Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 2.8 SB -00 - Roadsport B
tråden läst  
128327 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3 ... 20, 21, 22  Nästa sida>>
 
   
Martin G
Stora Höga






Här sedan: 08 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2012 11:34     BMW Z3 2.8 SB -00 - Roadsport B Citera

Efter lång tids väntan och många undringar - jodå, den finns i verkligheten!



Här kommer en ny bild på hur bilen ser ut inför säsongen 2013!



Receptet hittills är:

Tag 1 st BMW Z3 med 2.8 l M52B28TU dubbelvanosmotor

Tillsätt:
1 st eftermarknads extraktorgrenrör
1 st 200 cells metallisk katalysator
Helix lätt och fint svänghjul med 184 mm sinterlamell - balanserat av JMB Optimering
Remhjulsset för neddrevning av generator & servopump
Motor- och växellådskuddar från Z3M

Ett envägs justerbart, kompr/retur, H&R clubsport chassi
Topplagringar fram som medger camber- & caster-justering från Millway

325 mm frambromsar från 330 E46
Stålomspunna slangar och RBF 660 vätska
PFC 08 belägg fram
PFC 06 belägg bak
Bromssköldar i glasfiber fram med kylluftsslangar från fronten.

En styck uppdaterad diffbroms, ~40%, med 3.64 utväxling, hopskruvad av Mobimech
Utrustad med Z3 M diffkåpa med kylflänsar

Invändigt har ett styck Sabelt GT3 stol och Sabelt moccaratt hittat på plats.
Även Sabelt 6-punkts bälte sitter på plats.

Halvbur med kryss och triangulering mellan huvudbåge och bakre stöttor.

Utvändigt helt original karossmässigt men från säsongen 2013 "Aero"-front.
Eftermarknadsfront från BMW till Z3M Roadster som går djupare ner och har perfekta runda hål för kylluftslangar till bromsarna fram.

9,0x17" Speedline WTCC fälgar skodda med Kumho Ecsta V70A, 235/40-17 K61-medium.

Att komma hit hade inte varit möjligt utan:
- Fredrik, "Figgz" - stort tack för skruvhjälp i garaget och lack av motorrum + huv & front
- David, som svetsade avgassystemet.
- Karl, med vars diagnosenhet vi kunde felsöka och släcka abs- och airbaglampan.
- Sven, som varit allmänt hjälpsam i garaget.
- Nisse, för lån av diverse grejor, svetshjälp mm.
- Mika, som ordnade plastsvetsning av fästen på originalfronten och lack av frontplåten.
- Tobbe & Ari på Ardato som ordnat stålomspunna bromsslangar och svarvat hylsor till topplagringarna.

Plus Bildemo i Uppsala och BMW Auto 7H i Uddevalla som levererat diverse grejor som var trasigt...


_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat TDI 177 DSG 4-motion


Senast ändrad av Martin G, 03 Sep 2015 11:37, ändrad totalt 51 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Martin G
Stora Höga






Här sedan: 08 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2012 11:35     När den kom Citera

Jag skulle egentligen åka och handla mat men det blev en sån här istället...



För att sätta saker i lite prespektiv är detta den 26 oktober 2010...
Bilen är hur som helst en svensksåld -00:a som rullat 9400 mil, körd av en äldre dam söder om Göteborg.

Men va fasiken - Den är ju krockad!



"Lite" skum camber på vänsterhjulet:



Efter första kvällens övningar såg det ut så här:



Hmm, behövs nog lite professionell hjälp för att få rätsida på detta...


_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat TDI 177 DSG 4-motion


Senast ändrad av Martin G, 11 Maj 2012 12:08, ändrad totalt 2 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Martin G
Stora Höga






Här sedan: 08 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2012 11:35     Hos en firma i Alingsås Citera

Efter ytterligare några kvällars jobb var motorn ur och bilen klar för vidare leverans till riktaren i Alingsås.
Vi är nu framme vid den 12 november 2010.



Konstigt nog är jag fortfarande glad...



Väl hos riktaren fastnade dock projektet på att Z3-jigsatsen till Celette-riktbänken var i Norge och det dröjde innan den dök upp (det fanns bara en jigsats avsedd för Z3 i Norden).

I mitten av januari 2011 trillade dock bitarna på plats, både bildligt och bokstavligt!

Skrotdrag gjort och renkapat för nytt ramben/fjädertorn:


Det går inte direkt att fuska - många punkter skall stämma!


Klart för svetsning - stämmer "hyffsat"! thumbs up


Ramben med innerskärm och fjäderbenstorn fixerat i jiggen.


Som nytt!


_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat TDI 177 DSG 4-motion


Senast ändrad av Martin G, 11 Maj 2012 12:05, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Martin G
Stora Höga






Här sedan: 08 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2012 11:35     Motorn åter på plats Citera

Lördagen den 23 januari 2011 kom bilen åter till garaget - ingen tid att vänta, Fredrik drar igång med lackering direkt!



Provisoriskt "lacktällt"


Grundfärg på:


Innan man skall sätta i motorn måste givetvis ett nytt fint svänghjul och koppling monteras!
Den 4 februari 2011 kom detta på plats.







Några dagar senare var så motorn åter på plats där den skall vara!


Lägg också märke till hur fint siverfärgat motorrummet är - till skillnad mot den trista primergrå nyans som är original.

Även ett eftermarknads extraktorgrenrör hittade på plats:


Den som har sett ett original M52B28TU grenrör förstår varför motorn känns lite seg på höga varv - trånga kanaler är bara förnamnet...

Fredrik passar på att kolla om det inte funkar att sätta dit frontplåt och en lampa - "snart" bil igen"


Vi är nu någon vecka in i februari 2011 och än ser säsongen 2011 ut att vara inom räckhåll.


_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat TDI 177 DSG 4-motion


Senast ändrad av Martin G, 11 Maj 2012 12:45, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Martin G
Stora Höga






Här sedan: 08 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2012 11:36     "Klar" bak Citera

Kommer snart


_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat TDI 177 DSG 4-motion
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Martin G
Stora Höga






Här sedan: 08 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2012 11:36     "Klar" fram Citera

Kommer snart


_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat TDI 177 DSG 4-motion
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Martin G
Stora Höga






Här sedan: 08 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2012 11:36     På hjulen igen! Citera

Kommer snart


_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat TDI 177 DSG 4-motion
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Martin G
Stora Höga






Här sedan: 08 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2012 11:37     Besiktigad! Citera

Efter lite hektiskt jagande efter info och praktika prov med dioder och motstånd lyckades jag med hjälp av Karl och hans felkodsläsare klura ut hur man lyckas släcka airbaglampan (trots eftermarknadsratt och utlösta krutladdningar).
Stort tack till Karl som la en del av fredagskvällen i garaget - lördag fm var det bara att ta sig till Elfa.

Efter lite lödande och ankomsten av ytterligare en "rejsian" till garaget stog vi båda i kön till Bilprovningen, Tagene. Entusiastbilar som de är passade de bra på den dag som var speciellt avsedd för just sådana fordon (även om Fredriks besiktningsman hade vissa synpunkter...).



Och jodå - den gick igenom utan anmärkning!
Besiktningsmannen verkade tycka det var kul att köra en extrasväng för att få upp värmen i katen.
Så efter nästan exakt 1 1/2 år är bilen åter klar att köras med på allmän väg!


_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat TDI 177 DSG 4-motion


Senast ändrad av Martin G, 11 Maj 2012 12:22, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Erajk







Här sedan: 26 Feb 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2012 12:10     Citera

Sedär Martin! Kul kul!


_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Erajk







Här sedan: 26 Feb 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2012 12:10     Citera

Sedär Martin! Kul kul!


_________________
Erik Adolfsson
Renault Megane RS Cup 2011

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Johan Sjöström
Lindenhof






Här sedan: 30 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2012 12:44     Citera

Grattis Martin! , det var på tiden att du kom ut ur gardero.. eller jag menar garaget!


_________________
Johan Sjöström
Master Starter 2012
Time Attack 2012/2013
NS223/8.15/9.07
Tack till: nfs.nu/fartfabriken.se
Medlem i Compactmaffian sedan 2007
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Josen
Göteborg






Här sedan: 06 Aug 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2012 12:54     Citera

Kalas Martin

Snart Elise Kumho vs Bimmer Kumho - hur kan det gå thumbs up

Joachim


_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Ulrich
Göteborg




Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 10 Jul 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2012 13:14     Citera

ÄNTLIGEN!

Gott jobba Mr Gistell!

Ser fram emot lite kubbning på kullen nästa vecka och förhoppningsvis även helgen därpå!?

//U


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Klas Eriksson
Göteborg/Mullsjö






Här sedan: 13 Aug 2006
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2012 13:26     Citera

Sedärja! thumbs up


_________________
Klas Eriksson
Alfa Romeo 75 2.5 -87, BMW 318is -90, BMW 318i(s) Touring -93 mm
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
SevenEight
Eskilstuna






Här sedan: 13 Feb 2012
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2012 13:29     Citera

Kolckrent! Mera Roadsport!

Få se nu.... Däck? Ah det blir ju inget bekymmer för dig! Supersoft hela tiden, nya däck varje rejs - klockers!!


_________________
Henrik Eriksson

Racerädd...

Porsche 944
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
SL
Karlskrona






Här sedan: 22 Jul 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2012 19:34     Citera

Jahaja, så det är det här du har smugit med på sistone, inte mycket M3 E30 har jag ju märkt på vissa forum men alright, märkesbunden är du ju...i varje fall nämast entusiasthjärtat
Hockeymärket är väl rätt iskallt för denna typ av verksamhet hoppas jag
Det här ser riktigt bra ut, hade själv satsat på samma blåvita modell för denna verksamhet


_________________
Sonny Långström
M3 SE -90
325i Cab. M-Technic -90
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
E21 Racing
Gävle






Här sedan: 05 Jan 2004
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Maj 2012 20:18     Citera

Bra jobbat Martin, kul o se en Z3 bli förädlad!

Har du tänkt tävla med den sen eller? ...minns tiden då herrn körde 02:a med M3 motor, skitkul



_________________
///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racerbil
BMW 525tds E12 Dieselprojekt
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen






Här sedan: 07 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Maj 2012 10:53     Citera

Äntligen fick vi se den. Det blir nog bra det där och mycket kul hoppas jag du får på tävlingarna.


_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Figgz
Göteborg






Här sedan: 16 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Maj 2012 07:24     Citera

Kul att du kommit ut ur gardero... jag menar garaget med bilen nu
Vi får ta ett ryck ikväll så att den är helt klar för bankalaset nu bara


_________________
Fredrik Boivie

Kör numera Opel Speedster #0004 på bana
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Martin G
Stora Höga






Här sedan: 08 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Maj 2012 09:18     Citera

Garderoben lämnad, nu håller jag mig mest till soffan...
(Huruvida det är den egna eller forumägarens kan man ju fundera över...)

Men det går i alla fall frammåt - hjulinställning avklarad!

Tidig morgon och morgonköerna in till Göteborg en måndagmorgon var ingen hit så det blev lite stressig. Till garaget för att återmontera originalstolen och lite annat plock innan bilen kördes till Tagene Hjulinställning visade sig bli en just in time historia. Men, men - en minut över åtta rullade jag in hos Tomas för att få koll på hjulvinklarna.



Ihopskruvningen av framvagnen i garaget visade sig ha resulterat i 4,2 grad neg camber på vänster fram och 4,3 grad på höger sida - inte så illa men kanske lite väl häftigt till att börja med (bilen kommer i alla fall nu initialt även att gå lite på gata). Men tack och lov att jag inte monterat på R-däcken fram direkt - nästan 18 mm toe in är väl inte direkt att rekommendera...



Efter lite skruvande av Tomas hamnade vi på följande värden på framaxeln:

Camber: vänster -3,7 __ höger -3,6
Caster:_ vänster 8,0 ___ höger 8,1
Toe: ___ vänster -0,04 __höger -0,05

Allt ovan i grader och obelastade värden. När jag sätter mig i blir camber vänster och höger precis under 3,6 grader neg camber på båda framhjulen och totalt 1 mm toe-out. (Totalt 0,1 grad motsvarar nästan exakt 1 mm.)

Eftersom bakaxeln inte har någon justermöjlighet (i alla fall inte ännu) var det bara att mäta in hur den står:

Camber: vänster -3,1 ___ höger -3,3
Toe: ___ vänster 0,2 ___ höger 0,1

Kanske lite mycket camber bak, i förhållande till fram, men nån stans skall man börja!
(Får väl bli vinterprojet att göra camber och toe justerbara även bak.)

Stort tack till Tomas på Tagene Hjulinställning som fixade en tid med kort varsel - kan varmt rekommndera Tomas som skruvar in hjulvinklarna på allt från gamla klenoder till racebilar!

En liten fundering ang. camber bak - jag har mätt in hjulvinklarna på tre M3E30 och nu en Z3 som ju har samma typ av bakaxel, alla har haft mer camber på höger än vänster hjul. Bara sammanträffande eller någon anledning till det?
Eftersom banorna går i högervarv hade jag hellre sett att det var tvärt om...

Ikväll blir det montering av PFC 08 fram, byte till RBF 660 vätska och skalstol i!
Imorgon onsdag skall bilen köras ut till TM Chiptuning på Tjörn för en vända på rullarna.


_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat TDI 177 DSG 4-motion
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
BTG
Stockholm




Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 11 Nov 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Maj 2012 09:21     Re: Citera

UR_TT skrev:
ÄNTLIGEN!
Gott jobba Mr Gistell!


+1 thumbs up


_________________
Mvh/Micke Regnell
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 2.8 SB -00 - Roadsport B
tråden läst  
128327 ggr 
1, 2, 3 ... 20, 21, 22  Nästa sida>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.0600   |||   Client render time: