Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 136, 137, 138 ... 219, 220, 221 >> 147 besök senaste veckan (1114429 totalt) |
Så var det tänkt, men det funkar rätt bra med stödmaterial i ABS också. Har exprimenterat lite med kolfiber i det ena munstycket men aldrig fått det riktigt bra. Misstänker att problemet är att maskinen bara kan komma upp i 255°C och att det krävs >260°C för kolfibermaterialen. På bilden råkade det vara blå ABS i det ena och svart i det andra bara. |
||
Pysslar lite...
Eloxerat: Lite mer som är eloxerat: Viktiga detaljer där mycket tid bör investeras. Rullventil till tanken, omeloxerad och konverterad till instickskoppling Förlängd tankgivare eftersom tanken visade sig vara djupare än givaren Eloxerad balja till tanken. Blev riktigt bra. Kommer bli mycket lättare att hålla snygg på utsidan eftersom fingeravtryck osv inte fettar ner plåten längre. Färdig catchtank Lite skum bortplockat för att den skulle få plats Notera gummilist på flänsen till tråget för att sluta tätt mot karossplåten Allt draget och klart |
||
Tack!
Nu sitter tanken på plats Lite grejer får faktiskt plats i bagaget, trots tanken. Lite grejer. Så var det den där grejen med tanklocket. Herregud vad jag velar... Inga problem att bygga en hel bil, men att välja tanklock är näst intill omöjligt. Men nu får det i alla fall bli F16-locket. Det blir bra. Fast Le Mans-locket är ju fortfarande väldigt fint. :shifty: |
||
Ja, nog ser det lite klumpigt ut (nu kommer jag väl aldrig få sålt det locket... )
|
||
Lackat insug. Blev faktiskt riktigt bra, färgen hårdnade efter något dygn och nu är jag inte lika nojjig att det skadas. Dock kommer ju den sträva färgen bli en utmärkt dammsamlare. Ljusgrått aluinsug är ju smidigt ur smutssynkpunkt. Nyeloxerade fuel rails, lättade, avfrästa ändar (eftersom de handsågades på den gamla goda tiden), nya packningar till spridare och anslutningarna på railen, nyförzinkade AN-adaptrar och rören fick sig en omgång med scotchbriten. Jänkepassform... Tightar till med en styrning i insuget. Originaltopparna har en styrning i toppen som packning etc vilar på. Mina har det inte. Tunn fläns så att inte packningen hamnar 2mm fel Regulatorn såg tråkig ut också med oxid och rostiga skruvar. Pillade isär den, fick alubitarna eloxerade (och portade AN-kopplingar ) samt förzinkade pytteskruvarna. Baksida: Framsida: |
||
_________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||
Det finns inga genvägar till den perfekta bilen |
||
Tvivlar på att den kommer samla damm när du är färdig, det lilla dammet som eventuellt hinner lägga sig på insuget blåser av på väg till glasskiosken Men herrejättejösses va snyggt insuget blev ihopmonterat! Eloxeringen du har gjort på några bitar sätter onekligen griller i huvudet på mig. Hur är ytan på delarna? Smutskänslig eller? _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||
Puh,
grejer överallt i garaget just nu. Och "härlig" doft av färgångor. Målat prylar i det fina vårvädret så nu är det mesta hemma för att kunna smaska ihop hjulupphängningarna igen. Den får stå kvar på pallbockar tills att den är startad, men teoretiskt sett kan den stå på fyra hjul snart. Man får se var man sätter fötterna... Drygt att ha så litet garage, men det mesta går så länge man har lite vilja. |
||
Viktigaste uppdateringen på projektet hittills: lättning av termostathuset.
552 gram: 182 gram: Frästa O-ringsspår istället för packning, nytt mindre termostatlock och nytt lock till huset (ja, ytan för brickorna är försänkt. ) |
||
Nice
Om du jager vekt så ta en titt på denne tråden - http://retrorides.proboards.com/thre _________________ Niels Christian Nielsen '17 BMW 340i M-Sport '67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8 `04 TVR T350 |
||
Bara kollat första sidan, men coolt projekt! Får läsa den mer i veckan.
Ja, jag jagar vikt men kanske inte så extremt som jag gör med termostathuset - det var mest en kul grej eftersom CNC-fräsen inte använts på några veckor. Målet är att skala bort 500kg. Om vikt var enda prio, hade man kunnat ta mycket mer än så, men det är en budgetfråga och jag måste behålla vissa konstruktioner för att klara Ombyggt Fordon, så det blir lite avvägning var man sparar. |
||
Fixade till styrväxeln också eftersom den var avsedd för manuell styrning, dvs 4 rattvarv.
Köpte en quafie-växel till Sierrahuset och bytte ut den befintliga. Kortade den nya rattstången och polerade axeln eftersom jag tyckte den var lite grov i ytan. Hålborrade sidan där inte kuggarna är ända in till kuggarna. 12mm hål eftersom den är gängad M14x2 i änden. Kapade isär leden för att kontrollera var centrum låg eftersom växeln sitter i nivå med nedre länkarmen. För den som kommer ihåg, så borrades ju infästningarna i fräsen, så måtten är tämligen exakta Markerade ut centrum på kulan i svarven för att enklare mäta det. 1.2mm fel på varje sida, så nya stången blev 3mm kortare än den gamla. Det finns en Porscheåkare här på forumet som lär ut vikten av puts och att gulkromatera alla lösa attiraljer. Eftersom man ser ca 1cm på axeln och denne var obehandlad, var det lika bra att lämna in den till elförzinkning... Sen körnade jag ihop styrleden med kuggstången och sekunden efter slog det mig att jag glömt undersöka om jag behöver styrstoppar - vilket jag är ganska säker på att jag behöver... Vinkelslipen med andra ord. |
||
Självklart. Dessutom tror jag att det faktiskt kan gå att vålda upp dem utan att använda vinkelslip. Det var bara väldigt snopet eftersom man insåg det mindre än 10 sekunder efter man körnade till dem.
|
||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 136, 137, 138 ... 219, 220, 221 >> 147 besök senaste veckan (1114429 totalt) |