Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4   >>
94489 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har redigerat mitt inlägg femton ggr medan jag filosoferar o tänker o kommer på flera saker

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
PeOR skrev:
Sedan grunnar jag lite på bromskurvorna. Du har bättre bett än mig. Nu hade jag inte mina vanliga PFC belägg. Men vad kör du för däck/bromsuppsättning?

Peo.


PFC och Yokohama 048 - 235/40-18

Skumt med retardationen eftersom du har lägre vikt, jag ligger på ca 1530 tomvikt, uträknat från vägningar som varit 1650 med mig o halv tank.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
PeOR skrev:

När jag går ut ur idioten så lägger jag i trean vid 77 km/h. På det sättet slipper jag en sekund på varvtalsstoppet på krönet innan Liton.


Ja, vi växlar ganska lika där, shortshiftar _innan_ man ska svänga vänster efter idioten.

Men som det ser ut i graferna så skulle man kanske kunna köra tvåan genom både vänstern och kvällsposten men det känns som det blir på håret med varvtalstoppet.... Och bråttom o trixigt att få i trean ut ur kvällsposten... Med SMG-låda o paddlar på ratten skulle man kunna experimentera mer med vilken växel man har i

_________________
Magnus Thomé
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Jag bromsar mycket tidigare än dig på långa rakan. Jag vet att jag fegar lite här. Man blir så svettig varje gång man inser att "det här kanske inte går". Det ser ut som att jag bromsar 200 meter innan kurvan. Om det är fallet så får jag minsann skämmas. Jag tror jag brukar ställa mig på bromsen precis när asfaltslagningen börjar. Jag trodde det är vid 130 meter. Men det kanske är längre ifrån. När jag bromsar så brukar jag ha så att jag rullar en halv sekund innan jag måste styra in. Så konsekvent för tidigt.

Med bekännelsen ovan så "makar min graf sense". Jag bromsar alldeles för tidigt. Du tjänar många sköna meter och mina högre hastigheter senare på banan tar mig precis förbi igen. Med ett frågetecken för NGK krönet så tror jag inte längre det finns några direkta fel i grafen.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Fredrik Å här på forumet gjorde ytterligare en halv sekund bättre varvtid med sin tidigare 944 turbo. Han kör 15 km/h snabbare än vi innan Kvällsposten. Nu hade han turbo som tillsammans med bra knuff på trean gjorde att han hade helt annan acceleration. Kanske vi kan få mer fart på tvåan och en snabb växling någonstans...

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
PeOR skrev:
....
på tvåan och en snabb växling någonstans...

Peo.

Dags o köpa nyare M3 med SMG-2 med växlingspaddlar...

_________________
Magnus Thomé
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



RobbanT skrev:
Hur brukar ni med FWD ta Litokurvan? Känner att det är den kurvan jag har minst koll på när det gäller knutan. Tar ni ut kurvan eller styr ni in relativt snabbt och smeker kurvan? För egen del så känns det bättre att vänta ut kurvan lite och sen gå mer rakt på curbsen, känns stabilare inför bäcken.

Det spåret du beskriver känns ganska normalt och oftast tycker jag nog att folk väljer att köra så. J

ag själv föredrar dock att ligga tajt på insidan av kurvan hela vägen runt men det beror mest på att jag har väldigt motorsvag bil med dålig väghållning så jag måste ändå köra ganska sakta genom kurvan och då tjänar jag inget på att gå ut från kanten.
Det är ju dessutom viktigt att inte komma för långt ut från innerkanten påväg tillbaka mot kurvan över bäcken för då förlorar man utgångshastighet och slutfart på rakan sen.

Tycker även att STCC-förarna brukar köra mer som jag men det kan iofs bero på att dem kör mer defensivt i den kurvan än vad man gör under en normal banträff.

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
RobbanT
Malmö
Här sen Maj 2007
Inlägg: 42



Blir till att testa 13 juli. Ska du köra David?

_________________
Robin TOpelius

www.sodervidinge.se
Citera
david-o
Baar - CH
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1134



RobbanT skrev:
Blir till att testa 13 juli. Ska du köra David?
Tror tyvärr inte det, plånboken tillåter nog inte så många körningar i sommar. Men det var riktigt kul förra helgen med HPC. Knutstorp är utan tvekan den roligaste banan att köra på!

_________________
David Olsson
Lotus Elise SC
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Jag har gjort lite fler jämförelser. Här kommer Tommys Z3M (rött) i jämförelse med vår referens Daniel i sin CSL (blått) och sedan jag själv också förstås (grönt).



Mina kommentarer till Thommy längs banan.

1. Broms på långa rakan - Mina bromsar är sämst. Du kan också förbättras här. Daniel bromsar absolut bäst.
2. Jag bromsar ner mest av oss. Du och jag har samma tid där vi kör med lägst hastighet. Daniel gör något eftersom han bara har en kort punkt där han kör som saktast. Jag behöver ta reda på hur han gör. Säkert en tiondel att hitta.
3. Du kan sannolikt hitta lite mer hastighet över NGK. Du släpper på gasen och väntar in kurvan. Jag och Daniel gasar tills vi bromsar. Sannolikt en tiondel du kan hitta.
4. Efter NGK - Detta stället är det enda jag tror du kan göra väsentligt bättre. Jag och Daniel går på full gas nerför backen. Du avvaktar tills efter vänstern. Jag kollade igenom några varv och inte alla droppar du lika mycket i hastighet. Men du gasar aldrig fullt nerför backen. Givetvis måste man släppa innan vänstern. Men det finns utrymme.
5. Du är snabbast av oss in i och ut ur idioten.
6. Daniel lyckas köra vänstern efter idioten snabbare än oss båda. Här finns lite att hitta med rätt spår/bättre balans i bil.
7. Innan Kvällsposten så har du och Daniel fått upp farten. Jag kör på trean och har ingen fart. Jag måste gå på tvåan här - för jag antar att du gör det?
8. Vi har mycket att hämta i Liton jämfört med Daniel. Kanske balansen i CSLn. Eller körskicklighet. Vet inte.
9. Du tappar fart i bäcken jämfört med oss

När jag satte målpunkten för att få din och Daniels fil att matcha så blev ditt varv 1,10,0. Daniels är 1,08,4 och mitt är 1,10,2. Jag tror att du kan hitta 0,5 sekunder nerför NGK. Om vi sedan kan lura av Daniel hans trick (och våra bilar kan göra detsamma) så kanske vi har en 0,5 sekund till. 1,09,0 borde vara möjligt!

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Här är samma sak med SiggeS3. Hans i rött, Daniel i grönt och jag i blått.



Mina kommentarer till Henrik.

1. Lite tidig broms. Har du bra klossar?
2. Fantastisk acceleration ut ur Ronnie Petterson. Du har nästan samma acc på trean som jag på tvåan.
3. Du kan nog köra fortare nerför NGK krönet. Jag tror du safar lite där.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Kul läsning Peo!

Jag ska göra lite justeringar på bilen med bla mer camber bak och ny koppling, man ser det klart när jag kommer ut på rakan att det slirar i växlingen. Målet är att komma under 1.08

Under dagen där filen som du gämnför med kom till gjorde jag lite tester med hårdheten på dämparna, jag har 42 lägen att ställa dom i, på Ringen kör jag i läge 20 runt om på Svenska banor läge 30 fram och 25 bak (hårdare än ringen). Under detta varvet på knutan har jag dämparna i läge 20 fram och bak, provade sedan att spänna mer fram och bak men kunde inte komma ner under 1.08.6.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



om det är någon som inte vill bli publicerad - skicka inte loggar till mig. Då blir det så här. Daniel får lida hårt tills det kommer någon standardbil som gör bättre varvtider. Ledsen, Daniel! Ring om du vill att jag dämpar exponeringen.

Nu har jag fått lite data från Kimmen som 1,05,5 i rött. Daniel är referens med 1,08,4.



Nu har Kimmen och Daniel helt olika spår, sannolikt beroende på skillnaden på bil. Då hamnar kurvorna ur fas. Det går inte att dra någon direkt slutsats av vem som "kommer först" vid olika sträckor. Det beror i högre grad på om man tagit innerspår i Ronnie Petersson eller ej, spårvalet i idioten...ja mest överallt.



Jag vill påstå att halva tidsskillnaden hör hemma över och efter NGK krönet ända fram till vänstern innan idioten. Sedan är Kimmen lite snabbare över resten av varvet i idioten, Kvällsposten, liton och bäcken.

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867



Här kommer en lättversion av analyserna. För skojs skull.



Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Riktigt trevliga grafer du gör Peo, mycket trevligt att kika på! det enda negativa är att man blir sugen på att bränna en massar laxarpå en drift eller performance box

förresten är det krav på driftboxen eller den enklare duger till detta?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2615



johan sjöström skrev:
Riktigt trevliga grafer du gör Peo, mycket trevligt att kika på! det enda negativa är att man blir sugen på att bränna en massar laxarpå en drift eller performance box

förresten är det krav på driftboxen eller den enklare duger till detta?

Jag kör med den billigare performance boxen thumbs up .

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



johan sjöström skrev:
Riktigt trevliga grafer du gör Peo, mycket trevligt att kika på! det enda negativa är att man blir sugen på att bränna en massar laxarpå en drift eller performance box

förresten är det krav på driftboxen eller den enklare duger till detta?


Performance boxen ska duga fint det är bara driftvinklarna du slipper

Synd bara att den har så kass display när man ska använda den som laptimer
som loggverktyg för senare analys är den ju perfekt som.

Bästa läsningen vore en sån här som laptimer & en performance box som logg
http://www.laptimer.se/laptimer.php?view=productPage&product=29&am . . . .

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Michael Bäck skrev:
Performance boxen ska duga fint det är bara driftvinklarna du slipper

Synd bara att den har så kass display när man ska använda den som laptimer
som loggverktyg för senare analys är den ju perfekt som.

Bästa läsningen vore en sån här som laptimer & en performance box som logg
http://www.laptimer.se/laptimer.php?view=productPage&product=29&am . . . .

Jag tycker faktiskt att displayen fungerar bra i laptimermode. Jag skaffade min ganska nyligen och provade den först i söndags, så jag har inte sett hur det såg ut innan senaste uppdateringen av mjukvaran. Siffrorna var mindre tidigare.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Med uppdaterad programvara i driftboxen är displayen tydligare.

Riktigt kul att se skillnaden! Det märks att min bil är tyngre, det är ganska stor hastighets skillnad så fort det svänger lite skarpare. Jag har kollat på G karfterna på mina varv och det pikar på över 1,7 G över bäcken.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tack Peo! Jag har bra fart på korta rakan efter NGK och vänsterknixen
Men Kvällsposten och Liton är ju hhhrmmmm.... inte så optimalt körda helt klart. Fats Bäcken ser ju bra ut. Den här bilden ger ju en effektiv snabbanalys thumbs up så kikar man på greferna för mer exakt o detaljerad info

PeOR skrev:
Här kommer en lättversion av analyserna. För skojs skull.



Peo.
[/b]

_________________
Magnus Thomé
Citera
mcburn4ever
Södra Sverige
Här sen Apr 2005
Inlägg: 1589



Vad sägs om detta varvet?
Ett varv på Knutstorp..med lätt sladd över NGK..

http://www.youtube.com/watch?v=E8UPyEB5no8

_________________
Mvh /Pär Martinsson
PCS: 1509
Drivers Club: 22
NS: 143 varv / BTG: 7,56,48
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
DEN LÅNGA TRÅDEN OM - Knutstorp
<<   1, 2, 3, 4   >>
94489 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande