Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer Evolution IX 2005
12279 besök totalt
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Då var det dags för ny busbil, denna gången en Mitsubishi Lancer Evolution IX
Råkade spontanköpa en Evo IV för ett år sedan men har med tiden insett att det blir begränsat med tillfällen då den används pga avsaknad av inredning och baksäte och bara racestolar och bur.
Insåg dock tack vare spontanköpet att en mitsubishi Evo är bra grejjer, trots historiskt BMW nörderi Så kanske som ett tecken på att man börjar bli gammal och grå så blev det en nyare med inredning och lite högre bruksvärde som ersättare till den blå.

Trots nyare nummer och nyare årgång så höll sig Mitsubishi ifrån att lägga på sig vikt så till och med 9orna så ligger de kvar på ca 1400kg och det är väl en av förutsättningarna för att detta skall fungera.
Tjänstevikten på min är 1450kg. Importerad från Japan så den lär ha vägts i samband med reggningen.

Lite kort info:

Motor:
Sista evon med 4G63T
2 liters, 16V rak fyra, med 280hk orginal på papperet.
Större turbo och variabel insugskam jämfört med Evo VIII, och gav väl inofficiell runt 320hk.
Min är i princip orginal, vevhusvet catch tank, HKS EVC Black Limited laddtrycksstyrning och mappning.

Drivlina:
Super AYC (Active Yaw Control) bak diff.
Active Central Diff, olika settings innifrån.
6-vxlad låda, ganska tätstegad.

Chassi:
Öhlin DFV coilovers
Cusco fyrpunktsstag i skuffen
Fjäderbensstag fram.

Bromsar:
Orginal 4 kolvs brembo med 320mm skivor fram.
Orginal 1 kolvs brembo med 300mm skivor bak.

Hjul:
Enkei WRC Tarmac Evo 7,5x17" med gatdäck
Speedline Corse 2113 8x17" med 225/45-17 Toyo R888

Hade redan köpt R888orna så jag får köra de till att börja med, tanken sen är lite bredare däck.

Inredning:
Svart inredning i skinn och mocca, kramgoa Recaro stolar. Så tillsvidare ingen ändring.
Det är en gatbil så stereo och allt kommer finnas.
Defi mätare för laddtryck, oljetryck, olje temp och vattentemp.

Exteriört:
Orginal tror jag förrutom Ralliart kolfiberläpp fram osäker på om vortexen på taket är orginal eller kommer från FQ varianterna.

Planerna är mest att köra så mycket jag kan och byta det som behövs för att stå pall för bankörning ordentligt, bromsbelägg, vätska och kanske kylare.



_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Börjeson
Västra Götaland
Här sen Feb 2009
Inlägg: 680



Kul med Evo thumbs up

_________________
Citera
FHellquist
Jönköping
Här sen Aug 2008
Inlägg: 36



Kul med en Evo!

En riktigt sänkning och ett par stora fälgar så blir det perfekt! Gärna vinglös baklucka också =)

/Fredrik

_________________
Fredrik Hellquist
Mitsubishi EVO VI GSR med 500whp
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Ja fler borde köra Evo

Ledsen att göra dig besviken Fredrik. Den är sänkt en bit och kommer inte bli lägre, sänker jag mer börjar det inkräkta på funktionaliteten för mycket. Skulle behöva ett set bredare fälgar, men tveksamt om de blir större.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Då har den varit på besök hos JRM och fått ett nytt avgassystem så man inte blir svartflaggad pga oljud.
HKS Silent Hi-Power och en Ecutec mappning.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
På fredag premiäras det med bilen på bana, Kinnekulle med Evoclubben.
Pga att jag skall vara borta lite nu i veckan fick jag göra en insatts igår.

Nya belägg monterade runt om och ny bromsvätska. PFC 08 och 665 bromsvätska. Tack till PEAN sweden för bra service och mycket bra pris. Ska bli skoj att prova hur det funkar thumbs up

Fick också på Speedline fälgarna med R888orna, ser löjligt ut med 225:or på fälgar med ET38 men får leva med tills det är dags att byta. När jag var ut och körde in bromsarna lite så förvånades jag av hur tyst R888orna var. Får hoppas de erbjuder lite grepp sen iaf.

Belönades också med ryggskott

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Det är ju rätt fint att ha den här som kom ihåg när man har minne som en guldfisk, hade glömt vad det var för bromsbelägg jag köpte. Så jag får fortsätta.

Det blev ingen bra fredag med bankörningspremiär i den här bilen.
Fredagen kom och jag åkte dit och var taggad. Ambitionen var att smyga igång lite fint och lära känna bilen. Så det var lite installationsvarv, koll av däck tryck etc, ganska mycket folk som gjorde detsamma så det var lite ryckigt. Men såg sen när jag kollade loggen efteråt att åttonde varvet gick på 1.04, en sekund långsammare bara än bästa med förra fyran så det är ju lovande.
Hann väl få värme i bromsar och övrigt en gång innan jag på typ 20:e varvet rasade motorn Där hade man för att ha köpt en bil med nyrenoverad motor, till relativt högt pris.

Där och då gick luften ur. Fick hem den på trailer och rullade in den i garaget. Och där står den ännu

Nu är det ny säsong, nya tag och det finns hopp om livet Brottas väl lite med ångesten att lägga massa pengar på en bil jag kanske inte gillar längre. Men jag får väl stå mitt kasst.

Skaffat begagnad motor som gått 100mil i en rallybil, jaja vi får se hur det går. Verkar bra iaf och köpt av en välkänd. Ny turbo också, osäker på om min var så frisk. Lite andra prylar på väg men det tar vi sen varefter det blir monterat. Har bara fått hem en alukylare än så länge.

Ork att skruva har jag däremot inte så det blir att lejja bort det.
Ska bli intressant att se sen aif hur den gamla ser ut innuti

Sålde mina Speedline fälgar och däck.
Vill åka lite bredare än 225 och 8". Men det är svårt att hitta lite bredare fälgar som går över orginal oken utan att ha för lågt ET och utan att kosta miljarder. Verkar ha fått överge min ambition att köra 17" och gå upp till 18".

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Blev med fälgar idag



Beggade Buddy Club P1 racing SF i gun metal grå, banhjul huvudsakligen. Bromsdamsfärgade redan från början. Sitter sletna A048R, kanske går en träff.
Ett set nya RS-Z1 (köpt från Ross Sport) i bronze. Blir skodda med Federal RS-R 255/35-18 till att börja med.

Båda är 9x18" och ET30, så rätt ET och går över orginal OKen.


Bilen lämnas in för motorbyte på onsdag.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Bilen är kvar på verkstad men drar lite vad som görs.
Många av grejjerna tog en jäkla tid att få, därför jag är sen in i säsongen.

Motor:
Byter som sagt komplett motor till en som suttit i rallybil ca 100mil. Sitter väl pga (eller tack vare) det lager med större spel. Lite service i samband med det också, ny aux rem, ny olja i låda/diff och mellan diff. Nya stift, filter och olja så klart. Kommer också köra med kopplingen från den motorn.

Anti-oil surge kit:
I ett litet försök att undvika (nåja) promet dessa dras med att dra luft i långa högerkurvor så har jag skaffat detta från Ross Sport. Lånat bild därifrån också.
Tomei oljeskrapa och Kigley Racing HLA regulator. Ska väl försöka ha så mycket olja som mycket nere i tråget. HLA regulatorn håller nere trycket till minimum i toppen.


Oljekylare:
HEL kit med mästen slangar och 13 raders Mocal kylare. Byter mest för att min lär va full i spån.

Kylare:
Byter till Mishimoto alukylare. Dök upp till bra pris och så har jag gjort vad jag kan för kylningen iaf.
Byter också till svarta slangar, inte för funktion utan bara för att jag inte är nått fan av blå slangar.

Motor/växellådskuddar:
Byter till Ralliart kuddar, hårt men inte stumt.
Resonerade mest att det var lika bra att byta när motorn skulle ur. Har 9000mil på orginalen.

"Dump"ventil:
Forge återcirkulerande. Är väl inget fel på evo 9:ans orginal alu "dump", men som sagt 9000mil.

Krängare:
Byter orginal uppsättning mot Whiteline 26mm fram och justerbar 26mm bak. Tillsammans med det nya end links, whiteline "heavy duty". Bussningar och förstärkning ingår också.
Lite orolig att det kanske blir lite mycket.

Roll center adjustment kit
Vid sänkning så pajjar man geometrin på dessa, det här kittet med styrleder fråt tillbaka rätt vinkel på bärarmarna. Vid det lilla jag körde på bana med denna, men även på väg, så är det rätt ok instyrning. Men en liten bit in sväng så rollar den över obehagligt. Som en markant kant den tippar över vilket inte är så förtroendeingivande. Hoppas detta bättras lite nu.

Steering precision kit
I princip bara nya bussningar. Fick väl i princip med det och kan väl lika gärna byta när allt annat är isär.

Bromskylning
Nya kolfiber luftstyrningar för bromskylningen. På evo sitter vingar på bärarmarna som riktar in luft mot naven/bromsarna. Har en som är trasig, märktes skillnad mellan hjulen på bana.

Andra upptäckter från demontering
-En av motorkuddarna var skrot.
-Vevhusventen var felkopplad och gjorde ingen nytta alls.
-Aux remmen var rejält murken
-Kopplingen hade gjort sitt
-Turbon har sugit is sig skit/skrot. Impellern är skadad. Kan kanske förklara att den bara lyckades hålla ca knappt 1,2bar på varv. Men nu är jag lite orolig för mappningen.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Nu är den äntligen ihop

Svårt att utvärdera hur den egentligen beter sig genom att köra vanlig väg. Men det är lovande. Känns tight och fin, stabil i sidled och styr dit man vill. I princip inga tendenser till understyrning, styr in direkt, greppar och vill styra mer. Utan den konstiga rollningen som blev tidigare. "Livlig" på vägen skulle man kunna säga när man ger gas i också. Den är inte någon direkt trevlig historia för vardagskörning så så långt har det ju lyckats.

Uppsatt med ca - 3grader camber fram och -2bak. 2mm toe out fram (mätt på 17" fälgarna), 0 i toe bak. krängaren i mitten läget.

Lite bilder:







_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Gröndal 2013-07-09
Fick prova den lite på Gröndal tidigare i veckan. Första gången på den banan, knixig och teknisk men ganska bred och det gick att prova lite olika spårval. Pga lite halkigt i en del kurvor och väldigt tajt drogs inga större slutsatser om bilen. Däcken visade inget större slitage. Dock kom RS-R sprickorna smygande. Sprickorna var lite skumma, gick i klackarna med aldrig ut i spåren.
Blev lite oroad av en något höjd vattentemp efter några varv. Intalade mig att det var pga att banan är så tight och långsam.

Gelleråsen 2013-07-14
Idag blev det sen Gelleråsen med Ford klubben + Honda och Peugeot. Kul träff med blandning av bilar thumbs up Var inte så stor uppslutning, men det gav ju gott om körmöjlighet.
Kallt och ruggigt var det, och dan började med spöregn på vägen dit. Skrämde bort ett par älgkalvar som stod och beundrade Evon mitt i vägen med en lätt dutt på bromsen med ett jävulskt bromsskrik som följd, bromsskrik var sen temat för dagen.
Väl på åsen var det torrt, men som sagt kallt. Bra för däcken eftersom jag inte körde r-däck och lite svårare för bromsarna. Första passet ut tog det över två varv att bli av med bromsskriket och få lite bett. Sen kom och gick gnället hela dagen

Tog väl några varv innan jag började få in någon känsla för hur fort det borde gå. Men fick hyfsnad snurr sen. Trösen och hårnålen passar inte utväxlingen direkt, hamnar mitt imellan tvån och trean. Åkte på trean och lite mellanregister drag. Fick egentligen aldrig till trösen bra.

Bra balans i esset där det gick att få baken att driva ut lite, annars var det lite för mycket understyrning och hjulspinn. Drogs med en hel del hjulhopp fram också. Ställde framdämparna några snäpp hårdare vid lunch och det lugnade ner sig. Får ta och prova ställa bakre krängaren hårdare till nästa gång.

Däcken stod pall ganska bra, mindre slitage än jag hade med V70A på 4:an och R888 de varv jag hann förra året. Överhettade inget dramatiskt och var lugn och snäll att köra på. Saknar lite bett men roliga att köra på. Vid sprickorna har det lossnat lite bitar, får ta någon bild sen. Men slitaget var ganska jämnt över bredden och hyfsat jämnt fram/bak så inställningarna är inte helt tokiga vad det verkar.
Gick att åka 20minuters pass utan problem, men andra halvan var det alltid lite halare. Han väl med 65-70varv tror jag, två tankar bensin ganska precis.

Smög väl med Harry någon gång på eftermiddagen (bara interna GPSen) och lite siffror blev väl:
Bästa varv: 1.16.5
I princip över 1 G (sidokraft) i alla kurvor utom trösen. Över 1,25G i hårnålen.

Huvudsakliga målet med säsongen var att få ihop bilen och kunna/hinna köra ett par gånger. Det har ju iaf gått bra. Bilen är ju hel än så länge (har gått 150mil). Så jag får kolla efter någon mer träff att åka på.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
DW74
Enköping
Här sen Jul 2011
Inlägg: 193



Skoj att snacka lite strunt med märkeskollega i depån igår! Själv ställer jag bilen tills jag får möjlighet att kolla upp vad det är som krånglar, finns både det ena och det andra att fixa med.

_________________
David Wievegg
Gul Evo VI
NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am
https://wievegg.com
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Ja det var kul att ses och få ett ansikte till namnet. Tråkigt att du fick avbryta tidigt, hoppas du får ordning på bilen snabbt. Och slippper vänta ett år som jag


Så här ser jag ut På väg in i första kurvan på Gröndal.
Foton av Yvonne Karlsson.




_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232


Trådstartare
Väckt ur vinterdvalan, servad och redo för besiktning

Får se hur mycket bana det blir med Evon i år, nått blir det väl kan man hoppas. Men den har fått lite konkurrens om uppmärksamheten:



EDIT: blank papper blev det hos lotteriinspektionen.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mitsubishi Lancer Evolution IX 2005
12279 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande