Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 133, 134, 135 ... 219, 220, 221 >> 14 besök idag (1114422 totalt) |
|
||||||||
Effektmotståndet är för att säkerställa att generatorn har någon last att ladda ur sig genom när batteriet kopplas bort, särskilt viktigt i ditt fall eftersom du klipper samtliga förbrukare när PDM:en stänger ner. Annars får man en rejäl spänningsspik. Utifrån texten så borde pinne B20 tåla att man lägger spänning på den (det bör finnas spänning där inifrån boxen när den inte är nerjordad) men det är bäst att kolla med tillverkaren. Logik ska ha plus (etta) eller jord (nolla) tycker jag, löst flytande pinnar är ett otyg Tål B20 inte extern spänning så går det att lösa ändå med ett relä eller en transistor om man inte vill ha rörliga delar. Jag är gärna behjälplig (jag bor ju inte så långt bort), bara att höra av sig _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||||
Är ju för att skydda generatorn om/när man stänger av huvudströmmen medans motorn är i gång _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Ja, vilket var det jag skrev (men inte lika kortfattat). Överspänningen som uppstår är ju skadlig både för generatorn i sig (likriktare och regulator) och även de förbrukare som är kopplade till konstantplus. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||||
Alla strömförbrukare är ju kopplade till PDMen, dvs när jag vrider om huvudbrytaren så dör allt
Räcker motståndet för att tömma generatorn då, eller behövs ett större? |
||||||||
Precis, det är jag med på. Men är det tillräckligt stort då för generatorn, eller räknar huvudbrytartillverkarna med att man har lite annat som tar en del av spiken också?
Apropå generatorn: S är B+. Hamnar på batterpolen eller huvudströmbrytaren, har inte riktigt bestämt mig än. F - Ger den 12V ut så fort man slår på tändningen? Så borde det vara. Jag hade hoppats på att den gav 12V ut när motorn var igång snarare (funderar på att koppla in ett tidur för att hålla koll på timmarna som motorn går. Mellanskillnaden mellan tändning på och motorn igång känns visserligen försumbar) |
||||||||
_________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
F borde väl inte kunna ge 12 V ut innan generatorn laddar, hur vet den att tändningen är på (skulle vara genom D+ i så fall, vad är "PDAR"?)?
Vad är tanken med den anslutningen överhuvudtaget, varför ska ECU:n vara direkt kopplad till generatorn? Kan det inte vara tvärt om, att "ECU wire" är matningen till ECU, d.v.s. tändning så att man väcker upp/matar laddregulatorelektroniken med +12V på den anslutningen. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||||
Är det en internt reglerad generator eller en ECU-styrd?
Den bruna kan ju vara pwm-inputen, om det är ECUn som styr laddningen. |
||||||||
Jo, men visst gick det ju att fräsa lite splines! Tack för all hjälp! Den ena blev det sugpassning på. Den andra glappar flera hundradelar Gör inte särskilt mycket, båda kommer funka utmärkt till ändamålet och där är inte mycket belastning på splinesen. |
||||||||
Trevligt med hemkörda lösningar |
||||||||
|
||||||||
|
||||||||
Lite sen fredagsupdate... Bra om man kommer ihåg att posta sina inlägg också
Anyway. Ny variant av centrummutterlösning. Den förra höll inte ihop Corvette-hjullagret på önskvärt sätt tyckte jag (jo, det hade den nog gjort, men mitt akademiska jag tyckte att det kunde förbättras) och sen spar jag lite vikt. Ny blir med splines, som säkert de flesta noterat här i tråden med tanke på diskussionerna. Fräsa splines efter tre provbitar. Första provbiten blev 34 splines istället för 30. Andra blev typ 1mm för liten pga klantigheter och tredje blev så bra att jag kunde köra skarpt. De blev helt OK. Sugpassning på den ena och några hundradelar glapp på den andra. Inget som kommer störa tror jag. Fräste radier på varenda övergång när den ändå var uppe i fräsen. Så var det bara att slicka av ytorna i svarven efteråt. Men först skulle det gängas lite. Var för långt in på detaljen så det gick inte att använda rätt verktyg. Svarvade ett rör som stöd, drog för hand och följde efter med stödet för att hindra snittet från att börja skära snett. Funkade utmärkt. Färdigt resultat. Några av de finare bitarna jag gjort på bra länge. Skönt att få lite paus från abstrakt el och syssla med riktig mekanik. Släppte av en skön pall med "några" delar till en ytbehandlare i veckan. Den är värd ganska mycket, den där pallen... Tämligen många arbetstimmar som ligger i den. Körde upp den själv - vågade inte anlita någon fraktare... |
||||||||
_________________ Mats Forssén Mondial T |
||||||||
_________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||||||
Ska sätta svetsen i tanklocket snart. Det är aluminium och inte magnesium, va? Hur fasen kollar man sånt? Nyansen skiljer sig heltklart från alu.
|
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 133, 134, 135 ... 219, 220, 221 >> 14 besök idag (1114422 totalt) |