Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 133, 134, 135 ... 219, 220, 221   >>
14 besök idag (1114422 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



And ersJepp sson skrev:
EDIT: Vad har man effektmotståndet till egentligen?
Dränera generatorn så den inte får spel.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



And ersJepp sson skrev:
Oj, det där var meckigt. You had me at Annars...

Jag provmätte den och 2-stiften är slutna när strömmen är på, men ingen kontakt när brytaren bryter.
Där står inget om 12V på PDMen när den är aktiv. Spontant hade jag inte stoppat på 12V där, men jag får väl testa hur bra support de har...
Citat:
A master shutdown is incorporated into the SmartWire unit, which enables complete power cut off to both the main unit and all outputs. When pin B20 is grounded, all power between the main stud and the SmartWire will be completely terminated/disabled. When this function is enabled, the SmartWire unit will draw less than 1 Milliamp of current. The SmartWire unit retains all program settings during this off period. Once ground is removed from this pin, the unit will resume normal operation.


EDIT: Vad har man effektmotståndet till egentligen?

Effektmotståndet är för att säkerställa att generatorn har någon last att ladda ur sig genom när batteriet kopplas bort, särskilt viktigt i ditt fall eftersom du klipper samtliga förbrukare när PDM:en stänger ner. Annars får man en rejäl spänningsspik.

Utifrån texten så borde pinne B20 tåla att man lägger spänning på den (det bör finnas spänning där inifrån boxen när den inte är nerjordad) men det är bäst att kolla med tillverkaren. Logik ska ha plus (etta) eller jord (nolla) tycker jag, löst flytande pinnar är ett otyg

Tål B20 inte extern spänning så går det att lösa ändå med ett relä eller en transistor om man inte vill ha rörliga delar.

Jag är gärna behjälplig (jag bor ju inte så långt bort), bara att höra av sig thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Victor. skrev:
And ersJepp sson skrev:
Oj, det där var meckigt. You had me at Annars...

Jag provmätte den och 2-stiften är slutna när strömmen är på, men ingen kontakt när brytaren bryter.
Där står inget om 12V på PDMen när den är aktiv. Spontant hade jag inte stoppat på 12V där, men jag får väl testa hur bra support de har...
Citat:
A master shutdown is incorporated into the SmartWire unit, which enables complete power cut off to both the main unit and all outputs. When pin B20 is grounded, all power between the main stud and the SmartWire will be completely terminated/disabled. When this function is enabled, the SmartWire unit will draw less than 1 Milliamp of current. The SmartWire unit retains all program settings during this off period. Once ground is removed from this pin, the unit will resume normal operation.


EDIT: Vad har man effektmotståndet till egentligen?

Effektmotståndet är för att säkerställa att generatorn har någon last att ladda ur sig genom när batteriet kopplas bort, särskilt viktigt i ditt fall eftersom du klipper samtliga förbrukare när PDM:en stänger ner. Annars får man en rejäl spänningsspik.

Är ju för att skydda generatorn om/när man stänger av huvudströmmen medans motorn är i gång

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



super7 skrev:
Victor. skrev:
And ersJepp sson skrev:
Oj, det där var meckigt. You had me at Annars...

Jag provmätte den och 2-stiften är slutna när strömmen är på, men ingen kontakt när brytaren bryter.
Där står inget om 12V på PDMen när den är aktiv. Spontant hade jag inte stoppat på 12V där, men jag får väl testa hur bra support de har...
Citat:
A master shutdown is incorporated into the SmartWire unit, which enables complete power cut off to both the main unit and all outputs. When pin B20 is grounded, all power between the main stud and the SmartWire will be completely terminated/disabled. When this function is enabled, the SmartWire unit will draw less than 1 Milliamp of current. The SmartWire unit retains all program settings during this off period. Once ground is removed from this pin, the unit will resume normal operation.


EDIT: Vad har man effektmotståndet till egentligen?

Effektmotståndet är för att säkerställa att generatorn har någon last att ladda ur sig genom när batteriet kopplas bort, särskilt viktigt i ditt fall eftersom du klipper samtliga förbrukare när PDM:en stänger ner. Annars får man en rejäl spänningsspik.

Är ju för att skydda generatorn om/när man stänger av huvudströmmen medans motorn är i gång

Ja, vilket var det jag skrev (men inte lika kortfattat). thumbs up Överspänningen som uppstår är ju skadlig både för generatorn i sig (likriktare och regulator) och även de förbrukare som är kopplade till konstantplus.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Alla strömförbrukare är ju kopplade till PDMen, dvs när jag vrider om huvudbrytaren så dör allt
Räcker motståndet för att tömma generatorn då, eller behövs ett större?
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Motståndet behövs ju bara om/när du vrider om strömbrytaren medans motorn är i gång

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Precis, det är jag med på. Men är det tillräckligt stort då för generatorn, eller räknar huvudbrytartillverkarna med att man har lite annat som tar en del av spiken också?

Apropå generatorn:


S är B+. Hamnar på batterpolen eller huvudströmbrytaren, har inte riktigt bestämt mig än.
F - Ger den 12V ut så fort man slår på tändningen? Så borde det vara. Jag hade hoppats på att den gav 12V ut när motorn var igång snarare (funderar på att koppla in ett tidur för att hålla koll på timmarna som motorn går. Mellanskillnaden mellan tändning på och motorn igång känns visserligen försumbar)
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



And ersJepp sson skrev:
Precis, det är jag med på. Men är det tillräckligt stort då för generatorn, eller räknar huvudbrytartillverkarna med att man har lite annat som tar en del av spiken också?
Det räcker... om du inte har ett kärnkraftverk till generator

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



F borde väl inte kunna ge 12 V ut innan generatorn laddar, hur vet den att tändningen är på (skulle vara genom D+ i så fall, vad är "PDAR"?)?

Vad är tanken med den anslutningen överhuvudtaget, varför ska ECU:n vara direkt kopplad till generatorn?

Kan det inte vara tvärt om, att "ECU wire" är matningen till ECU, d.v.s. tändning så att man väcker upp/matar laddregulatorelektroniken med +12V på den anslutningen.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Är det en internt reglerad generator eller en ECU-styrd?

Den bruna kan ju vara pwm-inputen, om det är ECUn som styr laddningen.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare


Jo, men visst gick det ju att fräsa lite splines! Tack för all hjälp!
Den ena blev det sugpassning på. Den andra glappar flera hundradelar
Gör inte särskilt mycket, båda kommer funka utmärkt till ändamålet och där är inte mycket belastning på splinesen. thumbs up
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



And ersJepp sson skrev:
Gör inte särskilt mycket, båda kommer funka utmärkt till ändamålet och där är inte mycket belastning på splinesen. thumbs up
Och ändamålet är brevpress?

Trevligt med hemkörda lösningar thumbs up

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Den håller fast framhjulet i bilen är det tänkt.
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



And ersJepp sson skrev:
Den håller fast framhjulet i bilen är det tänkt.

Då är det ju lugnt.... står ju lix på pallbockar

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



super7 skrev:
And ersJepp sson skrev:
Den håller fast framhjulet i bilen är det tänkt.

Då är det ju lugnt.... står ju lix på pallbockar



_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Haters gonna hate
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Lite sen fredagsupdate... Bra om man kommer ihåg att posta sina inlägg också


Anyway.


Ny variant av centrummutterlösning. Den förra höll inte ihop Corvette-hjullagret på önskvärt sätt tyckte jag (jo, det hade den nog gjort, men mitt akademiska jag tyckte att det kunde förbättras) och sen spar jag lite vikt.
Ny blir med splines, som säkert de flesta noterat här i tråden med tanke på diskussionerna.


Fräsa splines efter tre provbitar. Första provbiten blev 34 splines istället för 30. Andra blev typ 1mm för liten pga klantigheter och tredje blev så bra att jag kunde köra skarpt. De blev helt OK. Sugpassning på den ena och några hundradelar glapp på den andra. Inget som kommer störa tror jag.


Fräste radier på varenda övergång när den ändå var uppe i fräsen. Så var det bara att slicka av ytorna i svarven efteråt.



Men först skulle det gängas lite. Var för långt in på detaljen så det gick inte att använda rätt verktyg. Svarvade ett rör som stöd, drog för hand och följde efter med stödet för att hindra snittet från att börja skära snett. Funkade utmärkt. thumbs up



Färdigt resultat. Några av de finare bitarna jag gjort på bra länge. Skönt att få lite paus från abstrakt el och syssla med riktig mekanik.


Släppte av en skön pall med "några" delar till en ytbehandlare i veckan. Den är värd ganska mycket, den där pallen... Tämligen många arbetstimmar som ligger i den. Körde upp den själv - vågade inte anlita någon fraktare...
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1537



And ersJepp sson skrev:
Lite sen fredagsupdate... Bra om man kommer ihåg att posta sina inlägg också


Fräsa splines efter tre provbitar. Första provbiten blev 34 splines istället för 30. Andra blev typ 1mm för liten pga klantigheter och tredje blev så bra att jag kunde köra skarpt. De blev helt OK. Sugpassning på den ena och några hundradelar glapp på den andra. Inget som kommer störa tror jag.

thumbs up

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Micke K
Halmstad
Här sen Sep 2011
Inlägg: 178



thumbs up Lita inte på någon annan än dig själv. Eller som man sager själv är bäste dräng..

_________________
Mikael Kristensson
Halmstad
Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855


Trådstartare
Ska sätta svetsen i tanklocket snart. Det är aluminium och inte magnesium, va? Hur fasen kollar man sånt? Nyansen skiljer sig heltklart från alu.


Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430



Testa att sätta eld på det

_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 133, 134, 135 ... 219, 220, 221   >>
14 besök idag (1114422 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande