Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 109, 110, 111   >>
21 besök idag (624452 totalt)
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

Robbans Saab kan i dagsläget bara reggas med en originalmotor. Svar på övriga frågor om den (bälten etc.) är redan besvarat.

Skarvning av karossdelar kan göras på olika sätt beroende på vad de har för funktion. Det går inte att svara på det generellt, men bärande delar ska förstås sitta ihop ordentligt. Jag diskar inte ett bra nit/limförband direkt, men det är som sakt en fråga från fall till fall.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172



therealpinto skrev:
Hej

Robbans Saab kan i dagsläget bara reggas med en originalmotor. Svar på övriga frågor om den (bälten etc.) är redan besvarat.
/Gustaf


Definiera originalmotor..?!

Då jag inte har någon helbilsbodkännande på bilen så får jag köra med X-grenrör ,, bytt snurra mmm..!

Iallafall vid vanlig bes...

_________________
Robert Uhr.
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Robert Uhr skrev:
therealpinto skrev:
Hej

Robbans Saab kan i dagsläget bara reggas med en originalmotor. Svar på övriga frågor om den (bälten etc.) är redan besvarat.
/Gustaf


Definiera originalmotor..?!

Då jag inte har någon helbilsbodkännande på bilen så får jag köra med X-grenrör ,, bytt snurra mmm..!

Iallafall vid vanlig bes...


Beror nog mer på tur och/eller okunskap hos besiktningsmannen, man får helt enkelt inte trimma motorer på bilar nyare än 1975.

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
John Ingemarson
Lidköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 66



orginalmotor = Motorn ska vara i exakt det skick vad gäller effekt och avgasreningspåverkande komponenter som avgascertifiering avser
mao så får inget bytas...

_________________
Be that machine that works in your hand
<- Blir den klar?
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172



Mnjo.. Tvivlar.. Men ok..


Jag vet däremot att på SAAB så är det nyare än -97 så gäller det som ni sa,, inte en pryl "får" bytas..

_________________
Robert Uhr.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

Jag är helt säker på min sak, from 1976 är det strikt originalskick på motorn som gäller, om man ska följa lagarna till 100%. Det framgår ganska klart av SNFS 1992:12.

Vad som släpps i en kontrollbesiktning är som vanligt en annan sak.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172



Då är det alltså en ren tillfällighet att jag som har en -94 och i alla år utom detta bes kommit igenom oavsett motor..och polare som har -96 har också gått igenom..

Men de andra som har haft -97 har fått bygga om till original för att få igenom dom...
Men det är bara att vi har haft flyt då.?


ok,, du är ju bes man så..

/R

_________________
Robert Uhr.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

Tillfälligheter i kombination med att Bilprovningens folk (jag jobbar inte där) har fått för sig att ändringar på helfordonsgodkända bilar skulle vara mindre tillåtna (fast ur avgassynpunkt är det ingen skillnad).

Världen är orättvis...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172



Ja,, antar att du har rätt..

Men om det nu är så vid ombyggnation till ombyggt fordon tror jag att jag skippar den besikningen..!
Vill ej fuska.. Och om jag ska bes så måste jag ju i det fallet..

_________________
Robert Uhr.
Citera
Party
Örebro
Här sen Apr 2004
Inlägg: 10



Tänkte regga en Opel kadett C -75:a som ombyggt fordon,går det??
Motorn är en 2.0 på 165hk original med avgasrening/katalysator.
alltså motor o låda är bytt,samt bakaxel från ascona a,bytt komplett bromssystem.
måste jag göra några förstärkningar??
Bilen finns ju med 110/115hk i gte/rally utförande.......

Nån som vet??

Tacksam för svar.

_________________
Jimmy Jonsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Jimmy, med de ändringarna går det att regga som ombyggt fordon. Effekten bör vara okej om bromsystemet anses tillräckligt - bör kanske vara ventilerade skivor fram och gärna skivor bak.

Jag skulle knappast kräva speciella förstärkningar.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Party
Örebro
Här sen Apr 2004
Inlägg: 10



det funkar inte o på nått sätt få ner effekten på motorn så man slipper regga som ombyggt??
mvh

_________________
Jimmy Jonsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

Helst inte...hur mycket effekt har Opel intygat i Kadetten?

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Party
Örebro
Här sen Apr 2004
Inlägg: 10



Tror dom intygat 150hk.
mvh

_________________
Jimmy Jonsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

om bilen uppfyller kraven som Opel ställt upp för 150 hk kan du fråga om Bilprovningen går med på ett bromsintyg som visar på sänkt effekt till 150 hk, men det är stor risk att vridmomentet är för stort i alla fall. För att bromsningen ska vara trovärdig kan du få ta bort intercoolern eller montera mindre turbo. Bromsintyg kan bara komma ifråga på årsmodell 1975 eller tidigare.

Klarar du detta (det som står i stycket ovan) kan du klara dig från att regga som ombyggt fordon. Men enda fördelarna med det är egentligen att du sparar drygt 3000kr. Möjligheterna att bygga bilen som du själv vill minskar betydligt...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Party
Örebro
Här sen Apr 2004
Inlägg: 10



ok tackar så mkt.

Men om jag reggar som ombyggt fordon med vissa förändringar,och jag sen
bygger om mer lr höjer effekten lr liknande,måste jag göra en ny besiktning(3000kr)??
mvh

_________________
Jimmy Jonsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

om du ändrar bilen så att det krävs en ny regbesiktning, så krävs också nya intyg från SFRo. Är det bara en mindre ändring räcker det ofta med ett enklare intyg (räkna med 900-1200:- nånstans) men ändrar du mycket (byter både bromsar och motor till exempel) får du nog räkna med en komplett SFRo-besiktning igen.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
poppe
Söderhamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 141



Hallå Gustaf!

Jag kom på några saker till, gällande avgassystem och tanklock.

Jag har nämligen en Fiat 124 Sport Coupé -73 under renovering också.
Får jag ha slutröret draget framför något av bakhjulen utan regbesiktning alltså?
Sen undrade jag hur det var med det med tanklocket, visst fick man ha tankpåfyllningen i skuffen?

_________________
Pontus Bergström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

Ändring av avgasrör är alltid lite knepigt, alla ändringar kräver egentligen regbesiktning men det brukar gå bra ändå. Men dels måste man anse att risken för att avgaser kommer in i kupén är liten, dels måste man anse att ljudnivån verkar okej.

Tom 1983 års modell är det OK med tankpåfyllning i bagagerum.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 315



Vad säger försäkringsbolagen när man vill försäkra en ombyggd bil?

Både vad gäller större motor och övriga fördyrande ombyggnationer är av intresse.

Det är ju intressant både vad gäller premien och även ersättning om olyckan skulle vara framme, för enkelhetens skull så har olyckan inte hänt på bankörning alternativt har bilen blivit stulen.

Någon som har erfanheter att dela med sig av?

_________________
Bo Eliasson

Det är kul att köra fort.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5745



Hej

På min bil blev det ingen skillnad alls i premie. Å andra sidan bytte jag sedan till Bilsport&MC-specialförsäkring - det är ju en hobbybil och med den försäkringen är jag mer säker på att få sansad ersättning om något skulle inträffa.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 109, 110, 111   >>
21 besök idag (624452 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande