Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 90, 91, 92 ... 109, 110, 111   >>
19 besök idag (623411 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19493



Jag har för mig att jag fick 70kg lastvikt på en japsMX5a, när pappret vikt (japs "tjänstevikt") togs som totalvikt.

Att justera vikt inför reggning är mycket enklare än att få siffror på papper att visa det man vill.
Tom tank men fullt på mätaren är ju en klassiker.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Runt 90 kg som lastvikt är väl inte omöjligt på en liten tvåsitsig bil, det finns egentligen inga "krav" alls på minsta lastvikt.

Samtidigt kan jag tycka att om man byter allt som krävs för att bilen ska bli ombyggt fordon så kan man ofta höja totalvikten en aning också. Det beror förstås lite på vilka begränsningar som original axeltryck sätter men att lägga på något tiotal kilogram är sällan hopplöst.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



therealpinto skrev:
Runt 90 kg som lastvikt är väl inte omöjligt på en liten tvåsitsig bil, det finns egentligen inga "krav" alls på minsta lastvikt.

Samtidigt kan jag tycka att om man byter allt som krävs för att bilen ska bli ombyggt fordon så kan man ofta höja totalvikten en aning också. Det beror förstås lite på vilka begränsningar som original axeltryck sätter men att lägga på något tiotal kilogram är sällan hopplöst.

Gustaf

Låter som jag gjorde en rimlig bedömning då thumbs up

Angående möjlighet att öka totalvikt tänkte jag mest att det kanske är svårt att motivera i detta fall eftersom hjulupphängningar och nav/hjullager bibehålls, vilket borde vara begränsande delar (medan motor/växellåda/bakaxelklump och bromsar byts ut).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



Det där är ju intressant. Jag velar fortfarande på motoralternativ..

Så då borde jag kunna få igenom en LS1 från -98, med avgasrening på min Datsun från 1977?
(1330kg original)

Är min bil för mycket ombyggd för att reggas som ombyggt fordon? Glas/kolfiber på alla karossdelar (inkl tak), med sexpunktsbur, och större bromsar med bromsvåg och större fälgar samt Fuel cell och komplett hjulupphängningskit med aluminiumarmar och Uniballs samt kapade fjäderben med hylsor påsvetsade?

MVH Sebastian

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Det beror väl på vad bilen kommer att väga när den är klar och vilken motor du väljer. Minns jag rätt så ligger "äkta" LS1 på minst 305 hk vilket kräver tjänstevikt över 1500 kg. Däremot finns ju truckmotorer (LR4) från 255 hk.

Bilen är knappast för mycket ändrad, men en del saker kan ju behöva justeras för att uppfylla kraven för ombyggt fordon. Det blir också en fråga om vad det är för bakvagn/bakaxel (för att nå upp till gränsen för ombyggt fordon).

Gsutaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
seb280z
klippan
Här sen Mar 2009
Inlägg: 159



therealpinto skrev:
Det beror väl på vad bilen kommer att väga när den är klar och vilken motor du väljer. Minns jag rätt så ligger "äkta" LS1 på minst 305 hk vilket kräver tjänstevikt över 1500 kg. Däremot finns ju truckmotorer (LR4) från 255 hk.

Bilen är knappast för mycket ändrad, men en del saker kan ju behöva justeras för att uppfylla kraven för ombyggt fordon. Det blir också en fråga om vad det är för bakvagn/bakaxel (för att nå upp till gränsen för ombyggt fordon).

Gsutaf


Hej,

tack för snabba och bra svar som alltid!
1,) Vad krävs för att få åtnjuta 20kW7100kg som det pratades om till Miatan ovan?
2.) Jag trodde egentligen att alla mina karossmodifieringar skulle räcka för ombyggt fordon, det är ju glasfiberskärmar runt om, dörrar, motorhuv, baklucka, och tak kommer bytas till glas/kolfiber. Bilen är breddad 15cm också (skärmbreddningskit från SCCA serien i USA).
Det är bara detta som är kvar som "original" minus uppkapade hjulhus och utsågat tak

Saxat från SFROs PDF 20140522:2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/MAria/2014/Lathund%20Besiktningskategori%20BIL%20och%20MC%202013_SFRO_20140522.pdf

3.) Diffklumpen är original idag, men om det utöver ovanstående kommer krävas så kan den ganska enkelt bytas från en Q45 LSD från Nissan Maxima mfl. Det blir byte av moustache bar samt drivaxlar isf.

Tack på förhand, MVH Sebastian

_________________
Sebastian Ekelund

1977 Datsun 280Z (SCCA widebody)
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



1. Dispens, och för att söka och få den behöver bilen ha "extremt" goda prestanda, dvs du ska ha bromsar och hjulupphängningar som verkligen motiverar hög effekt.

2. Karossmodifieringar som "ensamt" skäl till ombyggt fordon är lite svårbedömt men om du läser vidare i dokumentet som du länkat till så kommer ett exempel under rubriken "Exempel på fordonskategorier och klassning - Ombyggt fordon";
Byte av de flesta karosspaneler (skärmar, dörrar, huv/luckor, tak), till exempel till glasfiberarmerad plast. (kräver också då förstärkningar i stomme)

Nyckeln här är ändringar som är så stora att stommen behövt förstärkas för att klara bytet till plastdelar. Jag har svårt att bedöma om din bil kvalar in för det (du har bur men den i sig brukar inte ensam räknas som förstärkning).

3. Jag tror att det är klokt att byta även diff och drivaxlar speciellt om du tänker söka dispens. Ska man få dispensen ska det nog vara ett ganska "tydligt" ombyggt fordon i Transportstyrelsens ögon.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Eastereverybodybay

Här sen Jan 2017
Inlägg: 11



Hej! Jag har läst igenom hela den här tråden och här stod ju faktiskt mycket matnyttigt.

Jag skulle gärna vilja störa trådens orakel Gustaf med en fråga...

Jag har en Opel Kadett C Coupe från 1974 som jag besiktade som ombyggt fordon för 8 år sedan, jag bytte motor till en så kallad C20NE från Opel Kadett GT 88-91, en 2 liters maskin på 85 KW och 170 NM.

Vidare så tog jag en 5 växlad låda från Opel Manta, bakaxel från Opel Ascona med 230 mm trummor istället för kadettens 200 mm, jag bytte till ventilerade bromsar fram från Opel Rekord 2,2 1986 och jag tog även Rekordens huvudbromscylinder och bromsservo, monterade lite grövre fjädrar där fram från Opel Ascona, och Kadettens original framfjädrar flyttade jag till bakvagnen.

Har kört några hundra mil varje sommar med bilen och den har fungerat helt utomordentligt bra.

Nu håller jag på att renovera karossen och i samband med detta så skulle jag vilja byta motor igen.

Jag förstår att det kanske inte finns något rakt svar att ge och att allt blir en bedömning efter provkörning, men min fråga och min fundering är hur högt jag borde kunna gå i effekt med dessa modifieringar som är gjorda på bilen sedan tidigare, kan jag gå hela vägen upp till 15 KW per 100 KG utan att t.ex. behöva bygga skivbromsar där bak?

Bilen har idag en tjänstevikt på 980 KG så 15 KW per 100 KG motsvarar 147 KW.

Min tanke är att byta till en moderna turbomotor, en Ecotec motor från Opel Astra G eller H eller Opel Zafira B med årgång någonstans mellan 1999-2005, den motorn finns med tre olika motorkoder beroende på årsmodell.

Motorkod: Z20LER (147 KW och 267 NM).
Motorkod: Z20LET (141 KW och 263 NM).
Motorkod: Z20LEL (125 KW och 250 NM).

Den förstnämnda skulle ju ge exakt 15 KW per 100 KG, den andra skulle ge 14,38 KW per 100 KG och den tredje skulle ge 12,75 KW per 100 KG.

Vad tänker du rent spontant om detta?


Jag hade ju personligen önskat att jag kunde besiktiga med den på 141 KW (Z20LET) då det finns flest av den motorn på begagnatmarknaden. Tanken är att köpa en komplett donatorbil att plocka allt ifrån.

Mvh Patrik

_________________
Patrik Lundström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Utan att nagelfara Opels intyg så uppfattar jag det som att dina grejer nu ganska väl motsvarar Opels krav för 150 hk (110 kW) och 230 Nm med undantaget att du har frambromsar motsvarande 180 hk (132 kW) i Manta (ventilerade skivor).

I så fall, så tror jag det är svårt att motivera högre effekt utan bättre bromsar i alla fall fram. Man får kanske också överväga om det är lämpligt att gå över Opels intygade vridmoment.

Det skulle vara lättare att motivera det med större bromsar (runtom) och en annan bakaxel. Att sätta fasta krav är förstås svårt men om jag skulle besikta bilen så skulle jag vilja se minst andra bromsar fram, helst även bak. Bakaxeln skulle man kunna resonera om (Ascona B klarar enligt Opel 300 Nm, hur mycket skiljer mellan modellerna?).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Eastereverybodybay

Här sen Jan 2017
Inlägg: 11



Tack så hemskt mycket för ditt svar!


Jag ville ju så gärna åka original 13 tums hjul på bilen, men jag får helt enkelt försöka tänka om där.

Vad jag minns från mitt rallyåkande med Ascona för 20 år sedan är att innehållet i bakaxlarna från Ascona A och B är densamma, en diffbroms och en slutväxel från t.ex. Sellholm passar ju i både A och B axeln.

Det som skiljer är bredden på axlarna, Kadett C axeln är 1375 mm, Ascona A är 1395 mm, Ascona B är 1449 mm. Vilket gör att Ascona B axeln blir för bred på Kadett C.

Många här i Sverige brukar ju annars sätta dit en Volvo axel på sina Kadetter med allt vad det innebär, det ingreppet är jag dock inte speciellt sugen på.

Många verkar ju också använda sig av frambromsar från Volvo 240 (263 x 22 mm).

Satt och läste lite häromdagen på tyska hemsidor över vad folk använder på sina Kadetter där nere.

Där på tyska ebay finns ju för hyfsat rimliga pengar t.ex. kompletta kit med frambromsar från Wilwood, Som exempel 4 kolvs ok med skivor 279 x 22 mm.

Skulle ju mycket väl kunna tänka mig att montera ett sådant kit och detta borde väl då räcka till?

Det finns ju också ombyggnadssatser från trummor till skivor till bakaxeln, komplett med skivor, ok och adapters, 264 x 10 mm med original glidkolvsok från V.A.G. med inbyggd handbroms.
Finns även en variant där bromsskivorna är 240 x 10 mm, vilket kanske räcker gott där bak??

Misstänker att man även blir tvungen att byta ut huvudcylindern om man nu ska köra med denna setup. Annars kanske det blir lite väl lång rörelse på pedalen.

Skulle en sådan lösning förändra saken till min fördel vid en SFRO besiktning?


Mvh Patrik

_________________
Patrik Lundström
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Ja, den typen av ändringar kan väl vara vettiga tycker jag.

Min egen erfarenhet från liknande bilar (runt 200 hk och 1000 kg) är att det är bra om du får in minst 260 mm ventilerade skivor med bra ok fram, och matchande bak (runt 250 mm på de bilar jag jobbat med men 240 mm ska funka om det är bra grejer).

Väljer man grejer noga kan man köra 13" hjul med 260-280 mm skivor vilket väl är en bra tanke.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Eastereverybodybay

Här sen Jan 2017
Inlägg: 11



therealpinto skrev:
Ja, den typen av ändringar kan väl vara vettiga tycker jag.

Min egen erfarenhet från liknande bilar (runt 200 hk och 1000 kg) är att det är bra om du får in minst 260 mm ventilerade skivor med bra ok fram, och matchande bak (runt 250 mm på de bilar jag jobbat med men 240 mm ska funka om det är bra grejer).

Väljer man grejer noga kan man köra 13" hjul med 260-280 mm skivor vilket väl är en bra tanke.

Gustaf


Då fick jag lite att jobba med. Jag tackar och bugar för ditt engagemang.

_________________
Patrik Lundström
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6051



Vi har ju diskuterat reglerna runt märkning på lampor tidigare, hur är det på en bil 81 års modell, kan jag montera usa märkta strålkastare?

Typ såna här?
https://www.corvettemods.com/C4-Corvette-1984-1996-Diamond-Cut-Crystal . . . .

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Hur ser regelverket kring belysning på bil utan helbilsgodkännande (tex ombyggt fordon).
Har lite svårt att tyda Trafikförordningen.
Kan man avlägsna tex höger strålkastare och endast köra med vänster?
Dagtid kommer man undan med att köra dimljus/positionsljus.

Läser jag Trafikförordningen så står det att alla lyktor som bilen är försedd med ska vara tända.
Men det står inte uttryckligen att det måste vara 2, 3, 4 etc.

Alternativt kan man ersäta bilens originallyktor mot betydligt mindre e-märkta sådana från ex en annan bil?



Förtydligande!
Nej, jag tänker inte ge mig ut på vägarna med dålig belysning!

_________________
Tim Anle
Citera
fgh0789
HENÅN
Här sen Jan 2017
Inlägg: 4



Riktigt bra tråd måste jag säga!
Så bra att även jag får slinka in med en fråga.

Jag går i tankarna att montera in en SAAB 9000 2.0t 150hk (95-96) med en Opel Omega växellåda i min Volkswagen caddy (95hk)1992.
Jag skulle då använda hela bromssystemet ifrån SAAB:en i Caddy och även bakhjulskonvertera denna bil.

Som jag har förstått det så är min enda chans att registrera den som ombyggt fordon, men skulle vilja veta ifall det finns någon chans att den går igenom? :O (Teoretiskt) Eller ifall man skall ge upp hela idéen.
Mvh Viktor

_________________
Viktor Johansson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Belysningskrav när det gäller befintlighet, antal osv finns i Transportstyrelsens föreskrifter;

https://www.transportstyrelsen.se/tsfs/TSFS%202013_63.pdf

Strikt sett kan man säga att om bilen inte genomgår en registreringsbesiktning ska man egentligen ha original strålkastare/belysning, den som bilen en gång typgodkänts med. Men så strikt brukar man inte vara.

För 1981 års modell gäller för halvljus (lite förkortat);
33 § Bil som tagits i bruk före den 1 januari 2005, ska ha två
halvljusstrålkastare framtill som avger vitt eller gult ljus och som under
mörker och vid klar sikt belyser vägen minst 40 m framför bilen utan att
blända mötande.
34 § Bil får dock ha fyra halvljusstrålkastare om de är anslutna så att båda
paren inte kan lysa samtidigt.
Trehjulig bil med endast ett framhjul får ha en strålkastare placerad i
fordonets centrumlinje.
Utryckningsfordon och bussar i yrkesmässig linjetrafik och som är av
1984 eller tidigare års modell, får utöver de föreskrivna strålkastarna, ha en
extra strålkastare som inte avger bländande ljus.
35 § Halvljusstrålkastare på bil av 1967 eller senare års modell, ska vara
inrättad för asymmetriskt ljus för högertrafik.
Halvljustrålkastare på bil av 1966 eller tidigare års modell, ska vara
inrättad för asymmetriskt ljus för högertrafik eller inrättad för symmetriskt
ljus.
36 § Halvljusstrålkastare på bil av 1984 eller senare års modell, ska
1. vara typgodkänd enligt direktiv 76/761/EEG (se 2 kap. 29 §)... (ett antal fler alternativ)

Kort sagt, 1981 års modell "får" ha US-strålkastare eller andra strålkastare som inte är E-märkta, om de är högerassymetriska. Det finns också installationskrav (minst 500 mm från mark till underkant på lysande yta till exempel) att ta hänsyn till.

Det svarar i stort sett också på Borz fråga; det behövs minst två halvljusstrålkastare (och de måste finnas även om man kör på dagen).

På ett ombyggt fordon (1984 och nyare då) kan man ersätta original strålkastare/belysning med annan E-märkt belysning (med rätt märkning och monterad enligt installationskraven). Det kan vara universal eller komma från en annan bilmodell. Tar man från en annan modell ska man tänka på att behålla i huvudsak samma vinklar som de satt i på ursprungsbilen (man kan alltså inte vända dem upp-och-ned eller liknande).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
magnus428
Kumla
Här sen Jul 2008
Inlägg: 612



Vid ombyggt fordon och samtidig E85-konvertering med byte till eftermaeknadssprut. Kräver det bromspapper på motorn?

_________________
Magnus Svedlund

BMW M3 SMG -02
BMW 318i -06
BMW 318is -93 Såld.
BMW 535d -04 Såld
BMW 320d -02
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



magnus428 skrev:
Vid ombyggt fordon och samtidig E85-konvertering med byte till eftermaeknadssprut. Kräver det bromspapper på motorn?


SFRO-besiktningsman sa till mig att det måste man.
Det är dessutom viktigt att det framgår registreringsnummer, laddtryck etc på intyget.

_________________
Tim Anle
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



fgh0789 skrev:
Riktigt bra tråd måste jag säga!
Så bra att även jag får slinka in med en fråga.

Jag går i tankarna att montera in en SAAB 9000 2.0t 150hk (95-96) med en Opel Omega växellåda i min Volkswagen caddy (95hk)1992.
Jag skulle då använda hela bromssystemet ifrån SAAB:en i Caddy och även bakhjulskonvertera denna bil.

Som jag har förstått det så är min enda chans att registrera den som ombyggt fordon, men skulle vilja veta ifall det finns någon chans att den går igenom? :O (Teoretiskt) Eller ifall man skall ge upp hela idéen.
Mvh Viktor


Jag ser inte att det är omöjligt på något sätt, välj vettig fram- och bakvagn och bygg klokt så borde det gå rätt smidigt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



borz skrev:
magnus428 skrev:
Vid ombyggt fordon och samtidig E85-konvertering med byte till eftermaeknadssprut. Kräver det bromspapper på motorn?


SFRO-besiktningsman sa till mig att det måste man.
Det är dessutom viktigt att det framgår registreringsnummer, laddtryck etc på intyget.


Precis, intyget måste ju vara spårbart både till motorn/bilen (identitet men även helst specifikation) och till den som gjort mätningen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
fgh0789
HENÅN
Här sen Jan 2017
Inlägg: 4



therealpinto skrev:
fgh0789 skrev:
Riktigt bra tråd måste jag säga!
Så bra att även jag får slinka in med en fråga.

Jag går i tankarna att montera in en SAAB 9000 2.0t 150hk (95-96) med en Opel Omega växellåda i min Volkswagen caddy (95hk)1992.
Jag skulle då använda hela bromssystemet ifrån SAAB:en i Caddy och även bakhjulskonvertera denna bil.

Som jag har förstått det så är min enda chans att registrera den som ombyggt fordon, men skulle vilja veta ifall det finns någon chans att den går igenom? :O (Teoretiskt) Eller ifall man skall ge upp hela idéen.
Mvh Viktor


Jag ser inte att det är omöjligt på något sätt, välj vettig fram- och bakvagn och bygg klokt så borde det gå rätt smidigt.

Gustaf


Tack för snabb och bra svar Gustaf!
Jag får väll läsa på lite till och börja bygga då!

_________________
Viktor Johansson
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 90, 91, 92 ... 109, 110, 111   >>
19 besök idag (623411 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande