Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VOLVO C30R 2008
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (5434 totalt)
NICKEC30R
Helsingborg
Här sen Apr 2021
Inlägg: 43


Trådstartare
Jag köpte min Volvo C30 T5 från 2008 för cirka 3 år sen och sedan dess har jag steg för steg byggt om den till en ren banåkarbil som fortfarande funkar fint för en härlig söndagsrunda!

BSR Steg 3
Ferrita avgasssystem
BSR Downpipe
EBC bromskivor och YellowStuff-belägg
D2 Sportkit Coilovers
Hardrace toe-stag, camber-stag osv.
DO88 Inercooler
Öppet filter
Tryckrör från DO88
Motorkåpa i kolfiber
Bogseröglor från LMR
Ny magnetventil till turbon
Aerocatch huvlås
PureTech hood vents
Inredningen rensades ut och jag återmonterade bara det som verkligen behövs enligt mig.
RRS-stolar med bälten från samma tillverkare.
RRS-ratt i mocka 360 mm
Nya dörrsidor tillverkade i 1 mm aluminium och klädda i alcantara.
Instrumentbrädan och tillhörande paneler klädda i alcantara.
Halvbur från Finess

Original Volvo-fälgar skodda med Nankang NS-2R












_________________
Niclas Larsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Jävlar, trevligt recept på bygget thumbs up

Vad väger den?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Oj, verkligen mycket mer seriös än min egen C30 T5.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
NICKEC30R
Helsingborg
Här sen Apr 2021
Inlägg: 43


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jävlar, trevligt recept på bygget thumbs up

Vad väger den?


Tack Magnus!

den väger 1422 original och jag gissar på att den väger 1280 nu.

_________________
Niclas Larsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Se upp med bromsbeläggen på bana bara, har du någorlunda hyffsat puff i maskin så finns risk att de överhettar om du laddar på ordentligt. Eller har du redan provat och det lirar med Yellowstuff? De brukar funka helt okej på lätta inte alltför snabba bilar. Men i typ en modern Golf GTI så brinner de upp innan lunch.


Ps:
Imponerande bantningskur thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
NICKEC30R
Helsingborg
Här sen Apr 2021
Inlägg: 43


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Se upp med bromsbeläggen på bana bara, har du någorlunda hyffsat puff i maskin så finns risk att de överhettar om du laddar på ordentligt. Eller har du redan provat och det lirar med Yellowstuff? De brukar funka helt okej på lätta inte alltför snabba bilar. Men i typ en modern Golf GTI så brinner de upp innan lunch.


Ps:
Imponerande bantningskur thumbs up


Jag märkte senast när jag körde TimeAttack på Knutstorp att efter 3-4 hårda varv så kände jag hur dåliga dom blev. Har du några bra tips på bättre belägg?

_________________
Niclas Larsson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

I princip alla kända tillverkare har tåligare belägg, även EBC med deras RPX och RP1. På din bil funkar nog allt möjligt utan att det behöver skrika som en stucken gris på gatan.

Carbotech, blåa eller gula Pagid, Ferodo 2500 kanske annars 3000, Endless (osäker på modell). Men vill du labba med balansen i bilen så snacka med PEAN Sweden, de har superkoll på hur du kan kombinera fram o bakbelägg så att du får balansen i bilen när du bromsar som du vill ha den.

Hur mycket motoreffekt har du ungefär? Det påverkar ju i allra högsta grad.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Riktigt trevligt koncept på en lite udda bil! Jag har själv sneglat på C30 då jag tycker de är lite småfräna. thumbs up

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
NICKEC30R
Helsingborg
Här sen Apr 2021
Inlägg: 43


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
I princip alla kända tillverkare har tåligare belägg, även EBC med deras RPX och RP1. På din bil funkar nog allt möjligt utan att det behöver skrika som en stucken gris på gatan.

Carbotech, blåa eller gula Pagid, Ferodo 2500 kanske annars 3000, Endless (osäker på modell). Men vill du labba med balansen i bilen så snacka med PEAN Sweden, de har superkoll på hur du kan kombinera fram o bakbelägg så att du får balansen i bilen när du bromsar som du vill ha den.

Hur mycket motoreffekt har du ungefär? Det påverkar ju i allra högsta grad.



Tack för tipsen! Jag ska mappa och bänka bilen nu på onsdag så det kommer att landa på cirka 320 hk på hjulen. Då kommer jag definitivt att behöva bättre belägg. Jag ska göra som du sa och kontakta PEAN på direkten!

_________________
Niclas Larsson
Citera
NICKEC30R
Helsingborg
Här sen Apr 2021
Inlägg: 43


Trådstartare
Litto skrev:
Riktigt trevligt koncept på en lite udda bil! Jag har själv sneglat på C30 då jag tycker de är lite småfräna. thumbs up


Tack så mycket! I och med att jag byggt om den i flera steg så känns det inte udda för mig men VÄLDIGT många har kommit fram på banåkardagarna och sagt just det att den är lite oväntad som banbil. Den funkar fantastiskt bra om man vet hur man ska köra en framhjulsdriven bil på bana.

_________________
Niclas Larsson
Citera
NICKEC30R
Helsingborg
Här sen Apr 2021
Inlägg: 43


Trådstartare
Sen mitt förra inlägg har det hänt en del!

Bilen har fått en ny Sachs-koppling av modell lite värre än original, hjulhusen har fått sig en uppfräschning, nya fotstöd i tjock alu med grepptejp på både plåten och pedalerna.

En annan efterlängtad uppgradering är att jag gjort en omplacering av mitt öppna filter. Förr satt det monterat bakom fläkten och framför insugsplenumet. Med andra ord så fullkomligt dränktes filtret i varmluft. Jag drog ner det närmre marken och leder numera in luften från ena dimljuset.








_________________
Niclas Larsson
Citera
fordcapri
södre skåne
Här sen Jan 2016
Inlägg: 1142



sån här tittade jag också på, men var inte snabb nock
verkar vara en trevlig bil
o säkert mycket trevligare med allt det du har gjort med den

_________________
henrik nielsen
Citera
NICKEC30R
Helsingborg
Här sen Apr 2021
Inlägg: 43


Trådstartare
fordcapri skrev:
sån här tittade jag också på, men var inte snabb nock
verkar vara en trevlig bil
o säkert mycket trevligare med allt det du har gjort med den


Den är i mitt tycke ganska rolig i original utförande men som den är nu är ju att föredra.

_________________
Niclas Larsson
Citera
NICKEC30R
Helsingborg
Här sen Apr 2021
Inlägg: 43


Trådstartare
Jag är just nu i full fart med att uppdatera bilen med diverse godis.

Nya bromsar från Ceika fram och bak
Nya bussningar från Powerflex Black Series ska monteras.
Samtliga bäramar, styrleder, bakre subframen mm är just nu på pulverlackering.
Insidan har fått sin nya look inför 2022. Stort tack till Finess som flockade inredningen.
Nya växelspak från CAE
Sprinklersystem från RRS
Snap-off fäste till ratten.















_________________
Niclas Larsson
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775



Nice!

Ser ut som ett riktigt bra recept för att åka fort och ha roligt med... thumbs up

Ceika bromsarna såg ju riktigt intressanta ut, några frågor:

- Hur snabbt gick det att få hem dem?
- Verkar de bra att ha att göra med, beställde du direkt fram dem?
- Hur verkar bygg kvaliteten?

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
NICKEC30R
Helsingborg
Här sen Apr 2021
Inlägg: 43


Trådstartare
SixPs skrev:
Nice!

Ser ut som ett riktigt bra recept för att åka fort och ha roligt med... thumbs up

Ceika bromsarna såg ju riktigt intressanta ut, några frågor:

- Hur snabbt gick det att få hem dem?
- Verkar de bra att ha att göra med, beställde du direkt fram dem?
- Hur verkar bygg kvaliteten?



Det tog cirka 3-4 veckor då dom inte hade några delar tillverkade alls till min bil i förväg. Leveranstiden beror på vilka options man väljer.

Jag beställde från deras hemsida direkt och jag är supernöjd med servicen jag fick. Jag har nog 18-20 mail mellan Ceika och mig. Alla mail skickades över två dagar. Jag ställde en jäkla massa frågor om installation och passform och jag fick kanonbra hjälp hela vägen. Dom mailar till och med en mall på bromsoken du kan prova innan du beställer.

Byggkvalitén verkar väldigt bra. Återstår att se hur länge färgen håller på ok och skivornas centrum men det är ju pulverlackade grejer så det lär hålla tycker man.

_________________
Niclas Larsson
Citera
Snömannen
Linköping
Här sen Jul 2017
Inlägg: 675



Mycket fina grejer där som inhandlats och monterats!

Vart köpte du gallrena du monterade på huven? Samt rören för ventilationen i kupén?

Vilken TA klass kommer den passa i?

_________________
Emil W
Citera
Anders Litto
Nära Gotland Ring
Här sen Aug 2010
Inlägg: 316



Snyggt! Mycket fina uppdateringar, den kommer att göra bra ifrån sig på bana!thumbs up

Har du nån uppfattning om effekt i motorn? Jag har inte jättekoll på vitmotorerna men antar att det är ungefär samma motor som sitter i min gamla C70 som jag planerar att göra nåt liknande med...

_________________
Anders Littorin,

Volvo C70 banprojekt
Honda Civic 1982 historisk rallybil
En Civic 1982 till
Chrysler Crossfire
Citera
NICKEC30R
Helsingborg
Här sen Apr 2021
Inlägg: 43


Trådstartare
Snömannen skrev:
Mycket fina grejer där som inhandlats och monterats!

Vart köpte du gallrena du monterade på huven? Samt rören för ventilationen i kupén?

Vilken TA klass kommer den passa i?



Gallerna på huven kommer från PureTech Sweden och är till en BMW M2. Slangarna till ventilationen är egentligen bromskylningsslangar från Speeding.nu och mäter cirka 70 mm i diameter. Jag har lindat dom i fleecetejp från Biltema.

Jag kommer att köra Club Challenge i TimeATTACK.NU

_________________
Niclas Larsson
Citera
NICKEC30R
Helsingborg
Här sen Apr 2021
Inlägg: 43


Trådstartare
Litto skrev:
Snyggt! Mycket fina uppdateringar, den kommer att göra bra ifrån sig på bana!thumbs up

Har du nån uppfattning om effekt i motorn? Jag har inte jättekoll på vitmotorerna men antar att det är ungefär samma motor som sitter i min gamla C70 som jag planerar att göra nåt liknande med...


Vi har mätt effekten till 292 hästkrafter på hjulen.

_________________
Niclas Larsson
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 602



Fint bygge! Är det ett 2.5L block i motorn eller vilken variant satt i c30? Vilken turbo sitter på? Rätt bra effekt på hjulen!

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VOLVO C30R 2008
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (5434 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande