|
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2908
15 Apr 2017 20:52
borz skrev: | Hypotetisk fråga.
Föreställ följande scenario!
En bil registreras och godkänns som ombyggt fordon men ligger riktigt nära gränsen för 15kw- regeln.
Ett år senare plockas inredningen bort och fullbur monteras in.
Vid registreringsbesiktning väger bilen 20 kg för lite.
Hur förhåller sig Bilprovning till detta?
Godkänns ej? Släpps igenom? Ses på mellan fingrarna?
Körförbud?
Bilen kan väl inte behålla sin tjänstevikt för alltid.... |
Har svårt att tro att det blir något problem. Den som godkänner motorbytet med 15kW är SFRO.
Regbesiktningen ändrar nog bara tjänstevikten så jag tvivlar att de skulle upptäcka det felet, men en riktigt vass besiktningsmann karnske skulle göra det.
Går det inte att göra allt på en gång så slipper du regbesiktiga bilen två gånger? Om bilen är lite lätt kan du ju se till att den är lite tyngre med hjälp av reservhjul, batteri etc.
Bur brukar inte göra bilen lättare då buren brukar väga lika mycket som inredningen i den bakre delen av bilen.
_________________ Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
|
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745
18 Apr 2017 16:41
Jag instämmer MEN det finns alltid en risk att besiktningsorganen vill att SFRO ska titta på ett ombyggt fordon igen, om det ändras, och då kan ju tjänstevikt vs effekt komma upp igen.
Så det är ju klokt att ha koll på vikten, så blir det inte ett problem.
Gustaf
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
|
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56
19 Apr 2017 21:48
Räcker detta för att man ska anse att ingen del av bränslesystemet är i kupen?
_________________ Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar
Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
|
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745
20 Apr 2017 06:05
Jag skulle vilja ha en tätningslist mellan bakruta och "brandvägg", om det är rimligt tätt i övrigt så skulle jag säga OK till den lösningen för gatbruk.
Däremot skulle vi kanske få ha en dialog om fastsättning av tanken, batteri och batteriets placering men det var ju inte vad du frågade om :-)
Gustaf
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
|
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 460
21 Apr 2017 14:49
Generell fråga, gäller regeln om 15 kw/100 kg för ombyggt fordon enligt nedan?
Exempel: En bil med 1200 kg tjänstevikt med original motor på 80 kw får ny motor på max. 180 kw.
Självbärande kaross med förstärkningar, nyare fram och bakvagn, kraftöverföring, bromsar, hjul etc.
Jag har sett liknande, pågående byggen där de har fått OK som ombyggt fordon.
Kommer samma besiktningsregler att gälla för ombyggda fordon när rullande 50-årsgräns införs(?) nästa år?
D.v.s. en registreringsbesiktning och sedan inget mer.
Med vänlig hälsning
Thomas
_________________ Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
|
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19504
21 Apr 2017 15:09
C311 skrev: | Kommer samma besiktningsregler att gälla för ombyggda fordon när rullande 50-årsgräns införs(?) nästa år?
D.v.s. en registreringsbesiktning och sedan inget mer. | Lite OT;
Intressant aktiv feltolkning, bilen måste vara besiktad innan 50årsgänsen infaller...
Jag hoppas att man kan "väcka" besiktningen även efter 50årsdagen.
Kanske dags för den där 65an man funderade på, utan krav på annan bes än den efter regbes så kan ju modifieringarna glida iväg lite med tiden (gubben börjar bli alltför bekväm för att byta motor inför bes)...
|
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 460
21 Apr 2017 15:15
Niklas Falk skrev: | C311 skrev: | Kommer samma besiktningsregler att gälla för ombyggda fordon när rullande 50-årsgräns införs(?) nästa år?
D.v.s. en registreringsbesiktning och sedan inget mer. | Lite OT;
Intressant aktiv feltolkning, bilen måste vara besiktad innan 50årsgänsen infaller...
Jag hoppas att man kan "väcka" besiktningen även efter 50årsdagen.
Kanske dags för den där 65an man funderade på, utan krav på annan bes än den efter regbes så kan ju modifieringarna glida iväg lite med tiden (gubben börjar bli alltför bekväm för att byta motor inför bes)... |
Bilen är för närvarande avställd.
Med vänlig hälsning
Thomas
_________________ Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
|
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56
_________________ Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar
Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
|
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745
24 Apr 2017 07:31
C311 skrev: | Generell fråga, gäller regeln om 15 kw/100 kg för ombyggt fordon enligt nedan?
Exempel: En bil med 1200 kg tjänstevikt med original motor på 80 kw får ny motor på max. 180 kw.
Självbärande kaross med förstärkningar, nyare fram och bakvagn, kraftöverföring, bromsar, hjul etc.
Jag har sett liknande, pågående byggen där de har fått OK som ombyggt fordon.
Kommer samma besiktningsregler att gälla för ombyggda fordon när rullande 50-årsgräns införs(?) nästa år?
D.v.s. en registreringsbesiktning och sedan inget mer.
Med vänlig hälsning
Thomas |
Jag är inte helt säker på att jag förstår vad frågan egentligen är. Men, 1200 kg tjänstevikt ger möjlighet till 180 kW i ombyggt fordon. Om man har bytt motor, kraftöverföring (inklusive slutväxel) och hela bromssystemet klassas bilen som ombyggt fordon, förutsatt att de nya delarna är annorlunda än original och normalt sett inte helt motsvarar en seriemässig version av bilen. Motsvarande gäller bytta hjulupphängningar. För att 180 kW ska godkännas så ska bilen som helhet vara lämplig för den effekten (stomme, hjulupphängningar, bromsar osv).
När det gäller undantag från krav på kontrollbesiktning för 50 år och äldre så fanns det i förslaget som SFRO lämnade svar på inga undantag för ombyggt fordon, dvs ombyggt fordon skulle också befrias från kontrollbesiktning. Det slutliga förslaget som ska notifieras internationellt har vi inte sett så där vet vi inte vad som står.
Värt att uppmärksamma är att man fortfarande är skyldig att inställa bilen till registreringsbesiktning om man ändrar den från godkänt utförande, det är ju ingen frisedel att göra vad man vill. Min spaning mot bakgrund av den kringinformation som släppts är att man lär öka antalet flygande besiktningar vilket gör att man kanske ska vara lite försiktig med att utnyttja systemet för mycket.
Gustaf
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
|
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
|
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56
24 Apr 2017 12:52
Tack för feedback. Åtgärdar det.
Har du något bildexempel på dessa "metallband"?
_________________ Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar
Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
|
moggemx
Pajala
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1
Ny på att skriva inlägg i forumet
24 Apr 2017 21:13
Såhär gjorde jag!
Bockade aluminium "plattjärn" som hängslen runt tanken, klistrade på gummilister mellan hängslena och tanken och även på profilerna som tanken står på så den absolut inte ska kunna röra sig.
På framsidan av tanken så sitter infästningsskruven vertikalt istället så man liksom spänner ner tanken så den sitter ordentligt.
_________________ Morgan Roth Andersson
|
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745
25 Apr 2017 22:16
Det där är ett bra exempel :-)
Gustaf
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
|
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 460
27 Apr 2017 00:22
therealpinto skrev: | C311 skrev: | Generell fråga, gäller regeln om 15 kw/100 kg för ombyggt fordon enligt nedan?
Exempel: En bil med 1200 kg tjänstevikt med original motor på 80 kw får ny motor på max. 180 kw.
Självbärande kaross med förstärkningar, nyare fram och bakvagn, kraftöverföring, bromsar, hjul etc.
Jag har sett liknande, pågående byggen där de har fått OK som ombyggt fordon.
Kommer samma besiktningsregler att gälla för ombyggda fordon när rullande 50-årsgräns införs(?) nästa år?
D.v.s. en registreringsbesiktning och sedan inget mer.
Med vänlig hälsning
Thomas |
Jag är inte helt säker på att jag förstår vad frågan egentligen är. Men, 1200 kg tjänstevikt ger möjlighet till 180 kW i ombyggt fordon. Om man har bytt motor, kraftöverföring (inklusive slutväxel) och hela bromssystemet klassas bilen som ombyggt fordon, förutsatt att de nya delarna är annorlunda än original och normalt sett inte helt motsvarar en seriemässig version av bilen. Motsvarande gäller bytta hjulupphängningar. För att 180 kW ska godkännas så ska bilen som helhet vara lämplig för den effekten (stomme, hjulupphängningar, bromsar osv).
När det gäller undantag från krav på kontrollbesiktning för 50 år och äldre så fanns det i förslaget som SFRO lämnade svar på inga undantag för ombyggt fordon, dvs ombyggt fordon skulle också befrias från kontrollbesiktning. Det slutliga förslaget som ska notifieras internationellt har vi inte sett så där vet vi inte vad som står.
Värt att uppmärksamma är att man fortfarande är skyldig att inställa bilen till registreringsbesiktning om man ändrar den från godkänt utförande, det är ju ingen frisedel att göra vad man vill. Min spaning mot bakgrund av den kringinformation som släppts är att man lär öka antalet flygande besiktningar vilket gör att man kanske ska vara lite försiktig med att utnyttja systemet för mycket.
Gustaf |
Stort tack Gustaf!
Motor, hela drivlinan, hjulupphängningar, bromsar, styrning byts ut mot nyare delar från andra biltillverkare. Karossen får förstärkningar och anpassas till de nya delarna. Delar av torpedvägg och golv byts ut.
En registreringsbesiktning kan inte undvikas men har man långt att åka till besiktning vart annat år är det en fördel om kravet tas bort. Något töjer man väl på reglerna ibland men några excesser är det inte fråga om.
Flygande besiktningar sker nog mest i mer tätbefolkade delar av landet, i samband med större bilevenemang eller diverse punktinsatser. Det har aldrig hänt mig på 40 år men däremot vet jag att den yngre generationen har fått föreläggande om registreringsbesiktning för en trasig glödlampa i en sidoblinkers och liknande. En gammal gubbe i en liten bil som åker och köper glass ibland prioriteras inte speciellt högt.
Med vänlig hälsning
Thomas
_________________ Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
|
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56
03 Maj 2017 23:51
2.3 Smörjsystem/ledningar
Oljetank får ej monteras utanför bilens huvudstruktur om den ej är skyddad av en krocksäker konstruktion. Trycksatta ledningar ska ha skruvkopplingar av fast typ alt. rillade anslutningar med slangklämmor och vara skyddade mot mekanisk påverkan och brand. Alla övriga ledningar, kylvätska och smörjolja, i förarutrymmet skall täckas och skyddas mot brand och även mot slitage och skador.
Gäller detta enligt sfro besiktning?
Vad brtyder bilens huvudstruktur?
Att ha torrsumpstanken sittandes innanför framskärmen men utanför rambalken bakom framlampan är de ett problem?
Om det är ett problem. Får man dra oljeslangarna inne igenom bilens kupé bak till bagaget?
_________________ Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar
Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
|
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745
04 Maj 2017 06:48
Motsvarande formella krav finns inte för gatreggning men i praktiken gäller ju samma sak, ungefär.
Jag skulle kanske inte underkänna en torrsumpstank på föreslagen placering men jag skulle nog föreslå att den flyttas, inte minst för att få bättre viktfördelning. Om slangarna inte är skarvade så kan de gå genom kupén men man behöver ju täcka/skydda dem, både så man inte bränner sig, och så man minimerar risken för skada på slangarna.
Jag brukar också starkt rekommendera att man följer de tävlingsreglementen som finns, om man kan. De flesta bilar där detta är en fråga, kommer förr eller senare att vilja testas på bana. Då är det ju trist om man inte får köra...
Gustaf
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
|
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56
04 Maj 2017 09:05
tack för svaret. Då hoppas ja de är okej nu så ser ja över det senare. För den ska ju åka på bana
_________________ Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar
Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
|
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5290
04 Maj 2017 09:48
Om man reggar bilen för enbart en passagerare i en Civic Hatchback -92 dvs reggar bort baksätet kan man då efteråt installera en halvbur utan att registreringsbesiktiga den då den tar upp bakre platserna som är bortreggade?
Bara en tanke jag inte kan släppa.
/R
_________________ R0b1n F0rsb3rg
______________________
|
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745
04 Maj 2017 10:14
Jag vet inte säkert, det är troligen delvis en tolkningsfråga som besiktningsorganen får stå för.
Gustaf
_________________ ---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
|
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56
07 Maj 2017 21:10
Någon som vet vad decibelmätaren ska stå på när man mäter avgssljud.
Går att välja dessa lägen. DB, DB(A), DB(B) eller DB(C)
Edit: verkar vara db(a). Men någon får gärna bekräfta.
_________________ Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar
Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
|
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161
08 Maj 2017 01:46
dbA och på FAST om du har det.
_________________ Jörgen Bock
|
|