Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 109, 110, 111   >>
30 besök idag (622424 totalt)
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Okey tack...
plattan blir i princip original.. då bakre länkar passar i original infästningar.. framvagnen blir bultad..
karossen blir ju den gamla modellen från a stolpe och framåt så den blir ju till viss del förändrad..

_________________
Michael Thulesius
Citera
Turbo Z
Borås
Här sen Jul 2017
Inlägg: 4



Gustav Vi känner till

"51 § Vid motorbyte till dieselmotor eller modifiering av befintlig dieselmotor där motorn inte stämmer överens med bilens ursprungliga motor gäller vad som sägs i andra stycket.

Ombyggd bil med dieselmotordrift som är av 1980 t.o.m 1999 års modell får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.


"Vad innebär detta i praktiken?
Jo, att det numera är möjligt att byta motor eller byta till dieselmotor i alla bilar som kan räknas som ombyggt fordon, till och med årsmodell 1999. Observera att byte inte är möjligt från och med årsmodell 2000"
För ökning av effekt och vridmoment gäller samma regler som tidigare."

Finns det någon som ser ut som att modell året kommer att förlängas, dvs innefattar årsmodell 2000 också?

_________________
Henrik Bengtsson
Citera
Arvidszon
Bollnäs
Här sen Aug 2017
Inlägg: 6



Går lite i planeringsstadiet av mitt nästkommande projekt och har lite funderingar.

Bilen i fråga är en Ford Sierra 2.0i i grunden som jag tänkt berika med antingen en M52B28/M54b25 (~190hk) motor från en bmw.

Först, har jag fattat rätt att om man går under "ombyggt fordon" så är det 15kw/100kg som gäller? Isåfall ska ju denna bil med sina 1230kg i tjänstevikt ha en maxgräns vid 184,5kw=250,24hk?
Hade det då funkat att använda sig utav Cosworth bromsar fram, Cosworth bakvagn för att bli godkänd?
Eller hade det även fungerat med att ta en bakvagn från en Sierra DOHC då dessa har skivbromsar och kanske dimensionera upp skivor och ok bak för att kompensera den högre effekten från motorn?
Kardanen kommer ju bli en custom historia, likaså kardantunnel, men det blir ju inga modifikationer så pass att den bör gå under amatörbyggt?

Tacksam för svar!

_________________
Olle Arvidsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Turbo Z skrev:
Gustav Vi känner till

"51 § Vid motorbyte till dieselmotor eller modifiering av befintlig dieselmotor där motorn inte stämmer överens med bilens ursprungliga motor gäller vad som sägs i andra stycket.

Ombyggd bil med dieselmotordrift som är av 1980 t.o.m 1999 års modell får i stället för kraven enligt 3 och 4 §§ förordningen (2001:1085) om motorfordons avgasrening uppfylla följande krav.


"Vad innebär detta i praktiken?
Jo, att det numera är möjligt att byta motor eller byta till dieselmotor i alla bilar som kan räknas som ombyggt fordon, till och med årsmodell 1999. Observera att byte inte är möjligt från och med årsmodell 2000"
För ökning av effekt och vridmoment gäller samma regler som tidigare."

Finns det någon som ser ut som att modell året kommer att förlängas, dvs innefattar årsmodell 2000 också?


Nja, jag tog faktiskt upp det lite lätt med Transportstyrelsen igår, att årsmodellgränsen för diesel kommer att bli ett problem. Men det är en rätt lång lista med saker som behöver åtgärdas så det tar nog ett tag att nå dit...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Arvidszon skrev:
Går lite i planeringsstadiet av mitt nästkommande projekt och har lite funderingar.

Bilen i fråga är en Ford Sierra 2.0i i grunden som jag tänkt berika med antingen en M52B28/M54b25 (~190hk) motor från en bmw.

Först, har jag fattat rätt att om man går under "ombyggt fordon" så är det 15kw/100kg som gäller? Isåfall ska ju denna bil med sina 1230kg i tjänstevikt ha en maxgräns vid 184,5kw=250,24hk?
Hade det då funkat att använda sig utav Cosworth bromsar fram, Cosworth bakvagn för att bli godkänd?
Eller hade det även fungerat med att ta en bakvagn från en Sierra DOHC då dessa har skivbromsar och kanske dimensionera upp skivor och ok bak för att kompensera den högre effekten från motorn?
Kardanen kommer ju bli en custom historia, likaså kardantunnel, men det blir ju inga modifikationer så pass att den bör gå under amatörbyggt?

Tacksam för svar!


Du räknar rätt på effekten.

För att det ska vara ombyggt fordon ska man byta minst motor, växellåda, bakaxel och hela bromssystemet. Besiktningsorganens generella åsikt är att man ska använda delar som inte fanns i karossen från tillverkaren så att ta delar från Cosworth och/eller DOHC (som bara hade skivor bak om bilen hade ABS) är inte ett säkert kort.

Min rekommendation är att ta även diffen från BMW (lättare att få utväxlingarna att matcha växellådan och det är "samma" drivknutar på Ford och BMW om man väljer rätt grejer). Bromsar är bäst att ta från något som inte är Sierra, enklast är förmodligen Scorpio 1995 och nyare, helst kombi. V6 kombi brukar ha 280 mm skivor fram och ofta 273 mm ventilerade skivor bak - då har du dimensioner som motsvarar Sierra Cosworth men ändå lite annorlunda...

Ändringarna är inte sådana att det blir amatörbyggt fordon.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Arvidszon
Bollnäs
Här sen Aug 2017
Inlägg: 6



therealpinto skrev:

Du räknar rätt på effekten.

För att det ska vara ombyggt fordon ska man byta minst motor, växellåda, bakaxel och hela bromssystemet. Besiktningsorganens generella åsikt är att man ska använda delar som inte fanns i karossen från tillverkaren så att ta delar från Cosworth och/eller DOHC (som bara hade skivor bak om bilen hade ABS) är inte ett säkert kort.

Min rekommendation är att ta även diffen från BMW (lättare att få utväxlingarna att matcha växellådan och det är "samma" drivknutar på Ford och BMW om man väljer rätt grejer). Bromsar är bäst att ta från något som inte är Sierra, enklast är förmodligen Scorpio 1995 och nyare, helst kombi. V6 kombi brukar ha 280 mm skivor fram och ofta 273 mm ventilerade skivor bak - då har du dimensioner som motsvarar Sierra Cosworth men ändå lite annorlunda...

Ändringarna är inte sådana att det blir amatörbyggt fordon.

Gustaf


Hittade detta dokument när jag googlade lite, om du har tid att ta en titt på den så vet nog både du och jag vilken bil detta gäller.

sfro.com/images/stories/dok/Spec_ombyggt_fordon.doc

Tittar man i detta dokument så tycks det inte vara någon ändring av diffklump/drivaxlar utan bara bromsar och coilovers som jag förstår det?

Men ponera att man skulle använda sig utav BMW diff och axlar i bak, är det då godkänt att man använder sig utav DOHC eller Cosworth vagn just
för skivbromsarna, men att man istället som du säger sätter dit större skivor från någon Mondeo V6:a?

_________________
Olle Arvidsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det där är ju tyvärr ett lite dåligt exempel som vi borde byta ut, eftersom en del besiktningsorgan strulat med just den typen av ändringar. Men det är bytt från 7" till 7,5" diff i det exemplet och jag undrar om det inte dessutom var diff/bakvagn från "Grodscorpio" så infästningarna för diffen skiljer också. Då är det enklare att motivera som ombyggt fordon eftersom det krävt förändringar i karossen för att få dit den diffen.

Själva bakvagnen (brygga/balk och bärarmar) är ju egentligen samma på DOHC med skivor men det skadar ju inte att bygga på den ändå. Med större bromsar än vad Sierra hade bör det funka bra.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Arvidszon
Bollnäs
Här sen Aug 2017
Inlägg: 6



Så om vi säger en bakvagn från en Sierra DOHC till en början, diff och drivaxlar från en e34 525 och större bromsar så torde det vara tillräckligt då alltså? Isåfall har jag i huvudet hur jag går tillväga just nu.

Tacksam för all din kunskap du bidrar med i denna tråd!

_________________
Olle Arvidsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jadå, det borde vara helt okej (och blir nog en väl fungerande lösning).

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



therealpinto skrev:
Nu finns föreskrifterna utlagda också.

https://transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS%202017_54.pdf

När det gäller besiktningsbefrielsen för amatörbyggt, så gäller den möjligheten bara vissa fordon:

1 § Bilar och släpvagnar som dras av bilar ska, från och med det kalender-
år som infaller 50 år efter fordonsåret enligt vägtrafikregistret, undantas från
periodisk kontrollbesiktning enligt 6 kap. 3 § fordonsförordningen (2009:211).

2 § Motorcyklar ska, från och med det kalenderår som infaller 40 år efter
fordonsåret enligt vägtrafikregistret undantas från periodisk kontrollbesiktning
enligt 6 kap. 3 § fordonsförordningen (2009:211).


5 § Amatörbyggt fordon och amatörbyggd bil uppbyggd med byggsats och
som utmärkts med textkoden T12A eller T12C, får undantas från periodisk
kontrollbesiktning, enligt 6 kap. 3 § fordonsförordningen (2009:211), under
förutsättning att fordonet sällan eller aldrig används i trafik samt utseendemässigt
och tekniskt efterliknar fordon som omfattas av 1 och 2 §§.
Fordon
med textkoden T12A eller T12C som uppfyller dessa förutsättningar, måste
genomgå en registreringsbesiktning där textkoden T12A eller T12C åsätts
och ersätter den tidigare textkoden, för att få undantag från periodisk
kontrollbesiktning.


Det finns ingen beskrivning av hur nära fordonen ska vara 40/50 år gamla fordon "utseendemässigt och tekniskt" så det blir ju en sak att utreda vidare.

Gustaf


Hej Gustaf, lite praktiska funderingar som du kanske kan spinna vidare på. Jag förstår att det går bara att spekulera i dagsläget så jag väntar inga specifika svar.

I USA tilldelas nybyggda fordon nu samma årsmodell som de är baserade på. T.ex. om man bygger en ny Camaro 67:a så får den årsmodell 1967.

Hur blir det med fordonsskatten för amatörbyggt fordon med textkod T12A eller T12C? Om t.ex. bygget är baserat på en 50-årig eller äldre bil men de tekniska modifieringarna är mer omfattande än för ombyggt?

Om jag t.ex. renoverar en Grupp-B bil, kan det vara ett alternativ och ändå behålla original fordonsidentitet? FIA Grupp-B upphörde 1986 så alla är mer än 30 år gamla, men de uppfyller dåtidens krav på vanliga bilar. De flesta Grupp-B bilar användes aldrig för tävling och då saknar de vagnbok från FIA.

När det gäller fordonsskatten så har Tyskland ett system med säsongsregistrering där de tilldelas en särskild nummerskylt som anger inom vilken period fordonet får brukas. Skylten på bilden gäller för Mars-Oktober varje år. Här kan de kolla direkt i TS fordonsregister i stället för en speciell skylt då Tyskland har ett fordonsregister för varje kommun och skylten tillhör ägaren, inte fordonet. Administrativt borde ett liknande alternativ innebära en besparing för TS i stället för att folk frekvent ställer på och av fordonet enbart när de ska använda det?



Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



När det gäller att "bygga nya fordon med gammal årsmodell" så finns egentligen inte de möjligheterna i Sverige idag (inte på ett hanterbart sätt). Jag vet att det finns olika organisationer som förespråkar ett liknande system och jag kan se en del fördelar med det - men också en del risker och utmaningar.

Skatt för de som får T12A/C (eller vad beteckningen blir, det kan ändras) har vi inte diskuterat. Troligen påverkas den inte dvs ett nytt amatörbygge, med ny årsmodell, skattas som vanligt. SFRO har framfört åsikter om att man bör överväga skattebefrielse i någon form för amatörbyggda fordon eftersom de till 99% är rena entusiastfordon.

Jag vet inte riktigt hur du tänker med Grupp B-bilen, men en förutsättning för att man ska få köra en sådan på väg är ju att den är gatreggad. Hittar man ett objekt utanför Sverige och vill importera det, så gäller det att bilen har varit (eller är) permanent registrerad i ett annat land (EU/EEG-land helst), och dessutom bör den inte vara registrerad med någon form av lågserieundantag. Då kan man importera den till Sverige men det blir ju i så fall varken ett ombyggt eller amatörbyggt fordon.

Min åsikt, som jag vet att andra inom fordonshobbyn delar, är att vi vill undvika alla former av begränsning i brukande/användning av hobbybilar. Jag ser inga fördelar i det systemet som Tyskland har och jag tror inte att av- och påställning är något större problem för TS.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
c311
Värmland (fd Ekerö)
Här sen Jan 2015
Inlägg: 405



OK tack Gustaf.

Den nya fordonsskatten som börjar gälla nästa år blir nog en chock för nyregistrerade fordon med starkare motor. Visserligen sägs skatten bli mer normal efter tredje året. En mindre årlig avgift för amatörbyggda fordon skulle inte vara fel. Det kan inte röra sig om speciellt många per år.

Vad det gäller Grupp-B bilen får jag registrera den i ett annat EU-land då den senast var i trafik i USA. Årsmodell 1976-1988 har andra regler i Sverige jämfört med andra EU-länder om de importeras direkt från tredje land.

Med vänlig hälsning
Thomas

_________________
Thomas Alsterfalk
BMWCS # 04660
Citera
Grappo-Soda
08
Här sen Sep 2017
Inlägg: 4



Jag undrar hur långt man kan gå på spåret "ändrat fordon" vid motorbyte utan att behöva växla upp till "ombyggt" med allt vad det för med sig.
Med motorbyte menar jag byte "i paket" - insugsystem, själva motorn, avgassystem inkl styrning, sonder och katalysator, men EJ växellåda eller bakåt.

Hur mycket man får ändra i motor/insug/avgas samt motorrum/chassi:
1. Kan man kapa i luftboxen och modifiera avgasrör som krävs för att få plats under huven och golvet?
2. Kan jag göra modifieringar i exvis motorinfästning och befintlig växellåda för att passa in motorn?

Hur besiktningen räknar/mäter gränserna för effekt och vridmoment:
1. Finns det en lista med effekt och vridmoment för alla modeller registerade i Sverige?
2. Om nya motorn ligger kanske några procent över 20%/10%-gränserna räknat efter tillverkarens specifikationer, kan man ändå klara sig med ett intyg från dyno-mätning om det visar att motorn egentligen ligger under gränsen - en 15-20 år gammal motor levererar kanske inte fullt ut?
(I mitt fall är det vridet som är problemet. Effekten ligger ganska långt under gränsen...)


Detta under antagande att chassi är -92 och den tilltänkta motorn har katalysator från mitten/sent 90-tal.

_________________
Håkan Olsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



För enbart motorbyte i årsmodell 1976 till och med bil som tagits i bruk före 1/1 1993, så gäller egentligen samma miljökrav som för själva motorbytet i ombyggt fordon;

50 § Ombyggd bil med bensinmotordrift som är av 1976 eller senare års
modell, ska vara försedd med trevägskatalysator, syresensor, samt styrbox.
Dessa komponenter ska ha sitt ursprung från samma fordon som den nya
motorn. Utsläppen i avgaserna ska uppfylla avgasreningskraven i bilaga 7
till Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2010:84) om
kontrollbesiktning.

Det finns inga närmare föreskrifter om andra modifieringar, men anpassad luftbox och grenrör är sällan problem. Motorfästen och växellåda brukar inte heller direkt ge bekymmer.

När det gäller maxeffekter/vridmoment så finns ingen allmän lista utan det som finns är det som gamla Bilprovningen samlade ihop (den som finns i SFROs bygghandbok). Som jag uppfattar den så är den relativt ad-hoc eller ihopkommen som resultat av att någon frågat tillverkaren. Det finns ingen systematik i att tillverkarna anger maxeffekter/vridmoment för sina bilar.

De flesta besiktningsorgan godtar 20% effektökning och 10% vridmomentsökning (räknat från din bils originaluppgifter) vid motorbyte men tillämpningarna varierar. Här måste man resonera med sitt besiktningsorgan för att se hur man kan göra. Detsamma gäller frågan om att slira på några procent.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Grappo-Soda
08
Här sen Sep 2017
Inlägg: 4



Tack! thumbs up
therealpinto skrev:
När det gäller maxeffekter/vridmoment så finns ingen allmän lista utan det som finns är det som gamla Bilprovningen samlade ihop (den som finns i SFROs bygghandbok).

Är det samma lista som i excel-bladet man hittar på sfro.com?
Det verkar saknas japanare i den listan, vilket är aktuellt i mitt fall!

_________________
Håkan Olsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Ja, det är den listan.

Det saknas massor av tillverkare, och allt som finns i listan är inte logiskt. Men det är det som finns...

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Nu när det är fritexter för regbes av bur så gäller väl följande?

Skyddsbur: Helbur dvs fram och bakom föraren
Halvbur: Bur bakom föraren dvs inget man kan slå i.

Om det då står i regbeviset "SKYDDSBUR/HALVBUR MONTERAD"

Kan man då åka in på vanlig besiktning med både hel och halvbur utan problem?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



robber skrev:
Nu när det är fritexter för regbes av bur så gäller väl följande?

Skyddsbur: Helbur dvs fram och bakom föraren
Halvbur: Bur bakom föraren dvs inget man kan slå i.

Om det då står i regbeviset "SKYDDSBUR/HALVBUR MONTERAD"

Kan man då åka in på vanlig besiktning med både hel och halvbur utan problem?


Det går inte att svara säkert på, eftersom det är upp till bedömningen hos den som gör kontrollbesiktningen. Formellt sett nej, bilen är ju troligen inte registrerad med helbur.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
borz
Hässleholm
Här sen Sep 2006
Inlägg: 489



Så här står det på min med fullbur:
Citat:

Övrigt
SKYDDSBUR HELBUR
FORDONET TIDIGARE GODKÄNT MED STÖD AV TYPGODKÄNNANDE E1*93/81*0016*04


Sannolikt kommer du att få nedslag på det!

_________________
Tim Anle
Citera
harder22
svanesund
Här sen Okt 2017
Inlägg: 40



Vad gäller för och få ha bil reggad med 4 passangerare (2D amazon 1969) måste det vara fällbara stolar ? Finst det minsta benutrymme innan förar/passangerarstolen kommer ? Måste det finnas bälten bak.
Om man bygger bur som stöttorna följer karossen. Är det något hinder ? Tänkte gå längsmed c stolpe ner genom hatthyllan.

_________________
Christoffer Gustavsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Det måste gå att ta sig i och ur baksätet på ett vettigt sätt, vilket på de flesta 2-dörrarsbilar kräver fällbara eller tippbara stolar.

Bälten bak följer formellt sett årsmodell men höjer man all övrig prestanda i bilen så tycker jag det är ganska självklart med bälten på alla platser.

Jag har ännu inte sett eller besiktat en bil med fungerande bur som är lämplig för personer i baksätet. Det blir svårt att få till en triangulerad bur utan massa krokiga stag och då tror jag inte den gör så stor nytta längre.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Sparade trådar/FAQ
Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar?
<<   1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 109, 110, 111   >>
30 besök idag (622424 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande