Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 2.8 SB -00 - Roadsport B | << 1, 2, 3, ... 20, 21, 22 >> 4 besök senaste veckan (156582 totalt) |
Hallå Sonny! Helt optimalt hade väl varit att åka M3E30 med 195 hk motor i Roadsport B men jag har inte direkt lust att skruva "sönder" min nuvarande M3E30 för detta, plus att den ju har 215 hk motor! Men jag startade faktiskt upp M3:an i lördags - startade som vanligt på första försöket trots lång tid i dvala. Skall försöka få den entusiastförsäkrad nu när den bara kommer vara finbil och lufta den till några träffar i sommar. Kanske något trevligt 25-års jubileum? (Om inte jag räknar fel blir 2012-1987=25 - borde alltså vara 25 års jubileum i Sverige i år för M3E30 även om det var det redan ifjol i vissa andra länder.)
Hallå Magnus! Verkar vara en del gamla märkesbröder som kommer ihåg mig från förra seklet... Tanken med Z3:an är att köra i Sportvagnsmästerskapets klass Roadsport B där man utgår från original effekt, vid otrimmad motor, och multiplicerar med 5,2 kg/hk. Får dock 5% tillägg för ABS och 5% för programerbart sprut så beräkningseffekten blir 212 hk. Får hoppas att morgondagens mappning ger åtminstone det resultatet... _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
_________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||
Tisdagskväll och en diger lista att beta av inför fredagens träff på Kinnekulle.
Började med att montera PFC 08 belägg fram och fästet som håller avgassystemet i växellådan. När bilen ändå hade framhjulen av passade "puts Freddan" på att göra dem blanka och fina. Nisse bidrog med bakgrundsljud från polermaskinen som gick varm - blankt skall det vara! (Hoppas bara det blir fint väder på fredag så han verkligen tar ut den nypolerade 335:an... ) Sen blev det till att byta bromsvätska till RBF 660 - tack Fredrik för lån av luftare och hjälp! Då var bromsbiten avklarad - dags för provtur med Fredrik i högerstolen. Greppade bra när Kumho R-däcken fick upp lite värme, inte minst i rondellen... Men f_n vad PFC beläggen dammar - efter lite inbromsning och totalt 8 km körning såg de nyvaxade fälgarna ut så här: Antracitgrå kanske är det nya svart? Nåja, påt igen! Stolen stog näst på tur - höll på att få krupp på den när jag försökte få dit den i fredags. Trångt är det och alltid någon bult som inte går att få fast när något annat är monterat... Fick storstilad hjälp av Nisse att tigga fast ett par muttrar i underredet, gjorde det betydligt lättare att skruva ihop när man inte behöver hålla emot. Strax före midnatt var så stolen på plats - riktigt gött! Sådär ja, börjar arta sig inför fredagens körning - "arbetsplatsen" känns riktigt bra! _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Ha ha Fredrik har skaffat " Trailer Queen " _________________ --VVTS-- |
||||
Du bromsar för lite _________________ --VVTS-- |
||||
Det är ju bra!!! _________________ Magnus Thomé |
||||
Där är den ju. Tänkte jag skulle ringa och kolla hur det går med åket men det har inte blivit av. Blir säkert hur kul som helst med den.
_________________ Kennie Flenstedt BMW 320daM -18 M3 e92 -08 Mini -15 M3 Competition -05 såld. 😢 BMW X3M 3,0i -04 såld |
||||
Men du har väl antracitgrå fälgar från början Magnus...? De 8 km jag körde innefattade lite inbromsning av beläggen så sannolikt mindre bromsdamm vid vanlig gatkörning men ändå. Nu kommer jag inte hinna uppdatera beläggen bak innan fredagen, får duga med BMW original bak tills vidare. Kinnekulle är ju som tur är inte den styggaste banan vad gäller bromsar så förhoppningsvis fungerar det hyffsat. Tror säkert jag blir nöjd med bromsprestandan med PFC 08, återkommer i ämnet! _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Först och främst kul att se bilen Martin:) Hur har det gått med buren? Min erfarenhet av PFC01 är att de dammar väldigt lite vid bankörning men destu mer vid gatkörning.. _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 |
||||
Jag skulle sträcka mig till att PFC01 dammar tokmycket vid gatåka och bara en liten anings vid bankörning (har ju haft allt från PFC97 och framåt typ ) Men just PFC08 dammar i princip inget på min bil, jag är tokimponerad faktiskt med tanke på att de verkar tåla spö precis lika bra som de tidigare PFC-beläggen. _________________ Magnus Thomé |
||||
Innan jag svarar på senare frågor i tråden - vi tar det från början!
Som jag skrivit innan var det lite hets inför fredagens körning med SVKG på Kinnekulle. Efter att stolen kommit i frammåt midnatt när tisdag blir onsdag fanns det ytterligare lite kvar att göra... Onsdag förmiddag styrdes kosan mot Tjörn för körning på rullarna hos Tomas på TM Chiptuning. För att citera en Roadsport B förare "bilen muttrar på rätt bra", men frågan är vad ett eftermarknads extraktorrör, racekat och öppnare insug kan ge för effekt... Väl på plats var det bara att sätta igång med fastspännning av bilen - är ju lite krafter som är i rörelse. Efter lite bryderier om fastsättningen, Z3:ans ringa längd gjorde att det var precis att de funkade att få upp bilen på alla fyra rullarna, var vi igång med en förekörning. Först nollade vi dock styrboxen genom att bryta strömmen, detta då styrsystemet själv kan optimera utifrån vissa givna parametrar (om jag fattat rätt?). Först en liten testrepa, sen var det så dags att ge fullt och få lite svar! Och jodå, några hästar mer har allt tillkommit - 209 hkr i motorn men också en klar dom från Tomas. "Du har en propp där bak!" (Sagt med lätt tysk brytning fick jag omedelbart associationer till Herr Richter och hans historier från torsdagsträffarna... ) I min enfald och för att få ihop avgassystemet smidigt har jag använt standard 2,5" rör efter katen och original sista ljuddämpare - inte någon bra lösning. Det stog nu klart att det inte var någon idé att finlira för att optimera med denna lösning, plus att jag fick skäll för det öppna luftfilter jag lånat från Samson. Enligt Tomas hade han aldrig sett någon BMW som givit mer effekt med öppet filter än med original luftfilterbox och frisk luft från fronten - och han har chippat bilar i 14 år... Det roliga var att medan vi höll på ringde Martin Skoog som just bromsat sin 323 Touring BMW Cup bil och han, precis som många andra Cup-förare, använder original luftfilterbox "tvångsmatad" med friskluft från fronten. Så nu är det bara att leta en original filterbox och dra upp en slang från vänster dimljushål. Nåja, lite bättre kunde det kanske bli än de 209 hkr första repan gav. Tomas laddade därför in sitt standardprogram för M52B28TU-maskinen. Detta flyttar även upp varvstoppet från knappt 6500 rpm till 6800 rpm. Eftersom original styrsystem är självoptimerande utgående från de parametrar som matas in tar det enligt Tomas 50 till uppemot 100 mil innan det helt har så att säga satt sig. Och vid de efterföljande tre körningar syntes det klart att styrsytemet gör någon form av optimering då kurvorna såg både lite olika ut och gav något olika toppresultat - som mest stannade effekten vid 213 hkr vid 6100 rpm och en väldigt fin kurva som är näst intill linjär från 4500-5900 rpm där den planar ut något för att sen vara nästan jämn upp till 6150 rpm. Så för körbarheten! Och jodå den "muttrar på rätt bra"! Frågan är väl vad ett "rättbyggt" avgassystem och riktigt luftfilterburk med friskluftintag kan ge... Vi fick även felkod på luftmassemätaren, kanske orsakat av det öppna filtret, kanske är den trasig (?). Så nytt besök hos Tomas på TM Chiptuning så snart jag fixat min hemläxa! _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Ja du har väl inte en "propp där bak"... Du får ta med familjen så kan jag nog ordna nåt ätbart på altanen - vi ser ju Tjörn över vattnet! (Trailer efter "pulkan" kanske... - eller följebil?) Smidigt att ha en bromsbänk bara 2 mil hemifrån. Vad lämnade din maskin i navdynon Micke? _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW Z3 2.8 SB -00 - Roadsport B | << 1, 2, 3, ... 20, 21, 22 >> 4 besök senaste veckan (156582 totalt) |