Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 134, 135, 136 ... 219, 220, 221   >>
28 besök idag (1114456 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Skrapa loss en liten spåna och tänd eld. Mg och Al tänder lite olika lätt.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 865



Det är stor skillnad i densitet. Så mät volymen och vikten

/ P

_________________
/Pär Nyman
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Visuellt sett så ser det ut som magnesium.


Ps: fräste fram alla prototyper under mitten av 2000 talet til eriksons mobilskal, var spännande. Mag brand i maskinen är skitspännande när man inte minns vid vilken maskin kylsyresläckaren lämnades sist

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Fick bli skruv istället... tittar man lite noggrannare på den så är det definitivt inte aluminium i alla fall.
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10625



And ersJepp sson skrev:
Ska sätta svetsen i tanklocket snart. Det är aluminium och inte magnesium, va? Hur fasen kollar man sånt? Nyansen skiljer sig heltklart från alu.




Väg och mät, är nog enklast. Magnesium har 1.7 i densitet, aluminium 2.7

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Brann gängspånorna nåt?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430




_________________
Pontus Welin

Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Sorry Anders Klingberg, tändspolarna fick stanna där de sitter nu...

Tändkablar tillklippta. Självklart fanns det inte tändkablar till Pontiac 400 med LS2 tändspolar så jag fick skarva på nya ändar. Resistansmätte kabeln efteråt och mätvärdet ändrades inte när man ruckade lite på kabeln så det verkar ha blivit bra. thumbs up





Rengjort, putsat och fejjat inför att insuget skulle på. Sen slog jag en blick på insuget och tyckte det såg lite tråkigt ut... Skulle ju bara monterat dit det var tanken, men allt annat blänker och det gjorde inte insuget så nu är det nedplockat. Insuget ska glasblästras och matchportas och fuel rail etc får lämnas in till eloxering så det ser lite mer färdigt ut. Putsjävulen slog till kände jag...
Så tills vidare är det bara en bild utan insug.


Lite högtempsgucka på mina headersskruvar också. Rostfritt aluminium och en massa värme är ju så bra kombination annars...




Byter ut fördelaren mot en ventil för att reglera undertrycket i motorn. Justerbar mellan 0-0,5 bar. Innan har motorn varit tät och torrsumpspumpen har tuggat på. Kanske inte varit det bästa...
Vet inte riktigt om det kommer funka, men får testa. Det är bara att plugga slangen om man skulle märka direkt att det inte fungerar.

Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1131



And ersJepp sson skrev:
Sorry Anders Klingberg, tändspolarna fick stanna där de sitter nu...


Hahahaha Vilket minne du har! Kollade pensionärsbloggen igår och såg att tändspolarna hamnade på ventilkåporna. Det är ju bara en utseendefråga och det finns inga garantier att det blir snyggt för att dom hamnar på brandväggen.

Vad det gäller utseende i övrigt så har jag ändrat åsikt om tanklocket. Jag tror att det blir snyggare med flygplanslocket som du ska använda än det klassiska på din bil. Funkar bättre med pro-touringstuket. thumbs up

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13247



Så hur blev insuget?

_________________
Tord Ringenha11
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Det har inte kommit längre än att det blivit glasblästrat.
Tänkte se om det går att eloxera så att finishen håller sig över tid.




I övrigt är det mest småpill just nu. Några kablar, nån kontakt. En skruv här pch där. Jobbigt när alla prylar är bortlämnade... vill inte dra igång allt för stora projekt i väntan. Garaget är för litet för två projekt samtidigt...
Fick dock hem mina bromstrycksgivare. Behöver ett säte till dem med 45grader kona och M10x1 gänga. Någon som vet var man kunnat få tag på det? Har inga så små konor, annars hade det kanske gått att göra själv.
Det måste väl finnas lite bromsrörsprylar som kunnat funka?
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Eloxera /anodisera alugjutgods är inte att rekommendera. Speciellt inte om det är blästrat. porigheten i materialet gör att du får en mycket matt yta som är extremt rep / smutskänslig. Lite att jämföra med en obehandlad lergodsblomkruka.

Har provat detta själv och blev inte nöjd.
Prata med en firma som anodiserar så kommer dom nog säga samma sak och förklara mer ingående varför.

Annars är jag riktigt positiv till anodisering och gör det själv på all alu som är maskinberarbetad.
Inte för "blinget" utan för att det ger ett så jädrans bra skydd thumbs up

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Ah. Hade stepp känn men tänkte ändå höra med hovleverantören. En del mindre gjutgodsprylar har blivit rätt bra faktiskt så därav försöksviljan.

Det var klarlackat innan, men klarlacken hade gulnat med åren.
Citera
Jonas-81
Borås
Här sen Jan 2008
Inlägg: 233



Ok.
Annars kan du ju alltid klarlacka igen...

_________________
Jonas Andersson.

Kör Volvo 244 Turbo på bana.

Volvo 850 som brukis.

Ford Sierra på vintern.
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



M10x1 med kona är standard på BMW och många andra bilars bromsrör. Nipplar och skarvar brukar finnas på bromsfirmor men även Biltema har haft sånt förut. Vet ej i nuläget.

Edit: Found it
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Bromssystem/Bromswire . . . .

Och nej dom jag köpt har ej varit i mässing utan gulkromaterat stål. Tror Biltema har gått lite för mycket på färgen när dom skrev katalogen.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Så klart! De T-korsen jag hade här hemma var nog för dubbelkona så jag tänkte inte på att det fanns andra varianter. thumbs up

Tack för tipset. Blev en cykeltur till biltema och efter 10min med bågfil och TIGen såg det ut så här.
Var på väg att skriva något här om att det är skönt när man får tag på bolt on-grejer. Men jag och resten av forumet har nog olika definition på bolt on. I detta fallet slapp jag ju svarva konan.



Apropå insug så kunde jag inte låta bli att gå händelserna i förväg... har detta liggandes och är bra sugen på att fixa till det nu. Men det får bli framtida uppgradering.
Kanske till vintern?
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



And ersJepp sson skrev:

Apropå insug så kunde jag inte låta bli att gå händelserna i förväg... har detta liggandes och är bra sugen på att fixa till det nu. Men det får bli framtida uppgradering.
Kanske till vintern?


Coolt. Men var ska einspritzdüsen sitta?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



beepbeep skrev:
Coolt. Men var ska einspritzdüsen sitta?
Det finns ju gjutna pottor att bearbeta för port-placering.

Annars är väl en kulventil uppe i flycatchern (en halvmeter högre upp) ett alternativ (fånigt dessutom).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12856


Trådstartare
Hilborn gjorde sina insug för mekanisk insprutning. Så där sitter gängade hål på utsidorna av insuget som jag misstänker är för detta.

När det blir dags, blir det till att fräsa och stoppa i nåt i på utsidan av insuget. Det blir rätt bra vinkel, rakt ner mot ventiltallriken om man lägger spridaren i så brant vinkel som möjligt.

Överlag är där rätt mycket som måste göras på de där relikerna. Lite glapp i spjällaxeln på den ena, bultmönstret är fel eftersom det är till den tidigare generationen (40-60-talsmotorerna) och inte de som typ alla använder nu för tiden. Dessutom har någon fiffig tjomme kapat bort vattenkanalerna. Blir till att fräsa lite nya bitar och svetsa på och sen får man ta det därifrån typ.


Som sagt, framtida uppgradering. Siktar på att regga först...
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1753



Spontant känns de där spjällhusen som att de stryper dina fina toppar rejält.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Då jag till vardags jobbar på den firma som är Hilborns svenska agent kan jag bara meddela att det finns helt färdiga sprut där Du bara bultar på grejorna och åker ut och kör.
Det Du har är lite som att försöka sätta på delar från en SAAB på en Volvo.
Inget fel i att bygga själv, men det har hänt en hel del på 40-50 år på insprutningsfronten

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 134, 135, 136 ... 219, 220, 221   >>
28 besök idag (1114456 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande