Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3, 4 ... 109, 110, 111   >>
28 besök idag (622422 totalt)
John Ingemarson
Lidköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 66



therealpinto skrev:

D. Bilen vägs vid regbesiktningen, man går på motorns originaleffekt (det som motornumret säger) om den inte är uppenbart ändrad - då kan bromsintyg godtas.
EGustaf


Detta förutsätter väll att motorn inte avgascertifierad?

_________________
Be that machine that works in your hand
<- Blir den klar?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Hej

Helt riktigt John - intyg på motoreffekt (annan än "nya" motorns originaleffekt) kan egentligen bara komma ifråga på amatörbyggen eller ombyggda fordon av årsmodell -75 eller äldre.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
John Ingemarson
Lidköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 66



Funderade lite på buller mätningen? Kan man skaffa intyg om den på annat håll eller måste den göras vid bes?

_________________
Be that machine that works in your hand
<- Blir den klar?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Hej

Bullerprovet brukar oftast bara behövas när man reggar ett amatörbyggt fordon. Då är det i praktiken upp till Bilprovningen (den lokala stationen) att bestämma vilka bullerintyg man godtar. Ibland accepteras intyg från SP, Kommunens miljö/hälsokontor (eller motsvarande), men ibland är det bara SFRos bullerintyg som man tar emot.

Detta bör man alltså kolla med sin station i förväg.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2595


Trådstartare
Kristian Larsson skrev:
Hur är det med rutor på ombyggt fordon?
Antar att frontruntan fortfarande måste vara av glas. Men resten?

På en "standardreggad" bil måste tydligen alla rutor vara av glas


Diskuterade detta när jag hade en besiktningsman från SBP i garaget(!) i veckan. Enligt honom är det helt OK att byta till plast, bara de är fullt genomsynliga. Frågade dock inte om framrutan.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
John Ingemarson
Lidköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 66



Vad är bullerkravet för vanlig personbil?

När vi ändå håller på, det nämns på sidan att om man bygger om framvagnen ska ett kvitto på inställning visas upp.

Jag har skaffat vr6 spindlar som är i stort sett identiska med orginal, dock sitter fästet till styrstaget lite "längre in" men det är det enda. Kommer det krävas att en fackman ställer in, eller räcker det att man gör det själv (har lite prylar som underlättar)

_________________
Be that machine that works in your hand
<- Blir den klar?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Hej

84dB(A) är gränsen för ombyggt och amatörbyggt fordon. Men observera att det gäller vid förbifartsprov.

om du själv klarar att ställa in hjulvinklarna, gör det, men notera vilka vinklar du valt. Uppmaningen om fackman och kvitto är för att påvisa hur viktigt det är med någorlunda rätt justering inför besiktningen. Det är många timmar som SFRo lagt ned på att justera folks hjulupphängningar ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
poppe
Söderhamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 141



Hehe, jag knycker lite av tråden jag med!

Jo, det är så att jag har en Fiat 126 -76 och i den sitter det en liten 2 cylindrig 600cc på 23Hk,
är det möjligt att montera en 4 cylindrig Lancia A112 Abarth motor på 70Hk och även ta bromsar från en likvärdig bil för att sedan få den godkänd som ombyggt fordon? Isf hur mkt pengar handlra det om mellan tummen och pekfingret?

Kan tilläggas att Fiaten har svansmonterad motor, men det visste du nog redan.

_________________
Pontus Bergström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Hej

Poppe, det är samma kostnad för alla ombyggda fordon (undantaget enkla cabbningar), 3000:- för SFRo-besiktning och cirka 1200:- för regbesiktning.

Problemet i ditt fall är bilens årsmodell - 1976 är det normalt sett krav på avgascertifierad motor och då måste du fixa intyg på Lanciamotorn. Det är betydligt enklare att regga om du väljer en motor med katalysator, varför inte från en Uno 75SX eller nåt sånt?

Så länge du har bromsar och hjulupphängningar som är vettiga borde 70-80 hk inte vara något som helst problem.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
poppe
Söderhamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 141



Jasså, det låter ju kanon det.
Så det spelar ingen större roll vad den har för "ursprungseffekt" då?
Bara man uppdaterar chassi och bromsar?
Så i princip skulle det gå att regga den med en uno turbo motor då?

Så priset hamnar på 3000:- för denna form av reggning?

Bara hem och snickra då.

Får tacka för sveret föresten..

_________________
Pontus Bergström
Citera
poppe
Söderhamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 141



Vi tar ännu en fråga medans vi ändå är igång.
om bilen hade varit från 75 eller äldre så var det inga avgaskram så som jag förstod dej?
Betyder det att man skulle kunna ragga en bil med vilken motor som helst i stortsätt, tex en motorcykelmotor eller en skoter motor?

Bara exempel, men jag tycker ämnet var intressant.


Mvh
/Pontus

_________________
Pontus Bergström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Hej

Ursprungseffekten spelar in såtillvida att den kan påverka vilka andra förstärkningar man vill se. Ska man gå från 23 till 105 hk så lär du få styva upp själva karossen betydligt också.

Är bilen av årsmodell -75 eller äldre så går det att regga med en MC/skotermotor om man vill.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
poppe
Söderhamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 141



Tack för svaren! thumbs up

Men vad innebär "styva upp själva karossen betydligt"

Vad är det man för göra då? Bur?

Känner att jag börjar bli tjatig nu, sorry!

_________________
Pontus Bergström
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



redaktion@wheels-mag.se

Glöm inte att ange vad Du vill ha (SFRo bygghandboken), antal, namn och adress. Priset är ca 283 kr + postens avgifter (ca 70 kr).

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Hej

"Styva upp karossen" måste man göra efter bilens förutsättningar. Fullbur kan vara ett sätt om den knyter an till de punkter i karossen som får ta mer last. Generellt sett så får man kolla på fästen för motor, transmission och hjulupphängningar. Förstärk där det kan behövas - det är förstås olika från bil till bil.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
poppe
Söderhamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 141



therealpinto skrev:
Hej

"Styva upp karossen" måste man göra efter bilens förutsättningar. Fullbur kan vara ett sätt om den knyter an till de punkter i karossen som får ta mer last. Generellt sett så får man kolla på fästen för motor, transmission och hjulupphängningar. Förstärk där det kan behövas - det är förstås olika från bil till bil.

/Gustaf


okej, jag får tacka för dom bra svaren!
Nu är deet bara att ta tag i sig själv och påbörja nåt kul budget projekt då..

_________________
Pontus Bergström
Citera
John Ingemarson
Lidköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 66



hm kom på en sak som jag inte hittat någonting om...

om man tex får för sig att ett år efter sfro besiktning uppgradera bromsarna från 1kolvs till 4kolvs ifram, går detta att genomföra med en vanlig reg.bes?

_________________
Be that machine that works in your hand
<- Blir den klar?
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Hej

John I skrev:
hm kom på en sak som jag inte hittat någonting om...

om man tex får för sig att ett år efter sfro besiktning uppgradera bromsarna från 1kolvs till 4kolvs ifram, går detta att genomföra med en vanlig reg.bes?


Det beror på besiktningsmannen på Bilprovningen, men det vanligaste är att man kräver in ett nytt bromsprov från SFRo. En sån sak tar vi 300:- per timme för och man kan räkna med minst 2-3 timmars arbete med intygsskrivning etc. Det är alltså klokt att bygga som man vill ha bilen direkt ;-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172



Så.. Om jag nu vill bes som ombyggt fordon och har som jag har ca 550hp och bilen väger ca 1000kg -94,, det kommer ej gå då..?

Det sitter Quife 6petad låda,, bromsvåg +massa mer godis..

Är det kört för mig då eller..??

Edit: Det sitter även bara 6punktsbälten, inga torkare mm..
Mvh Robban..

_________________
Robert Uhr.
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hur är det med sammanfogning av karosseridelar på ombyggt/amatörbyggt fordon?
Är det tex tillåtet att nita ihop trösklar och liknande?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
John Ingemarson
Lidköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 66



Citat:

Så.. Om jag nu vill bes som ombyggt fordon och har som jag har ca 550hp och bilen väger ca 1000kg -94,, det kommer ej gå då..?

Det sitter Quife 6petad låda,, bromsvåg +massa mer godis..

Är det kört för mig då eller..??


motorns effekt räknas enligt orginal och inte bromspapper eller liknande om inte bilen motorn sitter i är före -75 vilket din inte är. Du får alltså inte "trimma" motorn bara för att du reggar som ombyggt.

Det som krävs är alltså att du inte har samma motor som bilen lämnade bandet med (utbyte av motor+drivlina samt bromssystem)

Växellåda och bromsvåg ska inte vara några problem, antar att bromsarna i sig inte är orginal...

Gustaf kan nog förklara lite utförligare

_________________
Be that machine that works in your hand
<- Blir den klar?
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3, 4 ... 109, 110, 111   >>
28 besök idag (622422 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande