Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tekniskt reglemente
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
74827 besök totalt
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



Som jag tolkar reglerna så får jag inte ha:

(Gäller även club ch)
Splitter fram
Canards
Inga eftermarknadsstag
Ingen motorhuv i kolfiber
Ingen baklucka i kolfiber

(Bara club)
Bättre belägg eller bromsskivor
Ingen eftermarknadsvinge


Har man tolkat det rätt då?

Måste säga att förra året var reglerna betydligt klarare än i år.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
Tobias Nyström skrev:
Tobias Nyström skrev:
Varför får jag inte köra Club när bilen är helt orginal förutom säkerhetsförbättringar?

Fortfarande inte fått detta motiverat. Jag tycker att man borde generellt se positivt emot folk som bygger bättre säkerhet i sina bilar än av reglementet kräver, istället för att utsluta dessa.


Ser inga problem i att du skall få kör i någon av klubb klasserna.
Det ända är att du inte får ta bort mer inredning än absolut nödvändigt för att montera buren.
Om en panel kan modifieras så buren kan monteras så ska den göra det istället för att tas bort tex.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
Antonicracing skrev:
Som jag tolkar reglerna så får jag inte ha:

(Gäller även club ch)
Splitter fram
Canards
Inga eftermarknadsstag
Ingen motorhuv i kolfiber
Ingen baklucka i kolfiber

(Bara club)
Bättre belägg eller bromsskivor
Ingen eftermarknadsvinge


Har man tolkat det rätt då?

Måste säga att förra året var reglerna betydligt klarare än i år.


Ursäkta frågan men....
Du har ju redan mailat mig vissa av dessa frågor, varför skriver du sen samma frågor här efter att du fått svar ?

Vad menar du med stag ?

Reglerna är mer öppna i år.
vilket öppnar upp för mer personliga tolkningar.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



Phantom skrev:
Antonicracing skrev:
Som jag tolkar reglerna så får jag inte ha:

(Gäller även club ch)
Splitter fram
Canards
Inga eftermarknadsstag
Ingen motorhuv i kolfiber
Ingen baklucka i kolfiber

(Bara club)
Bättre belägg eller bromsskivor
Ingen eftermarknadsvinge


Har man tolkat det rätt då?

Måste säga att förra året var reglerna betydligt klarare än i år.


Ursäkta frågan men....
Du har ju redan mailat mig vissa av dessa frågor, varför skriver du sen samma frågor här efter att du fått svar ?

Vad menar du med stag ?

Reglerna är mer öppna i år.
vilket öppnar upp för mer personliga tolkningar.


Ursäkta, jag har redan frågat att canards och frontsplitter (2 av 7 saker jag listar) vilket inte är godkänt på någon clubklass.
Ny front med liten splitter är då inte heller godkänt?

Därför jag frågar är att står det inte med så är det inte godkänt sa du då.
Dessa saker står inte heller med vilket i så fall inte är godkänt att använda några clubklasser då heller?

Eftermarknadsstag = fjäderbenstag eller swaybars som ett exempel.

Edit:
Har nu skickat in dispans för kolfiberhuv och kolfibervinge

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
Antonicracing skrev:
Phantom skrev:
Antonicracing skrev:
Som jag tolkar reglerna så får jag inte ha:

(Gäller även club ch)
Splitter fram
Canards
Inga eftermarknadsstag
Ingen motorhuv i kolfiber
Ingen baklucka i kolfiber

(Bara club)
Bättre belägg eller bromsskivor
Ingen eftermarknadsvinge


Har man tolkat det rätt då?

Måste säga att förra året var reglerna betydligt klarare än i år.


Ursäkta frågan men....
Du har ju redan mailat mig vissa av dessa frågor, varför skriver du sen samma frågor här efter att du fått svar ?

Vad menar du med stag ?

Reglerna är mer öppna i år.
vilket öppnar upp för mer personliga tolkningar.


Ursäkta, jag har redan frågat att canards och frontsplitter (2 av 7 saker jag listar) vilket inte är godkänt på någon clubklass.
Ny front med liten splitter är då inte heller godkänt?

Därför jag frågar är att står det inte med så är det inte godkänt sa du då.
Dessa saker står inte heller med vilket i så fall inte är godkänt att använda några clubklasser då heller?

Eftermarknadsstag = fjäderbenstag eller swaybars som ett exempel.


.


Reglerna är ganka öppna i år och man kan tolka dom olika.
Det står inte att man får byta ut växelknoppen eller batteri till ett mindre, inte heller står det att man får byta fälgar.

Vissa saker är bara väldigt självklara, och vissa är upp till var och en att tolka.
Det är väldigt svårt tt få med allti reglerna, vi kommer vara väldigt glada om vi får in bra synpunkter.

Nu skriver jag hur jag tolkar dom punkterna du tagit upp.
Splitter fram okej om den är i samma del som fronten, själv hade jag inte vågat ha mycket mer än 2-3cm utstick. Många frontar är ju byggda så, tex Do-luck till supra.
Canards samma sak här. lyckas man intergrera dom i fonten så är det ju en del av fronten och inga lösa canards.
Inga eftermarknadsstag Detta ser jag som helt vanliga uppgraderingar som aldrig svensk bilprovning skulle ha några problem med.
Ingen motorhuv i kolfiber Aldrig varit med om någon som fått nerslag på det på någon besikting...
Ingen baklucka i kolfiber samma här, dock är det helt klart inte tillåtet att byta ut rutorna till plast.
Byter man ut huv eller baklucka så är det ju viktigt att man installerar korrekta lås, regler om det finns i pro reglrna.

Detta är bara så som jag ser det....

(Bara club)
Bättre belägg eller bromsskivor typ.
Ingen eftermarknadsvinge precis, det är inte tilllåtet.

Ledsen om jag inte kan ge några 100% raka svar, men det finns inga sådana.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



Phantom skrev:
Antonicracing skrev:
Phantom skrev:
Antonicracing skrev:
Som jag tolkar reglerna så får jag inte ha:

(Gäller även club ch)
Splitter fram
Canards
Inga eftermarknadsstag
Ingen motorhuv i kolfiber
Ingen baklucka i kolfiber

(Bara club)
Bättre belägg eller bromsskivor
Ingen eftermarknadsvinge


Har man tolkat det rätt då?

Måste säga att förra året var reglerna betydligt klarare än i år.


Ursäkta frågan men....
Du har ju redan mailat mig vissa av dessa frågor, varför skriver du sen samma frågor här efter att du fått svar ?

Vad menar du med stag ?

Reglerna är mer öppna i år.
vilket öppnar upp för mer personliga tolkningar.


Ursäkta, jag har redan frågat att canards och frontsplitter (2 av 7 saker jag listar) vilket inte är godkänt på någon clubklass.
Ny front med liten splitter är då inte heller godkänt?

Därför jag frågar är att står det inte med så är det inte godkänt sa du då.
Dessa saker står inte heller med vilket i så fall inte är godkänt att använda några clubklasser då heller?

Eftermarknadsstag = fjäderbenstag eller swaybars som ett exempel.


.


Reglerna är ganka öppna i år och man kan tolka dom olika.
Det står inte att man får byta ut växelknoppen eller batteri till ett mindre, inte heller står det att man får byta fälgar.

Vissa saker är bara väldigt självklara, och vissa är upp till var och en att tolka.
Det är väldigt svårt tt få med allti reglerna, vi kommer vara väldigt glada om vi får in bra synpunkter.

Nu skriver jag hur jag tolkar dom punkterna du tagit upp.
Splitter fram okej om den är i samma del som fronten, själv hade jag inte vågat ha mycket mer än 2-3cm utstick. Många frontar är ju byggda så, tex Do-luck till supra.
Canards samma sak här. lyckas man intergrera dom i fonten så är det ju en del av fronten och inga lösa canards.
Inga eftermarknadsstag Detta ser jag som helt vanliga uppgraderingar som aldrig svensk bilprovning skulle ha några problem med.
Ingen motorhuv i kolfiber Aldrig varit med om någon som fått nerslag på det på någon besikting...
Ingen baklucka i kolfiber samma här, dock är det helt klart inte tillåtet att byta ut rutorna till plast.
Byter man ut huv eller baklucka så är det ju viktigt att man installerar korrekta lås, regler om det finns i pro reglrna.

Detta är bara så som jag ser det....

(Bara club)
Bättre belägg eller bromsskivor typ.
Ingen eftermarknadsvinge precis, det är inte tilllåtet.

Ledsen om jag inte kan ge några 100% raka svar, men det finns inga sådana.



Förra året hade ni ju det mesta uppradat och funkade väll kanon?
Men vem bedömer reglerna då?
50 bilar ska tolka sina egna regler?

Jag har fått igenom bilen som den står 2 gånger i besiktingen som den står är den totalt godkänd då?
(+ exakt samma bil var godkänd förra året i club)

Ska ändå lägga mycket pengar nu på bilen(ca30tkr) och 50tkr i omkostnader för säsongen.
Då vill jag inte åka 50mil för helt plötsligt någon annan tolkat det annorlunda och jag inte får vara med.

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
Antonicracing skrev:
Phantom skrev:
Antonicracing skrev:
Phantom skrev:
Antonicracing skrev:
Som jag tolkar reglerna så får jag inte ha:

(Gäller även club ch)
Splitter fram
Canards
Inga eftermarknadsstag
Ingen motorhuv i kolfiber
Ingen baklucka i kolfiber

(Bara club)
Bättre belägg eller bromsskivor
Ingen eftermarknadsvinge


Har man tolkat det rätt då?

Måste säga att förra året var reglerna betydligt klarare än i år.


Ursäkta frågan men....
Du har ju redan mailat mig vissa av dessa frågor, varför skriver du sen samma frågor här efter att du fått svar ?

Vad menar du med stag ?

Reglerna är mer öppna i år.
vilket öppnar upp för mer personliga tolkningar.


Ursäkta, jag har redan frågat att canards och frontsplitter (2 av 7 saker jag listar) vilket inte är godkänt på någon clubklass.
Ny front med liten splitter är då inte heller godkänt?

Därför jag frågar är att står det inte med så är det inte godkänt sa du då.
Dessa saker står inte heller med vilket i så fall inte är godkänt att använda några clubklasser då heller?

Eftermarknadsstag = fjäderbenstag eller swaybars som ett exempel.


.


Reglerna är ganka öppna i år och man kan tolka dom olika.
Det står inte att man får byta ut växelknoppen eller batteri till ett mindre, inte heller står det att man får byta fälgar.

Vissa saker är bara väldigt självklara, och vissa är upp till var och en att tolka.
Det är väldigt svårt tt få med allti reglerna, vi kommer vara väldigt glada om vi får in bra synpunkter.

Nu skriver jag hur jag tolkar dom punkterna du tagit upp.
Splitter fram okej om den är i samma del som fronten, själv hade jag inte vågat ha mycket mer än 2-3cm utstick. Många frontar är ju byggda så, tex Do-luck till supra.
Canards samma sak här. lyckas man intergrera dom i fonten så är det ju en del av fronten och inga lösa canards.
Inga eftermarknadsstag Detta ser jag som helt vanliga uppgraderingar som aldrig svensk bilprovning skulle ha några problem med.
Ingen motorhuv i kolfiber Aldrig varit med om någon som fått nerslag på det på någon besikting...
Ingen baklucka i kolfiber samma här, dock är det helt klart inte tillåtet att byta ut rutorna till plast.
Byter man ut huv eller baklucka så är det ju viktigt att man installerar korrekta lås, regler om det finns i pro reglrna.

Detta är bara så som jag ser det....

(Bara club)
Bättre belägg eller bromsskivor typ.
Ingen eftermarknadsvinge precis, det är inte tilllåtet.

Ledsen om jag inte kan ge några 100% raka svar, men det finns inga sådana.



Förra året hade ni ju det mesta uppradat och funkade väll kanon?
Men vem bedömer reglerna då?
50 bilar ska tolka sina egna regler?

Jag har fått igenom bilen som den står 2 gånger i besiktingen som den står är den totalt godkänd då?

Ska ändå lägga mycket pengar nu på bilen(ca30tkr) och 50tkr i omkostnader för säsongen.
Då vill jag inte åka 50mil för helt plötsligt någon annan tolkat det annorlunda och jag inte får vara med.


Du har fått svar på ditt mail. Så du borde ha ditt på det torra.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
Mumba
KISA
Här sen Aug 2009
Inlägg: 751



Kanon.

Det är ju ingen osthyvel direkt jag har på bagaget.


Måste såga i min kolfiberhuv med aaaaah
Kan ju bara sluta i katastrof

_________________
Mumba Svensson
Instagram: Life of Time Attack
Citera
Skid
Stockholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 4



Phantom skrev:

Reglerna är ganka öppna i år och man kan tolka dom olika.
Det står inte att man får byta ut växelknoppen eller batteri till ett mindre, inte heller står det att man får byta fälgar.

Vissa saker är bara väldigt självklara, och vissa är upp till var och en att tolka.
Det är väldigt svårt tt få med allti reglerna, vi kommer vara väldigt glada om vi får in bra synpunkter.

Nu skriver jag hur jag tolkar dom punkterna du tagit upp.
Splitter fram okej om den är i samma del som fronten, själv hade jag inte vågat ha mycket mer än 2-3cm utstick. Många frontar är ju byggda så, tex Do-luck till supra.
Canards samma sak här. lyckas man intergrera dom i fonten så är det ju en del av fronten och inga lösa canards.
Inga eftermarknadsstag Detta ser jag som helt vanliga uppgraderingar som aldrig svensk bilprovning skulle ha några problem med.
Ingen motorhuv i kolfiber Aldrig varit med om någon som fått nerslag på det på någon besikting...
Ingen baklucka i kolfiber samma här, dock är det helt klart inte tillåtet att byta ut rutorna till plast.
Byter man ut huv eller baklucka så är det ju viktigt att man installerar korrekta lås, regler om det finns i pro reglrna.

Detta är bara så som jag ser det....

(Bara club)
Bättre belägg eller bromsskivor typ.
Ingen eftermarknadsvinge precis, det är inte tilllåtet.

Ledsen om jag inte kan ge några 100% raka svar, men det finns inga sådana.


Håller inte riktigt med om att bara för det inte står i SBF reglerna, så får man inget göra med bilen i Standardbilsklasserna.
det som står är detta:
    RM REGLER FÖR TIME ATTACK ÅR 2013
    5.6 ...Club Challenge tillåter R-däck samt de modifieringar som Svensk Bilprovning eller motsvarande kontrollorgan accepterar.

mao. det är BP (Bilprovningen) som sätter reglerna, med deras författningar VVFS och TSFS om vilka modifieringar som får göras på bilen.

vad vi också ska komma ihåg är att TA körs under SBF-flagg, och då är det "Full överrensstämmelse med FIAs internationella regler, SBFs Nationella regler, RM-reglemente samt respektive arrangörs tävlingsinbjudan, tilläggsregler och eventuella PM"

Timeattack.nu kan bara göra "tilläggsregler och skriva eventuella PM". när det gäller Dispens är det ENDAST berört tävlingsutskott hos SBF och eller Förbundsstyrelsen hos SBF som kan ge Dispens.
detta finns reglerat i SBF "Gemensamma regler (G) G 1.5 Tillämpning, förändring och distribution av regler, Punkt 9"

där ska vi också vara uppmärksamma på att Regeländringar får inte ske under pågående tävlingsår, om inte synnerligen tungt vägande skäl kan motivera en ändring. G 1.5 Punkt 4.

tittar vi lite djupare på reglerna, så har vi "Tävlingsregler Time Attack (TA) med registrerade standardbilar."
i dessa regler är det klart och tydligt följande:
    3.1.2 Deltagande bil ska tävlingsbesiktigas för att få starta i tävlingen och vara registrerad, skattad, trafikförsäkrad samt besiktigad och godkänd av Svensk Bilprovning eller motsvarande kontrollorgan.
    3.3 Tillåtna modifieringar i kupé utrymme.
    3.3.1 Stolar och ratt får bytas.
    3.4 Tillåtna modifieringar karosseri
    3.4.1 Stötdämpare och fjäder får bytas till ersättning av eftermarknads typ.
    3.5 Tillåtna modifieringar motor och drivlina
    3.5.1 Motor, växellåda och drivlina skall vara i enlighet med bilens ursprung enligt reg. bevis.
    3.5.2 Katalysator får ersättas av SBF godkänd katalysator.
    3.5.3 Avgassystem/fastsättning får modifieras efter katalysator.
    3.5.4 Ljudnivå får ej överstiga 95db vid förbifartsmätning.
    3.5.5 Luftfilter får bytas.

kom ihåg att det som inte finns med i listan kan täckas av den "generella" Bilprovnings "ok"regeln.

utöver dessa regler, så finns det några "tilläggsregler" på timeattack.nu/rulebook


    "Däck ska vara DOT och E-märkta samt vara av typen R-däck, inga slicks får användas. Minsta mönsterdjupet är 2mm och fria från skador. Fälg och däckdimensioner är fritt, dock får däck ej sticka utanför karosseriet"

står redan i "RM Regler 5.6" att det är även tillåtet med R-däck i Club Challenge, samt så ska de vara godkända "Svensk Bilprovning eller motsvarande kontrollorgan".
det som "tilläggsregeln" säger, är att man FÅR ha större däck än de gränsvärden som finns i helfordonsgodkännandet "Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet."


    Kaross.
    Vinge får monteras på bilens baklucka, max höjd: bilens taklinje. Max bredd: samma bredd som bilens original kaross. Vingen får inte vara monterad så någon del av den är bakom bilens bakre lodlinje.

Saker som sticker ut ifrån bilen brukar BP vara extra hårda på, då detta är saker som kan göra större skador på tex. fotgängare vid en kollition..
generellt är vingar, splitters och vassa kanter på utsidan av karossen "big No No" på hos BP.
med denna tilläggsregel så möjliggörs ju ett montage av vinge på en Club Challenge bil.

en liknade sak gäller extra huvlås, vilket medför svårigheter att tex. komma åt batteri / elsystem / soppapump / motorn vid en olycka. och försvårar ett evt. räddningsarbete när bilen rullar på gatan. vilket såklart gör att BP tycker det är en dålig ide.

_________________
N Eriksson
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
Vill bara förtydliga det jag skrev innan....

Det jag menade med splitter och canards som är okej är liknande dom frontarna nedan.


godkända canards.


Godkänd splitter


_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
rasssta
Stockholm
Här sen Apr 2012
Inlägg: 30



Bara för att förtydliga lite extra...

Tillåtet:
Canards och splitters som är en integrerad del av fronten vid tillverkning av fronten

Inte tillåtet:
Canards och splitters som monteras på fronten EFTER tillverkning av fronten

Har jag förstått det rätt då?

_________________
Rasmus Åberg
Mitsubishi Evo VIII FQ300 '03
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
rasssta skrev:
Bara för att förtydliga lite extra...

Tillåtet:
Canards och splitters som är en integrerad del av fronten vid tillverkning av fronten

Inte tillåtet:
Canards och splitters som monteras på fronten EFTER tillverkning av fronten

Har jag förstått det rätt då?


Korrekt. lägg sen till att det inte får vara några vassa kanter, fäljer man det så är man på den säkra sidan.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Måste säga att jag är lite förvirrad också
För club och club challenge, är det detta som gäller:
http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_TA_stdbilsregler-13.pdf
Plus reglerna på er hemsida? http://timeattack.nu/rulebook/

Så i SBFs club regler står vad som får göras, och allt utom det är förbjudet.

I era regler för club finns några tillägg för t.ex motor och turbo plus just nu står det:
"Finns inte någon modifiering listad här, är allt utom det som är specifierat i reglemente för "Club" förbjudet. Det går söka dispenser vid minsta osäkerhet på mailadress:"

Enligt det är det ju inte tillåtet att byta kränghämmare t.ex för enda modd som får göras är att byta stötdämpare och fjädrar (justerbarhet fritt eller). Och inte grenrör/downpipe, eftersom man bara får byta kat och bakåt.

Är detta riktigt?

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Phantom

Här sen Jul 2009
Inlägg: 465


Trådstartare
ILiveToRide skrev:
Måste säga att jag är lite förvirrad också
För club och club challenge, är det detta som gäller:
http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_TA_stdbilsregler-13.pdf
Plus reglerna på er hemsida? http://timeattack.nu/rulebook/

Så i SBFs club regler står vad som får göras, och allt utom det är förbjudet.

I era regler för club finns några tillägg för t.ex motor och turbo plus just nu står det:
"Finns inte någon modifiering listad här, är allt utom det som är specifierat i reglemente för "Club" förbjudet. Det går söka dispenser vid minsta osäkerhet på mailadress:"

Enligt det är det ju inte tillåtet att byta kränghämmare t.ex för enda modd som får göras är att byta stötdämpare och fjädrar (justerbarhet fritt eller). Och inte grenrör/downpipe, eftersom man bara får byta kat och bakåt.

Är detta riktigt?



swaybars och liknande små modifikationer får göras.
En grund tanke är att det ska vara okej om det är godkänt av sveskbilprovning.
Är man osäker så är det bästa skicka mail och fråga om den specifika uppgraderingen man tänkt göra.

_________________
Kinnekulle : 54.0
Mantorp 1.19.4
Gelleråsen 1:08.2
3.4L supra mkiv
Robin Antonsson
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Ok, ja det stod något om det ovan men ingenting om det i reglerna nu.
Bilprovningen är ju lite sisådär, ingen ändring är ju nästan ok egentligen men en del saker struntar de ju i.

Förstår tanken och det är ju en sjysst nivå. Problem med tydliga regler då bara.
De saker jag nämde ovan är det ok i både club och club challenge? Ommappning då är det inte ok i club men i club challenge? Som min t.ex. som är orginal i allt i motorn/turbo osv men bytt avgas från turbon och bakåt.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Tobias Nyström skrev:
Supramannen skrev:
Förklara här istället folk vill ju veta.

Ja bättre alla får samma info publikt.

Jag har köpt en Honda s2000. Jag har valt att sätta i en halvbur för att jag inte tycker bilen är säker nog orginal. Tyvärr så får jag inte köra i Club-klassen längre. Maiilade Ralph om detta, blev hänvisad till SBF. Enligt e-post ifrån SBF så får jag enbart köra i Pro Mod med bilen i detta skick.

Ni andra som kommer köra Pro Mod, vill ni ha en standardbil med gatdäck under era pass?

Varför får jag inte köra Club när bilen är helt orginal förutom säkerhetsförbättringar?

(Notering: Öppna bilar i club-klassen måste ha orgnial överullningskydd, dessutom har jag även köpt FIA stol och bälte)


Eftersom jag är en envis jävel, så kunde jag inte ge mig utan har tjatat i tid och otid om detta, och har nu fått ok ifrån Robin på Timeattack.nu att deltaga i Club, jag tackar för det och detta borde öppna för att alla öppna bilar borde kunna vara med om dom eftermonterar en ordentlig båge.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Skid
Stockholm
Här sen Okt 2008
Inlägg: 4



Tobias Nyström skrev:

Eftersom jag är en envis jävel, så kunde jag inte ge mig utan har tjatat i tid och otid om detta, och har nu fått ok ifrån Robin på Timeattack.nu att deltaga i Club, jag tackar för det och detta borde öppna för att alla öppna bilar borde kunna vara med om dom eftermonterar en ordentlig båge.


ehm. det är väl inte så mycke att tjata om?

Citat:
Tävlingsregler Time Attack (TA) med registrerade standardbilar.
Utgåva: Nov. 2012

3.3.3 Skyddsbur får monteras, och ska vara minst godkänd enligt, rally/racing/rallycross reglementet.

det är samma tävllingsregler för Club och Club Challange.

_________________
N Eriksson
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Jag har inte fått grepp riktigt om vad som skiljer PRO från PRO modified.

1. Får man göra något åt torpedplåten i någon av dessa klasser? Alltså att flytta bak motorn mer än orginal torpedplåt tillåter.

2. För min del sitter länkarmsinfästningarna ihop med fram- och bakvagnsbryggan.
Som jag förstår får man ändra fritt här. Det är alltså tillåtet att bygga egen fram och bakvagnsbrygga med nya infästningar vilket tillåter annan geometri tillsammans med egentillverkade länkarmar etc.?

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Niklas
Ljungby
Här sen Mar 2004
Inlägg: 543



I nya reglerna för club challenge står inget om att motorn inte får vara konverterad till överladdning längre.

Det är klart intressant.

Däremot står det att bilen skall vara SBP-godkänd, men med tanke på att en 400hk 200sx till exempel inte är godkänd med den effekten torde ju detta vara i princip samma sak i SBP's bok, trots att det såklart är svårare att se turbobyte än eftermonterad turbo.

Kan en konverterad bil vara med och tävla?

_________________
/Niklas Holmlöv
Mx5 turbo
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



En säkert idiotisk fråga

Är det tillåtet att åka en Caterham med bur?

Vilken klass om den framförs med R-däck

Kör normalt i Roadsport A dvs vägregistrerad bil

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1638



Finns det nån minimivikt i unlimited?
Farbrorns 450kg Davrian hade varit mumma med överladdad hojmotor..

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Allmänt banåkaforum
Tekniskt reglemente
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
74827 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande