Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 137, 138, 139 ... 218, 219, 220 >> 40 besök idag (1111999 totalt) |
Det är det befintliga.
Funderade lite på att snida ihop ett nytt, men hade ingen tillräckigt stor aluklump lliggandes. För övrigt är det lite bristvara på bra-och-ha-alu-klumpar för stunden. Råkar någon sitta på ett större lager så är de välkomna att höra av sig. |
||||
Vänta nu ... du slipade inte bort Ford-loggan i gjutningen? Jag är nästan lite besviken ... _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
De mest vitala delarna för framfarten är Ford.
Diffklump, drivaxlar, kardan och styrväxel. |
||||
Finns t o m färdiga stopp för eftermontage utan demontering: https://www.epytec.de/de/fahrwerkste Men du lär väl svarva egna kan tro... _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
Här finns en stor klump till salu: https://www.facebook.com/groups/533285550066722/permalink/1399419413453327/?sale_post_id=1399419413453327 "SÄLJES - BYTES: Aluminiumämne fräsämne 1118x823 mm tjocklek 75mm (1av3) 12 000 kr Färjestaden Öland Aluminiumämne fräsämne 1118x823 mm tjocklek 75mm (1av3) 6082-T651 Eventuellt byte något av detta: Släpkärra för personbil totalvikt 1400 - 1430 kg, bil, husvagn. Virke för bygge av takstolar C14 - C24 - C30 olika dimensioner, Lecablock Smidesstaket, material för staketbygge, marksten - gångplattor * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Försäljningsvillkor och frakt * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Jag bedömer att det är fördelaktigast att skicka detta objekt med Schenker eller DHL. Om du vill få exakt fraktpris till din ort kolla på fraktfirmans hemsida. Jag skickar ämnet bandat på en pall. Vikt 187 kg + emballage. Kolla mina övriga annonser, jag sampackar om ni köper flera objekt av mig. Om varan/ varorna ska skickas: Vid köp betalas varor och frakt till mitt bankkonto, Paypal eller via Swish. Jag skickar när pengarna syns på mitt konto. Om varan/ varorna ska avhämtas: Kontant betalning vid avhämtningstillfället. * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Försäljningsvillkor och frakt * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * Annonsen är publicerad i flera Köp- & sälj-grupper" Fråga: Vilken kvalitet är det på aluminiumet? Svar: 6082 _________________ Mats Forssén Mondial T |
||||
Det var en ganska stor bit. Min fräs kommer välta om man kastar upp hela den på en gång.
Tack för tipset, men logistiken kring att börja kapa ner den där biten (och priset) gör nog att jag avvaktar lite. Fick ett annat bra tips här så en del av behovet är i alla fall täckt. Hade behövt fyra bitar 100x100x40 i 7075/Alumec/Fortal dock. Slabbat med stötdämpare i veckan. Bytt hus och kolvstång till längre grejer för att ha korrekt slaglängd på framdämparna också. Före: Fick tillverka lite specialverktyg för att plocka isär dämparen. Eftersom de fortfarande är obegagnade så är det trist att göra allt för stor åverkan när man demonterar. Ut med kolvstång, isär med allt, mät upp och dokumentera för att kunna ta shimsningsdiskussioner med Penske så fort vikter och annat är klart Sen sket jag i att inte förstöra saker... husen satt loctitade i andra änden, så det var bara att dra fram lilla specialtången: Återfylla med olja, lufta "lite" och sen satt de ihop igen. Måste hitta någon som kan pumpa in 15 bar nitrogen i reservoarerna bara. Lokale motorcykelmecken kunde bara ordna 10 bar. Hade helst sluppit skicka och krångla. Nu med längre slaglängd. 150 totalt. 50 in och 50 ut samt 50 för genomslagsgummi. Och sen 1:1 mellan hjulrörelse och kolvstång så blir det finemang. |
||||
Ja, det lär jag väl antagligen göra. Det går snabbare att svarva sådana än att ens checka ut charten på en sån där sida och leta fram VISA-kortnumret... Häromdagen slog det mig faktiskt hur idiotmycket bitar som har tillverkats till det här projektet. Tar man alla Svarvat, laserskuret, fräst och 3D-printat. Det är flera hundratals detaljer. Tror nog inte 500 detaljer räcker om man tar med allt som sagt. Galet egentligen - för hade man insett det är det ju ganska enkelt och börja räkna på timmarna det tar att tillverka alla de där prylarna. Som att gå över ån efter vatten. Fast det finns ju inga genvägar till den perfekta bilen! Och folk undrar varför det tar sån tid... |
||||
Visst ja... jag postar på svenskt forum nu.
Brukar fnissa lite åt folk som skruvar på lowering springs eller monterar swaybars i Sverige. Nu trillade man dit själv. |
||||
Så du säger det? Har i princip fått hem alla detaljer för att kunna sätta ihop bilskrället igen. Varvar detta med att bygga klart runt motorn så att den kan startas också. Lite blandad kompott. Oljesystemet är klart så när som på inkoppling av värmeväxlaren i kylaren och oljefilter. Avvaktar lite med värmeväxlaren, men tänkte försöka hitta en lämplig plats för oljefiltret så att jag kan provtrycka systemet snart. |
||||
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Helt medveten och båda tolkningarna är korrekt. _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Fantastiskt snyggt. Man får sån lust att gå ut o bygga nåt i garaget när man ser sådana bilder.
_________________ Mikael Kristensson Halmstad Byggtråd HeVo mk1 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=77839&postdays=0&postorder=asc&start=0 |
||||
Kommer du att ha samvete att köra med den där? För att bibehålla putsen allt har nu kommer de ju krävas 3 timmar tvätt+gnugg för varje körd timme
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Färg kan alltid bättras och det finns folk som jobbar med att rekonda bilar.
Tanken under hela projektet var väl något i stil med att bygga apfin bil, sen njuta typ två säsonger av puts och glassätande med några enstaka trackdays och därefter börja slita på bilen ordentligt. Patina kan vara fint också, och när det kommer till kritan är det ju mest målade komponenter som kommer få lite stenskott osv. |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong --- | << 1, 2, 3 ... 137, 138, 139 ... 218, 219, 220 >> 40 besök idag (1111999 totalt) |