en inte är tillräkligt exakt helt enkelt. Tyvärr...

Kan bli lite kul om man ska jämföra varv ett med sistavarvet i ett 8h långlopp...
Förutsatt att man inte har extern becon eller kan trixa via mjukvaran för att få synk.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Andreas Lidström skrev:
Det är väl ett känt problem att två loggar tagna med en viss tidsskillnad emellan kommer ha ett positionsfel då GPS:en inte är tillräkligt exakt helt enkelt. Tyvärr...

Kan bli lite kul om man ska jämföra varv ett med sistavarvet i ett 8h långlopp...
Förutsatt att man inte har extern becon eller kan trixa via mjukvaran för att få synk.


Fast nu pratar du om absoluta poitionsfel va? Att hela banan driftar iväg så att säga, detta är ju under ett varv så det borde inte bli speciellt mycket fel.
Mina DL1 varv över en dag är förvånansvärt stabila faktiskt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Förklaringen är enklare än så. Jag kör snävare i det snabbare varvet. Av någon anledning har jag kört idioten långt ut på det långsammare varvet vilket ger en faktisk längdskillnad på 25 meter. Sedan kör jag även långt ut innan bäcken och vips så har man en stor skillnad på typ 50 meter. GPS positionerna är exakta men den beräknade körsträckan skiljer.

Magnus - jag ska se om jag klarar ut att visa oss båda. Men eftersom jag kör Traqmate och du Driftbox så har jag ett elände att få in dem på samma karta. Jag har försökt jämföra mig själv med er på Mantorp och gav upp. Men det finns säkert en lösning. Om du kan drifta hela Rejsa.nu så borde väl jag kunna göra en graf till dig...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Så det blir så mycket alltså, det trodde jag faktiskt inte.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hmmm, kan ju förstå att det kan bli en del metrar diff, tänk innerspår eller ytterspår i Mjölby på Mantorp måste ju bli massa meter tex. Men då behöver man nästa "nolla" graferna mot varandra igen vid någon lämplig punkt... eller nåt. Huvva va struligt!

_________________
Magnus Thomé
Citera
RobbanT
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 42



Hur brukar ni med FWD ta Litokurvan? Känner att det är den kurvan jag har minst koll på när det gäller knutan. Tar ni ut kurvan eller styr ni in relativt snabbt och smeker kurvan? För egen del så känns det bättre att vänta ut kurvan lite och sen gå mer rakt på curbsen, känns stabilare inför bäcken.

_________________
Robin TOpelius

www.sodervidinge.se
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Magnus,

Här kommer en jämförelse gjord via Photoshop. Det ska vara rätt skala både i X och Y men det är svårt att säga exakt. Vi har kört olika spår så efter NGK krönet finns en fasförskjutning. Jag har lagt den senare delen av banan "i fas" för att man lättare ska se. Men man ska alltså läsa jämförelsen som att de första topparna ska vara ovanpå varandra istället för bredvid.

Du i rött med 1,10,5 och jag i blått med 1,10,2.



Jag är snabbare ut ur Ronnie Pettersson och du väntar med att ge gärnet tills efter svackan. Det går att ge järnet. Om man tar mer S så kanske man inte ens behöver släppa på gasen i svackan.

Sedan har vi lite olika spår efter krönet. Du går ner mer i hastighet och får balans tidigt i bilen så att du kommer upp i högre sluthastighet medan jag kämpar med att hålla balansen i bilen. Det som jag är snabbare ner från krönet tror jag att du tar igen på rakan.

Idioten och vänstern därefter kör vi lika. När vi sedan går in i Kvällsposten så kör jag 15 km/h snabbare än dig. Här har jag snurrat eller varit nära att tappa kontrollen så jag vet att jag ligger nära gränsen. I liton och bäcken så håller jag cirka 10 km/h snabbare än dig så här har du mycket att hämta.

När jag ser på dessa grafer så tycker inte jag att det verkar rimligt med bara 0,3 sekunder i skillnad. Så något fishy är det. Jag har kört Driftbox och Traqmate bredvid varandra för att se hastigheterna på respektive punkt och jag hittar inget direkt fel. Men om allt vore rätt så borde det skilja kanske en sekund i tid. Så något i min graf måste vara felaktigt.

Sedan funderar jag lite på hur våra bilar accelererar. Om man ser ut på start och målrakan så har vi samma acceleration på tvåan. Men sedan har du väsentligt sämre acceleration på trean fram till 127 km/h. Därefter accelerar bilarna jämnt igen. Jag gissar att det beror på den lägre vikten i min bil. Jag kan inte riktigt förklara varför den skillnaden skulle upphöra vid 127 km/h och uppåt. Kanske andas din motor lite sämre mellan 5000 och 6000 varv (samma fenomen ut ur Ronnie Pettersson på tvåan) eller så andas min motor inte helt perfekt efter 6000 varv. Båda de två teorierna skulle förklara varför bilarna accelerar jämnt igen. Kanske dags att ta in sin bil till en bromsbänk...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tack!!!

oj vilken skillnad kvällsposten och liton i "lägsta-fart-dipparna" innan turn in Lattjo i kvällspostenhögern att trots redig dipp i fart för mig så är vi lika i fart några meter sen gasar du vidare medans jag släpper på gasen o "rullar" nerför backen igen ;-) Nere i liton så fick jag aldrig till nåt bra, blev drifting när jag skulle lägga i tvåan de flesta varven och att ligga på trean kändes seeeegt, inget drag för för låga varvtal. Men håller jag ditt tempo så är kanske varvtalet inte så alltför lågt o segt (fast jag måste nog lätta bilen dessutom isf)

Sen ser ju onekligen min acc skum ut ut på rakan efter växlingen, det ser ut som jag inte håller fullt, bara nästan Jag vet att jag vissa varv hade lite ont om asfalt vid högercurbsen ut på rakan så det är inte helt omöjligt att jag inte har gasen klistrad i govet efter växlingen vissa varv. Sen verkar du ha kört på trean genom bäcken o ut på rakan? Jag ser ingen växling?

Ut ur Ronnie så hade jag _gissat_ att jag höll fullt från ungefär ambulanspåfarten o framåt men jag minns inte 100% hur jag gjorde. Jag får kika lite på mina varv o flytta cursor längs banan på några stycken varv. Jag tror att jag körde på trean igenom Ronnie och satt o var sur över taskigt drag på för låga varv. Sen ställer ju vanos om sig vid... ja 3500 varv eller så(?) och då blir det ju plötsligt lite bättre drag.


Åter tack! Den här blir klockren att skriva ut o ta med sig till nästa besök på Knutan!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Ah - det förklarar accelerationen ur Ronnie Pettersson. Det ger rätt stor skillnad att köra på tvåan ser det ut som.

När jag går ut ur idioten så lägger jag i trean vid 77 km/h. På det sättet slipper jag en sekund på varvtalsstoppet på krönet innan Liton.

Sedan grunnar jag lite på bromskurvorna. Det kan vara så att du har markant bättre bett än mig. Och det kan också vara så att jag har ett längre spår igenom kurvan och jag därför har sämre lutning. Jag ska se hur våra bromspunkter skiljer. Nu hade jag inte mina vanliga PFC belägg. Men vad körde du för däck/bromsuppsättning?

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4   >>
94489 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande