Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
tråden läst  
411887 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3 ... 96, 97, 98  Nästa>>
 
   
Rikard Ahlin
Löddeköpinge





Här sedan: 04 Dec 2002
Inlägg: 2351
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2004 16:46     Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? Citera

Har funderingar på att regga min gamla BMW 1602 som ombyggt fordon, men är lite osäker på hur det går till samt vilka för och nackdelar det medför.

Anledningarna är:

1. Jag funderar på att bygga om bromssystemet med bromsvåg.
2. Vill kunna sätta i en S14 utan att SBP opponerar sig.
3. Vara säker på att SBP inte bråkar med mig om de andra modifikationenerna som jag gjort.

Frågor:

Antar att det enda sättet att få bilen genom SBP med bromsvåg är att regga om den?
Stämmer det att tillåten effekt i ett ombyggt fordon är 15 kW/100 kg? om så, vad krävs i övrigt i form av bromsar mm för att bilen skall gå igenom? Är det verklig vikt och uppgiven effekt som räknas? Är det krav på katalysator om motorn har varit försedd med det i sitt standardutförande?

Finns fler frågor, men vi börjar med dessa...


_________________
Rikard Ahlin
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Acke
Gotteborg





Här sedan: 15 Okt 2003
Inlägg: 1723
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2004 16:54     Citera

15 kW/100 kg gäller egenbyggt fordon ( typ super seven )

din räknas som ombyggt fordon och slipper då kw regeln... ( fusk.. )


kolla lite på www.sfro.com för mer info... ( eller vänta tills therealpinto dyker upp.. han e sfro besiktningsgybbe.. )


_________________
MackeMaehlum
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Arne
Vejbystrand





Här sedan: 28 Dec 2002
Inlägg: 1261
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2004 17:23     Re: Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? Citera

Rikard Carlsson skrev:
Har funderingar på att regga min gamla BMW 1602 som ombyggt fordon, men är lite osäker på hur det går till samt vilka för och nackdelar det medför.

Anledningarna är:

1. Jag funderar på att bygga om bromssystemet med bromsvåg.
2. Vill kunna sätta i en S14 utan att SBP opponerar sig.
3. Vara säker på att SBP inte bråkar med mig om de andra modifikationenerna som jag gjort.

Frågor:

Antar att det enda sättet att få bilen genom SBP med bromsvåg är att regga om den?
Stämmer det att tillåten effekt i ett ombyggt fordon är 15 kW/100 kg? om så, vad krävs i övrigt i form av bromsar mm för att bilen skall gå igenom? Är det verklig vikt och uppgiven effekt som räknas? Är det krav på katalysator om motorn har varit försedd med det i sitt standardutförande?

Finns fler frågor, men vi börjar med dessa...


Du måste ha katalysator med en ny motor som hade det original.
Jag har SFRos bygghandbok/bibel, den kan du få låna.. står allt om regler mm.


_________________
/Arne Lindgren
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Acke
Gotteborg





Här sedan: 15 Okt 2003
Inlägg: 1723
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2004 17:43     Citera

vet inte om det är samma på amatörbyggt och ombyggt, men på amatörbyggt kan man betala en "miljödispans" på 7000:- som gör att man slipper allt sådant...


_________________
MackeMaehlum
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Peter Karlsson
Gränna/Huskvarna





Här sedan: 11 Dec 2002
Inlägg: 1442
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2004 18:08     Njaeee Citera

om bilen är från innan 76 så behövs väl ingen avgasrening.....och 15kw/100kg gäller väl oxå ombyggda bilar...
Gustaf kommer säkert snart å rättar oss som har mindre rätt..


_________________
Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<<
--VVTS--
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Arne
Vejbystrand





Här sedan: 28 Dec 2002
Inlägg: 1261
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2004 18:12     Re: Njaeee Citera

Peter Karlsson skrev:
om bilen är från innan 76 så behövs väl ingen avgasrening.....och 15kw/100kg gäller väl oxå ombyggda bilar...
Gustaf kommer säkert snart å rättar oss som har mindre rätt..


Det är årsmodellen på motorn som räknas, är jag ganska säker på...


_________________
/Arne Lindgren
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
FSN
Torslanda





Här sedan: 11 Nov 2002
Inlägg: 1014
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2004 19:05     Citera

Min Porsche 924 är reggad som ombyggt fordon pga bland annat hemmasnickrat pedalställ och bromsvåg som SBP inte tyckte om. Försökte först "bluffa" bilen igenom SBP men det gick sådär........

SFRo besiktningen gick däremot mycket smidigt. Tittade igenom lite bilder från bygget och kollade lite på bromsarna och provkörde en liten runda så var det klart.

En rolig detalj var att det var Bosse Bildoktor som var SFRo besiktningsman


_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Rikard Ahlin
Löddeköpinge





Här sedan: 04 Dec 2002
Inlägg: 2351
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2004 19:48     Citera

Fredrik: Minns du vad det kostade?


_________________
Rikard Ahlin
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Micke Holmström
Täby





Här sedan: 05 Nov 2002
Inlägg: 1271
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2004 21:31     Citera

En SFRo-bes kostar 3200 kr + milersättning till bes-mannen. Regbes med vägning efteråt kostar 1200 kr


_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Micke Fredriksson
Umeå





Här sedan: 29 Nov 2002
Inlägg: 2293
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2004 22:02     Re: Njaeee Citera

Peter Karlsson skrev:
om bilen är från innan 76 så behövs väl ingen avgasrening.....och 15kw/100kg gäller väl oxå ombyggda bilar...
Gustaf kommer säkert snart å rättar oss som har mindre rätt..


Jag instämmer till fullo (99% säker)!! Spelar ingen roll vilken årsmodell motorn kommer ifrån bara bilen är från -75 eller äldre..
Bara fördelar med att ha ombyggt fordon!! thumbs up


_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Nibbe
Stockholm





Här sedan: 11 Dec 2003
Inlägg: 168
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2004 22:18     Citera

Vad behöver man göra för att kunna regga som ombyggt fordon?

Byta motor och större bromsar, räcker det?


_________________
Niklas Walkin - Flickr <--- Bilder
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.





Här sedan: 18 Nov 2002
Inlägg: 794
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2004 22:31     Citera

Nibbe skrev:
Vad behöver man göra för att kunna regga som ombyggt fordon?

Byta motor och större bromsar, räcker det?


Motor, drivlina samt bromssystem.


_________________
Carl Arwidsson
Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Nibbe
Stockholm





Här sedan: 11 Dec 2003
Inlägg: 168
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Feb 2004 23:08     Citera

Calle gsi skrev:
Nibbe skrev:
Vad behöver man göra för att kunna regga som ombyggt fordon?

Byta motor och större bromsar, räcker det?


Motor, drivlina samt bromssystem.


om modellen av bilen som man tog motorn av har ABS måste man installera det också?. Ursäkta om jag snyltar på tråden.


_________________
Niklas Walkin - Flickr <--- Bilder
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Patrik Ö
Stockholm





Här sedan: 15 Apr 2003
Inlägg: 5186
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2004 00:00     Citera

Det är chassiet/karossens årsmodell som bestämmer avgaskraven.
Avgasdispens får man bara vid amatörbyggt fordon.

T o m 1975 (samma år som jag föddes ) behöver inte motorn vara original, vilket öppnar för konvertering till helelektroniska insprutningssystem, eller Saab Trionic i en 99 T16, för att ta ett
praktiskt exempel.

Fr o m 1976 t o m 1988 måste motorn vara avgascertifierad och minst uppfylla de avgaskrav som gäller för chassiet/karossen. Motorn måste vara i originalskick, dvs i samma utförande som certifiering gäller för.
Rent praktiskt betyder detta att man inte kan konvertera från K-Jetronik till LH-Jetronik, om motorn är certifierad med K-Jetronik, trots att det systemet är sämre än LH.

Fr o m 1989 är det katalysator som gäller => hårdare krav.

Kompletteringar?

Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
therealpinto
Skellefteå





Här sedan: 09 Dec 2002
Inlägg: 4565
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2004 07:42     Citera

Hej

De rätta svaren har väl "växt" fram i tråden kan man säga. Om vi tar Rickards frågor först;
A. Praktiskt sett så är ombyggt fordon enda vägen när du bygger bromsvåg
B. 15kW/100 kg tjänstevikt är max, om inte BMW intygar/har intygat mer effekt
C. Bromsarna ska bedömas vara tillräckliga (av SFRo), och vi gör också ett bromsprov
D. Bilen vägs vid regbesiktningen, man går på motorns originaleffekt (det som motornumret säger) om den inte är uppenbart ändrad - då kan bromsintyg godtas.
E. Om bilen är av årsmodell 1975 eller äldre behöver inte motorn vara i originalskick, så då kan du använda en kattad motor utan kat, byta insprutning, sätta på förgasare, turbokonvertera etc.

Kostnaden för att regga som ombyggt fordon består av några olika komponenter;
* SFRo-besiktning, 3000:- (betalas vid byggbesiktning), plus 200:- vid slutbesiktning om du inte har gällande trafikförsäkring på bilen. Dessutom tillkommer milersättning till SFRos besiktningsman om du inte tar bilen till honom
* Regbesiktning på Bilprovningen, cirka 1200:-

För att få regga som ombyggt fordon, ska en viss ombyggnadsgrad ha uppnåtts:
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.
(alltså, gör du 1 eller 2 så räcker det för att få regga som ombyggt fordon)

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
(här måste du kombinera minst två punkter, exempelvis 2 och 3)

Man behöver inte föra över ABS-systemet om man tar bromskomponenter från en bil med ABS. Dock ska bromskraftfördelning etc. förstås fungera ändå.

När det gäller avgasregler så beskriver poh99 det rätt bra.

Kör hårt

Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm





Här sedan: 28 Sep 2003
Inlägg: 1073
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2004 08:33     Citera

Det är chassiet/karossens årsmodell som bestämmer avgaskraven.

Innebär det att mitt bygge av mitt motor minin (Karossen är en -70) med Saab motor från -89 inte behöver kat?


_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Oktavia RS -02 (Bruksbil)
Volvo XC 70 -13 (Bruksbil)
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Mikael Arnberg
Borlänge





Här sedan: 02 Nov 2003
Inlägg: 81
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2004 08:47     Citera

therealpinto skrev:
Hej

De rätta svaren har väl "växt" fram i tråden kan man säga. Om vi tar Rickards frågor först;
A. Praktiskt sett så är ombyggt fordon enda vägen när du bygger bromsvåg
B. 15kW/100 kg tjänstevikt är max, om inte BMW intygar/har intygat mer effekt
C. Bromsarna ska bedömas vara tillräckliga (av SFRo), och vi gör också ett bromsprov
D. Bilen vägs vid regbesiktningen, man går på motorns originaleffekt (det som motornumret säger) om den inte är uppenbart ändrad - då kan bromsintyg godtas.
E. Om bilen är av årsmodell 1975 eller äldre behöver inte motorn vara i originalskick, så då kan du använda en kattad motor utan kat, byta insprutning, sätta på förgasare, turbokonvertera etc.

Kostnaden för att regga som ombyggt fordon består av några olika komponenter;
* SFRo-besiktning, 3000:- (betalas vid byggbesiktning), plus 200:- vid slutbesiktning om du inte har gällande trafikförsäkring på bilen. Dessutom tillkommer milersättning till SFRos besiktningsman om du inte tar bilen till honom
* Regbesiktning på Bilprovningen, cirka 1200:-

För att få regga som ombyggt fordon, ska en viss ombyggnadsgrad ha uppnåtts:
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen.
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats.
(alltså, gör du 1 eller 2 så räcker det för att få regga som ombyggt fordon)

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad.
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts.
(här måste du kombinera minst två punkter, exempelvis 2 och 3)

Man behöver inte föra över ABS-systemet om man tar bromskomponenter från en bil med ABS. Dock ska bromskraftfördelning etc. förstås fungera ändå.

När det gäller avgasregler så beskriver poh99 det rätt bra.

Kör hårt

Gustaf


Ursäkta att jag kapar tråden, men kan man strypa en motor så att 15 kW/100 kg efterlevs?


_________________
Mikael Arnberg
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Mats Karlsson
Vargön





Här sedan: 18 Feb 2003
Inlägg: 6002
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2004 09:13     Citera

Jag har för mig att strypning inte är godkännt, men om du skulle råka glömma några blyplattor nånstans i bilen är väl en annan sak....


_________________
// Mats Karlsson
"Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..."
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
therealpinto
Skellefteå





Här sedan: 09 Dec 2002
Inlägg: 4565
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2004 11:21     Citera

Cooper, sätter du Saab-motor i en koja från -70 behöver den inte kat. Men om jag minns rätt skulle du sätta motorn bak, och då blir bygget ett amatörbyggt fordon. Det betyder att det får ny identitet, ny årsmodell (2004 års modell om du blir klar i år) och därmed gäller också nya avgaskrav. Ett amatörbyggt fordon kan antingen erlägga dispensavgift (7000:-) och då slippa avgasrening, alternativt använda en motor med kat, lambdasond och kolkanisteravluftning. Motorn behöver inte vara i 100% originalskick då.

Strypningar av motorer brukar inte uppskattas, då ska det vara en varaktig ändring. Ett exempel kan vara en turbomotor där man av platsskäl monterar en mindre turbo och tar bort intercoolern. Att bara strypa via annat chip eller trottelstopp går sällan bra.

/Gustaf


_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Cooper Killen
Vendelsö/Stockholm





Här sedan: 28 Sep 2003
Inlägg: 1073
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2004 16:55     Citera

therealpinto skrev:
Cooper, sätter du Saab-motor i en koja från -70 behöver den inte kat. Men om jag minns rätt skulle du sätta motorn bak, och då blir bygget ett amatörbyggt fordon. Det betyder att det får ny identitet, ny årsmodell (2004 års modell om du blir klar i år) och därmed gäller också nya avgaskrav. Ett amatörbyggt fordon kan antingen erlägga dispensavgift (7000:-) och då slippa avgasrening, alternativt använda en motor med kat, lambdasond och kolkanisteravluftning. Motorn behöver inte vara i 100% originalskick då.

Strypningar av motorer brukar inte uppskattas, då ska det vara en varaktig ändring. Ett exempel kan vara en turbomotor där man av platsskäl monterar en mindre turbo och tar bort intercoolern. Att bara strypa via annat chip eller trottelstopp går sällan bra.

/Gustaf


Tack än en gång för infon! Men då blir det till att köpa en Racekatt i 3" ist för 7000:- vilket man får en hel del roliga grejer för.


_________________
MVH Kristofer Eklund
[Kristofer Eklund Motorsport]

KEM SuperMini (Projekt)
Oktavia RS -02 (Bruksbil)
Volvo XC 70 -13 (Bruksbil)
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
And ersJepp sson
Lund





Här sedan: 11 Feb 2003
Inlägg: 10063
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Feb 2004 17:02     Citera

therealpinto skrev:
Kostnaden för att regga som ombyggt fordon består av några olika komponenter;
* SFRo-besiktning, 3000:- (betalas vid byggbesiktning), plus 200:- vid slutbesiktning om du inte har gällande trafikförsäkring på bilen. Dessutom tillkommer milersättning till SFRos besiktningsman om du inte tar bilen till honom
* Regbesiktning på Bilprovningen, cirka 1200:-


ok... rätta mig om jag har fel nu... men om man bytt bromsarna fram och bak... så måste en SFRoman komma och kika på bilen innan man får köra in den till SBP?
Summa= 4200 kr?
Har SFRo studentrabatt?

EDIT: ny, rätt räknad summa.... 4400 plus milersättning?
Sparade trådar/FAQ
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
tråden läst  
411887 ggr 
1, 2, 3 ... 96, 97, 98  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.314 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec