Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 109, 110, 111   >>
317 besök senaste veckan (623295 totalt)
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



Hypotetiskt om man bygger om en Civic ESI -92 125hk med bromsar och motor från en Civic VTi 160hk -92.

Kan man då göra en regbes?
Hört om att man kan göra detta med Volvo 204 dvs hänga i turbomotorn och bromsarna och regbes.

Är det så enkelt?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Nej, inte riktigt så enkelt.

Avgasreglerna för den årsmodellen gör att bilen måste kunna klassas som ombyggt fordon om det ska kunna godkännas och det är tveksamt om besiktningsorganen vill ta det som ombyggt fordon om alla delar kommer från en modell som fanns att köpa från Honda.

Använder man delar från andra bilar/generationer är det enklare.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



therealpinto skrev:
Nej, inte riktigt så enkelt.

Avgasreglerna för den årsmodellen gör att bilen måste kunna klassas som ombyggt fordon om det ska kunna godkännas och det är tveksamt om besiktningsorganen vill ta det som ombyggt fordon om alla delar kommer från en modell som fanns att köpa från Honda.

Använder man delar från andra bilar/generationer är det enklare.

Gustaf


Tänker mig en "enklare" registreringsbesikting dvs inte via SFRO.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Eftersom Honda inte lämnat några generella uppgifter om maxeffekter så funkar det inte med bara regbesiktning för motorbyte, tyvärr.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5280



therealpinto skrev:
Eftersom Honda inte lämnat några generella uppgifter om maxeffekter så funkar det inte med bara regbesiktning för motorbyte, tyvärr.

Gustaf


FECK!

Tack för hjälpen.
Mao SFRO vägen som gäller.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56



Är cc20 mellan bromsrörsklammer en rekommendation eller ett krav?
Dvs kan måttet överstiga 20cm på vissa ställen och ändå vara godkänt?

_________________
Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar

Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det hänger ju inte på millimetern, det viktiga är att rören inte riskerar att skadas (vibrationer, nötning osv.). Stålrör och kopparnickel är ju mer "förlåtande" så det beror också på materialet.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56



therealpinto skrev:
Det hänger ju inte på millimetern, det viktiga är att rören inte riskerar att skadas (vibrationer, nötning osv.). Stålrör och kopparnickel är ju mer "förlåtande" så det beror också på materialet.

Gustaf


Så följer man cc20 så gott de går så gör de inget om de inte går att lösa på exakt alla ställen förutsatt att rören sitter stabilt ändå.

Gör mitt bästa. Tack för svaret.

_________________
Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar

Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Från transportstyrelsens sida

Nya besiktningsregler den 20 maj 2018

Nästa år börjar nya besiktningsregler gälla. Den största förändringen är att de fasta besiktningsperioderna, som baseras på sista siffran i registreringsnumret, slopas.

Regeländringarna är en anpassning till gällande EU-lagstiftning. Det här blir nytt:

De fasta besiktningsperioderna, som baseras på sista siffran i registreringsnumret, slopas.
Krav på besiktning införs för A-traktor och traktor B.
Istället för årsmodell ska fordonsår användas när hobbyfordon och veteranfordon undantas från kravet på besiktning.
Besiktningsbefrielse för personbilar, lastbilar, bussar och släpvagnar som dras av dessa (oavsett totalvikt) som är äldre än 50 år. För motorcyklar gäller 40 år.
Tävlingsfordon med orange tävlingsregistreringsskylt, av fordonsslagen motorcykel och personbil, undantas från kravet på besiktning.
Vissa amatörbyggda fordon måste genomgå en registreringsbesiktning innan de kan undantas från kravet på besiktning.

Lagstiftningen träder ikraft den 20 maj 2017, men de nya reglerna ska börja tillämpas först från den 20 maj 2018.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Vad är "fordonsår" för tex ett amatörbygge?

Hur skiljer det sig från årsmodell (som ju är regåret på ett amatörbygge)?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Med reservation för att vi inte sett föreskrifterna ännu...

Fordonsår är normalt sett det år fordonet registrerats första gången, årsmodell är något som tillverkaren anger.

För amatörbygge är det samma sak men biltillverkare kan slira på det. 2018 års modell kan ju börja säljas 2017.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



therealpinto skrev:
Med reservation för att vi inte sett föreskrifterna ännu...
Gustaf

Lagstiftningen träder ikraft den 20 maj 2017, men de nya reglerna ska börja tillämpas först från den 20 maj 2018.

Så det som är skrivit på hemsidan är inte säkert än...?

http://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsbesiktning/nya . . . .

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Det är rätt vanligt att föreskrifterna börjar gälla en tid innan de tillämpas, det är ju för att olika organisationer/funktioner ska kunna förbereda sig.

Eftersom vi (SFRO) inte sett den slutgiltiga föreskriftstexten så vill vi vara försiktiga med information om exakt hur det kommer fungera, eftersom det kan finnas textdelar som påverkar det. Eftersom Transportstyrelsen har gått ut med sin info så kommer ju reglerna att införas och huvuddragen är troligen precis som de skriver. Men vis av erfarenhet vill jag läsa föreskriften också.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



Gustav,,min sjua ,amatörbygge som reggades 2010 blir nu besiktningsbefriad av vad jag förstår ,eller måste den reggas 1 gång till innan detta kommer att gälla?

Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Jag vet inte. Det enda vi fått är det som står på TS hemsida...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Nu finns föreskrifterna utlagda också.

https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202017_54.pdf

När det gäller besiktningsbefrielsen för amatörbyggt, så gäller den möjligheten bara vissa fordon:

1 § Bilar och släpvagnar som dras av bilar ska, från och med det kalender-
år som infaller 50 år efter fordonsåret enligt vägtrafikregistret, undantas från
periodisk kontrollbesiktning enligt 6 kap. 3 § fordonsförordningen (2009:211).

2 § Motorcyklar ska, från och med det kalenderår som infaller 40 år efter
fordonsåret enligt vägtrafikregistret undantas från periodisk kontrollbesiktning
enligt 6 kap. 3 § fordonsförordningen (2009:211).


5 § Amatörbyggt fordon och amatörbyggd bil uppbyggd med byggsats och
som utmärkts med textkoden T12A eller T12C, får undantas från periodisk
kontrollbesiktning, enligt 6 kap. 3 § fordonsförordningen (2009:211), under
förutsättning att fordonet sällan eller aldrig används i trafik samt utseendemässigt
och tekniskt efterliknar fordon som omfattas av 1 och 2 §§.
Fordon
med textkoden T12A eller T12C som uppfyller dessa förutsättningar, måste
genomgå en registreringsbesiktning där textkoden T12A eller T12C åsätts
och ersätter den tidigare textkoden, för att få undantag från periodisk
kontrollbesiktning.


Det finns ingen beskrivning av hur nära fordonen ska vara 40/50 år gamla fordon "utseendemässigt och tekniskt" så det blir ju en sak att utreda vidare.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
caperseven
trollhättan
Här sen Dec 2003
Inlägg: 161



vad är det för typ av amatörbyggen som har denna speciella kod som gör att man får besiktningsbefrielse?

Jörgen

_________________
Jörgen Bock
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Vi vet inte än, mer än det som står i föreskriften;

"sällan eller aldrig används i trafik samt utseendemässigt och tekniskt efterliknar fordon som omfattas av 1 och 2 §§"

Vi försöker få till en dialog med Transportstyrelsen runt detta.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
mobne
Västerås
Här sen Feb 2011
Inlägg: 56



Inget nytt om effektbegränsningen? Vet att sfro vill få till att de är dom som avgör vad som är lämpligt eller ej.

_________________
Ted Enbom
Nissan 200sx s13.5 s54b32 turbo 670whp 0.9bar

Instagram @Mobne
Youtube.com/Mobne
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Nej, inget nytt angående effekt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



therealpinto skrev:
Det finns ingen beskrivning av hur nära fordonen ska vara 40/50 år gamla fordon "utseendemässigt och tekniskt" så det blir ju en sak att utreda vidare.

Gustaf
Tjosan, så sevens och Hult Healy kan hoppas på besiktningsfrihet...
Vi får jobba lite inom Roadsport framöver.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 94, 95, 96 ... 109, 110, 111   >>
317 besök senaste veckan (623295 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande