Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 92, 93, 94 ... 109, 110, 111   >>
310 besök senaste veckan (623288 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



And ersJepp sson skrev:
Det här var ju goda nyheter!

http://www.expressen.se/motor/veteranbilar/de-slipper-besiktning--har- . . . .



Najs! Då finns det chans att min MG efter en besiktning är färdigbesiktigad...

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
JS_Racing
Helsingborg
Här sen Okt 2012
Inlägg: 304



Satt och slösurfade på blocket, och såg att det fortfarande finns motorcyklar som är reggade enligt det gamla körkortsnivåerna, vilket medför att dessa är strypta till 25kW.

Hur ställer sig SFRO till att man köper en sådan cykel och plockar motorn från den för att använda i tex nått litet bilbygge med mc-motor. Skulle man få nyttja den registrerade effekten eller skulle ni se till orginaleffekten?

_________________
Johan Sahlström

Sponsorer av JSR MkI:
http://www.hapab.com http://www.composite-design.se
http://www.cascade.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



JS_Racing skrev:
Satt och slösurfade på blocket, och såg att det fortfarande finns motorcyklar som är reggade enligt det gamla körkortsnivåerna, vilket medför att dessa är strypta till 25kW.

Hur ställer sig SFRO till att man köper en sådan cykel och plockar motorn från den för att använda i tex nått litet bilbygge med mc-motor. Skulle man få nyttja den registrerade effekten eller skulle ni se till orginaleffekten?


Om motorn är typgodkänd med en viss effekt så lär man ju gå på den, förutsatt att motorn är i originalskick (dvs i 25 kW-utförande). Intyg, provning eller liknande kan krävas.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
fgh0789
HENÅN
Här sen Jan 2017
Inlägg: 4



Hej igen!
Hur fungerar det med skyddsbur när du registrerar fordonet som ombyggt?
Måste buren vara "godkänd" eller kan man bygga en egen?

Samt tror ni att det skulle räcka med halvbur (Caddy mk1 med SAAB 9000 motor 150hk, samt E30 bakvagn) eller skulle helbur krävas?

Mvh Viktor

_________________
Viktor Johansson
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 358



Ett stort tack till dig "therealpinto" för att du svarar på alla frågor här!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



fgh0789 skrev:
Hej igen!
Hur fungerar det med skyddsbur när du registrerar fordonet som ombyggt?
Måste buren vara "godkänd" eller kan man bygga en egen?

Samt tror ni att det skulle räcka med halvbur (Caddy mk1 med SAAB 9000 motor 150hk, samt E30 bakvagn) eller skulle helbur krävas?

Mvh Viktor


Det finns inga krav alls på bur i gatbil och jag brukar faktiskt inte ens rekommendera det, om man bara ska köra gata. Det finns andra sätt att förstärka karossen istället som inte har burens risker. Sitter man inte fastspänd med hjälm och sexpunktsbälte är det nog snarare så att skaderisken ökar med bur, i de flesta situationer man hamnar i på gata.

Vill man ändå bygga bur (vilket kan motiveras av att man ska köra bana) så rekommenderar jag alltid att man så långt möjligt följer SBFs krav, men eventuellt anpassar bygget för gatbruk (kan vara demonterbara dörrsträvor till exempel).

En pickup kan gå att bygga med en halvbur som inte inkräktar på kupéutrymmet så där kan väl det vara en bra lösning. Bygger man den klokt kan den ju styva upp "flaket" vilket förmodligen är bra om man ska ha en drivande bakaxel där :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
fgh0789
HENÅN
Här sen Jan 2017
Inlägg: 4



therealpinto skrev:
fgh0789 skrev:
Hej igen!
Hur fungerar det med skyddsbur när du registrerar fordonet som ombyggt?
Måste buren vara "godkänd" eller kan man bygga en egen?

Samt tror ni att det skulle räcka med halvbur (Caddy mk1 med SAAB 9000 motor 150hk, samt E30 bakvagn) eller skulle helbur krävas?

Mvh Viktor


Det finns inga krav alls på bur i gatbil och jag brukar faktiskt inte ens rekommendera det, om man bara ska köra gata. Det finns andra sätt att förstärka karossen istället som inte har burens risker. Sitter man inte fastspänd med hjälm och sexpunktsbälte är det nog snarare så att skaderisken ökar med bur, i de flesta situationer man hamnar i på gata.

Vill man ändå bygga bur (vilket kan motiveras av att man ska köra bana) så rekommenderar jag alltid att man så långt möjligt följer SBFs krav, men eventuellt anpassar bygget för gatbruk (kan vara demonterbara dörrsträvor till exempel).

En pickup kan gå att bygga med en halvbur som inte inkräktar på kupéutrymmet så där kan väl det vara en bra lösning. Bygger man den klokt kan den ju styva upp "flaket" vilket förmodligen är bra om man ska ha en drivande bakaxel där :-)

Gustaf


Tack återigen för bra svar!
Tanken var väll först och främst halvbur. Har inga större planer för bankörning även ifall tanken finns!
Men tycker det känns som att bur är lättaste sättet att förstärka karossen samt att jag får ju då lite mer styvhet vid drivande hjul!

Som föregående talare så är du guld värd Gustaf!

Mvh Viktor

_________________
Viktor Johansson
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



Hej,

Jag funderar på om jag ska försöka registrera min racerbil.
Då det i vissa fall internationellt kan det underlätta att ha en registrerad bil på olika banor.

Bilen byggdes från en ny Porsche 996 Turbo kaross från Porsche.
Därefter upphör delarna från den bilen och allt kommer från olika generationer av Porsche motosport.
Jag har ett Fahrzeugbrief på karossen från Porsche.

Kan någon hjälpa mig att välja vilken väg jag lämpligast väljer för att få den godkänd för gata?








_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Har bilen varit registrerad för gatbruk någon gång?

Om den inte har varit det så kommer det vara oerhört svårt, närapå omöjligt, att registrera den i Sverige.

Ombyggt fordon bygger på att bilen tagits i bruk och med det menas i praktiken registrerats för gatbruk, någonstans i världen.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



therealpinto skrev:
Har bilen varit registrerad för gatbruk någon gång?

Om den inte har varit det så kommer det vara oerhört svårt, närapå omöjligt, att registrera den i Sverige.

Ombyggt fordon bygger på att bilen tagits i bruk och med det menas i praktiken registrerats för gatbruk, någonstans i världen.

Gustaf


Hm, det vet jag faktiskt inte.
Jag var inte den som startade upp detta projekt någon gång 2007.
Eller det kanske är så att det automatiskt är så att bilen är registrerad i Tyskland när man har ett Fahrzeugbrief, vet inte så mycket om den biten faktisk...

Kan man inte begära ursprungskontroll och gå den vägen för att få den registrerad i Sverige eller nått?

Nu har jag fått bekräftat, den har ett registreringsnummer från Tyskland.

Vad tror ni om nästa steg då?

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Om bilen har en identitet så är det rent teoretiskt möjligt att göra en import på den - MEN det beror också på hur den registrerats. Är den inte reggad som ett serietillverkat fordon (utan som en lågserie) så kan det ändå bli problem.

Nästa fråga är då hur mycket på bilen som är ombyggt, om den uppfyller Transportyrelsens definition på ombyggt fordon. Det man jämför med är bilens ursprungsutförande, dvs hur den såg ut när den registrerades förra gången.

Hela definitionen;
ombyggt fordon
serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk
och med utgångspunkt från den ursprungliga
stommen och karosseriet ändrats av enskild person
för eget bruk i sådan omfattning att tidigare
egenskaper eller prestanda i större grad förändrats;
ursprungsfordonets grundkonstruktion ska utan
svårighet kunna igenkännas trots de utförda
ändringarna;
följande större ombyggnader omfattas var för sig av
definitionen
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning
utbytts, eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller
ändrats;
följande ombyggnader omfattas av definitionen
först i kombination med ytterligare definierad
ombyggnad
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts, eller
3. bromssystem utbytts;

För att jag ska kunna hjälpa dig vidare är det enklast om du mailar mig på ulander@sfro.com så kan vi utbyta lite dokument. En fråga av denna typ är ganska komplex och till stor del hänger utfallet på hur olika former av dokumentation ser ut.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
barth
Gävle
Här sen Apr 2004
Inlägg: 918



therealpinto skrev:
Om bilen har en identitet så är det rent teoretiskt möjligt att göra en import på den - MEN det beror också på hur den registrerats. Är den inte reggad som ett serietillverkat fordon (utan som en lågserie) så kan det ändå bli problem.

Nästa fråga är då hur mycket på bilen som är ombyggt, om den uppfyller Transportyrelsens definition på ombyggt fordon. Det man jämför med är bilens ursprungsutförande, dvs hur den såg ut när den registrerades förra gången.

Hela definitionen;
ombyggt fordon
serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk
och med utgångspunkt från den ursprungliga
stommen och karosseriet ändrats av enskild person
för eget bruk i sådan omfattning att tidigare
egenskaper eller prestanda i större grad förändrats;
ursprungsfordonets grundkonstruktion ska utan
svårighet kunna igenkännas trots de utförda
ändringarna;
följande större ombyggnader omfattas var för sig av
definitionen
1. fram- och bakaxel med hjulupphängning
utbytts, eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller
ändrats;
följande ombyggnader omfattas av definitionen
först i kombination med ytterligare definierad
ombyggnad
1. styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts, eller
3. bromssystem utbytts;

För att jag ska kunna hjälpa dig vidare är det enklast om du mailar mig på ulander@sfro.com så kan vi utbyta lite dokument. En fråga av denna typ är ganska komplex och till stor del hänger utfallet på hur olika former av dokumentation ser ut.

Gustaf


thumbs up

_________________
Patrik barth
996 GT2 RSR
BTG 7:32
www.teamsenapochketchup.com
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63



Jag hittar ingen info om detta från de senaste åren så jag känner att det är dags för en uppdatering i ämnet:
Jag har en BMW 325 -88 som redan är registrerad som ombyggt fordon (bytt motor osv.). Jag hade velat sänka ner en fuel cell i reservhjulsbaljan och undrar då vilka krav som ställs. Är jag tvungen att ha påfyllningen från utsidan? Måste jag registrera om den eller är det bara att rulla in på bilprovningen när det blir dags?

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



andreaswinroth skrev:
Jag hittar ingen info om detta från de senaste åren så jag känner att det är dags för en uppdatering i ämnet:
Jag har en BMW 325 -88 som redan är registrerad som ombyggt fordon (bytt motor osv.). Jag hade velat sänka ner en fuel cell i reservhjulsbaljan och undrar då vilka krav som ställs. Är jag tvungen att ha påfyllningen från utsidan? Måste jag registrera om den eller är det bara att rulla in på bilprovningen när det blir dags?


Kort sagt är kraven tank i metall, påfyllning från utsidan och att den ska sitta fast ordentligt.

Formellt sett ska bilen registreringsbesiktas efter en sådan ändring.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
andreaswinroth
Varberg
Här sen Aug 2016
Inlägg: 63



therealpinto skrev:
andreaswinroth skrev:
Jag hittar ingen info om detta från de senaste åren så jag känner att det är dags för en uppdatering i ämnet:
Jag har en BMW 325 -88 som redan är registrerad som ombyggt fordon (bytt motor osv.). Jag hade velat sänka ner en fuel cell i reservhjulsbaljan och undrar då vilka krav som ställs. Är jag tvungen att ha påfyllningen från utsidan? Måste jag registrera om den eller är det bara att rulla in på bilprovningen när det blir dags?


Kort sagt är kraven tank i metall, påfyllning från utsidan och att den ska sitta fast ordentligt.

Formellt sett ska bilen registreringsbesiktas efter en sådan ändring.

Gustaf


Innebär det att jag behöver kontakta närmsta SFRO-ombud?

Tack för snabbt svar!

_________________
@ndre@s W1nr0th

Yaris GR -21
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det är egentligen upp till besiktningsorganet att avgöra om de vill att SFRO tittar på installationen. Så fråga dem eller prova en besiktning och se hur de agerar.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
LönnART
Sverige
Här sen Jun 2013
Inlägg: 44



Har tänkt skaffa mig ett rullande projekt tillsammans med min far nu när han blir 60 och han har alltid viljat en pro tour bil typ dodge charger och ha som rullande projekt.

frågan är kan man köpa en bil med papper fast utan motor och låda har fått för mig att det måste vara"orginal" när man regbesiktigar ett importeratag fordon.
tanken bakom detta är för dom är billigare i inköp och får större budget till annat
mvh jesper

_________________
Jesper "LönnART" Lönn
Maniac racing

Escort mk2 "beemer down under"
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det går bra att importera en bil som saknar motor och låda, eller andra delar.

Du kan dock inte regbesikta bilen innan den är körbar. Men det går också bra att importera, bygga om, göra SFRO-besiktning, och göra reggning för import och som ombyggt fordon samtidigt.

Det man ska vara noga med är att;
- se till att bilen har papper (rätt papper) och normalt sett att den inte har en "konstig" title (salvage, rebuilt eller liknande)
- se till att man inte bygger om så mycket att bilen klassas som amatörbyggt fordon (om man inte tycker det är okej förstås, men då behöver man ju inte ett objekt med papper egentligen)
- se till att eventuella ändringar som gjort i till exempel USA uppfyller våra svenska krav

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6047



Hur ser ni på att man kortar ner rambenen i fram och ersätter med en rörstruktur som håller i kylare, skärmar och allt annat framför främre infästningen till bärarmarna och styrväxeln. Dock till skillnad ifrån bilderna med ett stag som sitter och håller ihop rambenen i höjd med "snittet". Den övre bilden är dock lite mer tilltagen då den har anpassats för 968 skärmar.


_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Bygger man klokt så man behåller eller förbättrar vridstyvhet och liknande så är det inga problem generellt sett.

Man kan behöva tänka igenom både infästning av konstruktionen i rambenen, och utformningen på själva rördelarna, men det brukar gå att lösa.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Hypotetisk fråga.
Föreställ följande scenario!

En bil registreras och godkänns som ombyggt fordon men ligger riktigt nära gränsen för 15kw- regeln.
Ett år senare plockas inredningen bort och fullbur monteras in.
Vid registreringsbesiktning väger bilen 20 kg för lite.

Hur förhåller sig Bilprovning till detta?
Godkänns ej? Släpps igenom? Ses på mellan fingrarna?
Körförbud?

Bilen kan väl inte behålla sin tjänstevikt för alltid....

_________________
Tim Anle
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 92, 93, 94 ... 109, 110, 111   >>
310 besök senaste veckan (623288 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande