Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 134, 135, 136 ... 219, 220, 221 >> 28 besök idag (1114456 totalt) |
|
||
Visuellt sett så ser det ut som magnesium.
Ps: fräste fram alla prototyper under mitten av 2000 talet til eriksons mobilskal, var spännande. Mag brand i maskinen är skitspännande när man inte minns vid vilken maskin kylsyresläckaren lämnades sist _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||
Fick bli skruv istället... tittar man lite noggrannare på den så är det definitivt inte aluminium i alla fall.
|
||
Väg och mät, är nog enklast. Magnesium har 1.7 i densitet, aluminium 2.7 _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
|
||
Sorry Anders Klingberg, tändspolarna fick stanna där de sitter nu...
Tändkablar tillklippta. Självklart fanns det inte tändkablar till Pontiac 400 med LS2 tändspolar så jag fick skarva på nya ändar. Resistansmätte kabeln efteråt och mätvärdet ändrades inte när man ruckade lite på kabeln så det verkar ha blivit bra. Rengjort, putsat och fejjat inför att insuget skulle på. Sen slog jag en blick på insuget och tyckte det såg lite tråkigt ut... Skulle ju bara monterat dit det var tanken, men allt annat blänker och det gjorde inte insuget så nu är det nedplockat. Insuget ska glasblästras och matchportas och fuel rail etc får lämnas in till eloxering så det ser lite mer färdigt ut. Putsjävulen slog till kände jag... Så tills vidare är det bara en bild utan insug. Lite högtempsgucka på mina headersskruvar också. Rostfritt aluminium och en massa värme är ju så bra kombination annars... Byter ut fördelaren mot en ventil för att reglera undertrycket i motorn. Justerbar mellan 0-0,5 bar. Innan har motorn varit tät och torrsumpspumpen har tuggat på. Kanske inte varit det bästa... Vet inte riktigt om det kommer funka, men får testa. Det är bara att plugga slangen om man skulle märka direkt att det inte fungerar. |
||
Hahahaha Vilket minne du har! Kollade pensionärsbloggen igår och såg att tändspolarna hamnade på ventilkåporna. Det är ju bara en utseendefråga och det finns inga garantier att det blir snyggt för att dom hamnar på brandväggen. Vad det gäller utseende i övrigt så har jag ändrat åsikt om tanklocket. Jag tror att det blir snyggare med flygplanslocket som du ska använda än det klassiska på din bil. Funkar bättre med pro-touringstuket. _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Det har inte kommit längre än att det blivit glasblästrat.
Tänkte se om det går att eloxera så att finishen håller sig över tid. I övrigt är det mest småpill just nu. Några kablar, nån kontakt. En skruv här pch där. Jobbigt när alla prylar är bortlämnade... vill inte dra igång allt för stora projekt i väntan. Garaget är för litet för två projekt samtidigt... Fick dock hem mina bromstrycksgivare. Behöver ett säte till dem med 45grader kona och M10x1 gänga. Någon som vet var man kunnat få tag på det? Har inga så små konor, annars hade det kanske gått att göra själv. Det måste väl finnas lite bromsrörsprylar som kunnat funka? |
||
Eloxera /anodisera alugjutgods är inte att rekommendera. Speciellt inte om det är blästrat. porigheten i materialet gör att du får en mycket matt yta som är extremt rep / smutskänslig. Lite att jämföra med en obehandlad lergodsblomkruka.
Har provat detta själv och blev inte nöjd. Prata med en firma som anodiserar så kommer dom nog säga samma sak och förklara mer ingående varför. Annars är jag riktigt positiv till anodisering och gör det själv på all alu som är maskinberarbetad. Inte för "blinget" utan för att det ger ett så jädrans bra skydd _________________ Jonas Andersson. Kör Volvo 244 Turbo på bana. Volvo 850 som brukis. Ford Sierra på vintern. |
||
Ah. Hade stepp känn men tänkte ändå höra med hovleverantören. En del mindre gjutgodsprylar har blivit rätt bra faktiskt så därav försöksviljan.
Det var klarlackat innan, men klarlacken hade gulnat med åren. |
||
M10x1 med kona är standard på BMW och många andra bilars bromsrör. Nipplar och skarvar brukar finnas på bromsfirmor men även Biltema har haft sånt förut. Vet ej i nuläget.
Edit: Found it http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi Och nej dom jag köpt har ej varit i mässing utan gulkromaterat stål. Tror Biltema har gått lite för mycket på färgen när dom skrev katalogen. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Så klart! De T-korsen jag hade här hemma var nog för dubbelkona så jag tänkte inte på att det fanns andra varianter.
Tack för tipset. Blev en cykeltur till biltema och efter 10min med bågfil och TIGen såg det ut så här. Var på väg att skriva något här om att det är skönt när man får tag på bolt on-grejer. Men jag och resten av forumet har nog olika definition på bolt on. I detta fallet slapp jag ju svarva konan. Apropå insug så kunde jag inte låta bli att gå händelserna i förväg... har detta liggandes och är bra sugen på att fixa till det nu. Men det får bli framtida uppgradering. Kanske till vintern? |
||
Coolt. Men var ska einspritzdüsen sitta? _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Annars är väl en kulventil uppe i flycatchern (en halvmeter högre upp) ett alternativ (fånigt dessutom). |
||
Hilborn gjorde sina insug för mekanisk insprutning. Så där sitter gängade hål på utsidorna av insuget som jag misstänker är för detta.
När det blir dags, blir det till att fräsa och stoppa i nåt i på utsidan av insuget. Det blir rätt bra vinkel, rakt ner mot ventiltallriken om man lägger spridaren i så brant vinkel som möjligt. Överlag är där rätt mycket som måste göras på de där relikerna. Lite glapp i spjällaxeln på den ena, bultmönstret är fel eftersom det är till den tidigare generationen (40-60-talsmotorerna) och inte de som typ alla använder nu för tiden. Dessutom har någon fiffig tjomme kapat bort vattenkanalerna. Blir till att fräsa lite nya bitar och svetsa på och sen får man ta det därifrån typ. Som sagt, framtida uppgradering. Siktar på att regga först... |
||
Då jag till vardags jobbar på den firma som är Hilborns svenska agent kan jag bara meddela att det finns helt färdiga sprut där Du bara bultar på grejorna och åker ut och kör.
Det Du har är lite som att försöka sätta på delar från en SAAB på en Volvo. Inget fel i att bygga själv, men det har hänt en hel del på 40-50 år på insprutningsfronten _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 134, 135, 136 ... 219, 220, 221 >> 28 besök idag (1114456 totalt) |