Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 72- 16v.
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (18766 totalt)
beemern
östersund
Här sen Apr 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
tänkte jag kunde lägga upp liten kul projekttråd på denna sida med lite mer liksinnade personer än vad många av de andra forumen har, kanske får man lite mer respons, tips och trix härifrån också från er som varit med förr, själv håller jag på att bygga för fullt och har aldrig varit ut på en bana och kört med bil förr förutom löjligt många timmar bakom gran turismo 2-3-4-5 , så detta blir mitt försök i verkligehen att ta mej ut på bana och köra av mej då det varit drömmen i många år..

bilen är ju då som sagt en bmw 1602 72årsmod som nu kommer bli en besiktningsbar bak/kurvbil, köpte den av en kompis mor då jag bara av en slump råkade skymta den bakom några andra bilar på gården, hade stått i ca 22år utomhus och såg så cool ut så var bara tvungen att ha den pga att de var en bmw och de är ju det ända som gäller, detta var då mitt första möte med en 02a, visste inte ens att dom fanns innan det, detta var då ca 3år sen och började så här.



här har den stått i 22år, ostartad.





testkört för egen maskin på 22år, bytte tändstift, kablar och fördelarlock, olja o filter, luftade bromsarna och kopplingen och till slut fyllde på bensin med en liten skvätt i förgasaren och bilrackarn startade direkt.






tankarna på ett fränare stuk tryckte på så gamla momofälgarna såldes och handlades delar av en numera väldigt bra 02 kontakt som har väldigt bra lager med delar bara nån mil från mej, så blev den så här.


ännu fränare stuk jagades och kom över denna vinge någon form av alpina banvinge kopia enl nån. samt glasfiberbagagelucka.


och motor vid de här laget var en 2002tii med trimkam, extraktor (inte monterat på bilden), planad topp och dubbla solex 40. gick nåt jävulskt, svetsdiffat och var fulla hjulspinn hela 2ans växel, var de blött ute så spann den beroende på asfalt sort näst intill hela 3e växeln också. bilen vägde då 970kg med mej (64kg) och ca 15liter i tanken.


bilen ställdes av och nya planer på att få den ännu fräckare och inte så vanligt stuk på växte fram.

bytte åt men en lite ytrostig fullbur som ska i. ska få sej en blästring innan montering.


köpte en kaross samt en hög med grejer och då fanns där en mycket tuffare breddning som snabbt testades då turbostuket kändes allt för vanligt.


blev även lite maffigare grejer bakom hjulen, dubbelt så grova bilstein sportdämpare och 323 ventilerade bromsar som ska få en översyn. orginal till höger.


obervera att all mekning skett utomhus på en hyrparkering hittills, va gör man inte när det är stor brist på garage, men spolar fram lite...

numera har man fixat garage och planer på en ny våldsam sugmotor ruvar i tankarna. den kommer bli dyr, väldigt dyr men anser att den är värd det, och ska lyckas slå motornords gamla racemotor som dom sålde på tidigt 80tal, kommer jag att lyckas? hoppas det.

fick en coiloverpryl från en audi a4 helt gratis då jag såg potenta delar där, mätte lite och visade sej att 02ans fjäderben var lika grovt så delar parades.


parat med 02ans fjäderben. perfekt passform.



på pall i nya garaget, allvaret kan äntligen börja. 200kvd, uppehållsrum på 70kvd med stor bar, soffa, tv, kaffemaskin, kylskåp, micro, m.m. garage delen är de resterande 130kvd .



takbyte då nåt pucko hädat taket med en skyport


kollade passformen på buren som verkar vara perfekt skohornspassning



inhandlat en riktig svets är ju ett måste vid det här laget



tappat bort lite bilder men hela karossen är sandblästrad totalt överallt och nytt bagage och "bakplåt" punktas dit, ska kontrollmätas utta helsike innan det svetsas fast helt, även en bit av bakskärmen byts ut pga en lättare krock tidigt 80tal.


hjulhuset höger fram är snart helt rostlagat (hållagat kanske de heter nu när den är blästrad ) så snart kan ena hjulhusplåten (nästa bild) svetsas dit.


hjulhusplåten, blir lika bytt på båda sidorna då det är standardrost på dessa.


motorutrymmet tar sej lite det också



bytte åt mej några vettiga däck att åka på, fixa ett par till fram också men jagar som F efter 2st fälgar till men hittar inte, inte spec vanliga då dom är 9,5x13" och stämplad 1979, ingen tillverkarstämpel


motorn som byggs på, eller skalet kanske man kan kalla det, helt tomt nu, nymålat block och nyblästrad topp



utöver allt detta så har jag haft ett 45min långt samtal med den lokala sfro killen här och kommit fram till att jag satsar på att regga den till ombyggt fordon då jag enl han fyller alla mål om jag byter nån liten detalj till i framvagn då det redan finns 323 skivbromsbakvagn som ska på, och då är bilen godkänd för 205 lagliga hk, kommer ju vara mer än så i den men dom lär nog inte bry sej i de, inte enl sfro killen iallfall, annars får man väl "trimma ner" den lite när man ska besikta.

drar motorspec också på nya motorn, allt är väl inte spikat än men till 99% så.

BLOCK
* block borrat till 2,2L
* viktade sfäriskakolvar
* vet ej vilka stakar ännu
* 100% balanserad bottendel hela vägen igenom för att tåla väldigt höga varv
* oljetråg med skvalpplåt
* skvalpplåt vid vev
* uppborrade oljekanaler från 6 till 7mm för bättre smörjning av vevlager

TOPP
* större ventiler (48-39mm) 47-39std
* 336 graders kam
* enem stålvippor
* dubbla ventilfjädrar
* max portad både in och ut, planad.
* hemisfäriska förbränningsrum
* mls ståltoppackning

IN/UT
* eftermarknadssprut, vet ej vilket ännu
* separata spjäll
* egenbyggt insug
* 4-1 extraktor
* 3" system med 1st simons
* någon soppapump
* ställbar btr

ÖVRIGA GREJER
* 6-pucks sinterlamell med hård sach tryckplatta
* volvo 240 oljekylare
* volvo 240 kylare med elfläkt
* växellåda antingen en 265 från m535 eller en med 1an bakåt men minns inte siffrorna nu.


motornords gamla 80tals motor gav med std 2liter och gammalt kugelfischer insprut 230hk, jag använder modernt eftermarknadssprut och borrar till 2,2liter samt separata spjäll så återstår att se vad min motor kommer hamna på, så länge den slår motornord motorn så är jag rätt så nöjd, den ska enl dom ha gjort 0-100km/h på 5,5sec, hur den 02 var preppad i övrigt och vart den testades har jag ingen aning om.


väntar på lite grejer som ska komma så detta var allt för nu.

_________________
lars-erik edvardsen
Citera
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462



OJ!

Den här tråden ska läsas

Riktigt kul bil å ballt stuk på den!

Mvh Peter

_________________
Peter Lundman
BMW 318i -83
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1310



Skithäftigt! thumbs up
Imponerande arbete med karossen. Lär följas. Mer bilder

_________________
Fredrik Rapp
BMW E21 -78
Toyota Corolla -75
Toyota Supra -84
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41507

Forumägare
Forumägare

Tillbaka från de (nästan) döda. Fet räddningsaktion thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



När jag såg utgångsobjektet så tänkte jag att detta nog var en tråd som ganska snabbt skulle självdö när ägaren insåg vilket jobb som krävs för att få liv i en gammal bil, men sedan visade det sig att bilderna var tre år gamla och att bilen redan var på god... Bra jobbat och ett bra exempel på hur man kanske bör göra för att inte tröttna - ta itu med det absolut nödvändigaste och se till att köra med bilen mellan varven. thumbs up

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
beemern
östersund
Här sen Apr 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
tackar o bockar blev lite paff när jag kollade in här nu och såg att det faktiskt var lite respons, kul att det gillas hehe jo tankarna har gått runt många gånger på om man ska ge upp men icke, nu har det gått så långt att bilen ska bli bättre än ny, kosta vad det kosta vill .

är ju ingen plåtslagare direkt och är första bilen jag gör så här omfattande byggnationer på så hoppas ju på det bästa haha. man kan väl även säga att jag lessnat några gånger men då bara gått över till att serva och laga andras bilar för en vettig peng och köpt och sålt bilar/grejer med vinst så man fått ihop lite extra att beställa grejer för, brukar för det mesta bara köra på utan att tänka för mycket, kan lätt bli så då man hittills har köpt bara org för 10tusen och det syns knappt :P.


hatar för övrigt långhelger! VILL HA MINA DELAR NUUUU .

_________________
lars-erik edvardsen
Citera
beemern
östersund
Här sen Apr 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
lite uppdatering på kvällskvisten kanske


taket nästan klart för montering, ska bara slipas och lackas på insidan innan montering.


på bilen är det också näst intill klart för montering, bara lite slipa och grundlack på innertaket där man inte kommer åt att lacka då taket sitter på.



de större hålet på höger sida är igenlagt nu, bara dom mindre kvar.



här är en av anledningarna till varför en 02a rostar mycke längts upp i hjulhusen fram, plåten som går innåt där i hålet, skiten landar uppe på den och ligger kvar och nöter och fuktar sönder.


nu är dom moddade så de inte ska bli så.



toppen med DCOE fläns, ska köpas alurör nån dag framöver och pressa till i ändarna med pressverktyget jag gjort så det matchar mot formen på insugskanalerna, dock inte 100% säkert än att de blir förgasarfattning på insuget då jag fortfarande inte bestämt vilka spjäll jag ska köra med.



nyköpt idag av en utav dom jag delar garage med, han tog och blev förnuftig och säljer 240n i delar och ska bygga på sin e34 med m50 istället så tog och köpte av han megasquirt sprutet


de var väl allt för denna gång, men mer kommer .

_________________
lars-erik edvardsen
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



Detta kommer att följas!

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
bmw_POWER
Åland/Gävle
Här sen Jul 2009
Inlägg: 234



Bra jobbat hittils! Kommer att följa projektet!=)

MVH

_________________
Farbod Chehrehvani
BMW 635CSi (M106) E24
BMW 3.0Si E3
BMW M5E34
Projekttråd:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=58157&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
vildn
Östersund
Här sen Feb 2012
Inlägg: 10



Äntligen kommer projektet upp på en vettig sida!

_________________
Carl Melin
Citera
beemern
östersund
Här sen Apr 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
tackartackar, man känner sej alltid mer peppad att forsätta bygga när man får bra kommentarer .

ja carl och väntar mej att din 325 kommer upp också när vi börjar "turba" den i nästa vecka

_________________
lars-erik edvardsen
Citera
vildn
Östersund
Här sen Feb 2012
Inlägg: 10



Klart vi ska göra en tråd om det

_________________
Carl Melin
Citera
beemern
östersund
Här sen Apr 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
lite snabb uppdatering så här på kvällen..

färdigslipat runt om och taket passar som ett smäck

måste fara iväg på jula imorrn och köpa lite vettigare tänger och klämma fast taket med runt om



förutom detta så kommer det bli ett litet roligt sidoprojekt till helgen eller nästa vecka beroende på om allt hinner komma, andningshjälp på vildn;s 325



och sist men inte minst, så här tycker jag om att skruva audi, tagit på mej lite svart att fixa toppen o kamrem på en 91a 2,3L 5cyl... ALDRIG MER...... fan att man ska behöva riva halva bilen för att byta lite grejer. jaja på väg ihop nu iallfall så man kan få in lite andra finare jobb :P.



på lörda händer det nog en del, då far jag och vildn till en bekant åt mej som ska sälja alla sina 02 grejer til väldigt lågt pris så det blir att sortera och tömma ett ca 100-150kvd ladugårdsvåning PROPPFULL med 02 delar. bla en 40% lamelldiff som kommer att hamna under min bil

de var allt för denna gång, mer kommer nog i helgen nån gång .

_________________
lars-erik edvardsen
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Som redan nämnts, vilken räddningsaktion! thumbs up Kommer följas.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
abarth_racing
Skara
Här sen Okt 2009
Inlägg: 19





Med största sannolikhet JP-fälgar från tidigt sjuttiotal, min nu tyvärr bortgångna gudfar var en av grundarna / ägarna till detta företag så man har sett de flesta modeller... Denna modell hade han som bakfälg på sin hembyggda gocart som kördes på isen i björsund...

Mvh Thomas[/img]

_________________
Thomas Svensson
Citera
beemern
östersund
Här sen Apr 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Davve skrev:
Som redan nämnts, vilken räddningsaktion! thumbs up Kommer följas.



haha ja visst, ibland undrar man ju om man blivit tokig xD

_________________
lars-erik edvardsen
Citera
beemern
östersund
Här sen Apr 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
abarth_racing skrev:


Med största sannolikhet JP-fälgar från tidigt sjuttiotal, min nu tyvärr bortgångna gudfar var en av grundarna / ägarna till detta företag så man har sett de flesta modeller... Denna modell hade han som bakfälg på sin hembyggda gocart som kördes på isen i björsund...

Mvh Thomas[/img]



jasssååå :O fränt. finns det någon möjlighet alls att du skulle kunna lyckas spåra fram 2st till åt mej? bredd spelar ingen roll så länge det är 13".

_________________
lars-erik edvardsen
Citera
abarth_racing
Skara
Här sen Okt 2009
Inlägg: 19



Vet vart det låg två hyperbreda 13":are, men det var lääängesedan. Men kan hålla ögonen öppna!

Dessa killar har sannolikt 2 st! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=72955&postdays=0&postor . . . .

[/img]

Deras framfälgar är också JP från samma period eller tidigare

_________________
Thomas Svensson
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Starkt kämpat thumbs up

Är det inte lättare att svetsa buren om du väntar med att montera taket?

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
beemern
östersund
Här sen Apr 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
abarth_racing skrev:
Vet vart det låg två hyperbreda 13":are, men det var lääängesedan. Men kan hålla ögonen öppna!

Dessa killar har sannolikt 2 st! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=72955&postdays=0&postor . . . .

[/img]

Deras framfälgar är också JP från samma period eller tidigare


ska kolla detta ganska omedelbart :O.

_________________
lars-erik edvardsen
Citera
beemern
östersund
Här sen Apr 2007
Inlägg: 44


Trådstartare
Svante skrev:
Starkt kämpat thumbs up

Är det inte lättare att svetsa buren om du väntar med att montera taket?


tackar, jo var lite det som var tanken ett tag men då jag hade tänkt byta nästan alla 4 golvplåtar så får väl se hur de blir, annars är det ju inga problem att svetsa buren upptill om man gör 2 runda hål i golvet under huvudbågen och sänker ner buren i efter man punktat fast den upptill så är det bara helsvetsa sen . vore ju lite dumt att rensa bilen på på både tak och golvplåt samtidigt, den blir så ranglig då så kan vara lätt att den blir som en banan om man missar att mäta på någe ställe :P.

_________________
lars-erik edvardsen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 1602 72- 16v.
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (18766 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande