Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 97, 98, 99 ... 109, 110, 111   >>
51 besök idag (623217 totalt)
Grappo-Soda
08
Här sen Sep 2017
Inlägg: 4



therealpinto skrev:

Det finns inga närmare föreskrifter om andra modifieringar, men anpassad luftbox och grenrör är sällan problem. Motorfästen och växellåda brukar inte heller direkt ge bekymmer.

En liten uppdatering på det här med luftbox/plenum - Det verkar som man kan behöva flytta gasreglaget/insugningsröret från höger sida till baksidan in i boxen, om du förstår.
Motorn ska roteras från transversellt till longitudinellt och det verkar kunna bli trångt upp mot brandväggen!

Skulle det flyga tror du?

_________________
Håkan Olsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det brukar vara OK att "vända" insug så att byta plats för spjället bör också funka.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Grappo-Soda
08
Här sen Sep 2017
Inlägg: 4



Tack! thumbs up

_________________
Håkan Olsson
Citera
SaabAero
Jämtland
Här sen Nov 2011
Inlägg: 54



Frågan är antagligen besvarad tidigare men jag är för lat för att läsa 98 sidor

Har en Saab og900 årsm -94 (CAB) som är importerad från USA.
Bilen har fått svenskt regnummer men är inte regbesiktad.
Har jag möjlighet att göra några förändringar av bilen inför regbesiktningen ?

Vill framförallt byta ut den tråkiga sugmotorn med automatlåda till en turbomaskin med manuell låda.
Även andra detaljer som dragkrok och lite bredare hjul är intressant.

Är det möjligt att göra dessa förändringar och få bilen godkänd i en regbesiktning?

_________________
Urban Lindgren
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



SaabAero skrev:
Frågan är antagligen besvarad tidigare men jag är för lat för att läsa 98 sidor

Har en Saab og900 årsm -94 (CAB) som är importerad från USA.
Bilen har fått svenskt regnummer men är inte regbesiktad.
Har jag möjlighet att göra några förändringar av bilen inför regbesiktningen ?

Vill framförallt byta ut den tråkiga sugmotorn med automatlåda till en turbomaskin med manuell låda.
Även andra detaljer som dragkrok och lite bredare hjul är intressant.

Är det möjligt att göra dessa förändringar och få bilen godkänd i en regbesiktning?


Det går att regga som ombyggt fordon direkt, samtidigt som importreggning. Men om dina tänkta ändringar inte hamnar inom ramen för ombyggt fordon är det mer tveksamt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Custom
Varberg
Här sen Jun 2008
Inlägg: 17



Är det godkänt (SFRO/ Bilprovningen) att kapa bort fästena för org. bromsok på en bakaxel och svetsa dit nya?

Man kan ju tycka att det borde vara ok med tanke på att man får svetsa dit alla andra fästen, momentarm, fjäderskålar och dämpare, utan att göra ett förstörande prov..
Axeln är inget exotiskt, en vanlig 1031.
Får inte dit några adapterplattor mellan org. infästning och nya oken utan att byta ut allt igen, och då tar det i dämparen istället..

/David

_________________
David Herbertsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Custom skrev:
Är det godkänt (SFRO/ Bilprovningen) att kapa bort fästena för org. bromsok på en bakaxel och svetsa dit nya?

Man kan ju tycka att det borde vara ok med tanke på att man får svetsa dit alla andra fästen, momentarm, fjäderskålar och dämpare, utan att göra ett förstörande prov..
Axeln är inget exotiskt, en vanlig 1031.
Får inte dit några adapterplattor mellan org. infästning och nya oken utan att byta ut allt igen, och då tar det i dämparen istället..

/David


Ja...kan man bygga fästen i svetsbart material, och helst svetsa i axelrören, så brukar det inte vara några problem.

Behöver man svetsa i "gjutgods" kan man behöva kolla vilket tillsatsmaterial och svetsmetod som är lämpligt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Custom
Varberg
Här sen Jun 2008
Inlägg: 17



therealpinto skrev:
Custom skrev:
Är det godkänt (SFRO/ Bilprovningen) att kapa bort fästena för org. bromsok på en bakaxel och svetsa dit nya?

Man kan ju tycka att det borde vara ok med tanke på att man får svetsa dit alla andra fästen, momentarm, fjäderskålar och dämpare, utan att göra ett förstörande prov..
Axeln är inget exotiskt, en vanlig 1031.
Får inte dit några adapterplattor mellan org. infästning och nya oken utan att byta ut allt igen, och då tar det i dämparen istället..

/David


Ja...kan man bygga fästen i svetsbart material, och helst svetsa i axelrören, så brukar det inte vara några problem.

Behöver man svetsa i "gjutgods" kan man behöva kolla vilket tillsatsmaterial och svetsmetod som är lämpligt.

Gustaf


Tackar för svaret.
Om inte fästet ska bli onödigt krångligt så är det nog lämpligast att svetsa i det i axeländen som är i gjutgods, Google säger gjutstål i Danas axlar?, hur ser "bevisbördan" ut vid en eventuell diskussion vid registreringsbesiktningen?
Räcker det att säga att man har svetsat med den och den pinnen eller är det mer djuplodande svar än så som krävs?

/David

_________________
David Herbertsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Custom skrev:

Tackar för svaret.
Om inte fästet ska bli onödigt krångligt så är det nog lämpligast att svetsa i det i axeländen som är i gjutgods, Google säger gjutstål i Danas axlar?, hur ser "bevisbördan" ut vid en eventuell diskussion vid registreringsbesiktningen?
Räcker det att säga att man har svetsat med den och den pinnen eller är det mer djuplodande svar än så som krävs?

/David


Normalt sett är det OK om man kan visa upp svetselektroden man använt, gärna tillsammans med specifikation på den. Jag skulle också rekommendera att man gör och dokumenterar ett svetsprov i gjutstålet, lika mycket för din egen skull, så man inte behöver vara så orolig för att det brister.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Custom
Varberg
Här sen Jun 2008
Inlägg: 17



Då tackar jag för det thumbs up

/David

_________________
David Herbertsson
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5278



Kollat SFROs hemsida men bli inte klok på om det är vägen för OMBYGGT FORDON eller INTE OMBYGGT FORDON jag ska gå.

Bilen: Honda Civic ESI 1992 125hk

Planen
Bromsar: 282mm fram (240mm original) 260mm bak (209mm original) Stålomspunnet runtom.
Huvudbromscyl: 1" Från Integra
Stötdämpare: Coilovers från D2
Bussningar: Polyutheran i hela chassit.
Övrigt chassi: 2st skalstolar, halvbur som byggs ut till helbur.
Motor: Inte helt 100% men lutar åt en ca 200Hk turbo 4cyl motor.

Vilken väg bör jag gå?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



robber skrev:
Kollat SFROs hemsida men bli inte klok på om det är vägen för OMBYGGT FORDON eller INTE OMBYGGT FORDON jag ska gå.

Bilen: Honda Civic ESI 1992 125hk

Planen
Bromsar: 282mm fram (240mm original) 260mm bak (209mm original) Stålomspunnet runtom.
Huvudbromscyl: 1" Från Integra
Stötdämpare: Coilovers från D2
Bussningar: Polyutheran i hela chassit.
Övrigt chassi: 2st skalstolar, halvbur som byggs ut till helbur.
Motor: Inte helt 100% men lutar åt en ca 200Hk turbo 4cyl motor.

Vilken väg bör jag gå?


Förmodligen ombyggt fordon, det brukar inte gå bra att regga bytta bromsar annars...och du klarar ju normalt sett inte effektökningen heller som ändrat fordon.

Dock bygger det på att du ser till att byta tillräckligt mycket (dvs du använder motor och växellåda som inte kommer från Civic, i korthet).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Custom
Varberg
Här sen Jun 2008
Inlägg: 17



therealpinto skrev:
Custom skrev:

Tackar för svaret.
Om inte fästet ska bli onödigt krångligt så är det nog lämpligast att svetsa i det i axeländen som är i gjutgods, Google säger gjutstål i Danas axlar?, hur ser "bevisbördan" ut vid en eventuell diskussion vid registreringsbesiktningen?
Räcker det att säga att man har svetsat med den och den pinnen eller är det mer djuplodande svar än så som krävs?

/David


Normalt sett är det OK om man kan visa upp svetselektroden man använt, gärna tillsammans med specifikation på den. Jag skulle också rekommendera att man gör och dokumenterar ett svetsprov i gjutstålet, lika mycket för din egen skull, så man inte behöver vara så orolig för att det brister.

Gustaf


Kan återkoppla ifall någon annan har tänkt göra en liknande operation på 1031/ Dana 30 axel:
Svetsbarheten var mycket god. Förvärmde till ca. 100 grader och svetsade med OK 48:or. Gjorde ett test och svetsade ihop två bitar, utan förvärmning, satte dom i skruvstycket och kunde böja dom fram och åter utan att svetsen gav sig. Biten böjde sig som ett homogent stycke.

/David

_________________
David Herbertsson
Citera
JLangstrom
Piteå
Här sen Dec 2017
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hej!Sitter och funderar lite på hur jag lagligt ska kunna få ner Mercedes OM606 turbomotor i en Volvo 700/900-serie. I och med att karossen tillåter 310Nm, men motorn har 330Nm går det ju inte att bara byta motor och regga. Tanken var då att bygga pickup av bilen för att få den som ombyggt fordon. Frågan är då, kan SFRO godkänna en liten ökning i vrid för att kunna registrera i detta utförande eller är det rakt nej då volvo angivit maxeffekt för karossen? Om det skulle godkännas, skulle då en pickupkonvertering räcka för detta, eller skulle ytterligare modifikationer behövas?
Undrar även hur förloppet vid registrering av pickupkonverterad bil ser ut. Krävs byggbesiktning under arbetets gång, eller är det som vid bygge av a-traktor, där man enbart registrerar slutresultatet?

MVH Johan

_________________
Johan Långström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Rent formellt blir bilen ombyggt fordon i och med pickup-reggningen vilket gör att man kan frångå Volvos maxvrid. Men det brukar vara smart att göra något som motiverar att man gör det - helst kraftigare bakaxel men man kan väl tänka sig att en välbyggd pickup med kryss i flakbotten och stadig flaklåda kan anses ha förstärkt kaross. Så jag skulle kunna acceptera det ökade vridet.

Eftersom det blir ett lite speciellt bygge så tycker jag man ska göra en byggbesiktning, det är ju normen i alla SFRO-besiktningar. Då minskar risken för krångel senare.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
JLangstrom
Piteå
Här sen Dec 2017
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


therealpinto skrev:
Rent formellt blir bilen ombyggt fordon i och med pickup-reggningen vilket gör att man kan frångå Volvos maxvrid. Men det brukar vara smart att göra något som motiverar att man gör det - helst kraftigare bakaxel men man kan väl tänka sig att en välbyggd pickup med kryss i flakbotten och stadig flaklåda kan anses ha förstärkt kaross. Så jag skulle kunna acceptera det ökade vridet.

Eftersom det blir ett lite speciellt bygge så tycker jag man ska göra en byggbesiktning, det är ju normen i alla SFRO-besiktningar. Då minskar risken för krångel senare.

Gustaf


Man tackar och bockar för svaret! En liten följdfråga bara; vad räknas som kraftigare bakaxel? Säg att man bygger på en Volvo 960 med delad bakaxel. Räcker det så med utbytt Diff samt starkare drivaxlar, eller är det annan komplett bakaxel med annan upphängning osv. Som gäller?

MVH

_________________
Johan Långström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag tror ju egentligen inte att 960 bakaxel är klassad eller avsedd för mer vridmoment så helst en helt annan axel.

Men jag tror inte att det ska behöva bli så stor fråga i detta fall.

Ska du ha manuell låda kan man också räkna på maxvrid på ettans växel - Volvos siffra på 310 Nm är ju angivet med Volvos låda. Det finns ju en beräkning för Cheva 305 med manuell låda som möjliggör 328 Nm om jag inte minns fel.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Simonsfoto
Eskilstuna
Här sen Jan 2018
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


jag har en impreza WRX från 2004.

jag har bytt ut motor, drivlina, bakaxel samt bromsar från en japansk såld Subaru STI. Samt ändrat dämpning och karossdelar till WRC delar.

Är detta något som går att regga om? Eller får inte de nya uppgraderade delarna komma samma tillverkare som originalet?

_________________
Simon Allinggård
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Delarna kan komma från samma tillverkare men det gäller i så fall att visa att de har krävt "ombyggnad" för att få dit (helst), eller åtminstone att de förändrar prestandan väsentligt. Men det blir alltid tveksamt om man bygger en "replika" av en bil som fanns från fabrik.

Om "allt" kommer från en STI, dessutom av samma generation som grundbilen, skulle jag inte tro att besiktningsorganen är så pigga på att ta det som ombyggt fordon.

Vi har en mall för specifikation av ombyggt fordon, där du som byggare kan beskriva exakt vad som skiljer på delarna. Mailar du mig (ulander snabela sfro.com) så kan du få mallen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Eastereverybodybay

Här sen Jan 2017
Inlägg: 11



Håller på med en Opel Kadett från 74 som strax ska till SFRO som ombyggt fordon.

Funderade på en fråga angående bakaxeln och fjädrarna. Bilen har bakaxel från Ascona.

När jag lyfter upp bilen på en bil-lyft så fjädrar bakaxeln ut ungefär 12 cm och vid 9-10 cm blir fjädrarna lösa, egentligen inget problem i sig då fjädrarna åker i rätt läge igen när bilen sänks ned på golvet.
Och så långt som 9-10 cm fjädrar ju inte bakaxeln ut när man kör bilen, ja det ska ju då vara om man flyger med bilen, vilket jag ju inte har planerat.

Är det tillåtet att sätta ett vajerstopp mellan bakaxeln och karossen, alltså en ögla i bakaxeln och en ögla i karossen och sen en kort vajer med vajerlås där i mellan som gör att bakaxeln inte kan fjädra ut mer än typ 7 cm när bilen lyfts upp?

Vet att jag hade något sånt på en gammal rallybil för typ 20-25 år sedan.

Men frågan är om SFRO och bilprovningen har någon invändning mot detta.

_________________
Patrik Lundström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Hej

Visst kan man använda drop-stops för att förhindra att fjädern blir lös. Det sitter till och med original på ett antal bilar.

Jag rekommenderar som grundinställning att drop-stops görs så att du får så lång utjädring som möjligt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 97, 98, 99 ... 109, 110, 111   >>
51 besök idag (623217 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande