Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 2.8 SB -00 - Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... , 20, 21, 22   >>
7 besök senaste veckan (156403 totalt)
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



Såg i startlistan att du ska vara med och leka på lördag, kul.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6503



Supporterklubben från Göteborg kommer också vara på plats thumbs up
Så se till att bjuda upp till dans nu Herr Gistell

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941


Trådstartare
miarpe skrev:
Såg i startlistan att du ska vara med och leka på lördag, kul.

Ser ut som vi blir fyra Roadsport/fd Roadsport bilar på finalen - Herr Macklin skall tydligen oxå vara med och leka med sin Hult Healy Special!
Plus du och Axelsson i TT samt undertecknad i sin "delivery van"...

Figgz skrev:
Supporterklubben från Göteborg kommer också vara på plats thumbs up
Så se till att bjuda upp till dans nu Herr Gistell

Va, skall jag börja känna press på mig att prestera nu oxå?

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Bolero
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 403



Vi kommer också två nöjda kunder som hoppas det går fort för dig!

_________________
Rasmus Andersson
Bmw 525 92 Turbo
Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Lycka till och försök nu hålla plåten hel

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Lycka till Martin!

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941


Trådstartare
Åter vid skrivbordet efter en rolig fredag-lördag på Knutstorp och försöker summera intrycken.

Vi tar det från början...

Fredag 04.15
Tidig avfärd från Stora Höga för att möta upp Johan och hans Jotuz på vägen ner mot Knutstorp och förarmöte 08.00.
Resan ner går odramatiskt och efter stopp för kaffe och uppfyllning av Z3 samt dunkar i Snapparp är vi framme på Knutan lite före åtta. Hinner lasta av och parkera släpet innan förarmötet.

Har fått på nya, fina PFC11 fram så första passet skall användas till inkörning av belägg enligt PEANs instruktioner. Känns ok och inte så farligt ringrostigt som jag trott - bilen verkar hitta runt rätt bra själv!

Till andra passet blir det ombyte till rejsoverall, koll att allt sitter fast och lufttryck justeras ner något.
Har gjort en "Kajsa Varg" och plockat ihop lite vad som fanns kvar i däcksväg efter de senaste säsongerna, resulterar i att det inte sitter två likadana däck på bilen...
VF - 235/40-17 K61-medium
HF - 235/40-17 K21-soft (från 2008...)
VB - 245/40-17 K61-medium
HB - 225/45-17 K22-soft

Men det verkar funka! Åker i andra passet, första där jag börjar köra ordentligt, under 1.08 och det känns riktigt bra.
Banan är förvisso kall, typ +12, men efter några varv kommer tempen upp lite i däcken och greppet är rätt hyggligt. Känner mot slutet av passet att det börjar kasa lite över vänster fram och mycket riktigt har trycket stuckit iväg när jag pressat på. Sätter ner alla däcken till 2.2 bar när jag kommer in, alltså något mer än jag åker normalt men jag misstänker att det behövs mer luft i kylan för att få upp tempen.

Tredje passet går ännu bättre och nu åker jag flera mitten 1.07 tider. Kollar tryck och temp när jag kommer in och det visar sig att 2.2-2.25 bar ger bra tempspridning i framdäcken medan bak som alltid går lite varmare på insidan.

Till på eftermiddagen bestämmer jag mig för att byta till 245:orna även fram, samma däck som gick de sista rejsen ifjol men i relativt hygglig kondition. Sätter ner kalltrycket till samma som 235:orna hade (däcken kallnar rätt fort i kylan...) - 1.7-1.85 bar.

Går ut första passet efter lunch och tänker att nu skall jag börja ta i lite - men det funkar inte alls!
Strul med trafik och inget grepp fram, det kasar och understyr...
Funderar på om jag skall byta tillbaka till 235:orna, där ju höger fram är i mjuk blandning - det kanske behövs, men bestämmer mig för att prova ett pass till.

Får rätt fritt i nästa pass och känner att greppet fram börjar komma och jag får förtroende för bilen. Under de fria varven känns det att det går fortare ju mer jag kör och vågar stå på. Växlar upp tidigare ut ur varje kurva, kan bara betyda att det gått fortare och helt plötsligt varvar bilen ur på trean ner för backen mot Lito - det har aldrig hänt förr!
Ett av de allra sista varven i passet för jag så till det sådär riktigt klockrent, perfekt ur Såghuskurvan, fin instyrning över NGK och lätt fyrhjulskas över krönet och rak fin linje mot vänsterknycken. Vänstern uppför backen är klockren och jag tajmar inbromsningen till Idioten riktigt bra. Tar lite tightare spår genom Kvällsposten och får en grym utgång där bilen varvar ut tidigt och jag får åka en bit på varvstoppet innan jag bromsar diagonalt in mot Lito (jäklar vad det går att bromsa här när all tyngd flyttas av kompressionen). Vänstern över bäcken sitter riktigt bra men jag får ett litet släpp i utgången på startrakan - dock inget som bör påverka tiden.
Gött - nu funkar det!
När passet flaggas av blir jag stoppad i depåinfarten - får veta att de på mina fria varv mätt mig till 96-97 dB??? Jag som alltid tidigare legat långt under 95 dB, vid SSM ifjol frågade jag t.o.m. och då sa de att jag var långt från 95 med mätta värden på 92-93.
Kallt och klart väder i kombination med lätt vind från rakan mot ljudmätaren ger tydligen sämsta möjliga förhållanden.

Men tiden då - riktigt bra visar det sig 1.07,15 och flera tider på 1.07,3

Känner mig nöjd med detta och åker bara ett pass till där det är lite trafik innan jag packar ihop för dagen.

På kvällen över en pizza i stugan funderar "ingenjören" Johan lite - "Om man plottar vikt/effekt mot varvtid här på Knutstorp - då måste ju din tid vara helt fel..."
(215-220 hk och 1220 kg bil => 5,6 kg/hk)

Lördag
Efter att ha sovit som en stock i stugan är det en kall men rätt fin morgon på Knustorp. Termometern i bilen visar +6 när jag rullar ner till depån vid 08.30 - brrrr...

Är lite sen ut till Warmup-passet då jag missförstått att både vi i Club Challenge och Club-klassen skall åka ut tillsammans bakom kamerabilen. Kommer ut bland de sista av många bilar med blandade prestanda.
Ser det mest som ett transpondertest och tar det lite lugnt - tur är väl det när en Saab helt plötsligt nästan stannar framför mig i vänstern ut på rakan. Nu så är jag i alla fall vaken!
(Hade tydligen problem och började senare brinna - bra och rådigt ingrippande av funktionärer gjorde att de kunde laga bilen och köra senare på dagen thumbs up )

Q1
Skämtar med Johan innan första kvalpasset om att jag får sikta mot 06-tid idag men han är skeptisk...
Får sitta rätt länge i lineupp så jag hinner både göra "reset" av mig själv och målbild i huvudet - känner mig både avslappnad och taggad - nu j_vlar skall här åkas!

Kommer ut bakom Thomas Grunert i hans Focus RS som varit några hundradelar snabbare på fredagen. Bra måttstock!
Eftersom det är kallt börjar jag med ett par varv att värma däcken ordentligt innan jag går på fullt. Ut på varv tre så laddar jag på, känner att det inte bettar helt hundra i inbromsningen i slutet på rakan och inser att det krävs mer temp i däcken. Står på ytterligare något varv, passerar Focusen och känner att det börjar betta bättre och bättre.
Får dock lite småmissar och släpper om Thomas igen för att slippa titta bakåt och ger honom lite lucka. Micke i TT:n ligger en bit bakom på behörigt avstånd.
Så - dags att ladda på ordentligt!
Bromsar riktigt sent i slutet på rakan och ligger kvar på broms in mot apex. Får till en riktigt bra Såghuskurva (känns som jag hittat något här sen sist) och bort mot NGK klipper jag curbsen lätt i både högern och svackan.


Foto av Pontus Fyhr

Broms och instyrning över NGK - bilen flyter så där gött över krönet och riktigt bra linje ut ur högern med sent apex lätt på curbsen ner mot vänstern.
Med bra fart ut på kortrakan är det lätt att bromsa lite, lite för sent men jag får till timingen bra och kan bromsa hela vägen in till apex innan jag går på gas uppför backen.
Idioten och det efterföljande vänstern sitter riktigt bra och jag går in tidigt i Kvällsposten-högern. Får lite släpp bak när bilen blir orolig av att gå på curbsen med innerhjulen men har riktigt bra med fart med mig och får åka en bra bit på varvstoppet på trean ner mot Lito.
Styr in bra i Lito under hård inbromsning och lyckas hålla in bilen utan att driva ut för mycket åt vänster. Får till bra timing i vänstern över Bäcken men åter lätt släpp ut när banan lutar över åt fel håll. Kan dock växla upp tidigt till fyran så jag märker att utgången varit bra!
Får till ytterligare en bra inbromsning i slutet på rakan och även nästa varv sitter riktigt, riktigt bra fram till Idioten där jag tyvärr bromsar lite, lite för sent och får ett för yvigt spår och understyrning ut.
Nåja - en chans till innan passet är slut tänker jag och gasar vidare. Greppet är riktigt bra nu och banan framför är tom.
Får åter till en riktigt, riktigt bra utgång på rakan och bromsar sent, sent in mot Såghuskurvan. Får igen till en riktigt bra utgång och upp mot NGK känner jag att det går riktigt fort. Sätter NGK med små, små korrigeringar över krönet - går verkligen precis på gränsen nu - och får till grymt bra linje ut och ner mot vänstern.
Åter en bra vänster upp för backen och den här gången stämmer inbromsningen till Idioten helt 100. Ser dock en långsammare bil på väg in i vänstern efter Idioten men tänker att han kommer inte bli något problem.
Vänstern går bra och Kvällsposten tas med lätt drift på alla fyra hjulen - så här fort har det aldrig gått!
Närmar mig dock bilen framför fort och han får blåblink från Traxa-ljuset rakt fram ner mot Lito. Tyvärr väljer han att släppa av och jag kommer ikapp honom precis i vänstern över Bäcken - F-ck!

När vi passerar start/mål kommer målflagg ut och det är slutåkt i första passet.

Kommer in och är både nöjd och missnöjd tills jag får reda på att jag åkt 1.06,87!
Detta på det tredje sista varvet som var riktigt bra men ännu bättre, de två efterföljande med missen i Idioten på näst sista och med omkörningen innan rakan på allra sista är båda 1.07.0.
Så min känsla att att det gick fortare för varje varv på slutet stämde bra!

Q2
Inför Q2 har alla klasser kört var sitt kvalpass och tyvärr har någon "inkontinent" Ford vattnat banan över NGK. Blir varnad att det kan vara halt där och på lite andra ställen.

Tar det väldigt lugnt de första varven och känner mig lite för - känns inte riktigt som det är samma grepp som i Q1-passet och efteråt har jag som bäst åkt 1.07,0.

Efter Q1 och Q2 är det tight, tight, tight i klassen!


De enda i toppen som förbättrat sig från Q1 till Q2 är Micke i TT:n och Krister Svan 911/930 Turbo - båda dock marginellt (mindre än 1/10 s).

Final
Femma totalt efter Q1 och Q2 och med sex bilar inom 32 hundradels sekund - spännande!
Kvaltiderna avgör startordning i finalen vilket betyder Grunerts Focus RS fram för och Micke i sin TT bakom. Tänker mig samma strategi som i Q1 - gå ut ett par varv och värma däck samt kolla banans status innan jag satsar fullt.

Men så, i lineupp - det börjag dugga!
Jaha, kan bli spännande det här...

Fyra fyrhjulsdrivna bilar i final, tre TT och en Evo6, en framhjulsdriven Focus, två bakmotor-Porsche och så jag i Z3 i blött - hmmm...

Eftersom man inte vet om det kommer fortsätta regna, regna mer eller sluta ställs alla planer på ända. Jag får gå ut och åka så mycket jag vågar från första kurvan!
Blir utsläppt 100 m efter Grunerts Focus och ser efter bara några kurvor att han har stora problem att hålla bakänden på banan - halt är bara förnamnet! För mig kasar det fram, släpper bak eller hela bilen flyter. Har rätt hårt jobb att bara hålla mig på det svarta och när jag på tredje varvet får ett riktigt toksläpp i snabba vänstern efter NGK är jag glad för Z3:ans snabba styrväxel.
Över krönet upp mot Idioten drar bilen loss varje varv och det blir "Scandinavian flick" in mot kurvan.
Det är dock betydligt blötare på bortre delen av banan så bromsningen i slutet på rakan och Såghuskurvan går nästan att ta som vanligt.

Efter några varv börjar jag få lite, lite temp i däcken och det slutar regna - bara att ladda fullt.
Banan är i spåret nästan torr i slutet på rakan och fram till NGK så där går det att ladda bra men upp mot Idioten och ner till kurvan ut på start och mål är det betydligt blötare. Börjar mot slutet bli lite tendenser till torrare linje även där så jag inser att det kommer vara sista varven som gäller.

Lyckas på mitt nionde varv få till ett rätt hyggligt varv men det är milt sagt hektiskt att hålla bilen på banan. Ut på det tionde tänker jag att det troligen är sista chansen och försöker ge allt. Får dock massiv understyrning i Idioten och ser att Mickes TT kommer riktigt fort bakom.
Mycket riktigt - när vi kommer ut på start/mål är det det målflagg och färdigåkt.

Inser att Micke fått till ett riktigt bra sistavarv och mycket riktigt - han kapade 1,2 s på sista varvet!
Grattis Micke till vinsten!

Själv räcker mitt näst sista varv till en fjärdeplats med två fyrhjulsdrivna, TT och Evo6, och Focusen före.

Lite tist att vi inte fick köra finalen i torrt men jag tror mina chanser att komma högre hade varit små även om det varit torrt. Känner mig riktigt nöjd att ha kommit ner på 1.06-tid och att jag såg till att skruva ihop bilen och ta mig ner till Knutstorp innan säsongen var slut.

Stort tack till TAnu-gänget, alla funktionärer och glada medtävlare!

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Martin G skrev:

"Om man plottar vikt/effekt mot varvtid här på Knutstorp - då måste ju din tid vara helt fel..."


Underbar kommentar!

Grymt rattat Martin och tack för en välskriven rapport! thumbs up

_________________
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Citat:
VF - 235/40-17 K61-medium
HF - 235/40-17 K21-soft (från 2008...)
VB - 245/40-17 K61-medium
HB - 225/45-17 K22-soft


Shit vad mycket gummi bilen åker runt på - fina hk som orkar dra runt allt detta...

Grattis igen till kanon tider thumbs up

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



Fantastiskt fint jobbat Martin thumbs up

Med vänlig hälsning, Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480



1.06.8 med en Roadsport B bil!
Bra kört!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1285



Gillar den här bilen skarpt! Kul att det går så himla fort - jag menar, det är ju inte direkt världsklass på geometri. Tänker då på semi-trailing i kombo med mcp!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1540



Martin G skrev:
Racerapport
thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Daugaard
Tyresö
Här sen Sep 2008
Inlägg: 362



Grymt att du kunde köra så fort med så olika däck på bilen!

_________________
Emil Daugaard, Tyresö 070-53 41 431

Honda Prelude BA4 4WS -88 "K20 Type-R"
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941


Trådstartare
Jaha ja, nytt år och kanske dax att skruva ihop bilen för säsongen 2016...
(Fast ärligt talat är den inte särskilt sönderskruvad sen Time attack finalen i fjol.)

Men denna veckan började det faktiskt hända i alla fall lite!
Fick besiktat (biltransport)kärran i måndags efter lite strul. Carspect verkar inte ha koll i sina bokningssystem att de inte kan ta kärror med riktig bredd på sina stationer... thumbs down
Som tur är ligger Fordonsprovarna vägg i vägg och de kunde ta min kärra på studs! thumbs up
Smidigt som tusan och inga anmärkningar, hade bytt ett hjullager och nån lampa inför bes, så nu är kärran klar för två år till.

Sen hade garagekompis bokat tid med vagnboksbesiktning igår kväll.
Och då passade jag på att få även Z3:an besiktigad - godkänt där med!

Så nu återstår att betala in för klisterlappen till vagnboken och lyckas få ut sin licens via Lots...

Premiär är inbokad till nästa torsdag med SVKG på Falkenberg. Funkar det bra där kanske man skulle ta och anmäla sig till SPVM premiären på Mantorp oxå.

Frågan är väl om man skall åka med fyra olika däckstorlekar/gummiblandningar i år också...
(Ulrich tyckte absolut det!)

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6503



Martin G skrev:

Frågan är väl om man skall åka med fyra olika däckstorlekar/gummiblandningar i år också...
(Ulrich tyckte absolut det!)


Det är ett ovanligt kreativt sett att demonstrera halva produktsortimentet på en och samma gång

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941


Trådstartare
Händer det nåt eller?
Jo faktiskt, bilen med förare var på Knutstorp för SSM i helgen!



Har även hunnit med lite annat - rapporter om vad kommer inom kort.

Om det gick bra?
Jodå, Pole i Roadsport A/B efter kvalet men en B-bil får väl sägas vara OK!

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Ulf Sanden
Hemmeslöv
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1196



Grattis starkt gjort!! 😊
En vacker eller dålig dag ska jag försöka lära mig och bilen att köra i väta.

_________________
Ulf Sanden
Miata NB
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



Martin G skrev:
Händer det nåt eller?
Jo faktiskt, bilen med förare var på Knutstorp för SSM i helgen!

Har även hunnit med lite annat - rapporter om vad kommer inom kort.

Om det gick bra?
Jodå, Pole i Roadsport A/B efter kvalet men en B-bil får väl sägas vara OK!


Ser att min transponder fortsätter att vara snabb Du får hojta till så får vi fixa en träff så kan byta lite motorinfo och hämta transponder. Skulle behöva göra ett studiebesök i ditt motorrum och få lite tips. Vi har en M52TUB28 ståendes i vårt garage som ska ner i E30'n.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Kul att se den på Knutan, ser fram mot rapporten

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
johanz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 569



Gratulerar Martin!!

Mvh Johan

_________________
Johan Zackrisson

Lotus (Jotuz) Exige V10 GTR
M3 E30 V10 såld
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 2.8 SB -00 - Roadsport B
<<   1, 2, 3 ... , 20, 21, 22   >>
7 besök senaste veckan (156403 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande