Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30-89 m50 turbo Mappad och körduglig.
1, 2   >>
19252 besök totalt
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Nu var det dags för en lite tråd även här...Hade bilen ute på annons men jag tyckte intresseset var alldels för dålig trots ett väldigt lågt pris så istället fick det bli en liten kioskräser under sommaren.

Tanken är väl att det ska bli något sånt här.

Oöppnad M50B25 vanos
ZF låda
618
4 puck
m20 svänghjul
sc5857
Precision 46mm wastegate
tigat grenrör
Link g4
vag spolar
m.m

Chassi:
Några vettiga dämpare och fjädrar
325 bakvagn samt bromsar.

Bilen lackas efter att ha fått nya hjulhus och skärmkanter.

Lite roliga fälgar gör ju sitt.. det blir dock inte dessa fälgar.

Började bygga grenrör

färdigt grenrör.



Behöver lite delar tex e30 318is/325 bakvagn och 328kardan så hör av er om ni har något.

Mvh Rasmus

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Snygg rubrik Hur har det gått med sjuan? Avstannat, upphört eller pågående?

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag ändrade rubriken.
Känn dig fri att ändra så det passar dig men håll dig till de regler som finns. thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Ojdå rubriken blev visst lite fel...


nejdå sjuan står då inte still har haft mycket annat nu köpt lägenhet m.m... men motor sitter i m.m tanken är att göra ett ordentligt ryck med den till hösten.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Ser fram emot att se mer om det.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
P.P. skrev:
Ser fram emot att se mer om det.


Jadå.. uppdaterar här så fort det börjar hända något spännande med den...

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Här kommer väl en ytterst tråkig uppdatering för alla rejsianer men vilket lyft det blev med lite roligare inredning istället för den där gammla tråkiga ljusgråa...Så deta får funka tillsvidare bara skrubba rent ordentligt..Och sen måste ju såklart radion få komma på sin plats


Här skulle nog en halvbur sitta som en smäck.



Lite intressantare uppdateringar kommer väl snart då det ska byggas en hel del saker.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Så där ja kanske inte hänt jätte mycket men nya spridare har dykt upp samt att jag börjat med motorfäste och chassi rivit ner gamla soppalednignar och ska bocka till nya grövre.

Nya 890cc spridare.


Jigg för motorfäste ( motorfästet på bilden är till salu om nån är intresserad OBS NYTT!! )


Fick svetsa lite för att få ur gamla hylsan för stötdämparen men dem lossnade så fint så sen.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Ett Styck ny 618 tryckplatta med ny 4puckad lamell bara ett m20 svänghjul kvar nu så for motorn trilla ner på hel tid.



Tvättat oljetråg med svetsad oljeretur.



_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Nu har lite delar trillat in... det som saknas nu är några bromsskivor,kullder och bränslerör med andra ord inte mycket...

Då jag ville ha ett hyffsat chassi med några få justeringsmöjligheter fick det bli ett d2 kit istället för att lägga massor med pengar på dyrare prylar..Men dessa bör funka för att sladda och pröva lite bana med..

I bromsväg blir det orginal 325 prylar med några roligare belägg samt bromskylning..



Svarvat snvänghjul för 618 tryckplatta.

Förlängt arm för m20 svänghjul.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Hej.

Jag fortsätter väl att uppdatera trots att intresset för detta projekt verkar vara = 0. Kan vra kul att ha lite samlas dokumentation för ens egna skull trots allt.

Jag har kanske varit lite slö men Det mesta är så gott som klart för uppstart dock inte tryckrör och avgassystem då jag ska starta först bör vara redo för start inom ett par dagar. Det som saknas i material är oljematning till turbon.

Spridare monterade i orginal rail med låsbleck.

Lite soppa måste ju dem nya spridare få som mattas av en deatschwerkspump. 10x1mm rostfritt.(ja klamman ska justeras den sittter snett)

En IC har även monterats och den var på f*tthåret att fronten gick att få dit utan att behöva sågas sönder helt å hållet.


Imorgon ska motorpiskan så gott som färdigtställas ... saknar några relän..

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Huka dig Rasmus, för nu skall jag vara lite elak (det kan ha att göra med att det är 26 grader i lägenheten, det är ungdomsfest på gården utanför och ett aspackat 20-årigt par har bestämt sig för att diskutera igenom sitt ev. förhållande precis utanför mitt fönster, jag blir lite grinig då...).

Du har 10 skrivna poster och 1137 tittar i din tråd, det är inte obefintligt, för att vara ett projekt i det stadiet är det helt ok. Jag har 243 skrivna och 29770 tittar (dvs med ett snitt inte så värst mycket bättre), och jag är ökänd för att drabbas av all skit en okunnig stackare kan drabbas av och beskriva det med (viss) humor och självinsikt. Rejsa är inte stället för ryggdunk och postjägeri, det är stället för uppskattning av bra körning, bra bilbyggande och hjälp med goda råd när frågorna ställs och kunskapen finns.

Håll ut, bygg vidare, beskriv vidare, och om tempot som du körde om mig med på hyrkartskörningarna är något att gå efter, berätta hur körningarna går så kommer uppskattningarna att visa sig. Trust me

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Hehe nu var det ju inte så att jag börjat lipa över att ingen inte kommer med lite åsikter men alltid trevligt när man gjort något tokigt och någon har nån bra ide .. men precis som du säger finns ju inte så mycket att skriva när jag kanske inte rent ut frågar något !

Men en liten fråga har jag allt som passar bra på detta forum . Och den lyder följande , är det kanske någon som möjligtviss har lite erfarenheter av hjullagrena som koed.dk säljer? Billiga var dem iaf och nån stans måste dem ju ha snålat ? Har icke fått dem ännu så inte kunnat klämma lite ...Ja just det sen måste jag ju köpa nya bromsbelägg fram så vad rekomenderar ni är det Pfc från pean som gäller eller finns det möjligtviss något annat BRA belägg i en kanske lite mer budgetvänlig prisklass ?

Den där hyrkarten gick ju dessvärre åt skogen första gången låg jag ju och knuffades i regnet med diket vilket slutade med att jag stod ca 180grader åt fel håll ...

Andra rejset vi körde där ute startade jag ju som tvåa efter diket i A-finalen men med punka från start gick det inte särskilt fort ... jag får ist stoltsera med mitt varvrekord på 57.49 som vart snabbaste amatör hyrkarttiden på den tiden när Kalle drev och ägde kalmar hyrkart !

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Ja någon körning i höst blev det inte istället blev det köksrenovering men det är ju nästan klart nu..

Men ett par saker har iaf tillverkats till e30.. dock funderar jag på att eventuellt bytta ut mitt vems och köra med ett annat sprut.. vill köra allt sekventiellt. kan inte det med denna vems box då jag har stöd för fel kamsync.,

En liten bonus bild på köket som nästan är färdigt ...


Tryckrör efter turbon blev väldigt tajt så fick gira en böj istället.


90gradersböj till KN 9" filtret.


Litet fäste till laddtrycksstyrningen.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Tjena

Vemset såldes och en Link G4 torm med vagspolar har installerats och bilen har startats upp med det. även byggt halva avgassystemet med.

Gjort färdigt tryckrören nu iaf.

Även inhandlat en JÄTTE tråkig svets Så nu är det bara lära sig svetsa alu har ju övat lite på mina tryckrör med en annan ACDC tig men det ska nog gå när man lärt sig alla inställningar på denna med.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Tjena!

Lite har hänt hade tänkt köra konbana till helgen men alla saker jag har beställt har inte dykt upp i tid...

Men lite nya saker som har monterats..

Stålomspunnen slang med an kopplingar till soppan i motorum . Stålomspunnen slang till vacumrail vevhusvent. Nuke rail har monterats.

Spacers för att få på mina 949fälgar har beställt 15x8" fram och 15x9" bak. Beställt nya komho v70 till framhjulen fick inte tag i v70 225or hos den lokala däckhandlaren så det får jag besälla från england.

Servon har plockats bort helt och ersatts av två stycken cylindrar med bromsvåg.

Nytt tryckrör fick byggas.


Lite adapterplatta fick göras då TPS givaren tog i vanosen.


Avgasystem har byggts . Blev den största Appledämparen jag hittade i 3" hoppas den blir tyst annars får jag trycka in en till någonstans.


Sen en bild på hur den ungefär ser ut nu..Kommer att köra med dessa fälgar iaf.

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

Gahhh, hade en fundering på hur det gick för dig... Hetsa Staffan att försöka ta livet av MacRipper-däcken i alla fall. Du kanske får hjälpa till?

Själv får jag ratta Compact då även Porscheprylar verkar vara svåra att få fram i tid.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
hehe ja lite tråkigt att inte hinna färdigt ! Jo jag nämnde konbanan dock har jag hetsat på han några toyo r1r däck nu. Redan bidragit till att ripperna var dags att byta ut för jädrar vad hala dem vart ! hehe...

Det går ju vara åskådare annars dock inte lika kul...inte färdig med bakvagnsbytet?

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8815

Hjälpmoderator

2 av 10 bussningar bytta, 2 hål är inte runda utan... öh... ovala på ena sidan (sitter som en ås inne i hålet, om det slitits så, eller är gjutet för att hålla på plats vet vi inte, skall snacka med Mogge imorgon och se om han kan göra det runt och svarva bussning av materialet jag har), 2 har inte levererats ännu och de sista 4 skall konstrueras ifrån scratch när allt annat sitter ihop. Så nej, vi är inte riktigt klara ännu... Emmaboda 14/6 eller helst Sviestad 17/6 är nästa delmål.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009
Inlägg: 429

Namndispens
Namndispens

Tjenare!

trevlig kärra! kikar in här lite då och då då kan jag relatera lite till motorvalet.

en fråga, hur fäster du m3 spjällen på motorn? en adapterplatta?

_________________
MVH
Citera
Rasmus.H
Kalmar
Här sen Dec 2007
Inlägg: 172


Trådstartare
Så där då vart åbäket startat. Tickar rätt mycket i filmen men det har lugnat ner sig nu.



http://youtu.be/RRmA63Pvvdc

_________________
Rasmus Hallberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30-89 m50 turbo Mappad och körduglig.
1, 2   >>
19252 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande